Sök:

Sökresultat:

740 Uppsatser om Lorry driver - Sida 2 av 50

Relationen mellan ICA-handlaren och ICA AB

Syftet med denna uppsats var att, med hjälp av företagsekonomiska relationsteorier, undersöka och beskriva ICA-handlare som driver butiker i profilerna Nära- och Supermarkets relation till ICA AB. De handlare som ingick i studien driver butiker i Uppsalaområdet. Utifrån relationsteorier om engagemang och förtroende utformades och genomfördes intervjuer med ICA-handlare. Informationen från intervjuerna användes för att uppfylla studiens syfte och besvara frågeställningen. Studien visar att ICA-handlare som driver butiker inom profilerna Nära- och Supermarkets relation till ICA AB är bra..

Logistik för stråbränsle :

Summary Today energy prices are rising. As a result biomass fuel is getting more and more interesting. Wood chips is very popular, but also straw from grain production is on the table. Lunds Energi AB project a combined power and heating plant in Örtofta out of Lund. Wood chips is meant to be the main energy source, complemented by straw. In this thesis the transportation of straw for fuel is studied.

Systemanalys av skogsbränsletransporter :

At the end of 70s and the beginning of 80s, 18 terminals was built and used for chipping wood residue from clear cuttings. Most of the terminals was terminated before the 2000s but with the high oil- and energy prices that we can see today there might be a place for these terminals again. The goal with the study was to analyze and compare economical differences between 5 different logistical systems, collected data was used with a set of formulas. The systems include long range transport of slash, chips and bundles. Three of the systems include transport by lorry to industry the last two includes a terminal with access to train transport.

Driver valutakursen, energipriser och subventioner livsmedelspriserna?

Den här uppsatsen visar att valutakursen och sekundärt energipriser har en hög förmåga att prediktera framtida rörelser i livsmedelspriser, både ?inom sample? och ?utanför sample?. Uppsatsen använder VAR-modeller och hittar empiriska belägg för att energipriser påverkar valutakursen (EUR/USD), som även indirekt påverkar livsmedelspriser. Teoretiskt och empiriskt visas att export- och produktionssubventioner reducerar eller ökar de ursprungliga priseffekterna vid chocker i valutakursen, och introducering av dessa samband visades öka precisionen av prognoserna. Resultatet är intressant för policybeslut eftersom identifieringen av vad som driver livsmedelspriserna visar att chocker i valutakursen har en omfattande effekt på framtida livsmedelspriser. .

Vad driver kvinnliga chefer? : En djupstudie för ökad förståelse

De interna faktorerna är vad som huvudsakligen driver kvinnor till att göra karriär och klättra på den hierarkiska stegen. Främst är det de interna faktorerna utmaning, intresse samt målet att utvecklas som är aktuella för respondenterna. Emellertid har även den externa faktorn uppmuntran och beröm visats ha en effekt på drivkraften att göra karriär..

Blinkbeteendebaserad trötthetsdetektering : metodutveckling och validering

Electrooculogram (EOG) data was used to develop, adjust and validate a method for drowsiness detection in drivers. The drowsiness detection was based on changes in blink behaviour and classification was made on a four graded scale. The purpose was to detect early signs of drowsiness in order to warn a driver. MATLAB was used for implementation. For adjustment and validatation, two different reference measures were used; driver reported ratings of drowsiness and an electroencephalogram (EEG) based scoring scale.

Stubbtransporter och bränslekvalitet hos stubbved :

Stump wood is a hot alternative when the heating plants demands more and more forest fuel. The aim with the study has bean to calculate the costs in four different systems for transportations of stump wood, examine if there are any differences in fuel quality for the stump wood in the different systems, analyse if the fuel quality in stump wood is affected with the time it lays by the road side and how much space the stump wood demands on the road side. To calculate the costs for the different systems a system analysis was carried out, where some of the costs were collected through field studies on Holmen Skog stump experiment and other costs were collected from literature and contacts. Data for the fuel quality study was collected from Eons heat plant in Norrköping. Data for the study of how much space stump wood takes along a roadside was collected from field studies.

Datorstödd konstruktion och analys av skyddsbur : Hållfasthet och konstruktion

In motorsports competition, safety reasons require that the vehicle is equipped with some form of protective roll cage. The roll cage should withstand the forces involved in a collision to protect the driver and the co-driver from the vehicle body deformation. The roll cage also works to protect the vehicle from excessive deformations to more easily make any repairs afterwards. For the roll cage to be certified and approved for motorsports competition, it requires that the cage is built after one of the recommended options. One of those options is to design the roll cage like a cross-construction at the driver and co-driver doors.

Driver institutionellt respektive utländskt inflytande fram optionsprogram för verkställande direktör i svenska börsföretag?

