Sök:

Sökresultat:

11 Uppsatser om Lufttransportteknik - Sida 1 av 1

Utvärdering av färdplaneringssystem

I denna rapport utvärderades olika färdplaneringssystem. Vid val av lämpligt färdplaneringssystem belystes några väsentliga områden. Avsikten var att hitta ett system som kunde hjälpa användaren att utföra sin flygverksamhet på ett kostnadseffektivt sätt och förenkla planeringsarbetet. Rapporten skulle vara en vägledning för bolag som står i begrepp att välja nytt färdplaneringssystem. I urvalsprocessen gjordes en marknadsundersökning för att välja de mest lämpliga systemen till utvärderingen.

Klarluftsturbulens (CAT) : går det att undvika?

Turbulens är ett väderfenomen som har orsakat många olyckor och incidenter. Speciellt farligt är klarluftsturbulens eftersom fenomenet ej är synligt för blotta ögat, samt att det kan uppstå mycket plötsligt. Mycket pengar och resurser har lagts ned för att ta fram system som skall kunna detektera och automatiskt rapportera turbulens. Denna uppsats beskriver kortfattat hur några av dessa system fungerar samt hur systemen skall bidra till att piloter lättare skall kunna förbereda för eller undvika turbulens. Uppsatsen beskriver system för prognostisering, detektering och automatisk rapportering av turbulens med tyngdpunkt på klarluftsturbulens..

Lojalitetsprogrammet Eurobonus fall inom det svenska inrikesflyget

Den 30:e september 1998 mottog Konkurrensverket ett klagomål ifrån Braathens Sverige AB, enligt vilket SAS (Scandinavian Airline System) anklagades för att på olika samverkans förfarande missbrukat sin dominerande ställning på den svenska inrikesflygmarknaden. Några veckor efter klagomålet från Braathens beslutade Konkurrensverket att avsluta klagomålsärendet och istället på eget initiativ pröva SAS förfarande. Den 12:e november 1999 beslutade Konkurrensverket att SAS inte fick tillämpa sitt Eurobonussystem på inrikeslinjerna där det fanns andra konkurrenter. I praktiken rörde det sig om linjerna Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö samt Stockholm Sundsvall..

Jämförelse av tjänstgöringsbestämmelser i BCL-D och EU-OPS : En fallstudie för West Air Sweden

För ett flygbolag är det viktigt att ha en effektiv planering av sina resurser. Att kunna utnyttja personal och flygplan på rätt sätt är en förutsättning för en fortsatt överlevnad på marknaden. Flygbolagens tjänstebestämmelser regleras idag enligt nuvarande BCL-D 1.15. Under våren 2004 har Luftfartsverket behandlat en remiss som utgör ett förslag på en eventuell förändring av dessa tjänstebestämmelser. Remissen är ett förslag som skall gälla det gemensamma regelverket EU-OPS.

Verklighetsförankrad säkerhetskultur

Varje dag begås misstag utav människor. För piloter kan dessa misstag bli fatala. Länge har man vid flygolyckor endast sett till de direkta misstag som blivit begångna och på så sätt skaffat sig en syndabock. I detta arbete kan dock vikten av att uppmärksamma faktorer som varit bakomliggande i organisationen påvisas. Då en olycka inträffar skiljer man mellan osäkra handlingar och latenta förhållanden.

KOSMISK STRÅLNING OCH FLYGNING :Finns skäl att oroa sig för den ökade dosen av joniserande strålning man utsätts för under flygning?

Joniserande strålning, i dagligt tal oegentligt benämnd radioaktiv strålning, förekommer naturligt och utgör en hälsofara för allt organiskt liv. De viktigaste källorna till sådan strålning är radon som finns i varierande mängd i bergrunden, sådant radioaktivt material som finns i all materia (t.ex. Kol-14, Kalium-40), strålning som uppkommer i samband med mänsklig aktivitet (medicinska tillämpningar, kärnkraft, kärnvapenprov) och den kosmiska strålningen. Av dessa ökar den kosmiska strålningen med ökad höjd över havsytan, men samtidigt avtar den sammanlagda stråldosen från de andra källorna något. Sammantaget sker dock en viss ökning av stråldosen med ökande höjd.

