Sök:

Sökresultat:

38 Uppsatser om Mänsklig ondska - Sida 1 av 3

En analys av ondska med fokus pÄ situation och individ

  AbstractLitteraturstudien Àr en kvalitativ ansats att beskriva mÀnsklig ondska genom aktuella teoretiker; Philip Zimbardo och Ervin Staub. Syftet var att beskriva ondska i beteenden genom att slutligen pröva teorier om ondskefulla beteenden mot en fallstudie av Josef Fritzl. Analysens utgÄngspunkt Àr person v.s. situation dÀr uppvÀxtvillkor, sociala beteenden, miljö/situation och de grundlÀggande basala behoven hos oss som individer Àr i fokus. Resultaten pÄvisar vikten av att ur ett inlÀrningspsykologiskt perspektiv beskriva ondskan i inre och yttre beteenden för att konkretisera och beskriva dess beteendekomponenter.

"MÀnniskor Àr det enda djur som kan slita ut din sjÀl och pissa pÄ den" - En studie i hur gymnasieelever ser pÄ ondska

Syftet med den hÀr uppsatsen var att jÀmföra hur gymnasieelever kan tÀnka kring ondska i förhÄllande till nÄgra vÀlkÀnda filosofernas sÀtt att tÀnka kring ondska. För att kunna ta reda pÄ detta sÄ gjorde vi en undersökningen pÄ tvÄ gymnasieskolor, i tvÄ olika klasser i Ärskurs 3. Metoden som anvÀnds var en kvalitativ undersökningsmetod, dÀr eleverna fick skriva smÄ uppsatser utifrÄn ett frÄgeformulÀr med öppna frÄgor. Resultaten nÄddes genom analyser av dessa uppsatser, och som analysverktyg anvÀndes olika filosofiska tÀnkares syn pÄ ondska. Resultaten visade att flertalet av eleverna inte hade varit med om nÄgot som de skulle vilja kalla för ondska.

Ondskans Problem : En granskning av Richard Swinburnes teodicé i ljuset av Eleonore Stumps tankegÄngar

Ondskans problem Àr ett gammalt (religions)filosofiskt problem som, i grova drag, frÄgar om existensen av en allsmÀktig, allvetande och allgod Gud Àr förenlig med ondskan i vÀrlden, samt varför en sÄdan Gud tillÄter ondska. Filosofer (som svarar jakande pÄ frÄgan om) har utvecklat ett svar pÄ frÄgan varför Gud tillÄter ondska. Syftet med denna uppsats Àr följaktligen att redogöra för Richard Swinburnes svar pÄ frÄgan varför Gud tillÄter ondska, samt granska svaret i ljuset av Eleonore Stumps tankegÄngar..

Ondska och Godhet - Begreppens betydelse för förskolebarn

Syfte:Syftet Àr att undersöka hur barn resonerar kring begreppen ondska och godhet, vad det finns för likheter/skillnader i barnens resonemang samt hur dessa skillnader/likheter kan förstÄs.Bakgrund:Undersökningen tar upp det ideologiska arvet frÄn upplysningstiden dÀr vÀrlden delas upp i dikotomier, det vill sÀga ont/gott, manligt/kvinnligt, Jaget/Den Andre etc. Denna dikotoma förestÀllning av vÀrlden Äterspeglas Àven inom populÀrkulturen och barnkulturen dÀr ondska och godhet Àr en stÀndigt Äterkommande tematik. Undersökningen bygger Àven pÄ smÄ barns förmÄga att tÀnka och handla etiskt och hur de tolkar sina uppfattningar om vÀrlden genom leken. I avsnittet redogörs för Bourdieus begrepp habitus vilket anvÀnds som teoretiskt ramverk för att förklara hur barn i förskolan indelas i olika fÀlt samt hur habitus prÀglar barnens sÀtt att förhÄlla sig till olika fenomen.Metod:Undersökningen Àr kvalitativ, hermeneutisk och jag har anvÀnt mig av intervju som metod dÀr en illustrationsdel ingÄr. Totalt intervjuas sex barn i Äldrarna 4,2 till 6,2 Är.

Kristendomens Gud - allsmÀktig och allgod : En komparativ studie om hur fem företrÀdare i olika skolor inom kristendomen reflekterar över teodicéproblemet och dess natur

Ett svÄrlöst filosofiskt problem inom Kristendomen Àr att Gud ges attributen allgod och allsmÀktig samtidigt som det finns ondska i vÀrlden. Detta filosofiska problem benÀmns teodicéproblemet.Syftet med denna studie Àr att ge en inblick i hur fem företrÀdare inom Kristendomen i Sverige ser pÄ ondska och lidande i vÀrlden utifrÄn deras reflektion över teodicéproblemets natur som ett filosofiskt dilemma. Studien har en kvalitativ metod bestÄende av intervjuer.Respondenternas svar jÀmförs med aktuell religionsfilosofiskt diskussion dÀr likheter och skillnader sammanstÀlls. Resultatet visade att den vanligaste förklaringen till teodicéproblemet var att företrÀdarna hÀvdade att det onda Àr en avsaknad av det goda samt att tolkningar av Gamla testamentet speglar de olikheter som företrÀdarna har. Lösningsansatser som företrÀdarna anvÀnde sig av till teodicéproblemet analyserades och försÄgs med vidareutvecklade filosofiska resonemang och infallsvinklar och visade att teodicéproblemet Àr ett svÄrlöst problem..

