
Sökresultat:
620 Uppsatser om Logistik - Sida 27 av 42
Bedömningar av krav på interna informationsflödet inom supply chain på DeLaval (Shanghai)
DeLaval distribuerar fullständiga mjölkningssystem vilka säljs på drygt 100 olika marknader över helavärlden. Det finns alltid en strävan efter att leverera beställningar till kund i tid. Direktören förInköp ochLogistik Asienpå DeLaval i Shanghai har uttryckt ett behov av att undersöka hur informationen böranpassas så att ett stöd för supply chain uppstår med syftet att förbättra tiden för leverans till kund.Detta resulterade i en utredning att kartlägga behoven i informationsflödet och vilka system sombehöver stöd för att möjliggöra leverans i tid till kund. Det finns ett mått vilket kallason time in full(OTIF) som används av DeLaval för att mäta leveransprecision för slutkund. Detta var grunden för attföljande frågeställning kunde formulerades:Hur kan informationsflödet inom supply chain anpassas föratt förbättra OTIF?För att kunna svara på denna fråga kom författarna fram till att en fallstudie var den mest lämpademetoden att gå tillväga.
Nå nya kunder med E-handel
BT is a global company within the lift truck industry. The main office is located in Mjölby. In Europe all sales and service activities are carried out by fully owned sales companies. I North America, BT RAYMOND develop and distribute trucks under a different brand. For the rest of the world BT works together with a distributor network, most of them are fully independent others BT has a small ownership in.
En beräkning i tiden : Koldioxidberäkning av transportflödet för en transformatorstation på Holtab AB
Kurs Ämnesfördjupande arbete i Logistik, 2FE02E, VT11Författare Jenny-Ann Evaldsson, Jennifer Klingvall & Marcus KårforsHandledare Petra AnderssonTitel En beräkning i tiden ? koldioxidberäkning av transportflödet för en transformatorstation på Holtab AB Företaget Holtab AB är en av Nordens ledande tillverkare av elkraftsprodukter. Holtab har 85 anställda och omsätter omkring 240 miljoner kronor per år. Årligen produceras cirka 2300 enheter i produktionsanläggningen i Tingsryd.Bakgrund Miljöfrågor har idag fått en allt mer betydande roll, där kunder ställer högre miljökrav på företag. Efter påtryckningar från kunder har företag börjat se till produkters hela livscykel då det gäller utsläpp till miljö.
Utformande av Sapa Profiler AB:s distributionsstruktur med syfte att uppfylla kundernas krav
Sapa Profiler AB är ett företag inom den svenska metallindustrin och tillhör koncernen Sapa Group som finns över stora delar av världen. Bolaget är en del av koncernens kärnverksamhet Profiler som specialiserat sig på framställning av strängpressade profiler i aluminium.Inom det strategiska affärssegmentet Automotive förses transportindustrin med komponenter till olika typer av fordon. Under de senaste åren har kundernas serviceanspråk ökat vilket bland annat yttrar sig i krav på kortare leveranstider och högre frekvens på inleveranserna. I dagsläget avhjälps högre servicekrav genom att ett lager lokaliseras i kundens närhet. Strategin leder i förlängningen till en decentraliserad lagerstruktur som kan vara svår att styra och kontrollera.
Pooling som affärsstrategiskt koncept: en fallstudie vid Volvo Aero Corporation
Marknaden för flygmotorunderhåll har blivit allt mer konkurrensutsatt sedan nya aktörer börjat ta marknadsandelar. Det kärvare marknadsklimatet har främst drabbat de små fristående underhållsleverantörerna. En av dessa små fristående underhållsleverantörer är Volvo Aero Corporation, VAC, i Trollhättan. Ett problem vid flygmotorunderhåll är behovet av reservmotorer. Kapitalkostnaden för inköp av reservmotorer är mycket hög, samtidigt som bristkostnaderna också är mycket höga.
Svensk fartygsimport av fasta trädbaserade biobränslen ? en explorativ studie
Huvudsyftet med examensarbetet är att beräkna lönsamheten för fartygsimport av olika fasta trädbaserade biobränslen. Arbetet vänder sig i första hand till en läsare som har begränsade kunskaper om ämnet.Genom att använda teorier om sjöfartens grunder tillsammans med svensk erfarenhet av Logistik, söker författaren finna samtliga steg och faktorer som ingår i importprocessen. Efter att delmomenten kartlagts, kan kostnader härledas och därefter är det möjligt att konstruera kalkyler för erhållande av en företagsekonomisk synvinkel på uppsatsen. Med hjälp av kalkyler och statistik kan analys av lönsamhet beroende på olika importval genomföras.Bränslena som berörs i studien är träbaserade pellets, träbaserade briketter, stamvedsflis samt rundved.Författaren vill även testa en hypotes som förts på tal under jägmästarutbildningen; att det skulle vara mer lönsamt att öka graden av vidareförädling så sent i försörjningskedjan som möjligt. Det innebär att det borde vara mer lönsamt att importera till exempel eukalyptusstammar från Sydamerika som sen sönderdelas vid den svenska industrin, än att transportera flis direkt från samma plats.Resultatet från kartläggning, datainsamling och kalkylering kan sammanfattas kort.
