Sök:

Sökresultat:

37 Uppsatser om Ljudteknik - Sida 1 av 3

Hur påverka tyngden i mixen? : Från mixning till perception

Uppsatsen handlar om den subjektivt upplevda tyngden i musik. Avsikten med arbetet har varit att härleda ljudets fysiska egenskaper ur upplevelsen av tyngd och rörelse, och på det viset klargöra samband, vilka kan underlätta för förståelse och omsättning av kunskaperna i en praktisk mixningssituation. Detta har undersökts genom en sammanställning av litteratur, genom vilken kunskap om perception, psykoakustik och teknik har ordnats. Intentionen var att knyta samman perceptionsteori och psykoakustik med Ljudteknik, för att följa fenomenet från upplevelse till teknisk påverkan. Av resultaten framkommer att tonhöjd och tonstyrka är avgörande för tyngdupplevelsen, och att de i någon mån kan påverkas med samtliga processorer som behandlas i arbetet..

Skillnader mellan tre mikrofonplaceringar vid inspelning av trummor

Undersökningens avsikt är att undersöka om det finns skillnader mellan olika mikrofonplaceringar, där trummor är ljudkällan. Syftet var att ha tre olika metoder av surroundinspelning där mikrofonerna placerades framför trumsetet, runt trumsetet och en nära placering av mikrofonerna. Undersökningen genomfördes med ett lyssningstest för att kunna dra slutsatser om det finns skillnader i de utvalda mikrofonplaceringarna. Fyra attribut ingick i lyssningstestet där de senare analyserades och en statistisk metod användes för att kunna upptäcka om det finns en skillnad. Undersökningen visade intressanta skillnader mellan de utvalda mikrofonplaceringarna..

Mikrofonkonfigurationer bestående av en eller två mikrofoner vid inspelning av elgitarr

This C-essay focuses its research on the taste of guitarplaying and non-guitarplaying soundengineers, in using single or dual microphone setups when recording electric guitar. It will be shown if there is a significant difference in taste when using one or two microphones between the two testsubject groups. Two classical microphone setups have been used for the test of this essay, which includes a blind listening test. The information in this test will benefit both guitarplaying and non-guitarplaying engineers by getting greater knowledge regarding what kind of microphone setups to use for different occations. The findings in this essay show in general, that guitarplaying and non-guitarplaying engineers between the ages of 19 - 26 don?t have a specific taste between single or dual microphone setups when subjected to the blind listening test..

Design av läte åt en visuellt återgiven karaktär som saknar verkliga auditiva referenser

I denna uppsats har arbetsmetoder vid ljuddesign utan verkliga auditiva referenser undersökts i syfte att ge upphov till och skapa underlag för diskussion. Frågor som hur man översätter beskrivna egenskaper till designen av ett ljud har berörts. Ett test har genomförts där en grupp ljudstuderande har fått i uppgift att med fria medel skapa ett läte åt en visuellt återgiven fiktiv varelse och i samband med detta redovisa arbetet genom att besvara frågor i ett formulär. Sex testdeltagare har lämnat in den skriftliga delen av uppgiften, fem av dem har också lämnat in ljudande resultat. Materialet har analyserats i syfte att finna mönster i processens olika skeden..

Analog kompression vs digital emulering: Kan oerfarna lyssnare höra skillnaden?

Syftet med denna uppsats var att undersöka om oerfarna lyssnare kan höra skillnad mellan ljud som är komprimerad med en analog kompressor mot samma ljudfiler som är komprimerad med en digital emulering av samma kompressor. Universal Audio Teletronix LA2A kompressor som är en analog enhet och Waves CLA-2A som är den emulerade varianten av samma kompressor ingick i testen för att kunna generera stimuli för jämförelse. Ett blindtest med 16 försökspersoner utfördes för att informera om eventuella skillnader mellan de två typerna av kompression. Resultaten av undersökningen visade att försökspersonerna kunde höra skillnaden mellan båda typer av komprimering..

Produktion och presentation av en artist

Vårt examensarbete går ut på att utforska processen kring att producera en artist och sedan presentera denne för skivbolag. Till grund för detta arbete ligger vår förra studie, ?Hur ser musikproducentens roll ut inom svensk populärmusik? och resultatet av den studien har vi i detta arbete omsatt i praktiken. Vi har nu arbetat med ett case, vilket bestod i att producera en sångerska och sammanföra hennes låtar till en homogen produktion för att slutligen presentera denna för två svenska majorskivbolag. Vid presentationen förde vi en diskussion med respektive A & R angående både vår presentation och artistpresentationer i allmänhet.

Optimering av den variabla helmholtzabsorbenten Varitune V-4 för studio: identifiering av resonanser i rum och absorbent samt anpassning av absorbent till rummet

Syftet med denna uppsats är att identifiera och beskriva resonanser mellan 20 Hz och 200 Hz, såväl teoretiskt som genom mätningar, i studion vid avdelningen för Ljud & Vibrationer vid Luleå Tekniska Universitet. Den variabla Helmholtzabsorbenten Varitune V-4 undersöktes med avseende på dess öppningsstorlek i förhållande till resonansfrekvens inne i resonatorns volym. Studion är utrustad med nio stycken variabla Varitune V-4 absorbenter för låga frekvenser. Detta gjordes i syfte att föreslå den kombination av öppningsstorlekar vilken resulterar i störst dämpning av problemresonanser rummet. Resultaten visar på svårigheter att bevisa effekten av den lågfrekventa dämpningen i rummet, utom för resonans mellan tak och golv..