De splittrade sjÀlarna : En studie av symboliska uttryck i Harry Potter och Halvblodsprinsen

Den populÀra bokserien om den förÀldralöse pojken och trollkarlen Harry Potter har vÀckt stor uppmÀrksamhet i medier och inom diverse forskningsfÀlt. De religiösa budskap som serien sÀnder ut till lÀsare har bland annat blivit kritiserade av diverse kristna samfund i Sverige och det Àr denna kritik som ligger till grund för denna studie. Det övergripande syftet i denna studie Àr att, utifrÄn de motstridiga uppfattningarna angÄende Harry Potter bokserien, undersöka vilka symboliska uttryck för ondska och godhet som skildras i samband med de tvÄ karaktÀrerna Harry Potter och Lord Voldemort. Den textanalys som sedan utförs bygger pÄ olika symbolteorier inom. Vidare Àr olika symboliska uttryck för begreppen ondska och godhet centrala för denna studies analys.

"There is no good and evil. There is only power..." : Om ondskan i Harry Potterfilmer och om att anvÀnda film i religionsundervisning pÄ grundskolans senare del och pÄ gymnasiet

Syftet med uppsatsen Àr undersöka hur ondskan framstÀlls i Harry Potterfilmerna och att förbereda ett material som kan anvÀndas i religionsundervisning pÄ grundskolans senare del och gymnasiet för att fÄ till stÄnd en diskussion om ondska med elever.För att uppfylla mitt syfte tÀnker jag svara pÄ följande frÄgor:1. Hur vet man som tittare vilka som Àr onda? Vad finns det för ondskemarkörer i filmerna? Vilka gÀrningar, dialoger, miljöer och fÀrger visar vem som Àr ond?2. Hur kan man anvÀnda Harry Potterfilmerna i religionsundervisning pÄ grundskolans senare del och pÄ gymnasiet?I Harry Potterfilmerna har Voldemort valt den onda sidan för att fÄ makt.

Gymnasieelever om Gud och ondska

Enligt Sven G. Hartman har varje mĂ€nniska en personlig livsĂ„skĂ„dning som bygger pĂ„ uppfattningar om tillvarons egenskaper (ontologi), uppfattningar om hurdan mĂ€nniskan Ă€r (antropologi), uppfattningar om samhĂ€llet (politik) och uppfattningar om en eller flera makter/gudar (teologi). Hartman betonar livsfrĂ„gors vikt för utvecklandet av den personliga livsĂ„skĂ„dningen. Även lĂ€roplanen betonar vikten av att eleverna utvecklar förmĂ„gan till egna stĂ€llningstaganden. Jag har genom att undersöka gymnasieelevers gudsbilder och reflektioner kring en bild förestĂ€llande ondska försökt fĂ„ en bild av hur de utvecklar egna stĂ€llningstaganden och dĂ€rigenom ocksĂ„ utvecklar sin personliga livsĂ„skĂ„dning. För min undersökning har jag anvĂ€nt mig av en gymnasieklass pĂ„ en gymnasieskola i Malmö som lĂ€ser kursen Religion A.

Svarta ögon och lÄnga naglar : hur skurkarna i Disneys tecknade lÄngfilmer framstÀlls visuellt

I uppsatsen undersöker jag hur skurkarna i Disneys tecknade lÄngfilmer framstÀlls visuellt, vilka attribut som Dinsey anvÀnder sig av för att visa att nÄgon Àr ond. Observationerna utförs pÄ 39 stycken Disneyskurkar och det insamlade materialet blir belyst ur Patti Bellantonis fÀrgteori och Karin Johannissons texter om fysionomi. I uppsatsen kommer jag fram till att det finns Äterkommande visuella utmÀrkande egenskaper som till exempel vissa ansiktsdrag, klÀdval och fÀrger som skaparna av Disney anvÀnder sig av för att portrÀttera en ond karaktÀr och bl.a. ett oattraktivt utseende verkar vara sammankopplat med ondska. En potentiell följd av att lyfta fram sÀrskilda fysiska attribut som onda Àr att mÀnniskor som i realitet ser ut sÄ kan sÀrbehandlas negativt..

