
Sökresultat:
900 Uppsatser om Litterärt verk - Sida 49 av 60
FrÄn skogsrÄ till katolska helgon : Andlighet i Selma Lagerlöfs litteratur
Selma Lagerlöf var en mÄngsidig författare med skiftande religiösa förestÀllningar och litteraturvetaren Sven Stolpe har lyft fram flera av de andliga element som förekommer i författarens romaner, brev och dagböcker. UtifrÄn hans teori om Lagerlöfs tro har vi undersökt dessa drag i tre av författarens verk och tolkat dessa med inspiration frÄn den hermeneutiska metoden. Romanerna Àr Gösta Berlings saga, Herr Arnes penningar och Körkarlen.FrÄgorna vi har utgÄtt ifrÄn Àr:Vad visar Lagerlöf för exempel pÄ luthersk kristendom, katolicism, folktro, och andra ockulta lÀror i Gösta Berlings saga, Herr Arnes penningar och Körkarlen?Hur gör Lagerlöf för att förena dessa?Finns det nÄgra tendenser till att de olika trosförestÀllningarna stÀlls emot varandra och i sÄ fall hur?I texterna vi studerat har vi funnit ett antal detaljer och motiv som kan förknippas med de olika andliga förestÀllningarna. Lagerlöf tar upp Gud, Jesus och djÀvulen men visar Àven prov pÄ spiritistiska och teosofiska influenser.
En farao - tre versioner : En undersökning i historiebruket kring farao Akhenaten i tre litterÀra verk frÄn 1980-1990 talen
The eyewitnessed reportage has a pronounced character of narrating. The imaginative power of the text helps the reader to empathise with the characters. That makes constructing empathy a necessary skill of reporters. But how can this be done?Despite a tradition of story telling among reporters, narratologists virtually have neglected the reportage genre.
Offentliga platser ? mötet mellan stad och mÀnniska; ett gestaltningsförslag för Fisktorget i Karlskrona
Detta kandidatarbete problematiserar begreppet offentliga platser utifrÄn ett socio-spatialt perspektiv, det vill sÀga förhÄllandet mellan mÀnniskan och den fysiska miljön, med fokus pÄ vilka möjligheter och begrÀnsningar den fysiska planeringen har att pÄverka stadslivet. DÀrtill studeras olika urbanteoretiska förhÄllningssÀtt utifrÄn verk skrivna av William H. Whyte, Kevin Lynch, Jan Gehl och Camillo Sitte i syfte att lyfta fram utgÄngspunkter för hur en god offentlig plats kan skapas. För att konkretisera problematiken och diskussionen kring offentliga platser utarbetas Àven ett gestaltningsförslag för Fisktorget i Karlskrona. Litteraturstudier inom forskningsfÀltet har visat att det inte finns nÄgot entydigt svar pÄ vad som karaktÀriserar en offentlig plats.
Det eviga vardandet : En komparativ studie av frigörelsetematiken i Karin Boyes Kris och Hagar Olssons Chitambo
Denna undersökning har sin utgÄngspunkt i tvÄ romaner: Karin Boyes Kris, och Hagar Olssons Chitambo, tvÄ verk som delar mÄnga likheter. Det första delsyftet Àr följaktligen att utföra en komparativ och tematisk undersökning av de bÄda romanerna, i vilken temat frigörelse stÄr som primÀr utgÄngspunkt. Likheterna Äterfinns inte enbart i romanernas innehÄll, utan Àven i utomtextuella faktorer: författarna har recenserat varandras respektive romaner, omstÀndigheter som motiverar uppsatsens andra delsyfte, att undersöka huruvida Karin Boye i sitt författande av Kris kan tÀnkas ha pÄverkats av Olssons roman. Med utgÄngspunkt i tre relevanta infallsvinklar pÄvisar jag likheterna mellan verken. Identitet framstÄr som ett nyckelord för förstÄelsen av de bÄda protagonisternas utveckling, och syntesen av deras utveckling mot en inre tyngdpunkt utesluter inte pÄ nÄgot sÀtt behovet av det kollektiva, tvÀrtom utvecklar de bÄda ett visst mÄtt av politisk medvetenhet.
1600-talets urvalsprocesser för tryckta verk : Produktion och distribution av böcker och dissertationer i Stockholm och Uppsala
During the 17th century the production and distribution of printed works increased in Stockholm and Uppsala. However, all works that the publisher wanted to print, did not reach the reader. This thesis aimed to show when, where and how printed books and dissertations did not reach the reader. To achieve this aim, aspects of several well known models showing systems of book production and distribution were combined and adapted to suit Swedish conditions in the 17th century. This combined model focused on processes of selection and was presented and used as a theoretical approach.
