Sök:

Sökresultat:

2095 Uppsatser om Makt bemötande - Sida 22 av 140

Att leda sig sjÀlv : En foucaultinspirerad diskursanalys av makt och disciplinering i sekelskiftets populÀra managementlitteratur

Under de senaste tre decennierna har populÀra managementböcker erbjudit snabba och enkla recept för hur ledare ska leda personal pÄ ett effektivt sÀtt. Dessa böcker har blivit bÀstsÀljare och har inspirerat mÄnga ledare inför nya utmaningar angÄende personalfrÄgor. KÀnda managementförfattare har alltsÄ stor pÄverkan för hur individ och ledarskap uppfattas i samhÀllet, samt för att förstÀrka en viss vision om hur mÀnniskors beteende borde utformas för att företagsmÀssiga mÄl skall kunna uppnÄs. Denna studies syfte var att öka förstÄelsen för populÀr managementlitteraturs maktdimensioner. Tre bÀstsÀljande managementböcker frÄn sekelskiftet analyserades genom en foucaultinspirerad diskursanalys, med fokus pÄ styrningsmentalitet, disciplin och mÀnniskosyn.

Uppdrag: Att fostra samhÀllsmedborgare

Vi har gjort en kvalitativ studie av modellen MultifunC. Att vi valde just MultifunC att undersöka, beror pÄ att det Àr en ny modell som skapats utifrÄn psykologen Tore Andreassens samanstÀllning över befintlig forskning inom institutionsvÄrd av unga, och hans bok ?Institutionsbehandling av ungdomar: vad sÀger forskningen?? har varit central i vÄr studie.MultifunC bestÄr av olika metoder för att arbeta med högriskungdomar. Vi har undersökt hur förhÄllandet mellan institutionens makt och de ungas autonomi ser ut under ungdomarnas vistelse inom MultifunC. Vi har utgÄtt frÄn olika socialkonstruktivistiska tÀnkare sÄsom Faucoult och Bourdieu i vÄr analys.Vi har sett att modellen arbetar för att ungdomen sjÀlv ska vara sÄ delaktig som möjligt i sin behandling.

Incidentrapportering ? ett resultat av sÀkerhetsklimatet?

Studien genomfördes hösten 2013 pÄ ett logistikföretag i Sverige, med syfte att studera sÀ-kerhetsklimatets potentiella pÄverkan pÄ medarbetarnas förhÄllningssÀtt till incidentrapporte-ring. UtifrÄn teorier om sÀkerhetsklimat skapades en enkÀt, innehÄllande ett urval frÄgor frÄn samtliga av de sju sÀkerhetsklimatsdimensioner, som det nordiska frÄgeformulÀret NO-SACQ-50 (Kines et al., 2011) innehÄller. Dessa kompletterades med frÄgor som fokuserade pÄ uppfattningen av incidentrapportering. Resultaten visar att sÀkerhetsklimatet pÄverkar uppfattningen av incidentrapportering, som chefer och medarbetare delar. Ju bÀttre klimatet Àr desto större blir benÀgenheten att ha en positiv uppfattning av incidentrapporteringen, Àven nÀr man tar personlighetsdraget CFC (Consideration of Future Consequences) i beak-tande.

Maktrelationer inom IT-utbildningar : Hur makt visas ur ett studentperspektiv

Uppsatsen Ă€mnar undersöka hur studenter inom IT-utbildningar uppfattar hur deras utbildning Ă€r, hur den pĂ„verkar deras kunskapsintag och val av yrkesposition. Vi har valt att utföra intervjuer med bĂ„de systemvetare och datavetare för att se om det Ă€r nĂ„gon skillnad beroende pĂ„ hur teknisk deras utbildning Ă€r. Genom intervjuerna har vi analyserat studenternas mest förekommande ord och utifrĂ„n dem anvĂ€nder vi oss av Foucaults maktteori för att undersöka vilka maktrelationer som uppstĂ„r utifrĂ„n deras uttalanden. Maktrelationerna visar att studenterna upplever att utbildningens kursutbud samt lĂ€rarnas pedagogiska egenskaper har stort inflytande pĂ„ deras kunskapsintag och skapar antingen positiva eller negativa Ă„sikter. Även yrkesbranschen influerar studenternas kĂ€nslor inför att börja arbeta.

