Sökresultat:
7402 Uppsatser om Management of emotions - Sida 35 av 494
Karaktärer - En kartläggning av deras funktion som kommunikationsverktyg
Karaktärers viktigaste funktion är att visualisera och förmedla ett varumärkes identitet samt skapa och behålla en relation mellan ett företag och dess kunder. I uppsatsen undersöker vi karaktärers effektivitet genom att jämföra den personlighet som företaget vill förmedla genom karaktären med den personlighet som kunderna uppfattar..
Förpackningsimitation i daglivaruhandeln - Är det möjligt för återförsäljare att stjäla ett etablerat varumärkes personlighet?
Förpackningsimitation i dagligvaruhandeln ? Är det möjligt för återförsäljare att stjäla ett etablerat varumärkes personlighet? En kvantitativt genomförd undersökning på den svenska daglivarubranschen..
Enskilda skogsägares mål på avdelningsnivå ? en kvalitativ studie
Half of Sweden's productive forest land is owned by individual forest owners. Research studies show that forest owners have more objectives with their forest than a high net present value, and that the suggestions of the forest management plans doesn?t always correspond to
the forest owners? objectives.
Through a qualitative study we conducted a discussion about objectives at stand level with the aim of making a more specific formulation of the forest owners? objectives.
We asked about the forest owners' objectives at stand level, what forest management they conduct in order to achieve the objectives and how this management affects the net present value of the property. Based on the results of the interviews, we analyzed what kind of factors decide where the objectives place themselves in the landscape and if the objectives at stand level are consistent with the overall objectives for the property.
Many forest owners questioned the idea of talking about objectives at stand level, and they didn?t always have their objectives clearly defined.
BUDGET SOM STYRINSTRUMENT- En fallstudie på Cefar Medical AB
Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera ett företag som arbetar med årlig budget som styrinsturment. Genom detta vill vi skapa en större förståelse för styrningen och samtidigt finna de problem som finns och om möjligt hitta lösningar till dessa eller åtminstone komma med förslag till sådana..
BUY NOW, THINK LATER: An insight on impulse buying behaviour on the Internet
A research on how impulse buying can be stimulated in physical retail stores and see to what extent these stimuli also apply in an online setting. Furthermore, the effects of demographic characteristics on impulse buying behaviour online are taken in consideration..
Strategiarbete i etableringsfasen
Syftet med denna uppsats är att undersöka om de klassiska modellerna och teorierna inom strategiområdet är relevanta och tillämpbara för företag som håller på att etablera sig. Metodmässigt bygger vårt arbete dels på en rad intervjuer med personer som är engagerade i fallföretaget och dels på litteratur studier inom ämnet strategi som vi behandlar i uppsatsen. Resten kommer sen..
Stämmer verkligen resultatet? Earnings management och bolagsstyrning i svenska börsföretag
Syfte:Att på den svenska marknaden undersöka effekten av resultatmanipulering, efter införandet av Svensk kod för bolagsstyrning. Metod:Kvantitativ datainsamling använd's för att utföra regressioner del's för beräkning av EM, del's för identifiering av signifikanta förklaringsvariabler. Informationen hämta's bland annat från årsredovisningar, SIS Ägarservice och Datastream. Studien har en deduktiv ansat's. Teoretiska perspektiv:Ett antal bolagsstyrningsteorier har behandlat's rörande agentprincipalförhållanden, institutionellt ägande samt separation av ägande och kontroll.
Patienters upplevelser som lider av övervikt och fetma : En litteraturstudie
SammanfattningBakgrund: beskriver definition och kriterier, orsaker/risker, prevalens, behandling av övervikt och fetma, tidigare forskning och vårdrelation där synen på övervikt/ fetma och kroppsuppfattning i vårt samhälle framkommer.Syfte: att belysa patienters upplevelser som lider övervikt och fetma. Metod: en litteraturstudie som är baserad på 13 vetenskapliga artiklar varav elva är kvalitativa och två kvantitativa. Innehållsanalys gemomförs enligt Graneheim och Lundman.Resultat: fyra kategorier har framkommit som belyser patientens upplevelse av övervikt och fetma samt hur vården behandlar patienter som lider av detta. Isolering och utanförskap som leder till upplevelser av ensamhet relaterad till hälsotillstånd, begränsad miljö, diskriminering, mobbning vilket skapar lidande. Kroppsuppfattning, kroppsmissnöje och sårbarhet, skildrar omgivningens uppfattningar och attityder om överviktiga och feta människor samt hur det negativt påverkar dessa individers egna uppfattningar, identitet och förmågor.
