Sökresultat:
6867 Uppsatser om Ljud design, - Sida 2 av 458
Nostalgiska Ljud
Det finns ljud som är på väg att försvinna i takt med teknologins utveckling. Dagens ungdomar har aldrig hört ljud från den äldre teknologin, som den äldre generationen har fått växa upp med såsom skrivmaskinen, modemet m.m. Dessa produkter gav ifrån sig ett speciellt ljud som numera inte hörs lika mycket idag. Men vad händer när tekniken utvecklas till den grad att ljud blir en säkerhetsfråga? Förutom teknikljud finns det ljud från förhistoriska och nyligen utdöda djur som forskare har lyckats återskapa genom studier av kvarlevornas anatomi.
Hur kan vi utveckla vårt personliga uttryckssätt med ljud?
This is a bachelor thesis that studies and discuss the question: How can we
develop our
individual narrative technique with sound design in a Swedish drama production?
We
have done research and empirical studies. We have analyzed movies to get an
idea how
we use the sound design in Swedish drama productions today. We have produced a
movie
that gives sound the biggest part.
Key words: Swedish drama production, narrative technique, sound design .
Är det värt mödan?: Ett examensarbete om ljud och tal som informationsbärare
Inom (traditionell) radio finns tre olika typer av informationsbärare/kanaler nämligen tal, ljud och musik. Syftet med vårt arbete är att ta reda på vilken typ av information som bäst lämpar sig för kanalen tal respektive ljud. Detta har vi gjort genom att mäta informationsförlusten under ett lyssningstest där vi använt oss av kanalerna tal och ljud. Vi har även då vägt in faktorn av störljud/brus (auditiv information som konkurrerar med meddelandet, exempelvis ljud som uppstår vid bilkörning) och mätt vilket medie som har störst brustolerans. Resultatet visade att det fanns skillnader mellan kanalerna och olika typer av information, generellt kan dock sägas att tal hade större genomslagskraft medan ljud hade större brustolerans.Det mest centrala vi upptäckte i studien är kanalernas olika värdesatser där tal är den huvudsakliga informationsbäraren och ljudet i större grad bidrar med känsla.
Vila i frid - under en religiös eller sekulär symbol? : En studie av symbolanvändning på gravstenar i Växjö mellan 1950-2010
Syftet med den ha?r studien a?r att underso?ka huruvida ljud och musik pa?verkar det narrativa bera?ttandet i film. Som utga?ngspunkt har jag valt att go?ra en adaptionsanalys av Trainspotting (Welsh, 1993) samt (Boyle, 1996) fo?r att pa? sa? sa?tt kunna se skillnader och likheter i fo?rekomsten av ljud och musik i ba?de film och bok.Studien visade att ba?de ljud och musik har spelat en betydande roll fo?r upplevelsen av filmen. Genom att anva?nda sig av ljud och musik pa? ett sa?tt som skiljer sig fra?n boken har filmen lyckats att portra?ttera och skildra den historia som boken bera?ttar i ett helt annat medium. .
Den fysiska miljöns inverkan på patientens hälsa under sjukhusvistelse - en litteraturstudie
Syftet med studien var att belysa hur den fysiska miljön inverkar på patienters
hälsa under sjukhusvistelse. Författarna valde att avgränsa den fysiska
vårdmiljön till det som avser den inifrån upplevda byggnadens miljö för
medicinsk vård och omvårdnad inom sjukhus. Det vill säga arkitektur, design och
estetik, ljus och ljud. I studien användes Florence Nightingales
omvårdnadsmodell som teoretisk referensram. Studien var en litteraturstudie med
en kvalitativ ansats.
Ljud- och musikhantering i J2ME
Idag finns det en mängd olika mobiltelefoner tillgängliga på marknaden och många av dessa har olika sorters stöd för ljud. Detta kan leda till stora problem för bland annat spelutvecklare, eftersom det är till fördel om spelet som skall publiceras kan fungera på så många olika mobiltelefoner som möjligt. Målet med detta arbete är att skapa en ljud- och musikhanterare för Furiae med MMAPI, Mobile Media API. MMAPI är ett API, Application Programming Interface, där v1.0 introducerades den 24:e Juni, 2002. Idag finns v1.2 som kom ut den 22:a Maj, 2006.
Om hus och ljud
Jag har i mitt kandidatarbete arbetat med ljud och akustik i gamla kyrkor. Gamla byggnader och hus har alltid fascinerat mig. Det finns en sorts tyst berättelse i äldre byggnader. Jag känner en vördnad inför gamla hus och de som ritat och byggt dem. De berättar om sin tid och om saker vi glömmer bort.
