Sök:

Sökresultat:

783 Uppsatser om Ljud och hälsa - Sida 2 av 53

Schhh! Hör?! En studie om ljudmiljön i förskola

BAKGRUND: Ljud Àr en del av livet. Hur man upplever eller uppfattar ljud Àr olikaoch individuellt. I dagens förskolor förekommer det positiva ochnegativa ljud. Musik och sÄng Àr ljud som ofta upplevs som positiva,medan ljud frÄn ventilationssystem, barnskrik, telefonsignaler ochljudet frÄn hÄrda lekmaterial kan upplevas som störande ochoönskade.SYFTE: Vi vill med vÄr studie undersöka vad pedagoger har för upplevelseroch resonemang kring sin ljudmiljö i förskola.VÄra tre frÄgestÀllningar Àr:Hur pÄverkas den psykosociala miljön av ljudmiljön?Hur pÄverkas pedagogernas arbete och barnens vardag?PÄ vilket sÀtt arbetar pedagogerna med att förÀndra sin ljudmiljö?METOD: Studien Àr gjord med self report som metod, och Àr kvalitativ.

Se och Hör - symbolvÀrdet och meningen med kommunikation

Syftet Àr att öka förstÄelsen hur ljudets och bilders meningsskapande och symboliska funktion i marknadskommunikation bearbetas av konsumente. Teorier har hÀmtats frÄn frÀmst tvÄ omrÄden, det semiotiska perspektivet: betydelselÀra och tolkning av ljud och bild. Företagsekonomiska perspektivet: Kommunikationsmodellen och perceptions processen. De slutsatser vi har dragit av vÄrt arbete Àr frÀmst att konsumenter tolkar och skapar en individuell mening och symbolvÀrde nÀr de utsÀtts för ljud och bild i marknadskommunikation. Ljudet och reklammusikens status verkar öka, bidragande faktorer Àr kunskapsökning och musiker som behöver nya försörjningsmöjligheter.

Icke-diegetiska affect-ljud i skrÀckspel

Detta arbete behandlar Àmnet icke-diegetiska affect-ljud och dess anvÀndning inom skrÀckgenren. Arbetet undersöker effekterna av att undvika icke-diegetiska affect-ljud och mÀter om samma grad av rÀdsla kan uppnÄs utan dem. Bakgrunden tar upp Àmnet emotioner, med fokus pÄ rÀdsla, samt en sammanfattning pÄ ljudets karaktÀr, IEZA-modellen, begreppet immersion och ljudlÀggning inom skrÀckgenren. För att mÀta den upplevda rÀdslan har tvÄ filmsekvenser skapats, med olika ljudlÀggningar. Den första sekvensen har ljudlagts med rikligt antal affect-ljud, medan den andra anvÀnder ljud frÄn omgivningen för att skapa spÀnning.

LjudförestÀllningens inverkan pÄ ljuddetektion

Mental ljudförestÀllning (eng. auditory imagery) innebÀr att uppleva ett ljud för sitt inre i frÄnvaro av yttre sinnesintryck. Tidigare studier har visat att ljud­förestÀllning kan inverka sÄvÀl faciliterande (t.ex. Farah & Smith, 1983) som interfererande (t.ex. Okada & Matsuoka, 1992) pÄ perceptuell ljuddetektion.

Error decĂł

Jag har i mitt kandidatarbete arbetat med ljud och akustik i gamla kyrkor. Gamla byggnader och hus har alltid fascinerat mig. Det finns en sorts tyst berÀttelse i Àldre byggnader. Jag kÀnner en vördnad inför gamla hus och de som ritat och byggt dem. De berÀttar om sin tid och om saker vi glömmer bort.

Personlighet och preferens för mobiltelefon respektive portabelt ljud

Tidigare studier har indikerat att extroverta personer anvÀnder mobiltelefoni mer Àn vad introverta personer gör (Inyang et al. 2010). En enkÀtstudie genomfördes för att testa sambandet mellan personlighetstyp och huruvida en frekvenspreferens gÀllande brukandet av mobiltelefoni eller portabelt ljud förelÄg. Hundra stycken deltagare svarade pÄ enkÀten som bestod av tre delar. Fyra hypoteser var formulerade; extroverta förutspÄddes vara flitigare brukare av mobiltelefon Àn introverta, medan introverta förutspÄddes vara flitigare i brukandet av portabelt ljud.

