
Sökresultat:
7655 Uppsatser om Management innovation - Sida 34 av 511
Arbetstillfredsställelse och Shipboard Management - En studie av hur Shipboard Management-systemet påverkar arbetstillfredsställelsen hos seniorbefälen i Laurin Maritime AB
Arbetstillfredsställelse är ett av de mest studerade och omskrivna ämnena inom organisationspsykologi. En anledning till att det är så pass studerat är att anställda värderar sin trivsel på arbetsplatsen högt och ser arbetstillfredsställelse som ett mål i sig. Då arbetstillfredsställelse är av sådan vikt för anställda så är det intressant att veta vad ett företag gör för att de anställda ska känna sig tillfreds och nöjda på sin arbetsplats.Rederiet Laurin Maritime sköter driften av sina fartyg med hjälp av ett system som kallas Shipboard Management. Detta management-system är intressant att belysa ur ett organisationsteoretiskt perspektiv eftersom systemet i sig kan påverka seniorbefälens arbetstillfredsställelse. Syftet med studien är att undersöka arbetstillfredställelsen i Laurin Maritimes Shipboard Management-system med hjälp av Hackman och Oldhams arbetskaraktäristikamodell.Kandidatarbetet är i stort sett uppdelat i två delar.
"På fel sida av gatan är man lämnad åt råttorna" - en studie av en liten detaljhandelsaktörs karaktärsdrags inverkan vid valet av lokalisering
Titel: Revenue Management Nyckeln till framgångsrik intäktsoptimering? Författare: Charlotte Karlsson & Maria Lantz Nivå: Examensarbete, Magisterprogrammet Service Management, Lunds Universitet, Campus Helsingborg Handledare: Mikael Bergmasth & Pavla Kruzela Problemformulering: Det har forskats mycket kring Revenue Management och ledarskap men kopplingen mellan dessa har utelämnats. Det är viktigt att ledaren kan skapa en förståelse för vad och varför de anställda utför sitt arbete. Därför kan brist på bra ledarskap leda till problem. Syfte: Vårt syfte med denna magisteruppsats är att undersöka hur hotell arbetar med intäktsoptimerade källor som Revenue Management.
Hälsobokslut i praktiken - en studie av tre kommuner
Studien syftar till att analysera hur tre kommuner utformar och använder sina hälsobokslut..
Påverkande faktorer vid implementering av CRM
The purpose of this thesis was to examine why so many CRM-projects didn`t reach the expected goals that companies management envisaged. The purpose was divided into two research questions. ? How should companies? management design the strategic projection of the CRM implementation? ? How will employees? attitude to changes influence the result of the CRM implementation? The case company was a Swedish technical consulting company: interviews were conducted with two represents from two different departments. The findings of the study were that management often strongly believes that software will sort out most of the upcoming problems and forget the factor that education of employees is at least equal important.
Knowledge Management System och kollaborativt arbete ? Wiki som informationshanteringsverktyg
Denna rapport tar upp huruvida Wiki, som informationshanteringsverktyg, kan uppfylla de
krav som finns på företags informationshantering idag. Syftet med arbetet är att utifrån teori
och en mindre undersökning se vilka möjligheter och nackdelar som finns med verktyget för
företag. En mindre intervjustudie med tolv informanter har genomförts på företaget
Agda Lön AB.
För att skapa en grund presenteras teorier inom Knowledge Management och Knowledge
Management System, Kollaborativt- och kooperativt arbete, samt verktyget Wiki. Därefter
redogörs den studie som genomförts. Vidare diskuteras de olika aspekter som framkommit
under teori och empiri.
Ekonomistyrning för balanserad flexibilitet och förutsägbarhet: en fältstudie av innovationsprocessen i ett kostnadsledande företag
Problematisering: Ekonomistyrning i kostnadsledande företag etablerar stabila förhållanden och eliminerar variation för att kontrollera kostnader, vilket enligt traditionell forskning ses som innovationshämmande. Samtidigt tycks företag i ökad utsträckning arbeta med kombinerade affärsstrategiska fokus, då viss innovation har visat sig nödvändig för att upprätthålla konkurrenskraft. Detta problematiserar tidigare forskning inom ekonomistyrning som behandlar affärsstrategi som ett val mellan antingen kostnadsledarskap eller differentiering.Syfte: Genom att utvärdera om kostnadsledarskap och differentiering kan kombineras för att skapa konkurrenskraft är syftet med denna studie att utveckla en fördjupad förståelse för hur en lågprispositionerad organisation kombinerar och använder styrmedel för att stödja innovation genom produktutvecklingsprocessen.Metod: Studien utvecklar befintliga teoretiska ramverk genom ett kvalitativt induktivt tillvägagångssätt. En inledande litteraturstudie resulterade i fem teoretiska förväntningar som möjliggjorde en analys av utförd fältstudie. Genom att intervjua fem respondenter från olika funktioner och hierarkiska nivåer i en kostnadsledande organisation som samtidigt utmärks av innovativ differentiering, kunde de fem teoretiska förväntningarna diskuteras samt utvecklas.
