
Sökresultat:
140 Uppsatser om Malmö-Sturup Airport - Sida 2 av 10
Att resa till och frÄn Arlanda med bil: Bakomliggande orsaker och motiv
The main purpose of this study is to clarify the underlying reasons as to why people choose to travel by car or taxi, and to do so by using peopleÂŽs choice of transportation to and from Arlanda Airport as an example. Furthermore it is also in our interest to see what changes are needed to make more travellers use the available public transportation.Because of the increasing pollution rate from the means of conveyance headed to and from Arlanda Airport, Luftfartsverket is attempting to decrease the amount of emission from the connecting transportation sources. Luftfartsverket has a pollution limit which is about to be reached in a few years, based on a prognosis made by ArlandaÂŽs office of environmental issues. In order to investigate peopleÂŽs travel mode choice a survey was conducted at Arlanda Airport, Stockholm. 82 travellers were interviewed on a three day basis inside terminal 4 and 5.
Utredning om möjligheten att simulera flöden i slurryrör
Projektet Àr gjort Ät Northland Resources AB som Àr ett gruvbolag med verksamhet i Kaunisvaara. Northland producerar ett höghaltigt jÀrnmalmskoncentrat.Syftet med projektet Àr att Northland vill utreda möjligheten att simulera flödet av slurry (vatten och malm) i slurryrör. Slurryrören Àr utsatta för stort slitage. Med en simulering vill Northland fÄ bÀttre förstÄelse kring slitaget vilket pÄ sikt leder till en mer driftsÀker anlÀggning. Northland vill Àven kunna anvÀnda sig av simulering vid nykonstruktion för att bÀttre kunna sÀkerstÀlla tÀnkt funktion.En nulÀgesanalys av problemet Àr framtagen och tillsammans med Algoryx, leverantör av mjukvara och tjÀnster för visuell och interaktiv fysikbaserad simulering, har caset studerats.Resultatet av utredningen visar att det i dagslÀget inte finns nÄgon fÀrdig modell som klarar av att simulera malm tillsammans med vatten i rör.
ATSVIS : Airport Traffic Surveillance and Visual Information System
Det primÀra mÄlet med examensarbetet var att utforma ett koncept pÄ hur man kan göra flygtrafiken sÀkrare bÄde pÄ marken och i luften. Konceptet fick namnet ATSVIS, vilket stÄr Airport Traffic Surveillance and Visual Information System. ATSVIS Àr tÀnkt att ge anvisningar om vad nya idéer och ny teknologi kan tillföra piloten och trafikledningen. ATSVIS avser Àven att automatisera och förenkla flygtrafiken, vilket skall leda till sÀkrare flygtrafik bÄde i luften och pÄ marken. Konceptet ATSVIS kommer att utformas efter egna idéer och frÄn intervjuer med branschfolk.
Kundinvolvering : En studie av Karlstad Airport
Karlstad Airport invigdes 1997 och ligger belÀgen cirka 18 kilometer nordvÀst om Karlstads centrum. Flygplatsen drivs av det statligt Àgda Luftfartsverket (LFV) som Àven ansvarar för flera av Sveriges övriga flygplatser. Utöver reguljÀrflyg till Stockholm, Köpenhamn samt Sundsvall, erbjuder flygplatsen Àven i snitt en charterresa per vecka. Charterresorna gÄr till varierande destinationer runt om i Europa men flygplatsen erbjuder dessutom enstaka resor till Thailand.Som mÄnga andra svenska flygplatser kÀnner Karlstad Airport av konkurrensen frÄn andra transportmedel. PÄ grund av detta problem vill LFV finna nya sÀtt att attrahera sina nuvarande samt potentiella kunder.
Take-off : ? En flygplatsmöbel utformad med flygplansestetik för att passa in i sin rÀtta kontext.
Syftet med mitt examensprojekt har varit att genom min designprocess försöka arbeta fram en terminalmöbel dÀr flygplatsen har stÄtt i fokus dÄ det fungerat som min tilltÀnkta kontext. I min möbel har jag Àven försökt tillÀmpa det formsprÄk som finns hos flygplan, för att pÄ sÄ sÀtt försöka skapa en möbel som Àr vÀl anpassad för sin tÀnkta kontext.GenomgÄende i hela projektet har hÄllbarhet, vardagens estetik samt anvÀndning varit centrala begrepp dÄ dessa var de tilldelade ledord som vi fick i början av projektet.I processen arbetade jag först fram tre olika idékoncept som jag valde att kalla ?vÀskor med sittyta?, modulmöbler samt flygplansinspirerade möbler. Av dessa tre valde jag sedan att gÄ vidare med de flygplansinspirerade möblerna.Förutom anvÀndandet av metoder sÄ som observationer pÄ Kalmar Airport, Arlanda Airport samt Helsingfors Airport, ITK (Identity Tool Kit), Stateboard och Futureboard, för att pÄ sÄ sÀtt beskriva min syn pÄ dagens terminalmöbler. SÄ har jag Àven för att stÀrka min möbels utformning gjort research pÄ olika typer av sittstÀllningar som Àr anpassade vid olika typer av anvÀndning.
