Sök:

Sökresultat:

169 Uppsatser om Män i minoritet - Sida 2 av 12

Att vara man i vÄrden : Manliga undersköterskor och vÄrdbitrÀdens upplevelser

Sammanfattning Att ta hand om Àldre och sjuka i samhÀllet har traditionellt sett varit kvinnors ansvar vilket har medfört att arbetet inom vÄrden lÀnge varit ett kvinnodominerat yrke men att det görs fler insatser för att mÀngden mÀn ska öka inom vÄrden. Uppsatsens syfte Àr att undersöka vilka attityder och förvÀntningar som den manlige undersköterskan respektive vÄrdbitrÀdet möter i sin yrkesroll. För att ta reda pÄ detta genomförde jag sex kvalitativa intervjuer med manliga vÄrdbitrÀden respektive undersköterskor. Studien bygger pÄ litterÀra teorier och forskning om bland annat genus och andra könsrelaterade teorier av stor mening för Àmnet. FrÄgeomrÄden som har behandlats i studien omfattar bland annat om hur det eventuellt kan kÀnnas av att bemötas annorlunda samt om det finns möjliga nackdelar eller fördelar med att vara i minoritet pÄ respektive arbetsplats.I studien har det framkommit att informanterna mött bÄda positiva och negativa synpunkter och bemötande frÄn sin omgivning, brukarna och kollegor.

Att diskrimineras som sjuksköterska : En litteraturstudie

Bakgrund: Vi lever i en globaliserad vÀrld och Sverige Àr en nation med en stor demografisk mÄngfald. Detta gÀller Àven hÀlso- och sjukvÄrden. Tidigare vetenskapliga studier och rapporter frÄn fackföreningar visar att diskriminering mot sjuksköterskor av etnisk minoritet Àr vanligt i hÀlso- och sjukvÄrden. Rapporter frÄn fackföreningar i Finland och Storbritannien visar att uppemot 40 till 50 procent av sjuksköterskorna upplevt diskriminering pÄ ett eller annat sÀtt. Diskrimineringen uttrycks pÄ olika sÀtt och yttras frÄn patienter, deras anhöriga samt personal.

Manliga brytare- en studie om sju killar som har gjort ett otraditionellt gymnasieval

SAMMANFATTNING Den svenska gymnasieskolan Ă€r könssegregerad och det finns gymnasieprogram som domineras nĂ€stan helt av det ena eller det andra könet. ÄndĂ„ finns de ungdomar som gör ett otraditionellt gymnasieval och söker ett gymnasieprogram dĂ€r de kommer att vara i minoritet. Syftet med detta examensarbete Ă€r att studera hur killar som valt ett program som domineras av tjejer resonerar kring sitt val och de erfarenheter de gjort under sin studiegĂ„ng. OmrĂ„det har undersökts genom kvalitativa samtalsintervjuer med sju stycken killar pĂ„ OmvĂ„rdnadsprogrammet och Hantverksprogrammet, frisör. Dessa program Ă€r lĂ€sĂ„ret 2007/2008 tvĂ„ av de mest könssegregerade svenska gymnasieprogrammen.

FritidsgÄrdsverksamhet, kön och jÀmstÀlldhet: om kommunala dokument, fritidsledares syn och dess uttryck i verksamheten

Flickor Àr oftast i minoritet bland de som besöker de kommunala fritidsgÄrdarna. GÄr det att förstÄ varför det Àr sÄ? I denna studie har jag undersökt jÀmstÀlldhetsarbetet inom fritidsgÄrdsverksamheten i en medelsstor svensk kommun. ForskningsfrÄgorna har handlat om att vilken syn pÄ kön och jÀmstÀlldhet som uttrycks i kommunala dokument, hur kön och jÀmstÀlldhet speglas i verksamheten och hur fritidsledarna ser pÄ kön och jÀmstÀlldhet. Resultatet visar relativt svaga skrivningar rörande jÀmstÀlldhet i de flesta av de dokument som styr fritidsgÄrdsverksamheten.

