Sök:

Sökresultat:

212 Uppsatser om Magazine Café - Sida 14 av 15

En Demokratisk Utmaning : Högerpopulism i Danmark, Sverige och Norge

Syftet med denna uppsats är att analysera hur män framställs i modebilder. Vi vill med hjälp av en kvalitativ undersökning tolka mäns yttre genom ett analysschema, som vi själva tagit fram. Genom att analysera åtta bilder ur två framstående herrmagasin i Sverige, King of Sweden och Man Magazine, kom vi fram till en framträdande bild av hur män ser ut i modebilder. Vi valde att använda oss av tidningarnas decembernummer, 2008. Denna undersökning utgjorde även en analysering av vad maskulinitet är och hur det framställs i modebilder för herrmagasin. Urvalet gjordes utifrån oss själva där vi strategiskt valde ut bilderna, och vilka tidningar vi ansåg vara ledande på den svenska marknaden.

Nöjesnytt Vs React Magazine : En innehållsanalys av två lokala gratismagasin i Jönköping

 Syfte: Den bakomliggande tanken med vår uppsats är att belysa tjänstekvalitet från ett kund- och medarbetarperspektiv. Vi ville dels undersöka medarbetarnas uppfattning om det egna företagets tjänstekvalitet och dels kundernas uppfattning av och förväntningar på företagets tjänstekvalitet. En annan aspekt som undersöks är hur kundrelationens längd påverkar den kundupplevda tjänstekvaliteten.Metod: Både sekundär- och primärdata har använts i uppsatsen. Vi har genomfört en litteraturstudie för att söka kunskap inom området tjänster och tjänstekvalitet. Därefter genomförde vi en förstudie i form av interjuver med befintliga kunder till företaget och slutligen gjorde vi en kvantitativ undersökning.

Vän eller fiende ? hur konsumenten uppfattar modeannonser

In advertising, the target has traditionally been aimed towards the product?s advantages.Today the trend is that the advertisers want to create a restless and unsatisfied consumer. Theconsumer on her part is not trying to achieve a goal with her consumption, but experiences theconsumption itself as a goal. Because of this the consumer demands a fast and variedselection.In order to sell their products the companies must create a non-existent need amongst theconsumers. Therefore it is very common in advertising today to use emotions instead ofinformation to attract the customers.

Invandrarkvinnor i Handels : Föreställningar om arbetskraftsinvandrade kvinnor i Handelsnytt 1961-1976

Invandrade kvinnor i Handels. Föreställningar om arbetskraftsinvandrade kvinnor i Handelsnytt 1961-1976. (Immigrant women in Handels. Conceptions of labour immigrated women in Handelsnytt 1961-1976).The primary purpose of this thesis is to analyze the written conceptions of labour immigrated women in Handelsnytt, a Swedish Trade Union magazine. The analyses of the conceptions are based on theoretical categories of class, gender and ethnicity.

Meningsfull kamp : värdeskapande praktiker inom kampidrott

Sammanfattning Denna studie undersöker på vilket sätt kampidrott beskrivs som viktigt och värdefullt av de som inom kampidrotterna kan anses har formell makt eller tolkningsföreträde.Syfte och frågeställningarSyftet är att analysera meningsskapande praktiker inom kampidrott.? Vilka former av värdeskapande genom utövande av kampidrott framhävs avföreträdare för kampidrotterna?? Vilka skillnader och likheter finns mellan värdeskapande inom kampidrotter och Riksidrottsförbundets officiella styrdokument?MetodMetoden kan beskrivas som deduktiv tematisk analys och forskningsansatsen är främst deskriptiv och analytisk till sin karaktär. Hemsidor publicerade av kampidrotternas specialidrottsförbund samt tidningen Fighter magazine under åren 2007-2008 analyseras utifrån ett teoretiskt ramverk. Överensstämmelser mellan källmaterialets innehåll och teorin registreras som data och analyseras.ResultatUtövande av kampidrott som en form av fysisk träning med målet av förändra sin kropp och förbättra sin hälsa framhävs ofta i materialet. Även färdighetsträning är en ofta förekommande meningskapande praktik inom kampidrott.

Kosttillskott bland gymbesökare ? det nödvändigaste av onödigheter?

Gymanläggningar öppnar för skapandet av en kultur där muskulösa och väldefinierade kroppsformer, eller ideala kroppsformer, står i centrum. I denna ?gymkultur? har även användningen av kosttillskott som exempelvis kreatin och whey protein bland manliga gymbesökare blivit något av en självklarhet. Kosttillskott förknippas starkt med prestationshöjande- och muskeluppbyggande effekter och marknadsförs ofta som just prestationshöjande och muskeluppbyggande. Detta är ett av flera strategiska knep som marknadsförare kan använda sig av för att locka individer till köp; genom att nämna att tillskotten kan leda till muskeluppbyggnad.

