Sök:

Sökresultat:

216 Uppsatser om Magnus Holmström - Sida 6 av 15

En staty i tiden? : - En studie om framtagandet av statyn Magnus Gabriel De La Gardie

Undervisning om multiplikationstabellen bestÄr frÀmst av lÀrande genom repetition eller strategi. Syftet med litteraturstudien Àr att utifrÄn forskning undersöka och jÀmföra inlÀrning av multiplikationstabellen genom strategi- och repetitionsbaserad undervisning. Studien avgrÀnsas till elever i Ärskurs 1 till 6. Materialet samlades in genom en iterativ sökning pÄ Ätta databaser för vetenskapliga publikationer. Det insamlade materialet bestod av sjutton vetenskapliga publikationer.

Got Event VS. Stockholm Globe Arena En studie om Got Event AB i nationella mediesammanhang

Titel Got Event vs. Stockholm Globe Arena, en studie om Got Event i nationella mediesammanhang.Författare Markus Danielsson, Jakob PerssonKurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp. Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborg universitet.Termin Höstterminen 2008Handledare Magnus FredrikssonExaminator Ingela WadbringSidantal 37 sidor exklusive bilagaSyfte Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur stor uppmÀrksamhet Got Event och Stockholm Globe Arena fÄr i medier pÄ det nationella planet, och i vilka sammanhang medierna vÀljer att fokusera pÄ bolagen.Metod Kvantitativ innehÄllsanalys av nyhetsartiklar, samt en kvalitativ textanalys enligt Altheides etnografiska ECA- modell som anvÀnts för att ge en mer djupare beskrivning av en uppmÀrksammad hÀndelse.Material 179 nyhetsartiklar om Got Event, samt 18 nyhetsartiklar om Stockholm Globe Arena ur tidningsdatabasen presstext.Huvudresultat Resultatet visar att Got Event har en hög publicitet i jÀmförelse med Stockholm Globe Arena bÄde i nationell och regional press. Den publicitet som Got event fÄr pÄ ett nationellt plan kan dock ses som vÀldigt svagförhÄllandevis till den lokala pressen i Göteborg och samma gÀller för Stockholm Globe Arena.Den hÀndelse kring bolaget som har fÄtt störst medial uppmÀrksamhet pÄ det nationella planet Àr negativ för Got Event dÄ publiciteten har behandlat lÀktarolyckan pÄ deras fotbollsarena Valhalla IP..

Att attrahera nya mÄlgrupper med planerad kommunikation. Hur ekonom- och ingenjörsstudenter kan bli Volvo IT:s framtida medarbetare

Title ?Att attrahera nya mÄlgrupper med planerad kommunikation?Author Magnus Ejerhed, Anna Johansson and Caroline JÀgersvÀrdCourse Bachelor thesis in Media and communication studiesSemester Spring semester 2008Tutor Britt BörjessonUniversity the University of GothenburgAim the aim of the study is to describe students attitudes to Volvo IT as an employer.How can Volvo IT improve their communication to students?Method A quantitative approachMaterial A questionnaire which has been given to 122 students in economics atHandelshögskolan in Gothenburg and Industrial economics at Chalmers Universityof technologyMain results The main results of the study are that most of the students in economics andindustrial economy are positive to work as management consults. They also havean optimistic attitude to work as intern management consults in a large company.The students don?t regard Volvo IT as a possible future employer; neither do theyhave a good knowledge of the organization.Conclusions It is very likely that the students don?t regard Volvo IT as a potential employerbecause they don?t think of Volvo IT as an organization in management consulting.Volvo IT has to make their management consulting, Fortos ManagementConsulting, more visible if they are going to make the students more interested ofthem as an organization in management consulting. They have to inform theirtarget group what new competences they are looking for.

Belöningssystem : - en studie av börsnoterade företags rörliga ersÀttningssystem

AbstractMaster Thesis in business administration, School of Business and Economics at the Linneaus University, financial control, spring 2010Authors:Stefan Hellman and Ewa Warnquist Supervisor:Magnus Willesson Title: Reward systems - a study of public companies? variable compensation system Background:Our interest of the variable compensation system in public companies was brought by the recent extensive discussions of bonuses in the time of a financial crisis. This has led to that the word bonus has been given a negative connotation and we wanted to find out how the system of variable compensation is structured in the companies at Stockholm Stock Exchange. Problem:How is the variable compensation system structured in public companies? Purpose:The purpose of this paper is to study how the variable compensation in public companies is structured.