KvÀve och sprÀngÀmnesrester i LKABs malm-, grÄbergs- och produktflöden
Syftet med detta examensarbete har varit att med massbalanser som metod utvÀrdera, dels andelen ej detonerat sprÀngÀmne vid gruvbrytning. LKAB anvÀnder emulsionssprÀngÀmne Kimulux R, frÄn Kimit AB. Detta sprÀngÀmne innehÄller ca 24 % totalkvÀve i form av natrium- och ammoniumnitrat. KvÀve pÄ malm, grÄberg och i vatten inom gruvomrÄdet kommer i huvudsak frÄn icke detonerat sprÀngÀmne. Det Àr inte sprÀngÀmnet i sig som ligger till grund för detta, snarare Àr det en rad yttre faktorer.
Upplevelsestig vid Malmö Airport : ett gestaltningsprogram ur ett landskapsvÄrdande perspektiv
Examensarbetet bygger pÄ ett verkligt
uppdrag dÀr uppdragsgivaren Àr Swedavia AB och
deras flygplatsledning vid Malmö Airport. Swedavia
Àger och förvaltar tio flygplatser i Sverige, dÀribland
Malmö Airport, och bedriver bÄde en flygplats- och
fastighetsverksamhet vid respektive flygplats.
Enligt Swedavias lokala miljöplan för Malmö Airport
finns mÄl om att bevara och förvalta de naturvÀrden
som finns i det omgivande landskapet för att gynna
biologisk mÄngfald samt öka informationen till
allmÀnheten om företagets miljöarbete. Dessa
lokala miljömÄl Àr inkluderade i uppdragsgivarens
projektplan som beskriver hur flygplatsledningen
vill utreda möjligheten att etablera en naturstig i
anslutning till flygplatsen.
Syftet med examensarbetet Àr att undersöka vilka
förutsÀttningar och begrÀnsningar som finns för att
etablera en naturstig i anslutning till Malmö Airport
och med hjÀlp av utförda analyser och inventeringar
ge förslag pÄ hur naturstigen kan utformas och
förvaltas.
Uppdraget har krÀvt en fördjupad analys av
landskapet kring flygplatsen för att lÀra kÀnna detta
och med hjÀlp av litteratur, utförda analyser och
inventeringar kunna lyfta fram de karaktÀrer och
kvalitéer i landskapet som Àr intressanta, bÄde ur ett
natur- och kulturmiljöperspektiv men Àven utifrÄn
rekreativa och estetiska aspekter.
Att synliggöra landskapets vÀrden kring Malmö
Airport Àr en form av landskapsvÄrd som inriktar sig
pÄ hur markerna kan utvecklas och förvaltas för att
upprÀtthÄlla och framhÀva natur- och kulturvÀrden
samt vilka insatser som kan göras för att frÀmja
rekreation och ett landskaps skönhetsvÀrde. Som
en koppling till landskapsvÄrden och arbetet med
att synliggöra natur- och kulturvÀrden och frÀmja
rekreation kan naturstigar ses som ett anvÀndbart
verktyg. Naturstigar tillgÀngliggör landskapet, vilket
ocksÄ frÀmjar friluftslivet, och kan ses som en del i
arbetet med att öka medvetenheten och kunskapen
hos mÀnniskor om landskapets kulturella, biologiska,
rekreativa och estetiska vÀrden.
UtgÄngspunkten för examensarbetet har varit att
undersöka vilka förutsÀttningar och begrÀnsningar
som finns för att etablera en naturstig i flygplatsens
nÀrmiljö och utifrÄn upplevelsen frÄn naturstigen
undersöka vilka landskapsvÄrdande insatser som kan
tillÀmpas för att framhÀva landskapets vÀrden och
bidra till en positiv utveckling av landskapet kring
flygplatsen.
Examensarbetet innehÄller ett gestaltningsprogram
som visar stigens fysiska dragning, vilka upplevelser
den har att erbjuda samt hur den kan kommuniceras.
