Sök:

Sökresultat:

953 Uppsatser om Mödrar - Sida 41 av 64

Jord skall du Ă„ter bli : Ett examensarbete om begravningar ur ett framtidsperspektiv

NÄgot av det svÄraste som kan drabba oss Àr nÀr en vÀn, familjemedlem eller slÀkting gÄr bort eller drabbas av en sjukdom. Döden Àr en naturlig del av livet, men kÀnns detta till trots jobbig eller rent av orÀttvis dÄ den slÄr till. I de flesta fall Àr döden Àven resultatet av en sjukdom, en sjukdom som med dagens kunskap kanske hade varit möjlig att undvika. Eftersom döden i mÄnga fall har varit lite av ett mysterium genom mÀnniskans historia har vi ocksÄ lÀrt oss att rÀdas den. Nu, nÀr den tekniska utvecklingen öppnar nya dörrar för att i förvÀg göra riskbedömningar av möjliga sjukdomar som kan drabba individen, sÄ drar sig mÄnga undan.

KartlÀggning av faktorer som kan minska antalet Äterinkopplingar i elnÀtet

Vattenfall Eldistribution AB distribuerar el till ca 900 000 kunder i Sverige. Det handlar om bÄde privatkunder och företagskunder. Enheten NÀtdrift vars driftcentral Àr placerad i TrollhÀttan har till uppgift att se till att elnÀtet Àr spÀnningssatt och att man skall minimera avbrottstiderna.DÄ dagens samhÀlle Àr allt mer beroende av störningsfri leverans av el Àr det viktigt att kartlÀgga faktorer som orsakar korta avbrott pÄ nÀtet. Ett kort avbrott definieras som ett avbrott som varar allt frÄn 100 millisekunder till 3 min. I myndigheternas föreskrifter finns inga krav angÄende hur frekvent korta avbrott fÄr förekomma i elnÀtet, dÄ dessa avbrott oftast Àr orsakade av Äska och dÀrmed omöjliga att förutse.

Vill vi verkligen ha fler kvinnliga ledare? En narrativ undersökning av nÀringslivsjournalistiken.

Media har ett indirekt, men samtidigt stort, inflytande pÄ mÀnniskors uppfattningar, vÀrderingaroch Äsikter. MÄnga forskare Àr överens att media gör en Ätskillnad mellan mÀn och kvinnor i hur,var och nÀr de framstÀlls. Vi vill med denna uppsats lyfta fram bevis pÄ att denna Ätskillnad görsmellan manliga och kvinnliga företagsledare i den svenska nÀringslivsjournalistiken för att sedankomma med förslag pÄ Àndringar som reducerar gapet. Syftet Àr att skapa förstÄelse för lÀsaren urett nytt perspektiv, dÀr tidigare osynliga strukturer ska trÀda fram i ljuset av denna förstÄelse. Föratt kunna skapa förstÄelsen har vi valt en abduktiv ansats, i vilken ingen enda generell sanningska avslöjas.

Lösningsinriktad pedagogik för barns delaktighet : Reflektioner över en arbetsmodell och ett gemensamt förhÄllningssÀtt

Lösningsinriktad pedagogik (LIP) Àr en arbetsmodell och ett förhÄllningssÀtt. Författaren har implementerat LIP pÄ sin arbetsplats, en förskola i Norra Storstockholm. Författaren har Àven utarbetat en egen arbetsmodell utifrÄn LIP i syftet att öka förskolans pedagogiska kvalitet.  I studien undersöks arbetsmodellen. Dessutom undersöks pÄ vilket sÀtt pedagogerna anser att arbetsmodellen hjÀlpt dem att bli bÀttre pÄ att göra barn delaktiga i mÄltiden. De grundlÀggande begreppen barns delaktighet, gemensamt förhÄllningssÀtt samt LIP definieras.

