Sök:

Sökresultat:

6032 Uppsatser om Lyssna till elevers röster - Sida 41 av 403

Lokalhistoria i skolan : ett pedagogiskt arbetssÀtt för historie- och teknikundervisningen?

I detta examensarbete har vi undersökt om lokalhistoria kan vara ett pedagogiskt arbetssÀtt för historie- och teknikundervisningen. Syftet Àr att fÄ ökade kunskaper kring elevers inlÀrning och att se en röd trÄd mellan 1994 Ärs lÀroplan för grundskolan, elevers lÀrande och lÀrares val av arbetssÀtt. Vi avser att utveckla sambandet mellan historia och teknikhistoria för att fÄ nya perspektiv i undervisningen. Vi vill ocksÄ skapa förstÄelse kring varför lÀrare vÀljer att anvÀnda lokalhistoria och lokal teknikhistoria i grundskolans undervisning. Vi vill Àven fÄ fördjupade kunskaper i Kindas lokala historia och teknikhistoria.

"Det ska fungera socialt och sprÄkligt" : NÄgra lÀrares syn om modersmÄlsundervisning och andrasprÄksinlÀrning.

Vi lever i ett mÄngkulturellt samhÀlle och i dagens skola möter lÀrare mÄnga elever frÄn olika lÀnder. Elever Sverige fÄr gÄ i en internationell klass för att kunna lÀra in ikapp sina jÀmnÄriga kamrater som har svenska som sitt lÀrare medverkar. Fem av dessa lÀrare Àr Sva syfte att ta reda pÄ vilka faktorer som kan pÄverka andra under intervjuerna har diskuterats och analyserats utifrÄn tidigare forskning och visar bland annat att modersmÄlsundervisning Àr gynnsam för elevers andrasprÄksutvecklin finns andra faktorer som pÄverkar andrasprÄkselevers inlÀrning och dessa Àr den sociokulturella bakgrunden (förÀldrar, utbild kultur), elevers bakgrund och tidigare erfarenheter samt hur organiseringen av undervisningen ser ut..

Elevers uppfattningar om teater/drama i skolan : en fallstudie i ett dramaprojekt i de tidigare Ă„ren i skolan.

Detta examensarbete Àr en studie som handlar om hur elever i tidigare Är uppfattar att ha teater/drama i undervisningen. Syftet med studien var att undersöka elevers erfarenheter av att ha ett undervisningsmoment med teater/drama. FrÄgestÀllningarna som författaren utgick ifrÄn var vad barn i de tidigare Ären tyckte om att vara med och spela teater/dramatisera i undervisningen, vad eleverna och lÀraren menade att eleverna lÀrde sig av att det och om det fanns nÄgra skillnader mellan elevers uppfattningar av sitt lÀrande och lÀrarens avsikter. Studien var en fallstudie dÀr eleverna gruppvis fick en frÄga i ett givet Àmne och sedan skulle spela upp lösningen. Det viktiga var hÀr att eleverna skulle fÄ prova pÄ teater, och sedan intervjuades nÄgra bÄde före och efter teaterframtrÀdandet.

LÀrarens syn pÄ sociala konflikter mellan eleverna

I denna uppsats har jag valt att undersöka fem elevers syn/uppfattning av religionskunskapsundervisningen. Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ dessa fem elevers syn/uppfattning av religionskunskapsÀmnet samt deras Äsikter om de metoder (tillvÀgagÄngssÀtt) som deras lÀrare anvÀnder i undervisningen. Detta ligger i mitt intresse som blivande religionskunskapslÀrare. I undersökningen anvÀndes en kvalitativ forskningsmetod med djupintervjuer som grund. Resultatet av studien Àr att eleverna upplever religionskunskapsundervisningen som intressant, rolig samt lÀrorik.

"Det andra fÄr man lÀra sig pÄ fritiden" - En studie om hur elevers historiekultur tas tillvara i skolan

BAKGRUND:Begreppet historiekultur Àr relativt nytt inom den historieteoretiska och historiedidaktiska vÀrlden. Historiekultur innebÀr kortfattat de kanaler genom vilka historia kommuniceras. Historiemedvetande Àr ett centralt begrepp och uppnÄendemÄl i kursplanen för histo-ria(Lpo94). För att skolan skall hjÀlpa elever att utveckla ett historiemedvetande, menar forskning att historieÀmnet mÄste fÄ relevans för eleverna. Detta möjliggörs genom mötet mellan elevens subjektiva historiekultur och den vetenskapliga historia som förmedlas i sko-lan.

