Sökresultat:
7181 Uppsatser om Management of enterprises - Sida 23 av 479
Event Marketing - ur ett organisatoriskt perspektiv
Uppsatsens syfte är att beskriva arbetsprocessen i ett event och visa på skillnader mellan de olika aktörernas synsätt. Den grundar sig på studier av två eventbyråer; en stor, marknadsledande och en liten, nystartad. I uppsatsens analys diskuteras framförallt skillnaderna mellan de som planerar eventet och de som genomför det. Här kan det ibland uppstå vissa spänningar. Utifrån två metaforer angrips problematiken de skilda synsätten och författarna diskuterar varför spänningarna kan uppstå, samt hur organisationen kan göra för att försöka undvika dem..
En analys av revisorns oberoende
Uppsatsen har till syfte att bidra med en förbättrad analys och beskrivning av revisorns oberoende, samt att ge en förbättrad beskrivning av revisorns oberoende i förhållande till sin klient.Metoden är kvalitativt, induktiv och källorna är både tidkskrifter och intervjuer av aktiva revisorer.Efter en teoretisk genomgång av revisorn och begreppet oberoende, beskrivs olika principer för revisorn att säkerställa sitt oberoende.Slutligen kombineras empiri och teori i en modell, som ligger till grund för en analys..
The Fed Funds Rate
Syftet med uppsatsen är att med hjälp av händelsestudiemetodik undersöka om förändringar av The Federal Funds Rate ger avvikande avkastning på Stockholmsbörsen. Teorin utgörs av den effektiva marknadshypotesen, där vi utgår från den semistarka formen av marknadseffektivitet, aktiers räntekänslighet samt investerares beteende vid makroekonomiska nyheter. Undersökningen visar att det finns avvikande avkastning på Stockholmsbörsen vid förändringar av The Federal Funds Rate. Resultatet varierar dock mellan A- och O-listan..
Motsättningen mellan styrning och innovationsförmåga - en multipel fallstudie
Syftet med uppsatsen är att påvisa hur innovativaföretag arbetar med motsättningen mellan behovetav styrning kontra behovet av innovationsförmåga. Utifrån empirin har vi funnit belägg som stödjer vårtantagande om att det finns en motsättning mellanbehovet av styrning kontra behovet avinnovationsförmåga. Företagen handskas generelltmed motsättningen genom att i stor utsträckninganvända sig av styrformer som anses vara mer lösa ikombination med nyckelpersoner som driverinnovationsprocessen..
Yield Management i relation till Customer Relationship Management - En komparativ hotellanalys
Uppsatsens syfte är att förklara Yield Management. Detta gör författarna genom att kvalitativt studera och analysera arbetsgången på två hotell. Det ena hotellet har en uttalad Yield Management strategi emedan det andra hotellet har en Customer Relationship Management strategi. Det sistnämnda hotellet fyller funktionen som referensobjekt till Yield Management. Customer Relationship Management valdes som en referensram eftersom denna teori är vanligt förekommande inom hotellbranschen.
Lönens motiverande effekter
Uppsatsens syfte är att genom teoretiska och empiriska studier skapa en djupare förståelse för de instrument ett företag använder för att motivera sina medarbetare och hur medarbetarna i sin tur uppfattar dem. En kvalitativ metod har använts. Det empiriska materialet har inhämtats genom intervjuer med medarbetare på Coloplast.De instrument Coloplast använder för att motivera produktionsmedarbetarna är trovärdiga och accepterade av de anställda. Dock är den personliga lönen för liten för att ha önskad effekt. Coloplast bör bestämma sig för vilken motiveringsstrategi som fungerar bäst och koncentrera sig på denna..
Corporate Social Responsiblility- To What Extent?
In order to investigate the perceived Corporate Social Responsibility (CSR) concept and to indentify what expectations the key stakeholders have on the Pharmaceutical Industry both secondary and primary data has been used. CSR can be perceived as a corporate reputation enhancing tool, however it can also put pressure on corporations to behave as good corporate citizen responsible for thier stakeholders. All stakeholders´ interests therefore have to be consider in order to immprove corporate reputation..