Pedagogik & Ungdomskultur: BildÀmnets potential i senmoderniteten

Detta examensarbete syftar till att observera och diskutera bruket av en pedagogisk praxis som berör populÀr- och ungdomskultur inom bildÀmnet. ProblemstÀllningen tÀcker aspekter som den populÀrkulturella integrationen i dagens bildundervisning, ungdoms-kulturens fördelar och nackdelar i undervisningssammanhang, samt hur bildpedagoger kan nÀrma sig en engagemangspedagogik som pÄ lÀmpligt sÀtt drar fördel av populÀr- och ungdomskultur. Undersökningen som utfördes Àr en kvalitativ-kvantitativ intervju/enkÀt som fokuserar pÄ tjugo stycken kommunalt yrkesverksamma lÀrare. FrÄgorna berörde punkter som deras förestÀllningar och resonemang kring den egna praktiken och dess tematiska innehÄll och arbetsmetoder, samt vilka professionella vÀrderingar de lÀgger till begrepp som tradition, ungdomskultur och senmodernitet i koppling till bildundervisning. Studien samlade ocksÄ in data pÄ lÀrararnas observationer gÀllande önskemÄl och viljor hos elever kring ett populÀrkulturellt ÀmnesinnehÄll.

Vem fÄr vara hÄllbar? : En studie om exkludering av gymnasieelever frÄn utbildning för hÄllbar utveckling utifrÄn klass och identitet

Denna studie syftar till att undersöka hur gymnasieelevers uppfattningar om hÄllbar utveckling formas och vilken betydelse faktorer som social klass, identitet och utbildning har för detta. DÀrigenom försöker studien bidra med kunskap om hur sociala strukturer som klass och identitetsprocesser pÄverkar elevers tillgÀngliggörande av hÄllbar utveckling som ett undervisningsinnehÄll och dÀrmed sÀga nÄgot om huruvida implementering av utbildning för hÄllbar utveckling, ESD (Education for Sustainable Development), som utbildningsprojekt riskerar att exkludera elever med arbetarklassbakgrund.Undersökningen genomfördes med kvalitativa intervjuer som metod och urvalet bestod av Ätta elever frÄn tvÄ olika skolor, en studieförberedande och en yrkesförberedande. Materialet analyserades utifrÄn Bourdieus teorier om kulturellt kapital, habitus och kulturell reproduktion.Resultaten av studien visar att det finns skillnader i hur elever med olika kulturellt kapital ser pÄ hÄllbar utveckling, att social klass och identitet har stor betydelse för hur eleverna tillÀgnar sig hÄllbar utveckling som ett undervisningsinnehÄll, samt att detta riskerar att exkludera grupper av lÀgre social klass som studerar pÄ yrkesförberedande program frÄn att lÀra sig om och bli engagerade i frÄgor om hÄllbar utveckling. Men studien visar ocksÄ att skolan har stora möjligheter att pÄverka detta om implementeringen av ESD kan anpassas till en mer pluralistisk ansats som bÀttre tillgodoser alla elevgruppers unika behov och preferenser. Vidare framtrÀder att styrningen av skolan har betydelse för vilken form av kulturell reproduktion som sker inom ESD.

Gör genuskunskaper skillnad? Om relationen mellan vÀgledares kunskapsnivÄ och delaktighet i reproduktionen av en könsuppdelad utbildnings- och arbetsmarknad.

Syftet med vÄrt examensarbete har varit att diskutera relationen mellan nivÄn pÄ kunskaper om genus och studie- och yrkesvÀgledares delaktighet i reproduktionen av en könsuppdelad utbildnings- och arbetsmarknad. Den tidigare forskning som vi utgÄr ifrÄn Àr SOU 2004:43, forskning om jÀmstÀlld vÀgledning och examensarbeten pÄ C- och D-nivÄ. VÄrt arbete bygger pÄ tre genusteoretiska perspektiv. Vi har anvÀnt oss av bÄde kvantitativa och kvalitativa metoder i form av enkÀtundersökning, kvalitativa intervjuer samt informantintervjuer. Vi fann skillnader i synsÀtt mellan vÀgledarna i resultatet av vÄr enkÀt.

ByggmÀstarna : En flerfallstudie av tvÄ fotbollstrÀnares mÄlstyrning utifrÄn ett retoriskt perspektiv

Bakgrund: ?MÄlstyrning tydliggör stÀllda krav, medger en riktig och effektiv resursanvÀndning, ger ett bÀttre verksamhetsresultat, ger alla anstÀllda möjlighet att pÄverka sitt eget arbete, ger större ansvar Ät den enskilde, skapar utrymme för anstÀlldas kreativitet, initiativförmÄga och delaktighet, höjer trivseln och förbÀttrar arbetsmiljön? (Svensson, 1993:21). Att döma av Svenssons ord framstÄr mÄlstyrning som lösningen pÄ företagsvÀrldens alla problem. Fairhurst (1996:11) som skriver om nyretorikens framing (inramning), drar i sin forskning slutsatsen att retorisk medvetenhet ökar sannolikheten för att nÄ mÄl. Men hur gÄr det till i praktiken?Syfte: Vi vill med denna studie öka förstÄelsen för ledares styrning mot uppstÀllda mÄl utifrÄn ett retoriskt perspektiv.

