
Sökresultat:
2565 Uppsatser om Loglinjär modellen - Sida 65 av 171
En lokals energibehov : JĂ€mförelse och modellering av olika typer av klimatsystemÂ
Syftet med arbetet var att framstÀlla en berÀkningsmodell som behÀrskar att berÀkna ett klimatsystems energiförluster samt livscykelanalys, LCC. Samt att anvÀnda denna modell vid jÀmförelse av tvÄ befintliga system.Modellen skapades i programmet Excell och anvÀnder sig av angiven indata för att berÀkna resultat. Den anvÀndes för jÀmförelse av fyra lokaler i VIDEUM ABs byggnader. TvÄ kontor och tvÄ förelÀsningssalar jÀmfördes. Den berÀknade skillnaden i energiförbrukning kunde i huvudsak hÀrledas till det ena systemets lÀngre drifttid över helgen samt att ett av kontoren drevs med högt konstantflöde hos ventilation Àven under frÄnvaro.Huruvida styrning av system sker efter koldioxidkoncentration eller temperatur verkar spela mindre roll för systemets förluster.
Mot en kravinsamlingsmodell för utveckling av branschanpassade affÀrssystem
Ett branschanpassat affÀrssystem Àr avsett för organisationer verksamma inom samma bransch. Syftet med denna typ av affÀrssystem Àr att ge högre passform Àn standardiserade affÀrssystem och vara billigare Àn skrÀddarsydda affÀrssystem. Det rÄder dock brist pÄ kunskap om hur dessa ska utvecklas. Genom vÄr litteraturstudie presenteras en kravinsamlingsmodell med utgÄngspunkt i Requirements Engineering som ska ge stöd för utvecklare vid insamling av krav för branschanpassade affÀrssystem. Utöver det identifierades ett flertal aktiviteter relaterade till modellen.
Hur anpassas stimuli i butiksatmosfÀren i en stor och i en liten butik inom samma kedja?
Inom ett företag Àr det viktigt att ha en enhetlig kommunikation utÄt mot kunder. ButiksatmosfÀren Àr en del av butikskedjans helhet, vilken pÄverkar hur kunderna upplever butikerna. DÄ butikskedjorna fÄr anpassa sina butiker efter ytan, pÄverkas Àven den enhetliga kommunikationen som butikskedjan sÀnder ut. Detta leder till att kunderna fÄr en osammanhÀngande image som inte stÀmmer överens med företagets profil och identitet. Rapporten jÀmför en butikskedjas profil och identitet med kundernas uppfattade image av butikskedjan.
Har aktieavkastningar och/eller rÀntedifferensen prognosvÀrde för framtida ekonomisk tillvÀxttakt? : En panelstudie pÄ OECD lÀnderna
I denna uppsats undersöks rÀntedifferensens (skillnaden mellan den korta- och den lÄngarÀntan)och aktieavkastningars prognosvÀrde för framtida real BNP tillvÀxt för 29 OECDlÀnder med en dynamisk icke-linjÀr paneldatamodell. Denna icke-linjÀra specifikation tillÄterför eventuella asymmetrier beroende pÄ om ekonomin befinner sig i recession eller ej.Resultaten tyder pÄ att bÄde aktieavkastningar och rÀntedifferensen, mellan tremÄnaders- ochtioÄrsrÀntan, har prognosvÀrde för framtida tillvÀxttakt. Sambanden Àr i linje med ekonomiskteori som förutsÀger att en minskad rÀntedifferens och/eller stigande aktieavkastningarsignalerar en kommande högkonjunktur. Skattningarna tyder vidare pÄ att aktieavkastningarhar högre prognosvÀrde för framtida tillvÀxttakt dÄ modellen med denna variabel förklararmer av variationen i tillvÀxttakt. Slutligen indikerar resultaten att rÀntedifferensen ochaktieavkastningar till stor del innehÄller olika information gÀllande framtida tillvÀxttakt..
FRĂ N UTBRĂNDHET TILL VĂLMĂ ENDE : - utvĂ€rdering av en behandlingsmodell utvecklad för att rehabilitera mĂ€nniskor tillbaka till arbetet
De senaste Ären har en av de vanligaste sjukskrivningsorsakerna blivit utmattningssyndrom (utbrÀndhet). Det finns idag för lite forskning om effektiva rehabiliteringsmodeller som kan hjÀlpa utbrÀnda mÀnniskor tillbaka till arbetslivet. Studien undersökte hur personer med utmattningssyndrom upplevt sin utbrÀndhet och hur detta pÄverkat arbetsförmÄgan samt hur rehabilitering med B-modellen haft nÄgon verkan med avseende pÄ arbetsförmÄgan. Tre undersökningsdeltagare (tidigare utbrÀnda) intervjuades samt deras chefer. Kvalitativ induktiv tematisk analys anvÀndes för analys och tolkning av intervjuerna.