Gestaltningsprogrammet inkluderar Àven en
skötselbeskrivning för hur stigen och de miljöer som
berörs av dess fysiska dragning kan skötas.
Avslutningsvis följer en slutdiskussion som
reflekterar över det uppdrag som ligger till grund för
examensarbetet och den process som lett fram till
gestaltningsprogrammet..
Kommersialiseringen av en regional flygplats : En studie av Karlstad Airport
Den traditionella bilden av en flygplats som ett stĂ€lle dĂ€r uttrĂ„kade resenĂ€rer sitter och vĂ€ntar pĂ„ att sĂ„ snabbt som möjligt fĂ„ Ă„ka dĂ€rifrĂ„n, hĂ„ller pĂ„ att förĂ€ndras. MĂ„nga flygplatser har numera utvecklats till att bli mycket mer Ă€n grĂ„a vĂ€ntsalar och flera stora internationella flygÂplatser sĂ„ som Heathrow i London kan idag jĂ€mföras med shoppingcenter. Detta gör att flygÂplatserna nu inte bara lockar resenĂ€rer utan Ă€ven andra som exempelvis bor i flygplatsens nĂ€rÂomrĂ„de. Den kommersiella delen av flygplatsernas verksamhet har blivit en viktig inkomstÂkĂ€lla för mĂ„nga flygplatser, speciellt eftersom konkurrensen pĂ„ marknaden hĂ„rdnar och inÂkomsterna frĂ„n den flygrelaterade verksamheten minskar. Ăven i Sverige arbetar man inom LFV (tidigare Luftfartsverket) med att öka sina flygplatsers kommersiella verksamhet. Dock Ă€r resurserna mer begrĂ€nsade och antalet resenĂ€rer betydligt fĂ€rre pĂ„ de regionala flygplatserna i Sverige jĂ€mfört med pĂ„ stora internationella flygplatser.
Sinnenas betydelse för ett servicelandskap : En fallstudie av Kalmar Airport
Vilka sinnen Àr viktigare att stimulera respektive mindre betydelsefulla för en flygplats i skapandet av ett tilltalande servicelandskap? Syftet med vÄr uppsats Àr att klarlÀgga och diskutera hur Kalmar Airport tar hÀnsyn de mÀnskliga sinnena i sitt servicelandskap. Vi vill skapa oss en större förstÄelse för hur en flygplats kan skapa en positiv utgÄngspunkt inför en resa genom att pÄverka kundens fem sinnesintryck; syn, ljud, kÀnsel, smak samt lukt.I denna uppsats har vi Àgnat oss Ät en kvalitativ fallstudieundersökning för att fÄ en djupare förstÄelse för Àmnet sinnesmarknadsföring i praktiken dÀr studien har tillÀmpats pÄ flygplatsen Kalmar Airports servicelandskap. Uppsatsen bygger pÄ en abduktiv ansats dÀr teorin varit utgÄngspunkten och dÀr det under studiens gÄng skett en alternering mellan teori och empiri. Vidare grundar sig vÄr studie i sex intervjuer varav fyra Àr frÄn flygplatsens perspektiv samt övriga tvÄ frÄn resenÀrens sida.
Nedbrytning av propylenglykol i uppsamlingssystem för avisningsvÀtskor : En studie utförd vid Stockholm Arlanda flygplats
Deicing fluids based on Propylene glycol are used at Stockholm Arlanda airport to remove or prevent ice on aircrafts. The high oxygen demand of propylene glycol can cause oxygen depletion in rivers downstream from the airport if not collected. Mass balance calculations made by Swedavia indicate that the actual amount of gathered propylene glycol is underestimated. Suspicions that propylene glycol is degraded in the stormwatersystem designed to collect deicingfluids, called the B-glycolsystem, have to be investigated in order to establish with certainty that no propylene glycol in other ways leaves the B-glycol system.The purpose of this study was to determine if degradation of propylene glycol is present in the B-glycol system and also to estimate the extent of the degradation. Propylene glycols high biological oxygen demand can cause oxygen depletion in waters downstream from Stockholm Arlanda airport if not collected.