Value Creating in the Public Space
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
Finansiell stabilitet med Basel II? En studie av det nya regelverket för banker
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
Redovisning av finansiell leasing - En studie av företagen på Attract 40
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
Motstånd vid förändring av ekonomisystem - utifrån institutionell teori
The purpose of this study is, on the basis of institutional theory, to contribute with moreunderstanding about resistance to management accounting change and also to survey reasonsfor the resistance and how to cope with the resistance.The study is a qualitative case study and semi-structured interviews have been used tocomplement the study?s theoretical area, consisting of scientific articles.The conclusion from the study is that resistance to management accounting change can beunderstood and explained by the institutions of each organisation and its underlying structures. Afurther conclusion is, with the structures in mind there are many reasons for resistance and alsomany ways to cope with the resistance. A model has been produced in purpose to createunderstanding and to survey the resistance to management accounting change..
Fyrtiotalisters förhållande till bankers tjänster. En fallstudie av fyrtiotalister och de fyra bankerna SEB, Nordea, Handelsbanken och Färs&Frosta Sparbank.
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..
De stora utländska entreprenörernas påverkan på den svenska anläggningsmarknaden
Syfte ? Att skapa en ny produkt inom kategorin mingelbord, som erbjuder fler användningsområden för att bli mer anpassad för privatpersoner och i hemmamiljö. Att genom en innovativ konstruktion och en kombination av moduliserade- och hantverksdelar skapa en unik produkt på marknaden.Metod ? Grundmetoden för det här arbetet är den första fasen i en produkts liv: produktutvecklingsprocessen; identifiera behovet, planera designprocessen, ta fram kundkraven, utveckla konceptet och till sist utveckla produkten.Resultat ? Designkoncept på ett mingelbord har tagits fram och redovisas i bilder. Dessa bilder är resultatet av en uppmodellering i datorn med hjälp av 3D-progam.
Innovationsförmågans påverkan på goodwill
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken utsträckning av goodwillposten som kan förklaras av innovationsförmågan i svenska börsnoterade företag.Inledning: Goodwill är en immateriell tillgång och uppstår i samband med företagsförvärv. På senare år har posten fått en stor betydelse och den ger även ett uttryck för framtida ekonomiska fördelar. Goodwill är svårdefinierat eftersom att posten exempelvis kan innehålla kundrelationer, varumärken, bra rykte etc. I dagsläget är innovation en viktig faktor för företag och har stor betydelse för ekonomisk tillväxt. Företagens innovationsförmåga borde därför ha en påverkan på goodwillpostens värde.Metod: I denna studie har en kvantitativ undersökning gjorts.
Customer Relationship Management : hur tillämpas detta i företagen?
Syfte: Vårt syfte med uppsatsen är att med hjälp av enkäter och de kriterier som finns i teorin undersöka hur långt de medverkande företagen har kommit i deras framgång gällande Customer Relationship Management. Metod: Vi har gjort en kvantitativ enkätundersökning där vi har tillfrågat 30 företag i Ronneby. Vi har sedan analyserat detta utifrån diagram som vi har fått fram i Excel. Slutsatser: De flesta företagen i Ronneby är bara i början av CRM och de kan med enkla medel komma mycket längre..
Nätbutiker och Kundrelationer : Relationsmarknadsföring
Titel: e-Commerce and Relationships ? Customer Relationship Management This bachelor thesis is brought together to analyze the transformation from traditional marketing to Customer Relationship Management. The development in the technology world has made the marketing focus shift from products and their functionality to customers and value creation. Because of the tougher competition that developed from new channels of communication, corporations had to generate new sources of value for their customers in order to establish lasting relationships with them. Therefore we found it interesting to investigate how companies within the e-commerce business handle the transition towards customer relationship management.