Enligt principal-agentteorin bör incitamentsprogram vara utformade så att den verkställande direktören får incitament att utföra de handlingar som ökar aktieägarnas nytta. Detta kan ske genom optionsprogram. I denna uppsats undersöks huruvida institutionellt och utländskt ägande samt utländska styrelseledamöter driver fram optionsprogram i svenska börsbolag. För att utforska detta har vi samlat in datamaterial från 49 svenska företag noterade på Nordic Large Cap och sedan estimerat logitmodeller. Vi får inget signifikant resultat för vare sig institutionellt eller utländskt ägande.

?En titel å en bra lön vettu, det e ju det som driver en? ? eller? : En studie i vad som driver människor att söka sig till eller anta mellanchefspositioner

Syftet med denna undersökning har varit att kartlägga vad som driver människor att söka sig till eller anta mellanchefspositioner. En kvalitativ intervjustudie har genomförts utifrån en induktiv ansats då intresseområdet tidigare har varit obeforskat och ambitionen har varit att undersöka det unika inom detta. Tio intervjuer har utförts i vilka samtliga respondenter, vid undersökningstillfället, har befunnit sig på mellanchefspositioner inom antingen privat- eller offentlig sektor. Data har transkriberats och senare analyserats utifrån en induktiv tematisk analys vilken har resulterat i fyra övergripande teman för vad som driver människor att söka sig till eller anta mellanchefspositioner. Dessa teman benämns som: Utvecklingen ? en strävan efter utveckling på det personliga planet, Makten ? att ha makt och därigenom kunna påverka såväl organisationen som sin egen arbetssituation, Att klättra i karriären ? mellanchefspositionen som en fas i karriären på väg uppåt i karriärvärlden, Bekräftelsen ? en önskan om att bli omtyckt, att få bekräftelse från folk i sin omgivning för att man har lyckats åstadkomma något.

Så häftigt! Det sitter en kvinna bakom ratten. : En studie om kvinnligt tillträde till det mansdominerade lastbilsföraryrket.

Syftet med studien var att få en insikt i vad det är som gör att kvinnor söker sig till yrket last-bilsförare, och hur de ser på yrket. För att närma mig syftet har jag under arbetets gång använt mig av deltagande observationer, fokusgruppintervjuer och enkäter som skickats ut till kvinn-liga lastbilsförare. Dessa tre olika sätt att få information på användes för att ge en övergripande bild på kvinnornas syn på yrket, och vägen in i yrket. Sammanlagt har jag varit i kontakt med 35 lastbilsförare, 18 kvinnor och 17 män. Som teoretisk referensram använde jag mig av teorier baserade på genus och könsmärkningsprocess från framför allt Hirdman, Westberg ? Wohl-gemuth.

Drivkrafter hos mjölkbönder i Dalarna : hur kan vi bevara mjölkbönderna?

Detta kandidatarbete syftar till att beskriva vad som driver mjölkbönder i Dalarna. I ett land där många mjölkbönder lägger ner sin verksamhet väcks nyfikenhet på vad som driver de kvarvarande. Vid fem intervjuer med bönder har tre teman växt fram, vilka är entreprenörskap, gårdstyp och social hållbarhet. Temana knyts samman och jämförs med tidigare forskning. Studien har samhällsvetenskaplig inriktning och är kvalitativ.

Vad driver effekt i kommunal revision?

Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera vad som driver den kommunala revisionens effekt utifrån granskarnas och de granskades perspektiv. Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie av tre kommuner utifrån en deduktiv ansats. Fallstudien har genomförts via personliga intervjuer med förtroendevalda revisorer, sakkunnigt biträde och nämndordförande från samtliga kommuner. Vår teori grundar sig främst på institutionalia och relevant teori inom området kommunal revision. Utöver detta har vi använder vi oss av agentteorin och förväntansteori, som våra två analysteorier.

Bakåtvänd eller framåtvänd bilbarnstol för dem mellan ett och fem år.

This paper aims to analyze how child restraint systems (CRS) in cars should be positioned to protect children at the ages 1 to 5. The study is preformed in co-operation with the Swedish insurance company Folksam. Data from Folksam´s database on car crashes in the years 1999-2004 is being used in this study. Every child in the ages 1 to 5 was searched for in the database, which resulted in 184 observations. To perform the analysis, categorical data analysis is suitable.

En fordonsförares upplevelse av accelerationer som grund för en effektiv simuleringsmodell

Saab Aerosystems has a long tradition and a lot of competence in the field of flight simulation. Their ambition to broaden the market horizon has led to a discussion about also selling vehicle simulation solutions, both for military and civilian use.The aim of this thesis is to investigate the driver?s experiences of the accelerations he or she is exposed to whilst driving in rough terrain. The results may be used as a basis for future decisions and can act as a platform for the construction of an effective simulation model.To investigate the driver?s exposure of acceleration, some kind of dynamic simulation is needed.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->