Hur upplever flygresenÀren sÀkerheten idag?: en studie utförd vid LuleÄ Airport
Effekterna av terrorattackerna i USA den 11 september Är 2001 Àr mÄnga och det stÀlls idag allt större krav pÄ att skydda mÀnniskor och objekt frÄn attacker. Gemensamma sÀkerhetsföreskrifter för civil luftfart har införts för alla EU-lÀnder och Är 2002 infördes nya sÀkerhetsÄtgÀrder för svenskt civilflyg. Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur flygresenÀren upplever sÀkerhetsÄtgÀrderna/-reglerna utifrÄn sin bedömning av de riskkÀllor som sÀkerhetsÄtgÀrderna ska skydda dem ifrÄn. Undersökningen utfördes med hjÀlp av halvstrukturerade intervjuer med tio flygresenÀrer vid LuleÄ Airport. Resultaten visade att majoriteten av respondenterna varken kÀnde sig mer eller mindre sÀkra av sÀkerhetsÄtgÀrderna/-reglerna som infördes 2002 och Àven att det fanns mÄnga Äsikter om regeln om begrÀnsningar med avseende pÄ medhavd vÀtska i handbagage.
CharterresenÀrers motivationsfaktorer : Charter frÄn Jönköping Airport till Gran Canaria hösten 2013
Fokus i uppsatsen kommer primÀrt att ligga pÄ charterturismen och resenÀrers motivationsfaktorer. Det centrala blir vad om styr mÀnniskor nÀr de konsumerar resor, det undersöks för att skapa en förstÄelse och dra paralleller till befintliga teorier och kunskaper. Genom att göra en nutida analys kommer vi att ta upp vad tidigare forskning sÀger om charter och vad Jönköping Airports resenÀrer sÀger om motivationen till charter, hösten 2013. Det finns mycket material frÄn tidigare forskning som behandlar olika motivationsfaktorer nÀr det gÀller resor rent generellt men inte specifikt kopplat till charter. DÀrför Àr det ett omrÄde som Àr intressant att uppmÀrksamma.
Effekter av en mer effektiv skuthantering: En undersökning av skuthantering - DMAB
Arbetet med denna studie gick ut pÄ att inventera vilka metoder som anvÀnts i Dannemora gruva av Dannemora Mineral AB (DMAB) gÀllande skuthanteringen under jord och ovan jord samt belysa och ge förslag pÄ hur skuthanteringen skulle kunna effektiviseras och eventuellt generera en ökad mÀngd fÀrdiga produkter och tillika högre intÀkter för företaget.Med en mer effektiv skuthantering med fokus pÄ separering av grÄberg och malm, bÄde under och ovan jord, hade DMAB erhÄllit mer fÀrdiga produkter och dÀrmed högre intÀkter. Uppsatsens resultat motiverar att en förstudie inleds i företaget. Tillkomsten av nya arbetsmoment innebÀr naturligtvis en kostnad men den torde vara liten och högst försvarlig i sammanhanget men mÄste utredas i den rekommenderade förstudien. Det handlar ocksÄ om andra besparingsaspekter som exempelvis minskade transport- och hanteringskostnader och i förlÀngningen Àven miljöbesparing, vilka dock ej Àr medtagna i den hÀr studien..
Serveringsvagn pÄ flygplan
Vårt projektarbete bestod av att ta fram en lättarbetad och automatiserad kabinvagn. Vi har samarbetat med Braathens Malmö Aviation. Problemet med dagens kabinvagnar Ă€r att kabinpersonalen riskerar att få arbetsskador som kostar flygbolagen en del pengar. DĂ€rför har vi dĂ„ tänkt att underlätta för personalen, genom att automatisera kabinvagnarna. Kabinvagnen kommer att ha sektioner som delas upp i rörliga och fasta delar.
JÀrnvÀgen till LuleÄ
Denna undersökning syftar till att klarlÀgga den beslutsfattandeprocess som lÄg bakom byggandet av jÀrnvÀgen till LuleÄ i slutet av 1800-talet. Hela problematiken började mer Àn 250 Är tidigare nÀr malmtillgÄngarna i Norrbotten blev kÀnda och de första försöken att exploatera dessa kom till stÄnd. Ganska snart insÄg man att transporten av malm till hamnstÀder som PiteÄ och LuleÄ var besvÀrlig samt ineffektiv dÄ dessa mestadels företogs med hjÀlp av ackjor och slÀdar. I och med att jÀrnvÀgar började byggas frÄn 1825 och framÄt sÄ kunde en lösning pÄ problemet skönjas och en mÀngd undersökningar gjordes för att övertyga de styrande i Stockholm om detta alternativ. Intresset frÄn centralmaktens sida var dock till en början svalt, framför allt pÄ grund av den rÄdande oviljan frÄn mellansvenska bruksÀgare att uppmuntra till en ökad produktion av malm i Nordsverige.