Lämplig som pilot? : En uppsats om lämplighetsprövning och rekrytering av piloter.

För att kunna bli pilot i kommersiell luftfart är första steget att utbilda sig. En pilotutbildning måste föregås av en medicinsk undersökning för att garantera en tillräckligt god fysisk hälsa hos den blivande piloten. Många utbildare kräver också att en person som vill utbilda sig till pilot genomgår en psykologisk lämplighetsprövning, i syfte att få en indikation på dennes personliga förutsättningar i övrigt för en lyckad utbildning och karriär inom pilotyrket. När utbildningen är genomförd är piloten redo för att se sig om efter arbete men den senaste tidens allmänna nedgång i flygbranschen har gjort det allt svårare för piloter att få anställning. Detta arbete har syftat till att ge en inblick i bakgrunden till den typ av lämplighetsprövning som genomförs inför utbildning, hur sådana prövningar värderas av arbetsgivare i branschen samt vad som i övrigt enligt arbetsgivare avgör om en pilot är aktuell för anställning..

Störningar inom kontrollzon

This paper is partially a literature study of human error and interruptions and partially an investigation of pilots and Air Traffic Control. The aim of the investigation was to find out where interruptions occur and how to reduce or eliminate them. The objective of this paper was to investigate what type of interruptions pilots and ATC deals with and during which phases they occur. The paper has revealed that private pilots causes more interruptions for ATC personnel than commercial pilots. The cause for this is probably the less experienced private pilot and the fact that Swedish is used before English by private pilots in communication with ATC.

Undersökning av mental arbetsbelastning under instrumentflygövningar

En människa har en viss mängd kapacitet för att utföra uppgifter. Om uppgifterna blir för svåra eller för många, det vill säga om den mentala arbetsbelastningen blir för hög, går det inte längre att klara av alla uppgifter och prioritering av de viktigaste uppgifterna blir nödvändigt. Piloter behöver ofta ta in och bearbeta en stor mängd information under instrumentflygning. Ofta måste en del av uppgifterna utföras samtidigt och på begränsad tid. Syftet med examensarbetet är att, med hjälp av en subjektiv mätmetod undersöka vilka moment under instrumentflygövningar som medför störst respektive minst mental arbetsbelastning.

Miljöarbete inom den civila luftfarten

The main environmental problem for aviation is the great amount of exhaust gases, mainly nitrogen oxides, carbon monoxide, carbon dioxide and hydrocarbons - mostly "greenhouse gases" leading to climate changes. I decided to sort out what is being done to decrease these problems and what regulations there are concerning air pollution by the means of searching the internet and using publications from aviation authorities for current figures. I chose to scrutinize authorities on political, authority and company level, resulting in summarizing the work of UN and EU respectively, ICAO (International Civil Aviation Organization), JAA (Joint Aviation Authorities) and LFV (Swedish Civil Aviation Authority), and finally SAS, representing the airline companies. Conclusion that I have drawn are thatthere are regulations for air pollution, written down in ICAO's Annex 16, that are to be followed. Secondly, LFV are environmentally controlling their nineteen airports and since economy is an important reason for not giving priority to environmental issues in aviation emission charge and noise charge are added to the landing fees.

Mental arbetsbelastning : jämförelse av flygning under enmotorskedet med flygning under tvåmotorskedet

Som grund för denna uppsats ligger en tidigare undersökning med titeln Undersökning av mental arbetsbelastning under instrumentflygövningar (Andreas Johnsson, 2004). Denna uppsats utgör en fortsättning på ovan nämnda undersökning. Liksom i Johnssons (2004) undersökning har en subjektiv mätmetod baserad på en niogradig skala använts för att utvärdera svaren på den enkät som använts för att få fram data. I denna uppsats undersöktes samma kurs som i den tidigare undersökningen. Det vill säga studenterna i kurs 03:2 vid Trafikflyghögskolan, Lunds universitet.