Blöjbytets matematiska möjligheter : Pedagogisk kommunikation i skötrummet

Förskolans verksamhet ska utgÄ ifrÄn ett tydligt barnperspektiv dÀr varje barns kunskapsutveckling och lÀrande ska utmanas utifrÄn de intressen och erfarenheter som barnen ger uttryck för (Skolverket, 2010a). Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ hur förskollÀrare förhÄller sig till de mÄl och riktlinjer som lÀroplanen Àr uppbyggd kring nÀr det gÀller att tillgodose barnens intressen nÀr de planerar matematikaktiviteter. Metoder som anvÀnts för att fÄ fram resultatet har varit observationer och kvalitativa intervjuer. FörskollÀrarna har i undersökningen uttryckt att det Àr vÀsentligt att vara lyhörd och lyssna in vad det Àr som intresserar barnen sÄ att barnens erfarenheter kan ÄteranvÀndas i den planerade verksamheten.

Skriftliga omdömen : Om ÄttaÄringars förmÄga och möjlighet att förstÄ sina omdömen

Syftet med studien Àr att öka kunskapen om elevers förstÄelse av sina skriftliga omdömen och om vilka faktorer som pÄverkar förstÄelsen av dokumenten. Forskningsansatsen Àr starkt inspirerad av grundad teori. Studiens resultat utgÄr dels frÄn analys av intervjuer av elever i Är tvÄ och dels frÄn dokumentanalys av elevernas skriftliga omdömen. Dessa bÄda har i den avslutande analysen relaterats till varandra, vilket har resulterat i en teoretisk modell, EFO-modellen som stÄr för Elevers FörstÄelse av sina Skriftliga omdömen. Vid intervjuerna framkom att eleverna förstÄr omdömena pÄ olika sÀtt och i olika utstrÀckning. FörstÄelsen pÄverkas av elevens motivation och koncentration, deras behov av bekrÀftelse samt deras sprÄkliga förmÄga.

"Jag tycker att ett klassrum ska se ut som ett klassrum och inte ett vardagsrum" : Elevers tankar om klassrumsmiljöns pÄverkan pÄ lÀrandet

Syftet med uppsatsen var att studera elevers tankar kring klassrumsmiljöns inverkan pÄ inlÀrning. Undersökningen baserades pÄ texter skrivna av elever frÄn tvÄ hallÀndska grundskolor i Ärskurs 9, samt observation. Skola A Àr en friskola medan Skola B Àr en kommunal skola. FrÄgestÀllningarna var: Hur ser eleverna frÄn de tvÄ skolorna pÄ klassrumsmiljöns pÄverkan pÄ lÀrandet? Skiljer sig elevernas uppfattning Ät mellan de olika skolorna? Hur förhÄller sig undersökningsresultatet till slutsatser i tidigare forskning? Eleverna fick ut en checklista med punkter de kunde ha i Ätanke dÄ de skulle skriva sina texter.

Tid kan betyda mycket -En undersökning om elevers förstÄelse för tid.

VÄrt syfte med examensarbetet var att undersöka elevers förstÄelse för begreppet tid. Vi ville Àven undersöka lÀrarnas förestÀllningar om vad eleverna har för kunskaper och förstÄelse för begreppet tid. Vi tror att bristande tilltro till sitt eget tÀnkande, kan bero pÄ utebliven förstÄelse mellan pedagogen och elevernas erfarenheter. DÀrför anser vi att det Àr viktigt att utgÄ ifrÄn elevernas förstÄelse. Vi ville testa en sorts analys för att fÄ ett hjÀlpmedel för vÄr kommande matematikundervisning.

Pricken över i:et : En designpedagogisk undersökning om hur presentation och rum kan ha betydelse för hur elever vÀrderar och reflekterar över sina egna bilder

Detta examensarbete Àr en undersökning om elevers syn pÄ sina egna bilder och vad somhÀnder med den nÀr bilderna presenteras i en utstÀllning.Syftet med studien Àr att undersöka pÄ vilket vis en utstÀllning av elevers bilder kan habetydelse för hur eleverna reflekterar över sitt arbete och pÄ sÄ vis Àven ha betydelse förlÀrprocessen.FrÄgan som undersökts lyder ?Vilken betydelse kan visuell och rumslig presentation avelevers bilder ha för hur de sjÀlva vÀrderar och reflekterar över bilderna??Undersökningen har gjorts pÄ en gymnasieskola med tvÄ klasser i kursen estetiskkommunikation. Eleverna har fÄtt gestalta bilder och efter arbetet intervjuats om vad detyckte om bilderna. Bilderna presenterades för eleverna pÄ nytt i form av en utstÀllning ochnya observationer och samtal gjordes för att ta reda pÄ vad eleverna tyckte om bildernaunder utstÀllningen.Undersökningsmaterialet har analyserats genom att jÀmföra hur eleverna vÀrderar ochreflekterar över sina bilder innan och efter utstÀllningen, för att kunna fÄ syn pÄ vilkenbetydelse den visuella och rumsliga presentationen kan ha.Som blivande pedagog kÀnns det viktigt att fÄ en fördjupad förstÄelse för hurpresentationen av elevers bilder kan ses som en tillgÄng i bildundervisningen.Tolkning och resultat har prövats med hjÀlp av olika teorier sÄvÀl pedagogiska filosofersom designteorier och forskning om vad utstÀllandet gör med bilden.Jag anvÀnder mig av gestaltande metoder under arbetets gÄng i formandet avutstÀllningen som presenteras för eleverna. Gestaltningen bestÄr av en sammansÀttning av58 elevers bilder som satts ihop i tre bilder och ramats in, och ett bildspel som visar varjebild var för sig.

