
Sökresultat:
620 Uppsatser om Logistik - Sida 24 av 42
Förutsättning för implementering av ett ERP-system
Syftet med detta arbete var att kartlägga inköparens behov vid implementeringsprocessen av ett nytt System på Klintberg & Way. Det framtida affärssystemet heter Microsoft Dynamics Navision 4.0. Till det nya affärssystemet ska även ett nytt IT-verktyg implementeras för att underlätta arbetet för inköparna. Detta Logistikprogram heterAdvanced Forecasting & Procurement (AFP) ochär en tilläggsmodul till affärssystemet. Inköparna får med hjälp av AFP ett beställningsförslag på vilka lagerförda artiklar som ska beställas och hur stor kvantitet som ska beställas hem.Som metod valdes att studera befintliga arbetsprocesser på Klintberg & Way samt att delta i implementeringsprojektet på företaget.Jag valde att intervjua personer från inköp och personer som har någon anknytning till inköpsavdelningen som påverkar deras arbetsrutiner.
Materialhantering på byggarbetsplatser : Vilka aktiviteter anser olika arbetsgrupper vara de största problemen beträffande materialhantering?
Hur byggmaterial hanteras pa? en byggarbetsplats a?r idag viktigt da? materialkostnaden och hanteringen av den sta?r fo?r ca 50 % av byggkostnaderna i ett byggprojekt. MaterialLogistiken a?r inte alltid la?tt att hantera da? det till ett projekt kommer byggmaterial till ma?nga olika yrkesgrupper fra?n ma?nga olika leveranto?rer. Detta examensarbete har skrivits vid Skanska Va?rmlands byggarbetsplats pa? Centralsjukhuset i Karlstad da?r de bygger ut och om sjukhuset till ett bera?knat va?rde av 1,35 miljarder kronor.
En modell för införadet av identifieringsteknik i interna flöden hos produktionsföretag : En fallstudie på Edsbyverken
För att vara konkurrenskraftig inom dagens industri krävs utveckling och förbättring av verksamheten. Att genomföra förändringar är ofta en utmaning där motstånd från medarbetare kan uppstå. Produktionssystem med hög komplexitet och oförutsägbara händelser ställer höga krav på spårbarhet och en väl fungerande kommunikation. För att uppnå detta genomförs ofta förändringsarbeten i form av införande av identifieringsteknik. Åsikterna om hur ett förändringsarbete bör utformas är många varför organisationen kan ha svårigheter att planera och genomföra arbetet.Studiens syfte är att ta fram en modell för införande av identifieringsteknik i interna flöden hos producerande företag.
Value Stream Mapping över brevets väg i Uppsamlingsprocessen : En fallstudie på Postens brevterminal i Alvesta
Background: The demand for sending letters, in the traditional aspect, has decreased because of electronic sources which have replaced a big part of letter communication. The Postal Service constantly strives for lowering costs and due to the changeable demand, a greater awareness is required regarding recourses and their usage. The previously mentioned measures in combination with commonly occurring quality issues during the collective process at the letter terminal in Alvesta would be improved by applying a lean-perspective to the process. A first step towards saving of time is to apply the ?value stream mapping?-method on the collective process for small and large letters.Purpose: To map the process of collection for small and large letters to be able to identify waste of recourses and furthermore give suggestions on how the Postal Service would be able to reduce the waste of recourses identified.
Sambandet mellan saldodifferenser och effektiva materialflöden : Fallstudie utförs på Atlas Copco?s logistikavdelning
Problems arise when the number of products in stock does not correspond with the number of products the information system says the company has in stock. (Sharda & Agrawal, 2012) In order to change that, major changes has to be made when it comes to making continuous improvements and to raise their standards regarding product availability and record inaccuracy (Wild, 2004).The purpose of this study is therefore designed to identify factors affecting the balance differences and what impact it has on the efficiency of material flow. The demarcation of the work is that Atlas Copco has begun working with Lean and it will not be investigated nor the relationship between balance differences and Lean. The study was based on answering the following questions: What influencing factors can be identified for balance differences? What factors are relevant to the efficiency of material flow? What kind of impact the balance differences has on these factors?In order to answer the purpose and issues, a theoretical framework has been developed with help of literature studies and an analytical model.