Organisationskultur och materiella uttryck - En kvalitativstudie av ett e-handelsföretag

Undersökningen syftar till att skapa kunskap om barns och lÀrares handlingar inför mötet med teater och diskutera vad dessa handlingar har att berÀtta om lÀrares yrkeskunskaper och barns hinder och tilltrÀde till kultur.Undersökningen studeras med kritisk diskursteori och narrativ teori genom Foucaults teorier om diskurser och makt. Som metod för att studera handlingarna i skolteaterfoajén anvÀnds deltagande observationer som analyseras med Greimas aktantsmodell och skrivs fram med narrativer. Det Àr Ätta skolteaterpubliker med barn 5-9 Är och deras lÀrare i tvÄ olika teaterfoajéer som studerats innan de gÄr in för att se en teaterförestÀllning.Skolteaterbesöket Àger rum i en social pedagogisk praktik i ett diskursivt spel mellan skoldiskur-sen, teaterdiskursen och barndiskurser. Resultatet av studien visar att lÀrare agerar med avledande, pÄminnande och avbrytande handlingar gentemot barn som avvaktar, protesterar och undviker. LÀrares handlingar karaktÀriseras av disciplinerande makt och dÄ fler hinder Àn tilltrÀden skapas har de en differentierande funktion och betydelse för barns olika tilltrÀde till kultur.

Demokrati- Folkets styre eller Mediernas makt? : - en kvantitativ studie av DN: s nyhetsrapportering kring riksdagsvalet Ă„r 2006.

A B S T R A C TTitle: Democracy- Choice of the people or the voice of media? (Demokrati- Folkets styre eller Mediernas Makt?)Number of pages: 36Author: Carolina VallinTutor: Else NygrenCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Autumn term 2006University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: The purpose with this essay is to discuss which influence media has on the democracy.Material/Method: Qualitative explorative research method is used to see how much space the newspaper Dagens Nyheter gave to the parties represented in the parliament, and compare the results with the numbers the parties received in the general election 2006.Main results: This research showed similar results in the survey made of DN and the numbers the parties received in the general election 2006. Media can?t decide how people should vote in a election, but they can influence what citizens think and talk about by having the power to choose which information that shows on the agenda.Key Words: Dagens Nyheter, Agenda setting, Media, Power and Democracy..

Medieföretaget och frilansaren : Inflytande och kapital

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att gÄ bakom kulisserna pÄ olika medieföretag och medieproduktioner och ta reda pÄ hur olika mediearbetare ser pÄ makt och inflytande och Àven fÄ klarhet i vad det Àr som krÀvs av en person som vill skaffa sig inflytande inom branschen.Samtidigt ska undersökningen bidra till förstÄelse hur det ser ut inom mediebranschen och pÄ det sÀttet förbereda nya mediearbetare pÄ framtiden.Fem kvalitativa djupintervjuer med fem mediearbetare, frÄn filmproducent till nyhetsredaktör genomfördes. Fyra av de intervjuade var mÀn, fyra jobbade inom mediebranschen i dag, en kom frÄn ett annat land men jobbade i Sverige och Halmstad.Vid analysen av empirin anvÀndes flera av Pierre Bourdieus begrepp, som kapital och fÀlt. Vad som kom fram under undersökningen, enligt vÄra intervjupersoner, var att ett starkt nÀtverk Àr en mycket viktig faktor om en person försöker skaffa sig ett ökat inflytande inom branschen. Men de som verkligen bestÀmmer branschens villkor Àr de som har mest pengar, eller kan associeras med dem som har pengarna. Det handlar dessutom i hög grad om personliga egenskaper, man mÄste vara beredd pÄ att jobba hÄrt, vara envis och vara noga med att göra ett bra jobb, det Àr nÀstan viktigare att kunna arbeta hÄrt Àn att vara professionell..