Undantaget fra?n uppsa?gningsfo?rbudet i 7 § 3 st. LAS : Tilla?mpningen i svensk ra?tt i fo?rha?llande till o?verla?telsedirektivets a?ndama?l
O?verla?telsedirektivets a?ndama?l a?r att skydda arbetstagares ansta?llning fra?n negativ pa?verkan av en verksamhetso?verga?ng. O?verla?telsedirektivet fo?reskriver sa?ledes ett uppsa?gningsfo?r- bud som inneba?r att arbetsgivare inte fa?r vidta uppsa?gningar av arbetstagare vid en verk- samhetso?verga?ng pa? grund av o?verga?ngen som sa?dan. O?verla?telsedirektivet syftar a?ven till att beakta arbetsgivares intressen.
Att beskriva platser : Platsstudier och analys av Rundelsgatan och Regementsgatan
Vid gestaltning av landskapsarkitektur finns en mÀngd aspekter att ta hÀnsyn till.
Detta arbete undersöker om det finns teorier som kan stödja och inspirera i en sÄdan process. Huvudsyftet med arbetet var att ge oss kunskaper för att i framtiden kunna
skapa vÀlfungerande platser i ett gestaltande, funktionellt och socialt perspektiv.
Uppsatsens mÄl var att lÀsa och förstÄ sÄvÀl klassiska verk som nutida författare och jÀmföra deras tankar. För att fÄ en djupare förstÄelse för litteraturen har platsstudier
utförts pÄ tvÄ olika gaturum i Malmö. I en litteraturstudie sammanfattas litteraturen med hÀnsyn till de valda platserna. Genom att lÀsa litteratur, besöka och studera
platserna har vi analyserat och fört ett resonemang kring vÄra frÄgestÀllningar: Finns det teorier som kan anvÀndas för att beskriva platser/gaturum och hur de anvÀnds?
Vad har dessa teorier gemensamt och pÄ vilket sÀtt motsÀger de varandra?
Svaren pÄ vÄra frÄgestÀllningar Àr att det finns mÄnga teorier för att beskriva platser/gaturum och hur de anvÀnds.
Examensarbete : LÄke pÄ Akademien
Den hÀr uppsatsen handlar om att ta bilder/fotografera i kontexterna Instagram och Fotografisk bild i gymnasieskolan och bygger pÄ en fallstudie med nÄgra gymnasieungdomar. Syftet med undersökningen Àr att fÄ större förstÄelse för hur ungdomar tÀnker nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram och nÀr de löser uppgifter i skolan. Skiljer sig förhÄllningssÀtt Ät och hur resonerar ungdomarna kring det? I skolan finns mÄl och betygskriterier, hur förhÄller ungdomarna sig till dem och vad gör dessa med hur de löser uppgifter? PÄ Instagram finns inte skrivna regler sÄ som i skolan, men finns det oskrivna regler som kan identifieras som riktlinjer för vad som anses vara rimligt handlande? Hur förhÄller sig ungdomarna till dem nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram? Ett syfte med undersökningen Àr ocksÄ att synliggöra lÀrande utanför skolan och att ta till vara pÄ kunskaper som ungdomar skapar i interaktion med andra.Den gestaltande delen i mitt examensarbete Àr inspirerad av ungdomarnas reflektioner kring seende i olika kontexter och deras beskrivning av hur vissa skriver ?hashtags? sÄ att det blir lite som en melodi. PÄ vÄrutstÀllningen bad jag besökare anvÀnda hashtagen #perspektivpÄkonstfack och hjÀlpa mig fylla en vÀgg med bilder.
ANVĂNDBARHET OCH HANDLINGSBARHET PĂ ELEKTRONISKA B2B MARKNADSPLATSER : En fallstudie pĂ„ Visma Proceedo ur leverantörens perspektiv
De elektroniska marknadsplatsernas betydelse för affÀrstransaktioner vÀrlden över har ökat dramatiskt de senaste Ären. Allt fler företag vÀljer att ta med sina befintliga kundkontakter eller skapa nya via dessa marknadsplatser. Dock finns det vissa problem med dessa, ofta webbaserade system, de har inte en tillfred- stÀllande grad av anvÀndbarhet respektive handlingsbarhet. Syftet med vÄr undersökning var att beskriva vilka aspekter av de olika perspek- tiven, anvÀndbarhet samt handlingsbarhet, som kan anses vara mer betydande Àn andra att ta hÀnsyn till vid utveckling av elektroniska B2B marknadsplatser. AnvÀndbarhet Àr ett perspektiv som behandlar aspekter som att systemet skall vara lÀtt att anvÀnda, lÀtt att lÀra, subjektivt tilltalande osv.
