Sök:

Sökresultat:

123 Uppsatser om Lustfylld - Sida 1 av 9

Lustfyllt och lärorikt på samma gång : Elevernas syn på vad som kännetecknar en lärorik och lustfylld matematikundervisning

Att elevernas kunskap i matematik sjunker är ingen nyhet. Flera undersökningar, både nationella och internationella, visar att svenska elevers kunskap i matematik försämras. Vidare visar studier även att elevernas lust till att lära matematik sjunker ju äldre eleverna blir. Hur ser då eleverna själva på sin nuvarande matematikundervisning? Vad är det som kännetecknar en Lustfylld och lärorik undervisning enligt dem? För att undersöka detta genomförde vi en enkätstudie, med öppna frågor, där 157 elever i årskurs 4 och 5 fick svara på frågor som berör deras uppfattningar om lärorik och Lustfylld matematikundervisning.

Lustfylld läsinlärning : Fyra pedagogers syn på lustfylld läsinlärning i förskoleklass

The study seeks to investigate four preschool teachers? views of making literacy learning a pleasurable experience in preschool class and to identify any differences in their views. The study is based on interviews with four teachers with at least ten years? experience of work in preschool class. The teachers work in three different municipalities.

Skolgården och klassrummet- en jämförande studie av två lärandemiljöer

Vi har undersökt två olika skolmiljöer, undervisningen ute på skolgården och i klassrummet. Syftet var att jämföra skolgårdsmiljön med klassrumsmiljön och dess påverkan på undervisningen. Vi har även undersökt olika undervisningssätt för att få veta hur man kan göra lärandet Lustfylld både i klassrummet samt ute på skolgården. I den här undersökningen har vi observerat en klass i en stor stadsdel i en stor stad i Skåne. Klassen delades i halvklass där ena halvklassen skulle vara i klassrummet och andra halvklassen ute på skolgården för att se hur undervisningen ser ut i respektive miljö.

Nivågruppering i matematik ur lågpresterande elevers perspektiv

Syftet med följande studie är att undersöka de lågpresterande eleverna i årskurs 6 uppfattning om nivågruppering i matematikundervisningen. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om nivågruppering. Med hjälp av kvalitativa intervjuer och enkäter ville jag se om de lågpresterande eleverna upplever matematikundervisningen som mer Lustfylld i en homogen grupp, samt om den eventuella effekten av stigmatisering i slutändan kommer att hämma deras kunskapsutveckling. Resultaten pekar på att en individualisering av undervisningen i form av nivågruppering ger de lågpresterande eleverna en uppfattning om att de behärskar kunskapsområdet och de upplever därför matematiken som mer Lustfylld och intressant och att detta stärker elevernas självtillit..

Byteatern i Kalmar

En Lustfylld förskola med plats för lärande, utveckling, socialt samspel och lek. Förskolan har som prioritet att forma trygga barn..

Användningen av datorer i matematikundervisningen på gymnasiet

Att elevernas kunskap i matematik sjunker är ingen nyhet. Flera undersökningar, både nationella och internationella, visar att svenska elevers kunskap i matematik försämras. Vidare visar studier även att elevernas lust till att lära matematik sjunker ju äldre eleverna blir. Hur ser då eleverna själva på sin nuvarande matematikundervisning? Vad är det som kännetecknar en Lustfylld och lärorik undervisning enligt dem? För att undersöka detta genomförde vi en enkätstudie, med öppna frågor, där 157 elever i årskurs 4 och 5 fick svara på frågor som berör deras uppfattningar om lärorik och Lustfylld matematikundervisning.

Forma framtid : Arbetsplats för stora och små

En Lustfylld förskola med plats för lärande, utveckling, socialt samspel och lek. Förskolan har som prioritet att forma trygga barn..

Estetisk undervisning i kemi : Estetikens möjligheter och begränsningar ur lärares perspektiv

Under de senaste två decennierna har kemiresultaten försämrats för elever i grundskolans senare år och i gymnasiet. Elever beskriver ofta kemiämnet som ointressant, svårbegripligt och abstrakt och kemiundervisningen som monoton och gammalmodig. Intresset för kemi är lågt och antalet sökanden till det gymnasiala naturvetenskapsprogrammet har sjunkit. En mer intressant och Lustfylld kemiundervisning är därför motiverad.Kemiundervisningen tar idag till stor del elevens verbala och logiska intelligenser i anspråk. Elever har även sociala, emotionella, estetiska och kreativa intelligenser och det är en fördel att även använda sig av dessa i inlärningsprocessen.