En minoritet med samma möjlighet? : En studie av kvinnor som arbetar med sportjournalistik

Syfte: Syftet med denna studie Àr att undersöka varför och hur svenska smÄ och medelstora företag engagerar sig och utvecklas pÄ den mexikanska respektive brasilianska marknaden. Dessutom Àmnar studien undersöka vilka barriÀrer som företagen har stött pÄ och vilka faktorer som kan underlÀtta företagens affÀrsverksamhet pÄ de berörda marknaderna.Teori: Studiens teoretiska utgÄngspunkt Àr baserad pÄ Uppsalamodellen, nÀtverksmodellen samt tidigare forskning om smÄ och medelstora företags internationalisering.Metod: Studien bygger pÄ ett deduktivt angreppssÀtt. En kvantitativ och en kvalitativ datainsamlingsmetod har anvÀnts. Bland de undersökta företagen har det empiriska materialet samlats in med hjÀlp av en enkÀtundersökning. Dessutom har tre djupintervjuer genomförts med personer som Àr vÀl insatta i omrÄdet som studien behandlar.Slutsats: Resultatet har visat att de undersökta företagen antingen var reaktiva eller proaktiva nÀr de sökte sig till den brasilianska eller mexikanska marknaden.

Könskillnader inom eftergymnasial utbildning

Ytterst lite forskning har gjorts pÄ ett relativt nytt globalt fenomen som innebÀr att kvinnor har pÄ kort tid gÄtt frÄn att varit i minoritet till majoritet av studenterna vid de eftergymnasiala utbildningarna och tar examina i betydligt större utstrÀckning Àn mÀnnen.  Den forskning som finns om könskillnader inom eftergymnasial utbildning, har ofta varit otillrÀcklig i sina beskrivningar om de mönster som finns mellan mÀn och kvinnors utbildningsgrad och Àmnesval samt hur dessa mönster har förÀndrats över tid. Den bristande redogörelsen av den tidigare forskningen har fram till denna deskriptiva studie.     Analyser av fyra undersökningar frÄn ESS, European Social Survey visar att kvinnor gick frÄn att utgöra minoritet av studenterna inom de eftergymnasiala utbildningarna för födelsekohorten 1920-1929, till att vara i betydlig majoritet för födelsekohorten 1930-1939 och att medianen för mÀn och kvinnors antal studieÄr skiljer nu för tiden med tvÄ Ärs studier. För Àmnesval visar det sig att de neutrala Àmnena minskar i popularitet bÄde för mÀn och kvinnor, samtidigt som de humanistiska-, naturvetenskapliga- och medicinska utbildningarna ökar och att det finns en tydlig könskillnad inom de fyra Àmneskategorierna. NÀr det gÀller familjebakgrund och dess pÄverkan om individen skall lÀsa vidare pÄ eftergymnasial utbildning, visar det sig att kvinnor med arbetande förÀldrar utan yrkeskvalifikationer har ökat sina chanser betydligt större utstrÀckning Àn mÀn och kvinnor frÄn andra familjebakgrunder.     Resultaten tyder pÄ att förÀndringarna inom könskillnaden inom eftergymnasial utbildning kommer att fortgÄ, bÄde i vertikalt och horisontalt led och att denna utveckling kommer med stor sannolikhet att pÄverka pÄ lÄng sikt hÀlsotillstÄnd, arbetsmarknaden och familjesammansÀttning för olika socioekonomiska grupper i samhÀllet..

Minoritetsproblem i Östeuropa : EU:s relation till Slovakien

The aim of this thesis is to study the situation of minorities in Slovakia before and after the EU-membership and if EU has played a role in the situation. Also the criteria for becoming a member and other treaties regarding protection of minorities between European institutions and the accession/member states are studied. With the help of i.e. literature, relevant internet pages and yearly studies of EU, the conclusion has been made that Slovakia has made an immense change in the state?s legislation when it comes to minorities and their fundamental rights, but that changes need to be made in attitudes as well.