Pedagogers syn pÄ IT : En jÀmförelse mellan tvÄ skolor
I kursplanen för Svenska B stÄr att lÀsa att eleven ska ?ha tillÀgnat sig och ha kunskap om centrala svenska, nordiska och internationella verk och ha stiftat bekantskap med författarskap frÄn olika tider och epoker? (Skolverket.se). Harold Bloom, författaren till Den vÀsterlÀndska kanon beskrev 1994 sin oro över vÄrt litterÀra förfall med orden ?Skuggorna blir allt lÀngre i vÄrt aftonland och vi nÀrmar oss det tredje Ärtusendet beredda pÄ ytterligare mörker? (1994:28)Det finns med andra ord idag en motsÀttning mellan vad man som elev bör lÀsa och vad man som elev kanske vill lÀsa. Dilemmat tycks vara att mÄnga elevers uppfattning om en klassiker idag Àr ?trÄkiga, svÄrlÀsta och föga inspirerande? (BÀcklund & Eriksson 2008:4).  I och med det senaste decenniets vampyrvÄg har dock serier som Twilight och True Blood brutit ny mark hos ungdomar som tidigare inte hyst lÀsintresse.
Examensarbete : program till kandidatkonsert 23 maj 2013
Den hÀr uppsatsen handlar om att ta bilder/fotografera i kontexterna Instagram och Fotografisk bild i gymnasieskolan och bygger pÄ en fallstudie med nÄgra gymnasieungdomar. Syftet med undersökningen Àr att fÄ större förstÄelse för hur ungdomar tÀnker nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram och nÀr de löser uppgifter i skolan. Skiljer sig förhÄllningssÀtt Ät och hur resonerar ungdomarna kring det? I skolan finns mÄl och betygskriterier, hur förhÄller ungdomarna sig till dem och vad gör dessa med hur de löser uppgifter? PÄ Instagram finns inte skrivna regler sÄ som i skolan, men finns det oskrivna regler som kan identifieras som riktlinjer för vad som anses vara rimligt handlande? Hur förhÄller sig ungdomarna till dem nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram? Ett syfte med undersökningen Àr ocksÄ att synliggöra lÀrande utanför skolan och att ta till vara pÄ kunskaper som ungdomar skapar i interaktion med andra.Den gestaltande delen i mitt examensarbete Àr inspirerad av ungdomarnas reflektioner kring seende i olika kontexter och deras beskrivning av hur vissa skriver ?hashtags? sÄ att det blir lite som en melodi. PÄ vÄrutstÀllningen bad jag besökare anvÀnda hashtagen #perspektivpÄkonstfack och hjÀlpa mig fylla en vÀgg med bilder.
FörhÄllandet mellan litterÀr kanon och erfarenhetspedagogik inom Svenska B
Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur tre lÀrare respektive sex elever frÄn gymnasieskolans studieförberedande program ser pÄ litterÀr kanon, samt att utifrÄn deras Äsikter diskutera förhÄllandet mellan erfarenhetspedagogik och litterÀr kanon inom Svenska B. För att uppnÄ mitt syfte har jag anvÀnt enkÀter som screeningmetod och kvalitativa intervjuer som huvudsaklig undersökningsmetod. BÄde de intervjuade lÀrarna och eleverna anser att det Àr viktigt att ha kÀnnedom om den litterÀra kanon, framförallt för att se och förstÄ historiska sammanhang och för att inte uteslutas ur privata diskussioner och offentliga samtal. SÄvÀl lÀrarna som eleverna menar att litteratursamtal Àr ett mycket bra erfarenhetspedagogiskt redskap. Eleverna i undersökningen föresprÄkar en litterÀr kanon och lÀsanvisningar i kursplanen i högre grad Àn lÀrarna.
Trots att det medför vissa svÄrigheter - sÄsom att det Älderdomliga sprÄket eller referenserna till en för eleverna ofta obekant verklighet kan försvÄra lÀsningen - menar jag att det Àr fullt möjligt att föresprÄka bÄde en litterÀr kanon och erfarenhetspedagogik, vilket sÄvÀl lÀrarna i undersökningen som styrdokumentens formuleringar visar.