Dyskalkyli eller bara allmÀnna matematiksvÄrigheter? : En jÀmförande studie mellan tvÄ olika uppfattningar

SammanfattningI mitt examensarbete om dyskalkyli eller som det ocksÄ kallas, specifika matematiksvÄrigheter vill jag visa pÄ problematiken kring dessa inlÀrningssvÄrigheter, dels vill jag visa att det inte rÄder enighet bland forskare och andra professionella pÄ ÀmnesomrÄdet. Om verkligen dyskalkyli Àr en rimlig diagnos eller inte. Oenighet rÄder ocksÄ om problemets omfattning samt vilka orsakerna Àr till att vissa elever fÄr inlÀrningssvÄrigheter i matematikÀmnet. Jag drar Àven vissa paralleller och jÀmförelser med dyslexi eftersom denna diagnos Àr sedan lÀnge accepterad och anvÀnds utan ifrÄgasÀttande bÄde i skolans vÀrld och i resten av samhÀllet.För att kunna genomföra detta examensarbete sÄ har jag Àgnat mig Ät litteraturstudier, Internetsökningar, idéutbyte med matematiklÀrare samt tillbakablickar pÄ mina egna erfarenheter som lÀrarvikarie. Eftersom jag sjÀlv under min skoltid och som student pÄ lÀrarutbildningen haft stora problem med delar av matematiken sÄ har det varit extra intressant att försöka belysa problemet kring inlÀrningssvÄrigheter i matematik.NÀr jag studerat litteraturen sÄ har jag funnit att tvÄ personer representerar skilda stÄndpunkter angÄende matematiksvÄrigheter.

Maktdistans inom rysk telecom

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med uppsatsen Àr att kartlÀgga sÀkerhetsansvarigas och supporterföreningarnas syn pÄ supporterproblematiken i dagens fotbollssverige och se om dÀr gÄr att finna nÄgra likheter eller skillnader.Hur ser de tillfrÄgade pÄ den egna klubbens problematik?Hur ser de tillfrÄgade pÄ problemen med casualsupportrar?Hur ser de tillfrÄgade pÄ medias inflytande pÄ supporterproblematik?Hur ser de tillfrÄgade pÄ förbundets arbete med supporterproblematik?Hur fungerar samarbete och utbyte mellan föreningarna?Metod:För att kunna besvara vÄr frÄgestÀllning sÄ valde vi ut dom fem största publiklagen inom svensk fotboll nÀmligen AllmÀnna Idrottsklubben (AIK), DjurgÄrdens Idrottsförening (DIF), Hammarby Idrottsförening (HIF), Idrottsföreningen Kamraterna Göteborg (IFK Göteborg) och Malmö Fotbollsförening (MFF). För att hjÀlpa oss att besvara frÄgorna intervjuade vi supporterordförande och sÀkerhetsansvarig i dessa klubbar.Resultat:LÀktarkulturen och supporterkulturen har vÀxt vÀldigt mycket dom senaste Ären och med den har supporterproblematiken ocksÄ ökat. Alla tillfrÄgade Àr kritiska till Svenska Fotbollförbundet och deras instÀllning till sÀkerheten pÄ och utanför de allsvenska arenorna. Det hörs Àven kritiska röster om hur media rapporterar och hur det kan bidra till rekryteringen av s.k.

Budplikt och aktiemarknadsnÀmndens beslut om dispens - vid offentliga uppköpserbjudanden pÄ vÀrdepappersmarknaden

Traditionellt sett drar jurister en bred skiljelinje mellan straffrÀtt och skadestÄndsrÀtt. Inom straffrÀtten ligger fokus pÄ handlingen och brottslingen som företagit handlingen. SkadestÄndsrÀttens fokus Àr istÀllet sjÀlva skadan och ersÀttningens storlek pÄverkas inte av handlingens eventuella förkastlighet. Enkelt uttryckt stÄr straffrÀtten för fördömandet av gÀrningen medan skadestÄndsrÀtten reparerar densamma. Detta Àr i alla fall vad som Äterges i lÀroböckerna.Med min uppsats vill jag utmana förestÀllningen att den svenska ersÀttningsrÀtten har en sÄ begrÀnsad funktion som att enbart vara reparerande.