Hur överförs erfarenhetsbaserad kunskap inom CSN? : En kvalitativ fallstudie av hur kunskapen som fÄs av att hantera komplexa Àrenden överförs inom CSN och hur samarbetsklimatet pÄverkar överföringen
Syftet med denna uppsats Àr att identifiera hur erfarenhetsbaserad kunskap överförs inom CentralaStudiestödsnÀmnden, CSN, och hur samarbetsklimatet pÄverkar kunskapsöverföringen. Det Àr enkvalitativ fallstudie som Àr inriktad pÄ de Àrenden som krÀver bedömning. Dessa benÀmnskomplexa Àrenden. Genom att överföra den erfarenhetsbaserade kunskap som fÄs av att hanterakomplexa Àrenden kan CSN uppnÄ ett gemensamt synsÀtt för att sÀkerstÀlla att liknande Àrendenbehandlas pÄ likartat sÀtt. Totalt fem semistrukturerade intervjuer har genomförts med personer pÄolika positioner inom CSN.
Premenopausala kvinnors upplevelser efter hysterektomioperation: en litteraturstudie
Att genomgÄ hysterektomioperation kan för mÄnga kvinnor leda till olika upplevelser. Syftet med studien var att beskriva premenopausala kvinnors upplevelser efter hysterektomioperation. I denna litteraturstudie analysera- des 20 vetenskapliga artiklar med manifest kvalitativ innehÄllsanalys, vilket resulterade fem kategorier: Att kÀnna befrielse och fÄ bÀttre livskvalitet, att ha fortsatta eller nya besvÀr, att sakna menstruationen och förmÄgan att föda barn, att fÄ sÀmre sexliv och parrelation samt att ha behov av stöd och kun-skap. Information om de förÀndringar som uppstÄr efter operationen Àr den viktigaste omvÄrdnads- interventionen för dessa kvinnor. PLISSIT-modellen Àr ett anvÀndbart verktyg vid diskussionen om sexualitet och sam-levnad.
"Warden och den irreguljÀra konflikten" : Har Wardens teorier spelat ut sin roll?
Johan A. Warden tog fram sin modell om motstÄndaren som ett system för att genom denna hitta dess svagheter. Modellen visade sig vara mycket anvÀndbar inom mellanstatliga konflikter och var mycket effektiv vid planerandet och genomförandet av USA:s offensiv mot Irak under inledningen av Gulfkriget. Men kopplat mot irreguljÀra konflikter har Wardens modell stött pÄ mycket kritik dÄ den anses spelat ut sin roll och dÀrför inte lÀngre kan anses applicerbar vid planerandet av luftoperationer inom denna typ av krigföring. Denna uppsats skall se om det Àr precisionsvapen och anvÀndandet av dessa som rÀddar kvar Warden inom planeringen av luftoperationer inom irreguljÀr krigföring..
EfterfrÄgan pÄ beroendeframkallande varor : En studie om hur efterfrÄgan pÄ snusprodukter har reagerat pÄ prisökningar i Sverige mellan 1999-2009
Denna uppsats behandlar de relativa prisökningar som skett för snusprodukter i Sverige och vill undersöka om dessa har lett till minskad efterfrÄgan som nationalekonomisk teori föreslÄr. UtifrÄn teori och tidigare forskning har en efterfrÄgemodell konstruerats för att möjliggöra en statistik undersökning.Variablerna som ingÄr i modellen Àr inhÀmtade frÄn Statistiska centralbyrÄns prisenhet och Swedish Match AB och inkluderar prisuppgifter för varor, försÀljningsstatistik och disponibel inkomst under tidsperioden 1999-2009.Resultaten frÄn regressionsanalyser för tidsseriedata visar pÄ att de ökade priserna har haft en negativ inverkan pÄ efterfrÄgan pÄ snus under den gÀllande tidsperioden, men att denna effekt varit förhÄllandevis liten..
Att presentera en produkt som inte existerar : En rapport om designprocessen av en presentationswebbplats för PROSK8?s nya produktkoncept
Denna rapport beskriver processen av skapandet av en webbaserad sÀljpresentation av en av företaget PROSK8?s planerade produkter. MÄlet med presentationen Àr att skapa nyfikenhet och förtroende genom visuell design och ska fungera som ett verktyg och stöd för företagets presentatörer vid möten med investerare. Centralt för denna process Àr upplevelsedesign, varför utgÄngspunkten för arbetsflödet bygger pÄ Jesse James Garretts modell av ?The elements of user experience?.