Inleveranser till SAS Bijouterier AB
Sven-Axel Svenssons Bijouterier i Söderköping är ett företag som importerar, lagrar och säljer bijouterier. De har den egna butikskedjan Glitter och fungerar även som grossist till detaljhandeln. Under de senaste åren har de expanderat genom att öppna nya butiker. Expansionen har medfört att Logistiken inte har hunnit med att utvecklats i samma takt. 1999 fanns 14 butiker i Sverige som har utökats till att bli 123 butiker i Norden 2004.Målet med detta examensarbete har varit att ta reda på hur det fungerar vid inleveranserna idag.
Effektivisering av Scuffplatemonteringen på Preciform
Preciform AB är ett legotillverkande företag i Eskilstuna som har specialiserats sig på djupdragning, svetsning, slipning och formning av tunnplåt samt ytbehandling och montering. Företaget har som en del av sin produktion montage av Scuffplate till Volvo XC90-R-design.Från 2012 kommer VCC att ändra utseende på XC90-R-design, vilket innebär för Preciforms del att det blir en förväntad ökning av dagstakten samt att det kommer ställa ökade krav på Logistiken runt Scuffplatemonteringen, vilket dagens process inte är anpassad för. Syftet med det här examensarbetet, som är en del av en förstudie på Preciform är att förbättra monteringsprocessen, skapa en överskådlig hantering samt lagerutrymme för ett ökat antal artiklar av ingående material.Tidsstudier av genomloppstid, processtid, godshantering och transporter samt gångstudie genomfördes för att identifiera förbättringsåtgärder, där de olika studierna tjänade som underlag vid beräkningar och jämförelser före och efter implementering av förbättringsåtgärder.Analyser av studierna visade att en av scuffplatemonteringens sex klart avgränsade stationer hade en högre genomloppstid än de andra. Föreslagna förbättringsåtgärder har syftat till att jämna ut takten i monteringsprocessen och reducera waste.En ny layout presenterades och efter viss modifiering implementerades den tillsammans med merparten av förbättringsförslagen.Beräkningar av tillgänglig tid i monteringen visar att en annan arbetsfördelning och indelning av stationer är möjlig i ett fortsatt förbättringsarbete.Jämförelser mellan gammal och ny layout visar på en reduktion av waste i genomloppstiden med 32 procent och en stegreducering med 30 procent.En fortsatt verksamhetsutveckling kommer att reducera tid och steg ytterligare. Resultaten av vidtagna förbättringsåtgärder kan utgöra grunden för en ny förbättringsprocess enligt principerna för Demings hjul.
De sista hundra metrarna - kartläggning och förbättringsförslag av logistik i butik
Det finns två stationer på Boxholm Stål AB med produktionssågar. Den ena är en bandsåg och två fasmaskiner med hanteringsutrustning för transport mellan såg och fasar samt en automatisk buntmaskin. Fasarna på den stationen är utslitna och håller inte de toleranser som Boxholm Stål AB har på sina produkter. En önskan att kunna planfräsa ändarna har också tillkommit vilket utrustningen i dagsläget inte klarar av. Det innebär att fasarna ska bytas ut.
Returhantering vid LensLogistics AB: en process- och
flödesutredning för förbättringar
Return handling is often regarded as a slow and complex process. Studies have shown that it is not unusual for a return to cost up to nine times as much as a standard outbound delivery. An efficient return handling process is therefore essential to all competitive companies dealing with logistics. This report investigates, analyzes and gives suggestions on development with the purpose to improve the return handling process at LensLogistics AB in Kista, north of Stockholm, Sweden. The study has been conducted from a deliberately practical point of view in order to suggest improvement suggestions possible to implement and thereby change the entire return handling process.
Sortimentsbestämning på servicelager hos Siemens Building
Technologies
Siemens Building Technologies (SBT) tillhandahåller och underhåller byggnadsautomationslösningar. För att serva deras underhållsorganisation har de 51 stycken servicelager runt om i landet. På dessa lager lagerhålls artiklar som behövs för att uppfylla deras serviceavtal gentemot kund. Företaget anser att det finns för mycket kapital bundet i dessa lager och att deras omsättningshastigheter är för låga. Examensarbetets syfte är att utvärdera SBT:s lagerstruktur och utarbeta ett arbetssätt som företaget kan använda vid bestämning av sortiment och lagernivåer för att sänka deras totala lagerkostnad.