Vad Àr det att vara en elev i behov av sÀrskilt stöd? Olika synsÀtt pÄ skolsvÄrigheter

SÀttet att tala om elevers skolsvÄrigheter har över tid förskjutits frÄn att tala om elever med behov - till elever i behov av sÀrskilt stöd. Detta har inneburit att fokuset pÄ elevers skolsvÄrigheter har varit att se ?problemet? som individbundet, till att mer gÄ i riktning mot att se omgivande förhÄllanden som de bidragande faktorerna till att elever Àr i behov av sÀrskilt stöd. Det övergripande syftet med detta arbete Àr att analysera förestÀllningen hur ?behov av sÀrskilt stöd? formuleras genom att spegla relationerna mellan forskning och pedagogers synsÀtt.

SvensklÀrares och skolbibliotekariers samarbete avseende elevers lÀsning av skönlitteratur

Det hÀr arbetet belyser svensklÀrares och skolbibliotekariers arbete med skönlitteratur pÄ tvÄ skolor i SkÄne. Undersökningen har fokus pÄ elevers lÀsning av skönlitteratur. Arbetet syftar till att skapa förstÄelse för hur samarbetet mellan de tvÄ yrkesgrupperna kan se ut samt vilka fördelar respektive nackdelar som kan uppstÄ som ett resultat av dessa samarbeten. Arbetet bygger pÄ fyra ostrukturerade kvalitativa djupintervjuer med svensklÀrare och skolbibliotekarier. Intervjuerna har analyserats och tolkats utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv.

Gymnasieelevers koncept om krafter och rörelse : ett försök till förstÄelse om elevers tankar och förestÀllningar

Syftet var att undersöka hur elever tÀnker och beskriver fysikaliska fenomen som kan beskrivas med hjÀlp av Newtons lagar. En frÄgeenkÀt med flervals svarsalternativ anvÀndes som undersökningsmetod. Urvalsgruppen bestod av 60 elever pÄ gymnasiet, 38 Fysik A-elever och 22 Fysik B-elever. Analysen har gjorts ur ett heuristiskt perspektiv. Resultatet visar pÄ tendenser att elever beskriver krafter och rörelser med egenskapade modeller som till viss del har kopplingar med Newtons lagar.

SkolförbÀttring och elevinflytande : En kartlÀggning pÄ tre skolenheter

Studien Àr genomförd inom ramen för Magisterutbildning med inriktning pÄ Utbildningsledning 40 p, Karlstads universitet. Uppsatsen utgörs av en kartlÀggning av elevers möjligheter att pÄverka skolans förbÀttringsarbeten pÄ olika nivÄer. Metoden som anvÀnts för studien Àr intervjuer med fyra rektorer, fyra lÀrare och enkÀter med 85 elever i Är 5, Är 6 och Är 9. Intervjuer och enkÀter har genomförts pÄ tre skolenheter i tvÄ kommuner i Sydsverige. Resultatet visar pÄ att förbÀttringsarbeten Àr en stÀndigt pÄgÄende process, att formellt elevinflytande fungerar vÀl pÄ de undersökta skolorna.

Casemetoden i undervisning

Syftet med min studie Àr att beskriva möjligheterna och konsekvenserna att anvÀnda casemetoden som undervisningsmetodik i en kommunal gymnasieskola i Sverige. Jag vill ocksÄ utforska hur anvÀndandet av ?casemetoden? som inlÀrningsprocess för gymnasieeleverna kan komma att öka intresset för att anvÀnda en specifik undervisningsform, som ?casemetoden?.Undersökningen visar att casemetoden Àr lÀmplig undervisningsform för lÀrare att anvÀnda om lÀrare ska stimulera elevers delaktighet i sin undervisning. Elever uppfattar att det Àr ett roligt och motiverade arbetssÀtt jÀmför med den traditionella undervisningsformen. Den betonar betydelsen av att ta mer ansvar för sig sjÀlv i den lÀrande processen och lÀr ut konsten att presentera sin Äsikt och ta emot andras.

<- FöregÄende sida 41 NÀsta sida ->