Utveckling av en monteringsprocess för att skapa bättre förutsättningar för inlärning
För att vara konkurrenskraftig på marknaden behöver företag hitta och använda möjliga resurser för förbättringar. En grund för ett kostnadseffektivt och kundtillgängligt Logistiksystem är transporter. Det är viktigt att ha fokus på både interna och externa transporter när processer ska optimeras och via detta erhålla lägre kostnader. Den enskilt största Logistikkostnaden i många företag är transportkostnaden. Studien har utförts på ett företag som är verksamma inom industrin. Fallstudieföretaget har ett fokusområde inom transporter, där syftet är att utveckla verksamheten inom specialtransporter.
Parametrar för maskintransporter : Hur viktiga är olika parametrar vid val av transportbolag av maskintransporter på den svenska marknaden?
TredjepartsLogistikföretag (3PL-företag) har vuxit fram allt mer på senare tid och en av de vanligaste tjänsterna som 3PL-företag erbjuder är transporter. Transporter är en avgörande del av många företags Logistikkedja. Det ställs olika krav på transportbolagen beroende på vad syftet är med outsourcingen, vilken bransch som företagen som köper tjänsterna befinner sig i och varornas egenskaper eller storlek. Transporter av maskiner skiljer sig en hel del från transporter av andra produkter då maskiner är otympliga och ofta behöver speciella dispenser och lastbilar.Vår problemformulering för vår studie är: Hur viktiga är olika parametrar vid val av transportleverantör av maskintransporter på den svenska marknaden?Efter att ha gjort en omfattande genomgång av den existerande litteraturen fann vi flera parametrar som enligt teorin hade inverkan på val av transportbolag.
Analys av distributions- och orderhanteringsrutiner vid Q-Med
AB
Q-Med AB är ett ungt företag som expanderat kraftigt de senaste åren och tillväxten har hela tiden skett i kombination med lönsamhet. Den stora faran med en snabb tillväxt under lönsamhet är att ett företag blir bekväm i situationen och för litet fokus läggs på att minimera kostnader och öka effektiviteten i rutiner och processer. För Q-Med AB har det fått konsekvensen att det logistiska flödet till stor del har försummats. Företaget verkar idag i över 60 länder, antingen genom distributörer eller egna dotterbolag. I Europa finns fem dotterbolag i Tyskland, England, Frankrike, Italien och Spanien.
Analys av returprocessen på Schenker Logistics AB
Detta examensarbete har genomförts på Schenker Logistics AB där målsättningen har varit att analysera den nuvarande returprocessen och därefter presentera eventuella förbättringsförslag.Den information som ligger till grund för resultatet av detta arbete har införskaffats via observationer och intervjuer med de personer som arbetar i returprocessen.Analysen som utfördes resulterade i att ett flertal brister kunde identifieras i returprocessen. Alla dessa brister bidrog till att komplikationer uppstod vid returhanteringen av gods på Schenker Logistics AB. Några exempel på brister som identifierades är att gods som var i godkänt fysiskt skick, returnerades till Schenker Logistics AB utan angiven orsak till returleveransen. Dessutom dokumenterades inte skadeorsaker hos någon part i försörjningskedjan, vilket bidrog till att Schenker Logistics AB var ovetande om skadans uppkomst samt vem/vad som bidrog till att skadan uppstod. Ytterligare brister som kunde identifieras i returprocessen är att fraktsedlar med ett specifikt nummer ofta försvann, fraktsedlar som är synnerligen viktiga för att Schenker Logistics AB ska kunna hantera returgodset.