Examensarbete : programblad och reflektion inom examensarbete
Den hÀr uppsatsen handlar om att ta bilder/fotografera i kontexterna Instagram och Fotografisk bild i gymnasieskolan och bygger pÄ en fallstudie med nÄgra gymnasieungdomar. Syftet med undersökningen Àr att fÄ större förstÄelse för hur ungdomar tÀnker nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram och nÀr de löser uppgifter i skolan. Skiljer sig förhÄllningssÀtt Ät och hur resonerar ungdomarna kring det? I skolan finns mÄl och betygskriterier, hur förhÄller ungdomarna sig till dem och vad gör dessa med hur de löser uppgifter? PÄ Instagram finns inte skrivna regler sÄ som i skolan, men finns det oskrivna regler som kan identifieras som riktlinjer för vad som anses vara rimligt handlande? Hur förhÄller sig ungdomarna till dem nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram? Ett syfte med undersökningen Àr ocksÄ att synliggöra lÀrande utanför skolan och att ta till vara pÄ kunskaper som ungdomar skapar i interaktion med andra.Den gestaltande delen i mitt examensarbete Àr inspirerad av ungdomarnas reflektioner kring seende i olika kontexter och deras beskrivning av hur vissa skriver ?hashtags? sÄ att det blir lite som en melodi. PÄ vÄrutstÀllningen bad jag besökare anvÀnda hashtagen #perspektivpÄkonstfack och hjÀlpa mig fylla en vÀgg med bilder.
Examensarbete : programblad och reflektion inom examensarbete
Den hÀr uppsatsen handlar om att ta bilder/fotografera i kontexterna Instagram och Fotografisk bild i gymnasieskolan och bygger pÄ en fallstudie med nÄgra gymnasieungdomar. Syftet med undersökningen Àr att fÄ större förstÄelse för hur ungdomar tÀnker nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram och nÀr de löser uppgifter i skolan. Skiljer sig förhÄllningssÀtt Ät och hur resonerar ungdomarna kring det? I skolan finns mÄl och betygskriterier, hur förhÄller ungdomarna sig till dem och vad gör dessa med hur de löser uppgifter? PÄ Instagram finns inte skrivna regler sÄ som i skolan, men finns det oskrivna regler som kan identifieras som riktlinjer för vad som anses vara rimligt handlande? Hur förhÄller sig ungdomarna till dem nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram? Ett syfte med undersökningen Àr ocksÄ att synliggöra lÀrande utanför skolan och att ta till vara pÄ kunskaper som ungdomar skapar i interaktion med andra.Den gestaltande delen i mitt examensarbete Àr inspirerad av ungdomarnas reflektioner kring seende i olika kontexter och deras beskrivning av hur vissa skriver ?hashtags? sÄ att det blir lite som en melodi. PÄ vÄrutstÀllningen bad jag besökare anvÀnda hashtagen #perspektivpÄkonstfack och hjÀlpa mig fylla en vÀgg med bilder.
Examensarbete : programblad och reflektion inom examensarbete
Den hÀr uppsatsen handlar om att ta bilder/fotografera i kontexterna Instagram och Fotografisk bild i gymnasieskolan och bygger pÄ en fallstudie med nÄgra gymnasieungdomar. Syftet med undersökningen Àr att fÄ större förstÄelse för hur ungdomar tÀnker nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram och nÀr de löser uppgifter i skolan. Skiljer sig förhÄllningssÀtt Ät och hur resonerar ungdomarna kring det? I skolan finns mÄl och betygskriterier, hur förhÄller ungdomarna sig till dem och vad gör dessa med hur de löser uppgifter? PÄ Instagram finns inte skrivna regler sÄ som i skolan, men finns det oskrivna regler som kan identifieras som riktlinjer för vad som anses vara rimligt handlande? Hur förhÄller sig ungdomarna till dem nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram? Ett syfte med undersökningen Àr ocksÄ att synliggöra lÀrande utanför skolan och att ta till vara pÄ kunskaper som ungdomar skapar i interaktion med andra.Den gestaltande delen i mitt examensarbete Àr inspirerad av ungdomarnas reflektioner kring seende i olika kontexter och deras beskrivning av hur vissa skriver ?hashtags? sÄ att det blir lite som en melodi. PÄ vÄrutstÀllningen bad jag besökare anvÀnda hashtagen #perspektivpÄkonstfack och hjÀlpa mig fylla en vÀgg med bilder.