"Hur  mycket invandring tål Sverige?" : Invandrings- och integrationsdiskurser hos tre elitskribenter och på Avpixlat- en relationell studie

Drawing on theories of ethnic representations in mainstream news media and racial discrimination (van Dijk 2000, Hultén 2006, Husband & Downing 2005, Wodak 2011), and using methods of critical discourse analysis (mainly van Dijk 1993, 1991, Fairclough 1995) this bachelor thesis aims to investigate the inter-textual and inter-discursive relationship between selected editorial and opinion pieces written by three mainstream right wing ?symbolic elites? and the xenophobic blog ?Avpixlat?. The three selected symbolic elites are: Per Gudmundsson, editorial writer at the second largest Swedish newspaper SvD, Andreas Johansson Heinö, academic with a P.H.D. in political science, specialized on issues of integration and ethnic relations, and Paulina Neuding, editorial writer at SvD and editor in chief for right-wing oriented magazine Neo. All three are actively taking part in the mediated discussion of ethnic relations in Sweden from a liberal-conservative perspective.

En personaltidnings intryck : En fallstudie om hur personalen i Landstinget i Värmland framställs i personaltidningen Intryck

Den här uppsatsen undersöker Landstinget i Värmlands personaltidning Intryck och dess betydelse för organisationskulturen. Huvudsyftet med studien är att titta närmare på hur de fem olika yrkesgrupperna läkare, sjuksköterskor, undersköterskor, sjukgymnaster och dietister framställs i tidningen. Uppsatsen tittar också på hur personal inom yrkesgrupperna själva anser att de representeras i tidningen, samt om tidningens syfte når fram till personalen. Studien utgår från teorier om kommunikation, internkommunikation, organisationsteori och organisationskultur. Ett viktigt begrepp för uppsatsen är bland annat transmissionsmodellen som ger en grundläggande syn på hur kommunikation fungerar genom en personaltidning.      För att uppnå uppsatsens syfte har en fallstudie, genom två metoder, gjorts. Personaltidningen Intryck analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys där tre frågor ställdes till texterna: Hur framställs yrkesrollerna i tidningen?, Fokuserar texterna på team eller individer? och Är kommunikationen tillgänglig för alla? Frågorna syftade till att få svar på uppsatsens övergripande frågeställning angående hur yrkesrollerna framställs.

Prinsessan och lusten : En kvalitativ studie om hur kvinnors sexualitet skildras i livsstilsmagasin

Mot bakgrund av att medier kan definieras som en socialiseringsfaktor samt att sexualitet är ett ämne som ofta vädras i olika medier är syftet med den här kvalitativa studien att undersöka hur livsstilsmagasin, i sina texter, skildrar sexualitet och då närmare bestämt kvinnors sexualitet. Kvinnors sexualitet undersöks av den anledningen att kvinnor under 1800-talet drabbades av en avsexualisering, det vill säga deras sexualitet förminskades i förhållande till männens, vilket sannolikt påverkar samhället än idag.                      Studien har tre frågeställningar där den första rör huruvida denna avsexualisering präglar livsstilsmagasin. Den andra frågeställningen undersöker vilka ord som används i livsstilsmagasinen för att beskriva det kvinnliga könsorganet. Den tredje frågeställningen har fokus på hur stor del av innehållet i livsstilsmagasinen som präglas av sexualitet, på ett direkt eller indirekt sätt.Ur ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv lutar sig studien mot ett teoretiskt ramverk kring mediers påverkan, då främst hur unga människor påverkas, samt agenda setting. Jenny Kitzingers forskning har en central roll.

Den positiva hälsovågen : En kvantitativ studie om hälsofrämjande arbete

The construction of buildings and paved surfaces changes the natural water balance.Precipitation generates surface runoff and storm water instead of infiltrating into the soil.Storm water has come to be considered as a major source of pollution in lakes and streams inthe vicinity of urban areas. Reduction of pollutants in storm water is a key action in order toprotect sensitive recipients and maintain high water quality. Storm water is traditionallytransported by storm sewers to the nearest recipient. In recent years the approach to stormwater management has changed; storm water should primarily be disposed of on site, throughlocal disposal of storm water, LOD. LOD is created by a combination of the function ofseveral smaller local facilities and the general sewer system.