Det digitala eventet : Digitala medier, interaktivitet och identitet i eventsammanhang

Utvecklingen inom digitala medier har gĂ„tt vĂ€ldigt fort under de sista Ă„ren vilket i sin tur har lett till att anvĂ€ndningsomrĂ„den för digitala medier Ă€ven har ökat. Ett av dessa anvĂ€ndningsomrĂ„den har varit inom event-industrin dĂ€r ökandet av digitala medier mĂ€rks vĂ€ldigt tydligt.Denna studie ska undersöka om det kan vara sĂ„ att event-industrin gynnas av digitala medier och kan sammanfattas med en huvudfrĂ„ga samt en viktig underfrĂ„ga:? Hur anvĂ€nder event-industrin sig av digitala medier?o Ökar interaktiviteten dĂ„ digitala medier anvĂ€nds?Jag har intervjuat tvĂ„ personer, Magnus Milefors frĂ„n BSP Marketing och Ulf Lesley frĂ„n Unify för att ta reda pĂ„ hur de anvĂ€nder sig av digitala medier i sina events. Med hjĂ€lp av min undersökning kring digitala mediers utveckling och anvĂ€ndningsomrĂ„den har jag kommit fram till att det idag finns större möjlighet att göra mer attraktiva events med hjĂ€lp av digitala medier. DĂ„ det gĂ€ller interaktiviteten pĂ„ events Ă€r bĂ„de Milefors och Lesley överens om att det Ă€r en av de viktigaste sakerna att uppnĂ„.

Activity-based management : En begreppsprecisering

Background: In the eighties the debate concerning the declining relevance of the traditional calculation started. The reason was that the method of calculating not had been changed despite that the costs and manufacturing had changed in many companies. This led to the development of activity-based costing. Management by means of activity information is called activity-based management, but there is no general accepted definition of what the term com- prises. Neither are there any studies which describe within which areas activity information is used as a base for decisions.

Vad rapporteras det om i lokaljournalistiken? : En jÀmförelse av Upplands VÀsby kommuns lokaltidningar

Titel: Vad rapporteras det om i lokaljournalistiken? En jÀmförelse av Upplands VÀsby kommuns lokaltidningar.Författare: Emelie Klermyr.LÀrosÀte: Stockholms Universitet, Stockholm.Institution: Enheten för journalistik, medier och kommunikation, JMK.Avdelning: Medie- och kommunikationsvetenskap.Handledare: Yvonne AnderssonExaminator: Magnus DanielssonSyftet med studien Àr att jÀmföra lokal rapporteringen pÄ de tvÄ lokaltidningarna i Upplands VÀsby: Mitt i Upplands VÀsby och Vi i VÀsby.  JÀmförelsen avser eventuella skillnader och likheter mellan vilka Àmnen som fÄr störst utrymme samt vilka aktörer som kommer till tals i de bÄda tidningarna. Genom en kvantitativ innehÄllsanalys har 130 artiklar och notiser undersökts. Fem upplagor frÄn vardera tidning har undersökts mellan juli-november 2014. Studien visar att Àmnesfördelningen skiljer sig nÄgot mellan de bÄda tidningarna.

Implementering av balanserat styrkort : Praktikfallet Swedish Tissue

Background: A Balanced Scorecard can be used as a tool for communicating and presenting the vision and strategic goals of an organisation in a way that is easy to understand. Implementing a scorecard will support the learning process and dialog concerning the strategy of the organisation. It will also increase the employees understanding of the organisation and motivate them to reach the strategic targets.Purpose: To evaluate and describe employees opinions of a Balanced Scorecard that has been created by the management group from a management point of view. From that, our aim is to recommend our case company, Swedish Tissue, how to implement their Balanced Scorecard. We will also give more general recommendations on how to implement a scorecard.Method: The conclusions in this thesis are the result of a case study.

Fokus pÄ personalomsÀttning : en etnografisk studie pÄ försÀkringsbolaget Trygg-Hansasoutboundavdelning i VÀxjö

Master's thesis, Master of Business Administration program, School of Business ofEconomics at Linnaeus University, Management, Course code, 4FE10EAuthors: Anton Milemo and Christoffer WideénTutor: Magnus ForslundTitle: Focus on employee turnover - an ethnographic study on the insurance companyTrygg-Hansa?s outbound department in VÀxjöBackground: The costs of losing employees, recruiting new people, making a selectionof potential employees and training them are all high. The costs often exceed onehundred percent of the annual salary for the otherwise vacant position. In addition to thedirect costs of employee turnover troubles, things such as work confusion, loss oforganizational memory along with strategic skills can arise. The employee turnover rateof Trygg-Hansa?s outbound department in VÀxjö is too high according to the officemanager.Purpose: Understand the causes of high employee turnover in a Swedish insurancecompany.Methodology: This thesis consists of an ethnographic study of a Swedish insurancecompany.

Vad krÀvs för en lyckad implementering av balanserade styrkort?