Dom Àr inte som jag - ska jag bli som dom? : Om identitetsskapande i en ny kultur

Hur pÄverkas skapandet och omskapandet av identiteter i en ny kulturell miljö? Vilka faktorer Àr det som spelar in? I denna antologi har vi grÀvt djupare i dessa frÄgor genom att genomföra varsitt fÀltarbete. Med hjÀlp av observationer och intervjuer fick vi ta del av mÀnniskors erfarenheter av att befinna sig i en kulturell minoritet. I uppsatsens första individuella del undersöker Louise Olofsson hur svenskar som vÀljer att flytta utomlands i vuxen Älder integreras i det nya samhÀllet och hur detta pÄverkar den identitetsskapande processen. Therése Andersson riktar in sig pÄ hur skönhetsidealen i ett samhÀlle kan vara en bidragande faktor i integration och identitetsskapande. Vi avslutar med en gemensam diskussion kring sambandet mellan etnicitet, identitet och integration..

Attityder till fysisk aktivitet - bland elever i en miljonstad utomlands jÀmfört med elever pÄ Sveriges landsbygd

Arbetet undersöker attityder till fysisk aktivitet i skolan och Äldersintegrering hos elever pÄ en svensk skola i en miljonstad utomlands, för att sen jÀmföra det resultat med en skola pÄ Sveriges landsbygd. Dessutom jÀmförs elevernas möjligheter till fysisk aktivitet pÄ fritiden. Eleverna fick svara pÄ en enkÀt och resultaten analyserades och jÀmfördes med varandra. Resultatet visade pÄ att skillnaderna inte var stora mellan dessa tvÄ olika grupper av elever, utan endast en minoritet av eleverna visade missnöje med skolans resurser och till deras Äldersintegrerade klasser..

Briljanta och magiska lÀseböcker? : En kritisk diskursanalys av tvÄ lÀslÀror ur ett intersektionalitetsperspektiv

Den hÀr studien undersöker hur faktorerna etnicitet, genus, funktionsförmÄga, generation/Älder och klass ur ett intersektionellt perspektiv skapas, rekonstrueras och samspelar i lÀslÀrorna Den magiska kulan och Briljant svenska. Studien har genomförts med hjÀlp av en kritisk diskusanalys enligt Faircloughs tredimensionella modell och Àr uppdelad i tvÄ delstudier. Syftet Àr att se hur dessa faktorer skildras samt undersöka samspelet mellan dessa. Vidare diskuterar studien vilka normer och vÀrderingar som kan tÀnkas förmedlas i och med anvÀndandet av de aktuella lÀslÀrorna. Studien visar att böckerna skapar och upprÀtthÄller en grÀns mellan minoritet och majoritet, dÀr majoriteten tillskrivs en överordnad roll. .

Demokrati vid 37,9 % valdeltagande? : - En Kritisk diskursanalys av ledareartiklars syn pÄ Europa parlamentsvalets resultat

Den hÀr studien undersöker med ett Kritisk diskursanalytiskt förhÄllningssÀtt ett urval av skilda ledareartiklars kommentarer av Europa parlamentsvalets resultat Är 2004. Med ?kommentera? avses det, vilka diskurser de konstruerar ifrÄga till denna hÀndelse. Min studie inriktar sig Àven pÄ att försöka besvara om ledareartiklarna anser att parlamentsvalet var demokratiskt legitimt ur ett demokratiskt perspektiv nÀr det var en minoritet av de svenska samt de europeiska medborgarna som valde att utnyttja sin röstrÀtt. Jag intresserar mig Àven för de svar/orsaker ledareartiklarna anger till varför ett sÄ fÄtal avvÀljarna anvÀnde dennes röstrÀtt..