Samspel och utvecklingsmöjligheter på jobbet : En kvalitativ studie om HR-medarbetares och chefers upplevelse av att arbeta tillsammans

In the new Library Act of 2014, it is stated that public library supply should be characterized by quality. To investigate what this means for the library, I do a functional analysis of ideas of librarians' views on quality and how they work with purchasing, weeding and mediation. I have chosen to limit the essay to fiction for adults in Swedish public libraries. By combining the basal idea analysis, where I investigate librarians' ideas about quality, with an operational analysis of ideas, where I examine the effects librarians' quality ideas get for the daily work, Iwant to find out the librarians' quality ideals.The material I analyze consists of 18 questionnaires, filled out by librarians with responsibility for purchasing and / or thinning in libraries across Sweden. The analysis is done with an analytical schedule, that consists of a number of opposing ideal types taken from previous research on quality, purchasing, thinning or mediation.

Präglad av kvalitet? : En idéanalys av folkbibliotekariers syn på skönlitterär kvalitet och hur den påverkar deras arbete

In the new Library Act of 2014, it is stated that public library supply should be characterized by quality. To investigate what this means for the library, I do a functional analysis of ideas of librarians' views on quality and how they work with purchasing, weeding and mediation. I have chosen to limit the essay to fiction for adults in Swedish public libraries. By combining the basal idea analysis, where I investigate librarians' ideas about quality, with an operational analysis of ideas, where I examine the effects librarians' quality ideas get for the daily work, Iwant to find out the librarians' quality ideals.The material I analyze consists of 18 questionnaires, filled out by librarians with responsibility for purchasing and / or thinning in libraries across Sweden. The analysis is done with an analytical schedule, that consists of a number of opposing ideal types taken from previous research on quality, purchasing, thinning or mediation.

Kvinnor gillar flärd, män är som de är : En studie om hur män och kvinnor skildras i samhällsmagasinen Filter och Fokus

AbstractAuthors: Mikaela Magnusson & Malin StenströmTitle: Jolly women and ugly men - a study of the way men and women are portrayed in the magazines Filter and FokusLevel: BA Thesis in JournalismLocation: Linnaeus UniversityLanguage: SwedishNumber of pages: 78 Everyday we're exposed to gender roles. It can take the form of our immediate family, our classmates, the books we read, the teve series we watch or the magazines we read. Everyday the world around us shape the way we think of men and women and how they're supposed to be. As a part of either (or neither) of those genders we are all shaped into the mold that society has set for us. The media is one of the largest contributors to this socialization and therefore we felt it necessary to study two, critically acclaimed, media outlets and shed some light on their portrayals of gender. We chose to study Filter and Fokus, two social magazines with close to a corresponding amount male as female readers and a reputation of being modern and free of prejudice.

Lokalt omhändertagande av dagvatten i Västerås - Möjligheter till ökad användning i befintliga innerstadsområden : Local disposal of storm water i Västerås - possibilities for increased use in downtown areas

The construction of buildings and paved surfaces changes the natural water balance.Precipitation generates surface runoff and storm water instead of infiltrating into the soil.Storm water has come to be considered as a major source of pollution in lakes and streams inthe vicinity of urban areas. Reduction of pollutants in storm water is a key action in order toprotect sensitive recipients and maintain high water quality. Storm water is traditionallytransported by storm sewers to the nearest recipient. In recent years the approach to stormwater management has changed; storm water should primarily be disposed of on site, throughlocal disposal of storm water, LOD. LOD is created by a combination of the function ofseveral smaller local facilities and the general sewer system.

Färg på tidskriftsomslag : En studie om färgers betydelse på Cosmopolitans omslag

En konsument blir ständigt påverkad av olika intryck i en butik där produkter slåss om uppmärksamhet och försöker att särskilja sig från konkurrenter. En produkt som trängs med flera andra på butikshyllan är tidskrifter, där antal titlar på den svenska marknaden har ökat med 40 procent de senaste tio åren. Det har tidigare forskats kring vilka färger som sägs påverka människor i köpsituationer, så som att rött är en bra färg för att intressera en konsument, men detta betyder inte nödvändigtvis att det leder till ett köp. Vad är det då som intresserar konsumenten när det gäller färg? Vilka färger på ett tidskriftsomslag är det som intresserar en målgrupp mest respektive minst och varför är det så? Finns det ett samband mellan vilka färger som intresserar målgruppen och de färger som faktiskt leder till köp? Den här studien undersöker hur färg på tidskriftsomslag påverkar en konsument, både gällande associationer, känslor och köpbehov. Den tidskrift som varit i fokus för studien är Cosmopolitan, som befinner sig inom genren Livsstil för kvinnor, med målgruppen kvinnor mellan 20-30 år.

<- Föregående sida 14 Nästa sida ->