Hur anser lärare att de arbetar med barns kommunikation vid bildskapande

Hur lärare anser att de arbetar med barns kommunikation vid bildskapande. Metoden har varit enkätundersökning som har vänts sig till 62 lärare i förskola, fritidshem och grundskolans tidigare år. Resultatet visade att lärares främsta syfte vid bildskapande var att barnen skulle få skapa fritt , pröva material och tekniker och att det var en Lustfylld stund. Ett fåtal av respondenterna ansåg att syftet var att utveckla den kommunikativa kompetensen..

I mellanrummet

Mitt examensarbete är en pågående undersökning av en arbetsprocess. Jag har sökt efter en skissmetod som känns hållbar och Lustfylld. Ett sätt att utvinna så mycket som möjligt ur en skissperiod.Det har handlat om att tillåta mig att använda en projekttid för att undersöka vad jag väljer att göra när jag får lov att göra precis som jag vill. När jag inte har något annat att förhålla mig till än mig själv, tio veckor och en kommande utställning.Jag har skissat mycket och ur skisserna utvanns tre tredimensionella världar inordnade i boxar. Samt ett antal mönster med beståndsdelar hämtade ur skisserna och boxarna.

En för alla

Mitt examensarbete är en pågående undersökning av en arbetsprocess. Jag har sökt efter en skissmetod som känns hållbar och Lustfylld. Ett sätt att utvinna så mycket som möjligt ur en skissperiod.Det har handlat om att tillåta mig att använda en projekttid för att undersöka vad jag väljer att göra när jag får lov att göra precis som jag vill. När jag inte har något annat att förhålla mig till än mig själv, tio veckor och en kommande utställning.Jag har skissat mycket och ur skisserna utvanns tre tredimensionella världar inordnade i boxar. Samt ett antal mönster med beståndsdelar hämtade ur skisserna och boxarna.

Teashop

Mitt examensarbete är en pågående undersökning av en arbetsprocess. Jag har sökt efter en skissmetod som känns hållbar och Lustfylld. Ett sätt att utvinna så mycket som möjligt ur en skissperiod.Det har handlat om att tillåta mig att använda en projekttid för att undersöka vad jag väljer att göra när jag får lov att göra precis som jag vill. När jag inte har något annat att förhålla mig till än mig själv, tio veckor och en kommande utställning.Jag har skissat mycket och ur skisserna utvanns tre tredimensionella världar inordnade i boxar. Samt ett antal mönster med beståndsdelar hämtade ur skisserna och boxarna.

Kan ett konkret arbetssätt påverka lusten till matematik?

The purpose behind this work was to investigate whether I could from a practical approach to create desire for mathematics among students in primary schools. I wanted also to find out how students feel about their current mathematics teaching. By introducing an equation game, and interviewing students to find out their perception of their mathematics teaching, I was able to answer my questions. What I came to was that through a practical and laboratory work, I could create an enjoyable educational opportunity in mathematics. Then during the interviews I also learned that students had not a pre-determined negative attitude towards mathematics.

På osäker grund

Mitt examensarbete är en pågående undersökning av en arbetsprocess. Jag har sökt efter en skissmetod som känns hållbar och Lustfylld. Ett sätt att utvinna så mycket som möjligt ur en skissperiod.Det har handlat om att tillåta mig att använda en projekttid för att undersöka vad jag väljer att göra när jag får lov att göra precis som jag vill. När jag inte har något annat att förhålla mig till än mig själv, tio veckor och en kommande utställning.Jag har skissat mycket och ur skisserna utvanns tre tredimensionella världar inordnade i boxar. Samt ett antal mönster med beståndsdelar hämtade ur skisserna och boxarna.

Från kedjereaktioner till rötter

Mitt examensarbete är en pågående undersökning av en arbetsprocess. Jag har sökt efter en skissmetod som känns hållbar och Lustfylld. Ett sätt att utvinna så mycket som möjligt ur en skissperiod.Det har handlat om att tillåta mig att använda en projekttid för att undersöka vad jag väljer att göra när jag får lov att göra precis som jag vill. När jag inte har något annat att förhålla mig till än mig själv, tio veckor och en kommande utställning.Jag har skissat mycket och ur skisserna utvanns tre tredimensionella världar inordnade i boxar. Samt ett antal mönster med beståndsdelar hämtade ur skisserna och boxarna.

1 Nästa sida ->