Styrning i två franchiserelationer - En fallstudie om mål och krav i Reitan Servicehandel och Pölsemannen
Det finns en förhållandevis markant skillnad mellan styrningen av franchisetagare och konventionella resultatenheter. Detta eftersom det i franchiserelationerna inte finns någon målkonflikt i finansiellt hänseende. Vi har identifierat två relativt olikartade varianter av franchisestyrning; den omsorgsfulle despoten (Reitangruppen) samt den nonchalante kumpanen (Pölsemannen). Distinktionen mellan de båda typerna utgörs främst av i vilken grad tagarna kontrolleras, vilket även kan benämnas hård respektive lös styrning..
IFRS 2 -en studie av problemen i praktiken
Vi har genom intervjuer med företag och revisorer kommit fram till den här slutsatsen:I praktiken har inte företagen upplevt några större pro-blem. Företagens problem består dels av det merarbete som kommer av URA 46, dels de höjda konsultkostna-derna som följer av värderingsproblematiken. Våra in-tervjuer har visat att IFRS 2 inte utgör något hot mot personaloptioners vara eller icke vara. Företagen anser att det är andra faktorer som ligger bakom personalop-tioners existens..
En intressant gemenskap - En analys av begreppet intressegemenskap i ränteavdragsbegränsningsreglerna
The establishment of loan-based structures within a group of associated enterprises with the purpose of lowering the group's taxes by using deductible interest payments to transfer money has become increasingly popular in Sweden during the past few years. The legislator has therefore implemented new laws which restrict the amount of interest payments that are deductible within a group of associated enterprises. As a consequence the definition of associated enterprises has become of high importance. The definition has been criticized and is perceived by many as vague and difficult to interpret. The purpose of this thesis is to examine the definition of associated enterprises in Swedish tax law with the aim of clarifying its scope and meaning.
Styrelsesammansättning och styrelsens funktion i sociala företag
This paper is about the composition and function of boards of social enterprises. A social enterprise can be defined as a company, which is founded by users or external stakeholder in order to create jobs (or a work place), a meaning in live or to further integration. One tries to achieve this goal by a business activity and/or subsidies and/or neighbourhood projects. The amount of social enterprises grew steadily after the restructuring of social welfare in Sweden since the 1980. Alternative forms of welfare ? such as a social enterprise ? will probably grow further in importance.
IFRS effekt på noterade företags redovisning - en statistisk studie av företagen på Stockholms O-lista
Övergången från att redovisa enligt Redovisningsrådets rekommendationer till att redovisa enligt IFRS/IAS har föranlett stora förändringar i de redovisade siffrorna för många noterade företag. Därför vill vi undersöka hur övergången till IFRS har förändrat redovisningspraxis för noterade svenska företag, samt hur representanter för dessa företag anser att redovisningens kvalitet har påverkats..
Ensam är stark ?en kvalitativ studie av en banks interna resurser och förmågor
Författarna har kommit fram till att små innovativa banker kan omorganisera sina resurser genom en urvalshändelse eller ett strategiskt val så att dynamiska förmågor uppstår. Dessa dynamiska förmågor påverkar i sin tur och kan även utgöra kritiska resurser som föder förmågorna; innovations-, produktions- och marknadsledningsförmåga. Dessa tre är i sin tur grunden till konkurrensfördelar hos små och medelstora företag. Slutsatserna illustreras genom en av författarna konstruerad modell..
Balanced Scorecard - ett fulländat styrinstrument
Balanced Scorecard har utifrån vår synvinkel två olika användningssätt. Styrkortet kan oavsett användningssätt uppfylla ekonomistyrningens första två uppgifter. Däremot ser vi brister hos styrkortet som gör att det inte kan ses som problemlösande enligt vår definition. För att denna tredje uppgift skall kunna uppfyllas måste företagets ekonomistyrning ses som en helhet där Balanced Scorecard tillsammans med andra styrinstrument bildar ett styrpaket. Härigenom kan svagheter hos vissa instrument vägas upp av styrkor hos andra..
Ekonomistyrning i hotell (Elite)
Vi vill beskriva och analysera ekonomistyrningen av och inom en enhet i en hotellkedja. Vidare vill vi diskutera hur olika ekonomistyrningsverktyg kan användas i ett hotellföretag. Vår studie har utgått ifrån en abduktiv ansats. Vidare har vi använt oss av en kvalitativ metod och upplysningar har insamlats genom intervjuer. Vi har utgått ifrån olika teoretiska modeller som finns skrivna inom området ekonomistyrning.