Affärssystemens påverkan på ekonomistyrningen : En fallstudie på VIDA AB
Bachelor thesis, Controller, Program of Master of Science in Business and Economics, School of Business and Economics at Linneaus University in Växjö, Sweden, Course Code: 2FE13E:3, Spring 2012 Authors: Jacob Cedergren, Adam Pettersson, Hampus SkelterwijkSupervisor: Anders JerrelingTitle: The ERP-systems impact of the management control - a case study of VIDA AB Original Title: Affärssystemens påverkan på ekonomistyrningen - en fallstudie på VIDA ABBackground: New technology has given businesses new opportunities to use and store information and the current information systems has changed the way of working in more or less all sectors and operations. ERP-systems have been one of the most important IT innovations in the past decade. The potential of a properly implemented ERP-system is great because it has got the ability to link the company?s different areas together. Despite its many advantages, there are several examples of cases where the acquisition and implementation has been a total failure.
Enkätundersökning om rådgivningen kring skogsbruksplaner utförda av Norra Skogsägarna
This rapport is based on a survey that was sent to 196 randomly selected forest owners, who during 2013 ordered a forest management plan from Norra Skogsägarna. The purpose was to examine how forest owners experienced advice given by an inspector based on their forest management plan..
Strategier för fast telefoni i Sverige
Uppsatsen pekar på att många operatörer på den svenska marknaden inte har lyckats helt med sina strategier. Orsakerna till detta kan vara brister i såväl marknadsföring som förståelse för konsumenternas behov. Lågprisstrategier måste för att lyckas kombineras med aggressiv marknadsföring och..
IAS - påverkar de nya normerna kreditbedömningen?
Teorierna säger att organisationer är svårföränderliga och att individer inte anpassar sig, eller anpassar sig successivt efter ändrade redovsningsmetoder. Hypoteserna förkastades vilket motsäger teorierna. Resultatet tyder på att kreditgivare är flexibla och förändrar sin kreditbedömning, på grund av en förändrad redovisningsinformation, vid införandet av IAS..
Sjuksköterskors och läkares delaktighet i kvalitetsutveckling : En fallstudie vid Karlskoga lasarett
The purpose of this master's degree thesis was to develop an understanding of how hospital management, in the case studied, worked to achieve changes in an organization influenced by differing professional cultures. To gain insight into the conditions that may have contributed to nurses and physicians developing appropriate attitudes and behaviours, which may have affected the organization's ability to achieve the Swedish Quality Award 2012. A qualitative single case study was conducted at Karlskoga Hospital, with focus groups as well as individual depth interviews. The results of the case study showed the following conditions provided nurses and physicians the potential to develop appropriate attitudes and behaviours, which may have influenced the hospitals ability to achieve the Swedish Quality Award: Responsibility and influence over the development processes.Participation in management teams and quality development groups as well as individual fields of responsibility.Training programs that have given insights and skills in quality management related to clinical practice.Nurses and physicians as key individuals gave legitimacy to development process, and served as management advisors.Collaboration between all kind of employees and responsibilities.Committed management. .
BOHICA (Bend Over Here It Comes Again) : kan ledningen undvika BOHICA syndromet vid en omorganisation?: en fallstudie i en sydsvensk sparbank.
This essay is about how the company management should prepare to avoid BOHICA syndrome to develop from a reorganisation. BOHICA syndrome is a cynical attitude, acquired by recurrent disappointments from, for example reorganisations. If the company management is attentive and identifies and addresses such disappointments, BOHICA syndrome can prohibit the possibilities in future to work efficiently and profitably in the company. BOHICA syndrome are thus by extension a threat to the company?s survival.
Performance Management : ? En kvalitativ studie av ledares upplevelser av målstyrningsverktyget Performance Management
Performance Management är en process som syftar till att säkerställa att alla inom en organisation arbetar i samma riktning. Detta uppnås genom att öka tydligheten kring organisationens strategiska mål samt koppla dessa till medarbetarens individuella mål. Vidare är det viktigt att kommunicera vad som förväntas av medarbetarna i termer av arbetsprestationer samt hur detta skall uppnås för att lyckas med uppdraget att minska gapet mellan medarbetares arbetsprestationer och ledningens ambitioner (Armstrong & Baron, 2005).Uppsatsens övergripande syfte är att undersöka vilka erfarenheter ledare inom det multinationella telekom- och IT-företaget Logica har av att arbeta med Performance Management samt vilka delar av implementeringen som har varit lätta respektive svåra att genomföra. Vidare vill jag undersöka hur organisationen ytterligare kan förstärka arbetet med Performance Management-processen baserat på ovanstående.Den empiriska undersökningen har genomförts med kvalitativ metod i form av tre stycken fokusgruppintervjuer med ansatsen Experiential Focus Group. Som komplement till fokusgruppintervjuerna har analys av interna dokument som beskriver Performance Management-processen inom Logica, genomförts.Resultatet av undersökningen visar att ledarnas upplevelser av Performance Management-processen varierar beroende på vilken typ av arbetsgrupp man är ledare för.