Makten över handeln. En studie om maktförhÄllanden och deras betydelse i utvecklingen av handelsplatser i en kommun.

Handel kan beskrivas som grunden i stÀder och deras utveckling. Handelsplatser lockar mÀnniskor och skapar stadsliv. Handel Àr sÄledes en viktig del bÄde i översiktliga mÄl och i den fysiska planeringen. I stadsbyggnadsideal om att skapa en tÀt och blandad stad Àr handel en central aspekt och en önskan om att kunna styra handelsplatsernas utveckling kan i idealen utlÀsas. I diskussioner kring handelns utveckling som förts av forskare och i myn- dighetsrapporter ifrÄgasÀtts dock var makten att styra utvecklingen egentligen ligger.

Sveriges vanligaste institutionella samtal. En studie av nÄgra lÀrares och elevers syn pÄ utvecklingssamtalet.

ABSTRACT Gustavsson Goddijn, Ann & Therus, Ewa-Lena (2007). Sveriges vanligaste institutionella samtal. En studie av nÄgra lÀrares och elevers syn pÄ utvecklingssamtalet. (The most common conversation in Sweden. A study of some teachersŽand studentsŽ views on the development dialogue).

Med hedern mellan sina lÄr : en kunskapsöversikt kring förstÄelsen av hedersproblematik

Syftet med denna studie var att öka förstÄelsen för hedersproblematik inom ramen för socialt arbete samt hur problemet kan begripas av professionella som kan komma att stöta pÄ hedersrelaterat vÄld och förtryck i sitt yrke. Studien baserade sig pÄ en kvalitativ metod, en kunskapsöversikt som hade en hermeneutisk ansats för att försöka ökan kunskapen för hedersproblematik. Med 11 primÀrdokument urskiljde vi tre teman; kvinnans underordnade stÀllning, kultur och generation, lojalitet och makt. Resultaten visade att det finns olika sÀtt att förklara hedersrelaterat vÄld och mord, men vi fann överensstÀmmelser; att flickans oskuld mÄste vara icke ifrÄgasatt, om bara sÄ ett rykte om motsatsen förekom fanns det en direkt fara för hennes liv. Kultur var en omdiskuterad förklaring till fenomenet, dÀr resultaten visade att de kulturella normerna och synsÀtten var olika i en kultur dÀr det praktiserades heder i jÀmförelse med en kultur utan.

En strid om verkligheten: rehabilitering av lÄngtidssjukskrivna med mental ohÀlsa i Burlövs Kommun

Denna kvalitativa intervjustudie söker svar pÄ frÄgan hur rehabiliteringsarbetet med kommunalanstÀllda som Àr lÄngtidssjukskrivna pÄ grund av mental ohÀlsa i Burlövs Kommun fungerar. Detta arbete sker i samverkan mellan flera aktörer och studeras dÀrför som ett projekt dÀr de olika aktörerna utgör projektets deltagare. Det empiriska materialet analyseras med hjÀlp av de teoretiska analysverktygen Rationalitet, Verklighet och Makt.Studien visar pÄ brister i rehabiliteringsarbetet som framförallt beror pÄ en ojÀmnlik maktfördelning inom projektet. Arbetsgivarens syn pÄ sjukskrivning, mental ohÀlsa och rehabilitering styr i hög grad projektets början, riktning och slut och flera av de övriga projektdeltagarna upplever dÀrför att deras kunskap och möjligheter att bedriva en god rehabilitering ignoreras. Inte minst gÀller detta de sjukskrivna sjÀlva som kÀnner sig misstrodda, övergivna och pressade i rehabiliteringsarbetet, vilket förvÀrrar och försvÄrar deras aktiva vÀg tillbaka till arbete och lÄngsiktig hÀlsa..