Den omgivande sjukvårdsmiljön : Betydelsen av design, färger, konst och ljud ur ett patientperspektiv - en systematisk litteraturstudie
Syftet med denna systematiska litteraturstudie var att beskriva patientens uppfattning av den omgivande sjukvårdsmiljön samt betydelsen avseende dess design, färger, konst och ljud för patientens hälsa och upplevelse av välbefinnande. I resultatet ingår 16 artiklar, varav 13 med kvantitativ ansats, 2 med kvalitativ ansats, samt en artikel med både kvantitativ och kvalitativ ansats. Artiklarna representerar studier från flera olika länder; Danmark, Norge, Sverige, Storbritannien, Tyskland, USA, Filippinerna och Kina. Resultatet visade att utformningen av sjukvårdsmiljön, det vill säga dess design, hade stor betydelse för det sociala samspelet, både patienter emellan och mellan en patient och dennes anhöriga och därmed indirekt på patienternas upplevelse av hälsa och välbefinnande. Även fönsterutsiktens kvalitet visade sig i hög grad påverka patientens hälsa och välbefinnande.
FÄRRE LJUD, FLER BILDER : Hur perceptionen av den upplevda mängden ljud kan påverkas av bild
Det här är en studie i om bilder i dataspel kan förändra uppfattningen om antalet ljudsekvenser som spelas upp. Faktorerna som har ändrats i varje test är förhållandena mellan antalet ljudsekvenser och antalet bildobjekt som presenteras. Flera olika ljud skapades till undersökningen, som skiljde sig i karaktär i syfte av att ge mer nyanserade resultat. 20 personer gjorde test där de fick lyssna på ljud med och utan koppling till bilder. De blev sedan tillfrågade hur många ljudkällor de kunde höra.
Ljud och landskapsarkitektur : om ljudupplevelse och ljudgestaltning i landskapet
Denna
studie
ämnar
att
förstå
hur
ljud
upplevs
men
också
hur
ljud
kan
tillämpas
som
gestaltningsaspekt
inom
planering
och
landskapsarkitektur.
Med
bakgrund
i
egna
erfarenheter
av
hur
ljudaspekten
behandlas
inom
utbildningen
formuleras
studiens
tes
följande:
Människan
påverkas
av
ljud,
men
denna
sinnesupplevelse
får
inte,
trots
goda
metoder
att
tillgå,
tillräckligt
med
uppmärksamhet
i
förhållande
till
visuella
aspekter
inom
landskapsarkitektur
och
planering.
Följande
är
studiens
mål
att
beskriva
hur
ljud
uppfattas
och
tolkas
i
stadslandskapet
och
hur
ljud
kan
tillämpas
i
landskapet
med
syfte
att
personligen
få
mer
kunskap
inom
ämnet
men
framförallt
att
betona
ljud
som
gestaltningsaspekt,
att
medvetandegöra
denna
för
allmänheten,
studenter
och
yrkesutövande.
Denna
bakgrund
ligger
till
grund
för
studiens
två
frågeställningar:
? Hur
påverkas
människan
av
ljud
i
det
urbana
landskapet?
? Hur
behandlas
ljudaspekten
inom
landskapsarkitektur
och
planering
idag?
Studier
åskådliggör
att
ljudfaktorn
Inom
planering
och
landskapsarkitektur
länge
har
förknippats
med
buller
och
behandlats
som
en
negativ
planeringsaspekt.
Inom
akustisk
design
föreslås
ett
mer
offensivt
förhållande
till
ljud,
att
ljud
bör
utvärderas
utifrån
kvalitativa
aspekter.
Men
ljudmediet
är
komplext,
för
att
förstå
hur
människor
påverkas
av
ljud
utgår
denna
studie
från
forskning
inom
miljöpsykologi,
att
ljud
kan
påverka
människor
båda
negativt
och
positivt.
Men
också
forskning
som
behandlar
hur
människor
avläser
och
tolkar
ljud
i
landskapet,
med
andra
ord
hur
vi
lyssnar
-?
att
människan
har
en
förmåga
att
selektera
ljudinformation
beroende
på
lyssnarperception.
Därför
är
denna
inriktning
nödvändig,
att
planerare
och
arkitekter
inte
fokuserar
på
att
diagnostisera
de
goda
kvalitéerna,
istället
ligger
fokus
på
hur
människan
kan
skyddas
från
ljud.
I
denna
studie
förtydligas
detta
förhållningsätt
med
praktiska
exempel
av
t.ex.
ljudtillägg
och
hur
detta
kan
användas
som
designprincip.
Metoden
kan
användas
som
ljudmaskering
vilket
innebär
att
ett
ljud
kan
delvis
eller
helt
upplevas
försvinna
i
förmån
av
en
annan
ljudkälla.
Sammanfattningsvis
exemplifieras
intressanta
ljudinstallationer
som
illustrerar
väl
hur
ljud
kan
tillämpas
i
landskapet
och
genom
dessa
studier
har
jag
kommit
fram
till
följande
slutsats:
Forskning
inom
ljudets
påverkan
och
hur
människor
tolkar
ljud
finns
att
tillgå
men
kunskap
om
detta
är
undermålig
både
bland
yrkesutövande
och
studerande
landskapsarkitekter.
Därför
saknas
det
en
audiell
kultur
bland
landskapsarkitekter
och
yrkesutövande.
Som
en
följd
av
detta
behandlas
ljud
ofta
som
en
negativ
aspekt
inom
planering
och
gestaltning.