Effektiviserad lagerstyrning av reservdelar inom hjälpmedelsförsörjning
Syfte ? Syftet med denna studie är att undersöka hur lagerstyrning av reservdelar inom hjälpmedelsförsörjning kan effektiviseras.Metod och genomförande ? Den valda strategin för att uppfylla studiens syfte omfattades av att genomföra en fallstudie i samarbete med Hjälpmedelscentralen på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Empiri från fallstudien har erhållits genom intervjuer och dokumentationsstudier. Insamlad data har analyserats gentemot det teoretiska ramverket och därmed genererat studiens resultat.Resultat ? Studiens resultat visar inledningsvis på att rörlighet, volymvärde och kritiskhet är viktiga aspekter att beakta vid lagerstyrning av reservdelar inom hjälpmedelsförsörjning.
Däckutrustningens påverkan på miljö och driftsekonomi vid rundvirkestransport
Lastbilstransporter av rundvirke har och kommer att vara ett viktigt led i svensk skogsindustri. På grund av ökade priser på drivmedel har kostnaderna för transport av virke stigit kraftigt den senaste tioårsperioden. För att svenskskogsindustri fortsatt ska kunna vara konkurrenskraftig behövs en effektivisering av hela värdekedjan, där ibland rundvirkestransporten.
Detta examensarbete syftar till att belysa hur valet av antingen dubbelmontage eller singeldäck på släpet samt hur användningen av CTI-system påverkar ekonomin för en åkare, slitage på skogsbilvägar och miljön.
Studien består av intervjuer, praktiska försök samt ekonomiska kalkyler. De som intervjuats är åkare som har erfarenhet från både singelhjul och dubbelmontage, åkare som har CTI-system på sina lastbilar och vägansvariga på skogsbolag. De praktiska försöken består av ett spårdjupstest och ett bränsleförbrukningstest.
Hur arbetar logistikföretag i Blekinge strategiskt med miljöfrågor i samband med lastbilstransporter?
Titel: Hur arbetar Logistikföretag i Blekinge strategiskt med miljöfrågor i
samband med lastbilstransporter?
Författare: Adam Johansson & Patrick Mileti?
Handledare: Henrick Gyllberg
Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola
Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 15 hp
Syfte: Syftet med vårt arbete är att undersöka vilka strategier för miljöarbete
tre olika Logistikföretag i Blekinge använder sig av i samband med
lastbilstransporter, samt analysera och jämföra företagen sinsemellan i deras
strategiska miljöarbete.
Metod: Vi har gjort en kvalitativ undersökning med hjälp av semistrukturerade
intervjuer för insamling av empiri. För övrigt har vi använt hemsidor från både
företag och myndigheter samt diverse litteratur. De företag vi undersökt har vi
valt utifrån storleken på företagens verksamhet. Detta för att se om det finns
några skillnader i det strategiska arbetet med miljöfrågor beroende på
företagets storlek.
Slutsats: Vår slutsats är att de tre undersökta företagen strategiskt arbetar
väldigt olika med miljöfrågor.
Betydande faktorer för effektiva specialtransporter
För att vara konkurrenskraftig på marknaden behöver företag hitta och använda möjliga resurser för förbättringar. En grund för ett kostnadseffektivt och kundtillgängligt Logistiksystem är transporter. Det är viktigt att ha fokus på både interna och externa transporter när processer ska optimeras och via detta erhålla lägre kostnader. Den enskilt största Logistikkostnaden i många företag är transportkostnaden. Studien har utförts på ett företag som är verksamma inom industrin. Fallstudieföretaget har ett fokusområde inom transporter, där syftet är att utveckla verksamheten inom specialtransporter.
Förbättringspotential för inköpsstrukturen i byggbranschen
Titel: Förbättringspotential för inköpsstrukturen i byggbranschenFörfattare: Patrik Andersson, Henrik Ohlsson, Technology Management Handledare: Fredrik Friblick, Institutionen för teknisk ekonomi och Logistik, Lunds Tekniska Högskola, Lunds UniversitetChrister Kedström, Företagsekonomiska institutionen,Ekonomihögskolan, Lunds Universitet Problemställning:Kostnadsstrukturen för materialinköp är komplex för densvenska byggbranschen, varför inköpsförfarandet är dåligtutvecklat. Peter Kraljics inköpsmodell har visat sig vara förgenerell i komplexa branscher och behöver troligtviskompletteras med fler teoriområden omkostnadsbesparingar skall kunna göras vid materialinköp. Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka ytterligare aspektersom kan komplettera Kraljics inköpsmodell och därigenom ibyggbranschen identifiera vilka förändringar i inköpsbeteendetsom kan generera kostnadsbesparingar. Metod: Initialt samlande författarna in kunskap om inköp medinriktning mot byggbranschen genom etablerade teoretiskatankegångar. Den efterföljande datainsamlingen gjordesfrån NCC och deras leverantörer med utgångspunkt i ettbyggprojekt i Lund.