Hur skapar man ljud pÄ en synthesizer? : SÄ undviker du presets -101-

Syftet med den ha?r studien a?r att bryta ner och beskriva processen om hur man skaparolika typer av ljud pa? en synthesizer. Underlaget fo?r studien har varit bo?cker, videor och praktiskt erfarenhet.Fo?r att fa? praktisk erfarenhet har jag arbetat med att go?ra soundalikes av sammanlagt fyra popla?tar. La?tarna representerar fyra olika decennier och inneha?ller typiska syntljud fo?r sin tid.Resultatet mynnade ut i en mall da?r det beskrivs hur man med fem steg kommer fram till na?stan vilket ljud som helst. .

"Tystnad, Tagning" : en undersökning om ljud och musiklÀggning av kortfilm

MÄlet med detta examensarbete Àr att fÄ en inblick i hur de olika processerna i arbetet med ljud till film fungerar. Jag vill kunna utröna hur man bÀst tar sig an de olika processerna samt vilka fallgropar som kan bli aktuella..

Grafisk representation av ljud

De senaste decennierna har en rad streckkodstekniker utvecklats för att grafiskt representera digital information. Gemensamt för dessa Àr en strÀvan efter hög densitet, det vill sÀga kapacitet att lagra mycket data pÄ en liten yta. Densiteten begrÀnsas emellertid av kravet pÄ precision vid tolkning av den digitala datan, eftersom felaktigheter i digital data kan resultera i omfattande informationsförlust.Analog information, exempelvis ljud, Àr dÀremot inte beroende av exakthet hos underliggande data i samma utstrÀckning. En analog ljudsignal kan beskrivas och Äterges approximativt, och ÀndÄ tolkas korrekt av en lyssnare. Detta faktum gör att det finns fördelar med att representera ett ljud utifrÄn dess analoga egenskaper.

OpÄlitliga ljud i skrÀckspel : Att öka rÀdslan med slumpmÀssiga ljud

I den hÀr rapporten var mÄlet att undersöka hur slumpmÀssighet med ljud pÄverkar spÀnningsuppbyggnader i skrÀckspel. I bakgrunden ges möjliga definitioner av emotionen rÀdsla, följt av teorier kring hur skrÀckspel Àr uppbyggda och vilken betydelse ljudet har i skrÀckspel. För undersökningen skapades tvÄ testbanor med 3d-grafik dÀr ett antal spÀnningsuppbyggnader med ljud leder fram till konfrontationer med monster som mÄste undvikas. Den ena banan hade ett statiskt tidsintervall för spÀnningsuppbyggnaden, för den andra banan slumpades det fram. 14 testpersoner fick spela bÄda dessa testbanor och svara pÄ frÄgor i intervjuer för att förmedla sin upplevda rÀdsla.

Effektivt materialflöde i gruvindustrin - Förslag till styrregler och planeringsverktyg: En studie av malm- och grÄbergsflöde vid Boliden Mineral AB:s underjordsgruva i Kristineberg

Inom (traditionell) radio finns tre olika typer av informationsbÀrare/kanaler nÀmligen tal, ljud och musik. Syftet med vÄrt arbete Àr att ta reda pÄ vilken typ av information som bÀst lÀmpar sig för kanalen tal respektive ljud. Detta har vi gjort genom att mÀta informationsförlusten under ett lyssningstest dÀr vi anvÀnt oss av kanalerna tal och ljud. Vi har Àven dÄ vÀgt in faktorn av störljud/brus (auditiv information som konkurrerar med meddelandet, exempelvis ljud som uppstÄr vid bilkörning) och mÀtt vilket medie som har störst brustolerans. Resultatet visade att det fanns skillnader mellan kanalerna och olika typer av information, generellt kan dock sÀgas att tal hade större genomslagskraft medan ljud hade större brustolerans.Det mest centrala vi upptÀckte i studien Àr kanalernas olika vÀrdesatser dÀr tal Àr den huvudsakliga informationsbÀraren och ljudet i större grad bidrar med kÀnsla.