KARAKTÄRSDESIGN MED SUBTILARE FORMELEMENT : Design av goda och onda manliga och kvinnliga karaktĂ€rer

Detta arbete handlar om hur jag har tagit fram koncept och fÀrdiga modeller pÄ fyra karaktÀrer, tvÄ manliga och tvÄ kvinnliga. Under arbetets gÄng har jag försökt ta reda pÄ om jag kan förmedla livsÄskÄdningarna god och ond genom subtilare formelement. Jag valde att anvÀnda mig av bÄde ett vÀsterlÀndskt och österlÀndskt perspektiv i min karaktÀrsdesign. Det vÀsterlÀndska perspektivet pÄ de goda och det österlÀndska pÄ de onda karaktÀrerna.Jag har studerat bland annat hur vi uppfattar varandra, kroppssprÄk, stereotyper och fÀrger. Jag har dessutom jÀmfört vÀsterlÀndskt tecknade filmer, Walt Disney, med japanskt tecknad animeserier.

Se mig f?r den jag ?r

Bakgrund: Psykisk oh?lsa ?r en folksjukdom i det svenska samh?llet och m?nga beh?ver v?rd f?r detta. Sjuksk?terskans roll i den psykiatriska v?rden inneh?ller ansvar f?r omv?rdad och utf?ra medicinska behandlingar men ocks? att fr?mja individens sj?lvbest?mmande och delaktighet. Sjuksk?terskan anmodas att arbeta med personcentrerad ansats d?r relationen till patienten ?r avg?rande. Syfte: Att unders?ka patienters och sjuksk?terskors upplevelse av v?rdrelationen i psykiatrisk v?rd.

Gud vs. ondskan : en studie av prÀsters gudsförestÀllning och deras syn pÄ teodicéproblemet

Min uppsats Gud vs. ondskan Àr en studie av vilken gudsuppfattning prÀster har, samt hur deargumenterar kring teodicéproblemet. Efter en halv termins studier i religionsfilosofi valdejag att skriva detta arbete dÀr jag intervjuade fem olika prÀster och lÀt de svara öppet pÄovanstÄende frÄgor. Mitt arbete Àr en kombination av litteraturstudier och en empiriskundersökning och jag gav mig in i detta arbete utan att försöka försvara nÄgon tes. Dennauppsats Àr att betrakta som ett underlag för att ge kunskap om vilken gudsuppfattning prÀsterhar och hur de fÄr ihop problemet med en allgod Gud och en existerande ondska.Efter en inledande bakgrunds- och metoddel kommer en litteraturdel som innefattar enförklarande del om teodicéproblemet.

En berÀttelse om ondska och demokrati : Historiebruk i ett lÀromedel om Hitler och Stalin

The purpose of this essay is to study uses of history in a complementary teaching material in the subject of history. The material in question is a 170 page book titled Hitler och Stalin- En bok om ondska. In English, ?Hitler and Stalin- A book on evil?. Essential to the study is that it is expressed within the material that it might be used as the basis for a discussion of the threats against an open democratic society.

Modern Gnosticism - oförnuftig fantasi eller ett ljus i mörkret? : fyra rörelsers tolkningar av myterna om materian, mÀnniskan och ondskan i vÀrlden

Den hÀr uppsatsen handlar om modern gnosticism, tolkat utifrÄn fyra nygnostiska rörelser jag fann pÄ Internet. Efter att ha lÀst dessa valda rörelsers texter slog det mig att en fundamental förÀndring hade skett, med tanke pÄ texter om antik gnosticism. Framför allt hade den mörka synen pÄ materian förÀndrats, och dÀrmed synen pÄ de feminina och maskulina aspekterna samt ondskan ocksÄ. Om man gÄr pÄ linjen att de var materia- och kvinnofientliga samt ville undfly reinkarnation. De hÀr aspekterna, materian, mÀnniskan och ondska, reflekteras dock fortfarande i ljuset av de antika gnostiska myterna.

Projektet Elda : Ett typsnitt och en undersökande arbetsprocess

Projektet Elda a?r ett underso?kande arbete om det digitala verktyget och vilka kvalitets- aspekt det pa?verkar. Datorn som ett kreativt hja?lpmedel inom formgivning a?r i dag ett sja?lvklart verktyg i designprocessen, men vad ha?nder egentligen med designers personliga avtryck na?r formen blir digital? Underso?kningsmetoden i detta subjektiva projekt a?r em- pirisk och besta?r av designprocessen bakom typsnittet Elda, under hela projektets ga?ng reflekterar jag tankar, form och litteratur mot varandra. Diskussionen besta?r av min syn pa? den digitala grafiska produkten, yrkets egenva?rde och ma?nsklig kommunikation. .

1 NĂ€sta sida ->