Bolagsskatten : Dess roll i DCF-vÀrdering

Syftet med denna undersökning Àr att se hur mycket företagen egentligen betalar i skatt, om den effektiva skatten skiljer sig frÄn den nominella bolagsskatten pÄ 28 % och hur detta kan pÄverka en DCF-vÀrdering. Vidare studerar vi vilka faktorer som kan pÄverka storleken pÄ den skattesats som anvÀnds i företagsvÀrderingar samt drar slutsatser om vad som bör beaktas och om hur man kan kvantifiera dessa faktorer i en vÀrderingsmodell. Vi har valt att studera hur mycket företagen betalar i skatt och vilken skattesats som analytikerna egentligen anvÀnder för att se om det föreligger nÄgon diskrepans mellan dessa. Vi genomför Àven en undersökning för att se vad som ligger bakom analytikernas beslut till skattesats som anvÀnds vid DCF-vÀrdering. Vi stÀller upp en hypotes om att analytiker anvÀnder den nominella bolagsskatten pÄ 28 % nÀr det genomför DCF-vÀrderingar.

För-lusten att lÀra

Syftet med vÄr studie Àr att beskriva hur elever i Ärskurs 1 uppfattar sin lÀs- och skrivinlÀrning, samt undersöka om det finns nÄgon skillnad i elevernas beskrivningar ur ett genusperspektiv. Eleverna i vÄrt urval arbetar enligt tre olika arbetssÀtt, Montessori-pedagogiken, Tragetonmetoden samt SprÄkbiten. Arbetet utgÄr frÄn frÄgestÀllningarna Hur talar elever om sin lÀs- och skrivinlÀrning? samt Finns det nÄgon skillnad i elevers beskrivning av sina tankar ur ett genusperspektiv? LÀs- och skrivinlÀrning i skolan Àr ett vÀl utforskat Àmne. Att vi tar in elevernas perspektiv Àr just det som gör vÄr studie unik.

Varför söker mÀn till socionomutbildningen? En undersökning vid Malmö Högskola utifrÄn kulturellt kapital och hegemonisk maskulinitet

Denna undersökning utfördes vid Malmö Högskola (MAH). Syftet med undersökningen var att kartlÀgga hur könsfördelningen ser ut pÄ socionomutbildningen vid MAH, ge en preliminÀr bild av dess manliga studenter utifrÄn deras attityder gentemot yrket och att söka svaret pÄ frÄgan: Vad Àr det som karaktÀriserar den manliga socionomstudenten? Som huvudfrÄgestÀllning valde vi: Varför vÀljer mÀn att lÀsa till socionom? Och följdfrÄgorna till huvudfrÄgestÀllningen var: Hur pÄverkar det kulturella kapital man bÀr med sig detta val? samt Hur pÄverkar den hegemoniska maskuliniteten detta val? För att svara pÄ detta genomförde vi en enkÀtundersökning riktad till samtliga manliga socionomstudenter pÄ MAH. Intresset för detta Àmne kom till i mötet med arbetslivet, dÀr det samtidigt rÄder brist pÄ mÀn och en önskan om ett ökat antal mÀn. Dessutom syns den skeva könsfördelningen Àven tydligt inom skolan dÀr endast ca 15 % av studenterna Àr mÀn.

Lika men ÀndÄ olika : En fallstudie om internationalisering av norska XXL Sport och Vildmarks verksamhet pÄ den svenska marknaden.

VĂ€rlden blir allt mer globaliserad och mĂ„nga företag vĂ€ljer att försöka etablera sig pĂ„utlĂ€ndska marknader. DĂ„ varje lands marknad Ă€r unik kommer mĂ„lmarknaden alltid att ivissa aspekter skilja sig frĂ„n den inhemska marknaden. Att identifiera dessa skillnader Ă€ravgörande för att företagens internationalisering skall lyckas. Även mellan nĂ€rliggandemarknader, som ur mĂ„nga perspektiv kan vara likartade, existerar skillnader inom kultur,organisationsstruktur och andra omrĂ„den. Dessa kan vara vĂ€l maskerade och med dettaföljer en risk att företag antar att marknaderna Ă€r mer lika Ă€n vad de i realiteten Ă€r.Med denna uppsats Ă€mnar författarna att analysera betydelsen av psykisk och institutionelldistans mellan nĂ€rliggande marknader vid internationalisering av ett företag.

<- FöregÄende sida 41 NÀsta sida ->