Kvinnor i domstolsvÀsendet: En studie utifrÄn ett genusperspektiv om kvinnliga domare inom rÀttsvÀsendet med fokus pÄ Högsta Domstolen

Högsta domstolen i Sverige upprĂ€ttades 1789 men det skulle dröja 179 Ă„r innan den fick sin första kvinnliga justitierĂ„d och 221 Ă„r innan den fick sin första kvinnliga ordförande. Kvinnor i majoritet pĂ„ juristutbildningarna med de bĂ€sta betygen, och de Ă€r hĂ€lften eller fler av de jurister som anstĂ€lls vid advokatbyrĂ„er, domstolar och hos Ă„klagarmyndigheten. ÄndĂ„ utgör kvinnor en minoritet bland domare med chefstjĂ€nster, och sĂ€rskilt i Högsta Domstolen trots en ökning de senaste Ă„ren. Faktorerna bakom detta fenomen utgör en högst intressant frĂ„ga utifrĂ„n ett genusperspektiv..

FrÄn stigmatisering till etnisk minoritet Om framstÀllningen av resande i forskning och lÀroböcker

Syftet med föreliggande arbete Àr att granska vilken bild som förmedlas av minoritetsgruppen resande i forskning och lÀroböcker i Àmnet historia samt om bilden av resande skiftat under seklets gÄng. Ett huvudantagande Àr att samhÀllets krav har en stor pÄverkan pÄ vÄr uppfattning om vÄr samtid och att framstÀllningen av resande sÄledes har skiftat i takt med samhÀlleliga förÀndringar. För att uppnÄ syftet har en litteraturstudie pÄ tidigare forskning och litteratur kring resande gjorts, samt en litteraturstudie av lÀroböcker i Àmnet historia pÄ gymnasie- och grundskolenivÄ. Sammanfattningsvis visar uppsatsen pÄ att det existerar en tydlig diskrepans mellan lÀroplanernas mÄl angÄende nationella minoriteter och vad som förmedlas i lÀroböckerna..

?OcksÄ vÀrldens barn gÄr pÄ Centrumskolan.? : En litteraturstudie om hur skolpersonal förhÄller sig till elevers etniska bakgrund

Sverige Àr ett mÄngkulturellt samhÀlle dÀr olika etniciteter integreras med varandra och segregeras frÄn varandra. NÄgot som avspeglar sig pÄ skolvÀsendet. Det framkommer att skolans elever oreflekterat kategoriseras och grupperas utifrÄn etnisk bakgrund. NÄgot som mynnar ut i syftet med detta arbete som problematiserar skolpersonals förhÄllningssÀtt till elever utifrÄn deras etniska bakgrund Arbetet bygger pÄ en litteraturstudie dÀr ett antal tidigare utförda kvalitativa studier ligger som grund. Jag har frÀmst anvÀnt mig av tre avhandlingar och dÀrtill ett antal vetenskapliga artiklar.De grupperingar och kategorier som framtrÀder inom skolan skapas utifrÄn en norm som gestaltas i form av en mall för hur en elev ska vara.  .

Magister Fröken : hur sex mÀn ser sin situation som lÀrare i skolans första tre Är. MÀn reflekterar över sitt yrke i förhÄllande till sina kvinnliga kollegor

Uppsatsen undersöker och beskriver hur sex manliga lÄgstadielÀrare upplever sitt yrke och omgivningens reaktioner pÄ detsamma. MÀnnen som Àr i minoritet i yrkeskÄren fÄr komma till tals och ge sin syn pÄ hur de uppfattar och tycker sig uppfattas av kollegor, elever och elevers förÀldrar. Uppsatsen beskriver en manlighetsnorm som Àr upp till de enskilda lÀrarna att leva upp till eller förkasta i det egna identitetsskapandet och förhÄllningssÀtt gentemot yrket. Grunden ligger pÄ olika institutioners intressen och önskemÄl om fler mÀn i skolans tidigare Är, hur och varför detta skall uppnÄs..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->