Detta
kan
även
bero
på
ljudmediets
komplexa
natur
och
att
det
saknas
teknik
för
att
behandla
audiella
uttryck
på
samma
sätt
som
visuella
uttryck.
Att
medvetandegöra
ljud
som
gestaltningsaspekt
bland
yrkesutövande
och
allmänheten
innebär
att
ljudmediet
bör
bli
mer
tillgängligt
med
fler
praktiska
förebilder
som
tillåts
att
göra
anspråk
som
intressanta
inslag
i
den
offentliga
miljön.
Denna
utveckling
kan
bidra
till
en
positiv
utveckling
av
framtidens
hållbara
städer..
SOUNDSTAGE : Miljöförstärkt ljud i smartphone
Det här arbetet syftar till att genom design av en telefonapplikation undersöka hur ljud kan förstärkas av den omgivande miljön. Arbetet visar på hur miljöförstärkt ljud skiljer sig från ljudförstärkt miljö samt vilka begränsningar det innebär att använda en vanlig smartphone som plattform. Ett långsiktigt mål är att genom en produkt som låter oetablerade ljudproducenter distribuera sina alster i den offentliga miljön främja fri kultur och kreativitet.Arbetet har följt principen för RtD (research through design), där designprocessen utgör det fall som studeras och dokumentationen av den utgör den bas av data som analyseras och leder till slutsatser kring ämnet.Designprocessen i detta arbete innebär en mindre omfattande användarstudie i enkätform för att identifiera målgrupp, krav och mål. Följd av en andra studie där en prototyp framtagen med grund i resultaten från användarstudien utvärderas av deltagare genom observation, intervju och reaktionskort. De största utmaningarna för designen grundar sig i att ta fram en applikation som inte stör upplevelsen, men samtidigt kan instruera användaren i hur man använder applikationen. Utifrån arbetet dras slutsatsen att användarinstruktioner, såväl visuella som auditiva, löper större risk att störa upplevelsen i miljöförstärkt ljud än i ljudförstärkt miljö. Vidare konstateras att den största bristen i en lösning som bygger på standardutrustning i jämförelse med en lösning som nyttjar dedikerad utrustning utgörs av begränsningar när det kommer till att ange riktning med hjälp av ljudets rumslighet..
Akusmatisk gestaltning : Filmljudets betydelse bortom bildens ramar
Kandidatarbetets innehåll undersöker och diskuterar frågeställningen: ?Hur påverkas narrativet i en film genom att gestalta ljudet akusmatiskt??. Med hjälp av teorier och slutsatser från filmteoretiker så som Michel Chion, David Sonnenschein och Klas Dykhoff, har vi till kortfilmen Alla ljuger skapat en ljudläggning med fokus på narrativa ljud utanför den rörliga bilden. Vårt resultat syftar till att skapa grunden till en svensk standardisering av de existerande teorier och metoder för gestaltning av akusmatiska ljud i film. The content of this bachelor thesis examines and discusses around the question: ?How does the implementation of acousmatic sounds affect the narrative of a motion picture??.
MEDVETENHETEN KRING DET DISKRETA LJUDET
Detta arbete inspirerades av Chions (1994) term det audiovisuella kontraktet samt Nørretranders (1993) forskning om medvetandes bandbredd. Problemsta?llningen fo?r detta arbete var: kan man utan uppmaning ho?ra ett ljud som betraktas som ett sva?ruppma?rksammat ljud i en ljudbild som besta?r av ljud som a?r la?ttare att ho?ra, med hja?lp av en bild. Testpersonerna fick lyssna pa? ett ljudklipp som bestod av fem ljud.
Kan ljud som stöd i rörelse förbättra Fitts?s lags förväntade resultat?
Rapporten undersöker huruvida en användning av ljud kan minska tiden för att nå ett objekt. Fitts?s lag är en välkänd lag som beskriver hur lång tid det tar för en användare att nå ett objekt. Genom en studie utvärderas till vilken grad olika sorters ljudtillägg kan förbättra de förväntade resultaten utifrån Fitts?s lag i ett 2-dimensionellt gränssnitt.
Schhh! Hör?! En studie om ljudmiljön i förskola
BAKGRUND: Ljud är en del av livet. Hur man upplever eller uppfattar ljud är olikaoch individuellt. I dagens förskolor förekommer det positiva ochnegativa ljud. Musik och sång är ljud som ofta upplevs som positiva,medan ljud från ventilationssystem, barnskrik, telefonsignaler ochljudet från hårda lekmaterial kan upplevas som störande ochoönskade.SYFTE: Vi vill med vår studie undersöka vad pedagoger har för upplevelseroch resonemang kring sin ljudmiljö i förskola.Våra tre frågeställningar är:Hur påverkas den psykosociala miljön av ljudmiljön?Hur påverkas pedagogernas arbete och barnens vardag?På vilket sätt arbetar pedagogerna med att förändra sin ljudmiljö?METOD: Studien är gjord med self report som metod, och är kvalitativ.