Avgörande faktorer vid införskaffandet av affärssystem i små företag : En studie av svenska affärssystemsprojekt
De flesta stora företag använder idag ett affärssystem, för att exempelvis integrera olikafunktioner i verksamheten och automatisera affärsprocesser, vilket har bidragit till attmånga leverantörer har ökat försäljningsfokus mot mindre företag. Små företag inserockså behovet av affärssystem (Iskanius et al., 2009) och statistik visar även attanvändandet ökar i mindre företag (SCB, 2013). Små företag kan inte ses som mindreversioner av stora företag (Malhotra och Temponi, 2010; Welsh och White, 1981), dådessa skiljer sig i exempelvis striktare resursbegränsningar, vilket innebär attaffärssystemsprojekt också skiljer sig från de i stora företag. Av denna anledning är detviktigt för leverantörer att förstå vad som påverkar små företag underinförskaffningsprocessen av ett affärssystem. Denna rapport syftar till att, för småsvenska företag, identifiera faktorer som är avgörande för valet att införskaffa ettaffärssystem och undersöka hur dessa påverkar viktiga faktorer senare i processen.Utifrån en litteraturstudie och en inledande empirisk datainsamling ställdes en teori uppi form av hypoteser om hur avgörande faktorer i införskaffandeprocessens initieringsfaspåverkar viktiga faktorer under anskaffnings- och implementeringsfasen.
Hur expanderar näthandelsföretag?
Internet commerce is nowadays a well known phenomenon. There is awareness that a lot of newly created companies operate their business through the Internet. You can see a tendency where many young people try to establish an Internet business with the hope of success and expansion on today?s fierce market rivalry. To achieve success, companies have to consider factors like business concept, logistic knowledge, future vision, resources and contacts when initializing their business.Having this in mind, we can clarify the purpose with this paper: ?To analyze in what way On-line shopping companies that sell consumer electronics, cell phones and music/entertainment products, have expanded? The paper is based on telephone interviews with three On-line shopping companies.
Zonerat skogsbruk på fastighetsnivå ? effekter på ekonomi och miljö
Det traditionella svenska skogsbruket bygger på ett trakthyggesbruk som tillämpas på största delen av arealen. Generell hänsyn lämnas vid skogliga åtgärder i form av levande och döda träd samt orörda områden. Utöver detta lämnas hela bestånd och nyckelbiotoper. Denna modell har fått kritik för att den skapar ett fragmenterat och variationsfattigt landskap med dåliga förutsättningar för många skogslevande arter att reproducera och sprida sig. Ett alternativ är triadskogsbruk där arealen delas upp i zoner med olika mål.
Vendor Managed Inventory : teoretiska effekter, finns de i verkligheten?
Bakgrund: Historiskt har företag haft stora lager för att kunna möta kundernas efterfrågan. I takt med att kundanpassning och flexibilitet har ökat har det blivit allt dyrare och näst intill omöjligt att hålla lager som kan tillgodose kundernas behov. Att styra sitt lager så att det motsvarar efterfrågan har nästan varit en omöjlighet. En lösning på lagerstyrningsproblematiken är Vendor Managed Inventory (VMI) som innebär ett tätare samarbete mellan kund och leverantör. Kunden tillhandahåller information om lager och efterfrågan och leverantören tar över ansvaret för att varorna i kundens lager inte ska ta slut.
Spårbarhet på Ferruform AB: produktspårning inom
tillverkning av lastbilskomponenter
Med spårbarhet avses i detta arbete förmågan att följa en produkts väg från råmaterial till färdig produkt genom hela tillverkningen. Syftet är att göra en förstudie på Ferruforms förutsättningar att utifrån dagens situation införa spårbarhet på tillverkade produkter. Litteraturstudier, intervjuer och studier av tillverkning på Ferruform och andra företag har genomförts för att samla in information. Teorier som beskrivits är bland annat Just-in-time (JIT), Kanban, spårbarhet och produktmärkning. Den spårbarhet som finns på Ferruform i olika sammanhang har beskrivits och utvärderats.