SvÄra samtal: lÀrares definitioner och upplevelser av svÄra
samtal

Syftet med denna studie var att utifrÄn ett makt och kommunikationsteoretiskt perspektiv ta reda pÄ hur lÀrare definierar och upplever svÄra samtal i skolan samt vilka samtalsstrategier de anvÀnder sig av. Med maktperspektiv avsÄgs i detta fall Foucaults (2003) teori om maktförhÄllanden och i studien har vi analyserat hur makt pÄverkar samtal i skolan. I bakgrunden har vi presenterat olika teorier och perspektiv som syftar till att förklara resultaten. Vi har anvÀnt oss av kvalitativ intervju, och intervjuat fyra lÀrare i grundskolans senare Är och gymnasiet. För att redovisa resultatet av intervjuerna har vi anvÀnt oss av meningscentrering enligt Kvale (1997).

Disciplinering. En studie av fem lÀrares förhÄllningssÀtt till ordning och reda.

Abstract Larsson, Evelina & Lund-Jensen, Sofi (2010). Disciplinering. En studie av sex lÀrares förhÄllningssÀtt till ordning och reda. Malmö: LÀrarutbildningen, Malmö Högskola. I denna studie lÀggs fokus pÄ begreppet disciplinering. Syftet Àr att beskriva, analysera och diskutera disciplineringens betydelse i skolans sammanhang ur ett lÀrarperspektiv. Studien Àger rum pÄ en skola dÀr urvalsgruppen bestÄr av fem lÀrare som undervisar eleverna i Ärskurs 5.

Skola + ideologi = sant? : en ideologikritisk analys av lÀroplanen för den svenska gymnasieskolan

Syftet med föreliggande studie Àr att belysa de normer, vÀrden och kunskaper som uttrycks i GY11, den svenska gymnasieskolans lÀroplan. Studien anvÀnder sig av en ideologikritisk analys, vars avsikt Àr att ge en fördjupad förstÄelse för samhÀllet genom att avslöja falska beskrivningar av och uppfattningar om makt och verklighet. Med utgÄngspunkt i den prövande tesen att lÀroplanen som dokument stÄr under inflytande av det omslutande samhÀllets idéer och materiella förhÄllanden lÀses och förstÄs GY11 i relation till teorier om rationalitet, kontroll och individualisering. Analysen visar att GY11 i flera avseenden bÀr drag av en nyliberal ideologi och bekrÀftar stora delar av den samhÀllskritik som formulerats av den kritiska skolan och av individualiseringsteoretiker. Det teoretiska ramverket anlÀgger Àven ett praktiskt perspektiv med begreppen techne, episteme och fronesis, vilka fungerar som referenspunkter i diskussionen kring kunskapers och handlingars legitimitet i enlighet med samhÀllets dominerande rationalitet.

Makt, pÄverkan och inflytande i den institutionella sfÀren : En studie av USA:s, EU:s och Sveriges sÀkerhetsstrategier 2010 och 2011

Syftet med studien Àr att genom en jÀmförande kvalitativ textanalys av politiskt strategiska dokument studera i första hand hur valda strategier uttrycker idéer avseende antiterror-strategier, och i föreliggande fall om, USA:s terrorismstrategier har pÄverkat EU:s och Sveriges utformning av sina respektive strategidokument avseende synen pÄ fenomenet terrorism. Syftet breddas för att om möjligt visa pÄ om Sverige kan ses som nÀrmare USA Àn EU i det institutionella antiterrorarbetet avseende de politiska uttrycken som anvÀnds kring terrorism och antiterrorstrategier. Teorier som ligger till grund för analysen kommer frÄn Giddens, Gramsci och Kagans tankar kring makt, hegemoni, pÄverkan och inflytande. Metoden för att genomföra analysen bygger delvis pÄ Faircloughs diskursanalys. Resultatet indikerar att USA intar en proaktiv hÄllning i sin antiterrorstrategi och blir pÄ detta sÀtt tongivande över sin egen sÄvÀl som över andras utformning av antiterrorstrategier.

<- FöregÄende sida 22 NÀsta sida ->