Background: Balanced scorecard is a relatively new strategy in analysing activities in a company. To carry out a strategy in an organization a successful implementation is very important. Strategy implementations are unique for each organization and to succeed it has to be formulated and implemented with the individual companies particular conditions as starting- point. A problem is that the implementation sometimes is treated as a small detail in the planning process. This problem depends on how the strategic plans is carried out.

SmÄlands Musikarkiv: att samla och förmedla

This study examines the cultural factors which necessitated the establishment of The Music Archives of SmÄland in 1991 in the city of VÀxjö. I wanted to know the importance of the local music tradition and the role of those people who worked to create an institution such as this. In order to do this I interviewed the chief collector of early folk music, Magnus Gustafsson, and made use of literary sources to devise questions and evaluate the results of the exercise. In this study I have made use of a model of a musical culture in a society, created by Lundberg and Ternhag, based on the theory of cultural fields by Pierre Bourdieu. According to this model, the stature of a musical culture gives different forms of musical expression certain roles, but these roles can be remodelled, reflecting perhaps political or ideological influence.

Propagandaministerierna? En studie av tre myndigheter och deras opinionsbildande verksamhet

Titel: Propagandaministerierna? En studie av tre myndigheter och deras opinionsbildande verksamhetFörfattare: Pontus HaagUppdragsgivare: MOVE ? Svenska myndigheters opinionsbildande verksamhetKurs: Examensarbete i Medie? och kommunikationsvetenskap vid insti?tutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborgs uni?versitet.Termin: VÄrterminen 2009Handledare: Magnus FredrikssonSidantal: 63 exklusive bilagorSyfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka huruvida opinions?bildning av mer ideologisk karaktÀr förekommer samt om det finns ett aktivt arbete med att pÄverka mÀnniskors uppfattning om de tre myndigheterna.Metod: Kvalitativ metodMaterial: Genomförda samtalsintervjuer med sex representanter med an?svar för information och kommunikation pÄ Energimyndigheten, Fiskeriverket och FörsÀkringskassan.Huvudresultat: Studiens huvudsakliga resultat visar att de tre undersökta myndigheterna inte kan karakteriseras som den typ av ideolo?giska myndigheters som Bo Rothstein hÀvdar att mÄnga svens?ka myndigheter har förvandlats till. Energimyndigheten Àr den myndighet som faller nÀrmast beskrivningen av en ideologi?producerande statsapparat. Myndigheten saknar ocksÄ helt le?gala styrmedel och anvÀnder sig nÀstan uteslutande av opini?onsbildning för att uppnÄ sina mÄl.

Ekonomiskt ansvar i en modern situation

Bakgrund: Grunden till omrÄdet som pÄ svenska brukar benÀmnas ekonomistyrning och pÄ engelska"management control"lades av Anthony 1965 och dominerar Àn idag litteraturen pÄ omrÄdet. Sedan dess har dock ytterligare decentralisering och en orientering mot processer och flöden Àgt rum i företagen. Detta, menar vi, inte har gjort nÄgra avtryck i"management control"-litteraturen. Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att kartlÀgga den ekonomiska ansvarsfördelningen i svenska kommersiella decentraliserade företag. Vidare syftar uppsatsen till att beskriva hur personer Älagda sÄdant ansvar upplever detta samt hur dessa anvÀnder ekonomisk information.

Vad företag kan göra för att behÄlla personal

Bakgrund: Utvecklingen av informationssamhÀllet har inneburit att de anstÀllda Àr en av företagets strategiska resurser. UtifrÄn dagens situation med hÄrd konkurrens om kompetent personal inom vissa branscher framstÄr förlusten av vÀrdefulla medarbetare som nÄgonting negativt som företag bör försöka förhindra. Forskning har försökt svara pÄ varför anstÀllda lÀmnar ett företag men forskning och teorier om vad som hÄller personal kvar pÄ ett företag Àr idag bristfÀlliga. Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att analysera huruvida teorier kring personalomsÀttning kan tillÀmpas pÄ personalbehÄllning samt att urskilja en incitamentsstruktur vilken företag kan anvÀnda sig av för att behÄlla personal. Genomförande: Totalt intervjuades 14 anstÀllda med IT-kompetens, frÀmst civilingenjörer och systemvetare.

C. M. Carlanders Svenska bibliotek och ex-libris (1904): En kÀllkritisk studie av kvinnors bibliotek under tidigmodern tid.

The aim of this study is to examine the historical information about women?s libraries and book ownership during the early modern period in the work of Carl Magnus Carlander, Svenska bibliotek och ex-libris [Swedish libraries and ex-libris] (1904) and to inquire the scientific value of the information. A gender perspective is applied to the study. Gender is understood as a social and cultural constructed concept, dealing with female and male identities as interdependent categories.The study of Svenska bibliotek och ex-libris is made using source criticism and it has two parts. The first part deals with external conditions of the creation of the work; the life of C.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->