Analys av teknik för implementering av 3D-ljud i Gizmo3D

I takt med att datorindustrin lyckas simulera bÄde verklighetstrogna grafikvÀrldar och fysika-liska modeller i realtid stÀlls allt större krav pÄ ljudupplevelsen. Gizmo3D Àr ett verktyg för att visualisera grafik som kan integreras i VR-applikationer. Att Äterskapa tredimensionell datorgrafik Àr vardagsmat, inte minst i en gigantisk spelindustri. Men vad Àr tredimensionellt ljud, 3D-ljud och hur kan man involveradet i Gizmo3D som inte har stöd för det? Rapporten försöker svara pÄ den frÄgan men Àven belysa 3D-ljudforskningens hela be-greppsvÀrld, dÄ den utgör grund för att kunna implementera ett 3D- ljudsystem.

SfÀrer av ljud i landskapet : innebörden av ljud och hur det kan implementeras pÄ platser i staden

Ljud Àr inget vi ser, men det omger oss stÀndigt. Det Àr inget vi kan blunda för, men vi kan flytta vÄr uppmÀrksamhet till det som Àr vackert. Det hÀr arbetet innehÄller tvÄ delar som behandlar ljud inom landskapsarkitektur. Den första delen, SfÀrer av ljud i landskapet- Innebörden av ljud och hur det kan implementeras pÄ platser i staden, redovisar relevant kunskap om ljud för en landskapsarkitekt att ta till sig. FrÄn hur ljudet fungerar och beter sig i kontakt med olika material, till hur mÀnniskor pÄverkas fysiskt och psykiskt av olika former av ljud, och en beskrivande text om ljudlandskapets förÀndring genom historien. För att ge inspiration, förstÄelse och exempel pÄ hur landskapsarkitekten sjÀlv kan skapa en gestaltning utifrÄn ljud som utgÄngspunkt, fÄr lÀsaren i slutet av uppsatsen lÀsa om befintliga platser som utgÄr frÄn ljud. Kunskaperna frÄn den första delen har sedan implementerats i en gestaltning som gjorts utifrÄn ljudperspektivet, bilaga 1: RosengÄrdsstrÄket, Ett pÀrlband av ljud- utifrÄn konceptet StrÄkeko. Den fokuserar pÄ RosengÄrdsstrÄket i Malmö dÀr Malmö Stad har arbetat fram ett koncept för att förstÀrka strÄket.

WebRTC i medicinsk ra?dgivning online : Ljud- och videokommunikation i kombination med co-browsing mellan patienter och va?rdgivare

IT inom va?rden blir allt vanligare och med det mo?jligheterna till kommunikation mellan patient och va?rdgivare. Denna uppsats syfte a?r att underso?ka vilken nytta och mo?jligheter ljud- och videokommunikation kombinerat med samtidig visning av webbplatsen Onkonnect kan erbjuda patienter och va?rdgivare under cancerra?dgivning. Som mo?jliggo?rande teknik fo?r denna kommunikation anva?nds WebRTC.

CU2 : Design av ett PDA-baserat diskussionverktyg med ljud/bildkommunikation

I detta arbete framlÀgger vi ett designförslag pÄ hur ett diskussionsverktyg som stödjer ljud- och bildkommunikation kan se ut. Ett förslag som förbÀttrar och förenklar den distanskommunikation som idag sker med hjÀlp av mobiltelefoner, videokonferenssystem samt webbkameror anslutna till persondatorer. Den design vi föreslÄr möjliggör för mobila anvÀndare att visuellt föra flerpartssamtal med hjÀlp av PDA:er. VÄrt designförslag har fÄtt arbetsnamnet CU2 (see you too) och Àr tÀnkt att fungera i tredje och/eller fjÀrde generationens mobila nÀt. Vi har valt att genomföra vÄrt magisterarbete pÄ företaget A Brand New World i Kista, Stockholm.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->