Eget ansvar och inflytande över lÀrandet utifrÄn TEA som pedagogisk modell : Hur fungerar det för eleverna?
Under senare tid har förÀndringar mot ökat elevinflytande genomförts i skolan. Undersökningen syftar till att se hur eget ansvar och inflytande över lÀrandet fungerar utifrÄn en pedagogisk modell, TEA. Modellen Àr införd pÄ en grundskola och studien avser elever i Är 9.I teoriavsnittet beskrivs olika sÀtt att se pÄ lÀrande och olika möjligheter att utforma lÀrandesituationer. Undersökningen, som genomförs med hjÀlp av triangulering (observationer, dagböcker och intervjuer), belyser hur eleverna anser att TEA fungerar.I undersökningen framkommer att det finns stora kontraster mellan teori, skolans mÄl för TEA och den verklighet som eleverna representerar.Avslutningsvis diskuteras tÀnkbara anledningar till skillnaderna som framkommer och hur man utifrÄn resultatet kan utveckla elevernas inflytande och ansvar över lÀrandesituationen..
VÀrdering av optionsbaserade incitamentsprogram : En jÀmförelse mellan skattad och historisk volatilitet
Aktierelaterade ersÀttningar skall frÄn och med 1 januari 2005 redovisas enligt den nya redovisnings standarden IFRS 2. Standarden gÄr ut pÄ att incitamentsprogram skall redovisas som en kostnad i resultat rÀkningen. För att vÀrdera incitamentsprogram baserade pÄ optioner skall vÀrderingsmodellen Black-Scholes anvÀndas. I modellen kan bolagen skatta volatiliteten relativt fritt, vilket skapar möjligheter att pÄverka kostnaden för optionsprogrammet. Med ledning av effektiva marknads hypotesen och Black-Scholes tar jag reda pÄ om bolagen gör en skattning av volatiliteten som överensstÀmmer med den historiska volatiliteten, nÀr de vÀrderar sina optionsprogram.
Design och implementation av webbenkÀter : kvalitet, svarsfrekvens och underhÄll
En webbapplikation för analys och administration av webbenkÀter har designats och implementerats. Dess syfte Àr att maximera svarskvalitet och svarsfrekvens samt att vara underhÄllbar. Uppdragsgivaren Ericsson Linköping har utfÀrdat kravspecifikationen för applikationen. HÀnsyn har tagits till aspekterna webbenkÀtdesign och under-hÄllbarhet av mjukvara. UnderhÄllbarhetsmodeller för mjukvara med tillhörande metriker, samt designmodeller och rekommendationer för webbenkÀter har studerats.
Gilla, dela och kommentera - ett sÀtt att stÀrka kundrelationer? : En studie om hur trÀningsverksamheter anvÀnder Facebook
Syftet: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur företag pÄ sinFacebooksida arbetar med vÀrde, interaktion och teknik för attstÀrka de sociala banden och dÀrmed relationerna till sina kunder.Metod: Metoden för denna uppsats Àr kvalitativ med en ansats avdeduktivt slag. Data samlades in genom semistruktureradeintervjuer med utvalda företag som har en Facebooksida.Slutsats: Företag arbetar idag till viss del med vÀrde, interaktion och teknikutifrÄn vad teorin rekommenderar. Det finns inom alla tre omrÄdenbÄde likheter och skillnader mellan verklighet och teori. Denundersökta modellen syftar till att stÀrka relationerna men det rÄderdelade Äsikter frÄn de undersökta företagen huruvida de uppleveratt relationerna har stÀrkts genom deras nÀrvaro pÄ Facebook..
ĂKAD PRODUKTIVITET GENOM STĂLLTIDSREDUCERING : En fallstudie
Kongsberg Automotive (KA) Àr ett företag som verkar i den hÄrt konkurrensutsatta fordonsbranschen. Vid en av företagets anlÀggningar som Àr placerad i Mullsjö sker montering av vÀxelföringssystem. KA ser ett behov av att öka kapaciteten i avsnittet genom att öka produktiviteten. En stor förbÀttringspotential har identifierats vid omstÀllning mellan olika produktvarianter i monteringsavsnittet. Genom stÀlltidsreducering förvÀntas kapaciteten att öka i monteringsavsnittet, vilket Àven bidrar till ökad flexibiliteten för att pÄ ett konkurrenskraftigt sÀtt kunna möta kundernas varierade behov.