Hörbarhet i praktiken : En Actor Network analys av arbetet kring hörbarhet

Abstrakt  Tv-branschen är en jätteindustri som styrs av ett fåtal stora sändningsnätverk. I Sverige är den största distributören Sveriges Television (SVT) och på grund av detta så är sannolikheten att personer som arbetar inom ljud i Sverige någon gång kommer att arbeta på projekt för dem väldigt hög.I min uppsats har jag utfört en Actor Network-analys av empiriska studier jag utfört på postproduktionsbolaget Europa Sound and Vision. Med hjälp av analysen vill jag undersöka vad begreppet ?god hörbarhet? består av och därmed kunna definiera uttrycket tydligare.Jag jämför sedan SVTs syn på hörbarhet med den jag fått fram genom dessa studier för att till slut ändra på den nuvarande synen och på det regelverk SVT har..

Billiga mikrofoner kontra dyra mikrofoner: ett test med ljudet som utgångspunkt

Anledningen till uppsatsen kan beskrivas genom den pågående utvecklingen inom den kommersiella marknaden. Mikrofoner som kostar flera tusen kronor har i dag fått konkurrenter hos återförsäljare som kan köpas för nästan en tiondel av priset och håller, enligt tillverkare, en lika hög ljudkvalité. För att ta reda på detta fick ett antal vana lyssnare genomföra ett lyssningstest där billiga mikrofoner jämförs mot dyrare ur ljudsynpunkt, utan att deltagarna vet vilka mikrofoner det handlar om. Efter genomförandet av lyssningstest och analys av svaren visade det sig att ingen signifikant skillnad fanns mellan mikrofonerna. Detta kan exempelvis bero på, mikrofonval, val av stimuli, lågt antal testpersoner, frågeformulering i lyssningstestet.

En jämförelse mellan två metoder för mätning av modulationsindex

Speech Transmission Index (STI) är både en metod för att mäta taltydlighet och en skala som beskriver taltydlighet. Metoden presenterades av H. Steeneken och T. Houtgast 1985 och har därefter fått många användningsområden. STI beräknas utifrån modulationsindex, där modulationsindex är förändringen av modulation genom ett system.

En jämförelse mellan två metoder för mätning av modulationsindex

Speech Transmission Index (STI) är både en metod för att mäta taltydlighet och en skala som beskriver taltydlighet. Metoden presenterades av H. Steeneken och T. Houtgast 1985 och har därefter fått många användningsområden. STI beräknas utifrån modulationsindex, där modulationsindex är förändringen av modulation genom ett system.

Vad bestämmer den ljudnivå live-ljudteknikern väljer att ha och är den för stark?

Detta är ett arbete som genom observationer och intervjuer av live-Ljudtekniker utröner om varför de väljer den ljudnivå de har på sina konserter och om dessa ljudnivåer kan vara skadliga för deras hörsel. Med hjälp av en mediator (ljudtrycksmätare) har ljudnivåer mätts upp och de värden som har använts till arbetet är max ljudtryck och medel-ljudtryck. Intervjuerna har gjorts för att ta reda på hur teknikerna väljer sin ljudnivå och mätningarna har gjorts för att kolla om nivån är skadlig. Arbetet visar att på två av fem uppmätta konserter var ljudnivån för stark. En lista över saker som påverkar valet av volym har gjorts.

Varför spelar du så starkt?: en undersökning om hur väl Socialstyrelsens ljudnivårekommendation överensstämmer med den upplevda ljudnivån

Uppsatsen undersöker ifall Socialstyrelsens ljudnivårekommendation överensstämmer med hur publiken egentligen upplever ljudnivån vid evenemanget i fråga. Undersökningen går ut på att mäta ljudnivån under fem olika konserter på ett sätt som fyra yrkesverksamma Ljudtekniker mäter ljudnivån. Arbete lades ner på att få denna mätmetod att så mycket som möjligt kunna likställas med Socialstyrelsens föreslagna metod. Efter konserten delas tjugo enkäter ut till slumpvis utvalda besökare. Syftet med enkäten är att få grepp om hur publiken upplevde ljudnivån.

Tecken på högre kvalitet : Vad upplevs som ljudkvalitet av personer som inte jobbar med ljudteknik?

Syftet med denna fallstudie är att skildra hur interaktionen mellan elever respektivemellan lärare och elever ser ut när elever arbetar med genren insändare i svenskasom andraspråk. Studien baseras på tre genomförda klassrumsobservationer, tvåinspelningar av gruppsamtal där elever medverkar samt en intervju med läraren isvenska som andraspråk, grundläggande kurs. Det är 16 informanter som deltar istudien. Informanterna går på Språkintroduktion. Resultatet visar att undervisningenär utformad enligt cirkelmodellen, vilket är en modell för hur man stegvis bygger uppkunskap kring hur man skriver inom olika genrer.

Att effektivisera dagens PA-teknik. : Till förmån för tekniker, musiker och mindre band.

I denna uppsats så ställs frågan om det går att effektivisera dagens PA-teknik. Detta på ett sätt som gynnar tekniker, musiker och mindre band. Undersökningen som genomfördes innefattade en litteraturundersökning och flertalet intervjuer med personer som på olika sätt arbetar med ljud och musik i livesammanhang.Resultaten visar att det går att effektivisera PA-tekniken mer än vad som görs idag. I och medden digitala teknikens introducerande så underlättas både teknikers och musikers jobb. Den traditionella multikabeln kan ersättas med varianter baserade på Ethernet.

1 Nästa sida ->