Sök:

Sökresultat:

900 Uppsatser om Litterärt verk - Sida 41 av 60

?Ibland gick de bara inte att rÀdda?

Jag har i mitt arbete utgÄtt ifrÄn olika hÀndelser för att skapa mina scener. Scenerna Àr mycket allmÀnmÀnskligaoch behandlar Àmnen som vi alla stöter pÄ i livet. Jag försöker förmedla en kÀnsla genom mitt sÀtt att hantera ochforma leran men har ocksÄ arbetat med text för att se vad det kan leda mig i min berÀttarteknik. Texten har varitcentral för mig och jag har funderat mycket pÄ vad den kan göra för ett verk. Jag ville ge ÄskÄdaren en fin ochtydlig vÀg in i arbetet genom att addera text till verken.

Notationen i musikskapandet : vad Àr det som hÀnder med musiken under resan frÄn mitt innersta till konsertsalen

Detta examensarbete behandlar fenomenet att anvÀnda djurkroppar som material. Studiens syfte Àr att undersöka fenomenet döda djur och djurkroppar i konst, hantverk och design, och lyfta fram pÄ vilket sÀtt döda djur anvÀnds och hur anvÀndandet kan tolkas och förstÄs. Teorin belyser relationen djur och mÀnniska ur historiskt perspektiv, hur djur framstÀllts inom konsten, samt den etiska aspekten. Metod och material bestÄr i en analys utifrÄn texter och medier, och en kvalitativ intervju med MÀrta Mattsson, som skapar smycken av frÀmst insekter. Studien visar pÄ att djur har varit symbol för mÄnga olika saker som mod, tapperhet, hÀxkonst och erotik.

"Jobbigt men kul" : En studie om gymnasieelevers motivation i franska

Denna studie har undersökt gymnasieelevers motivation i franska, med elevinterjuver som empiriskt material. Den grundlÀggande strukturen för dessa intervjuer har baserats pÄ det aktuella forskningslÀget, vilket frÀmst utgjordes av verk som behandlade motivation inom ramen för andra- och tredjesprÄksinlÀrning. FrÄn detta forskningslÀge inhÀmtades Àven ett antal termer, vilka agerat utgÄngspunkter för jÀmförelse i den senare diskussionen, dÀribland lingvistiskt kapital, instrumental motivation, integrativ motivation samt situationsbunden Ängest. Studiens syfte var att undersöka gymnasieelevers uppfattningar av sprÄkinlÀrning i allmÀnhet och franskundervisning i synnerhet, vilket realiserades med ett fenomenografiskt perspektiv, dÀr de analyserade utsagorna strukturerades i hierarkiserade beskrivningskategorier. Dessa beskrivningskategorier Àr Àven studiens primÀra resultat, alltsÄ att de intervjuade respondenterna hade omfattande sprÄkliga resurser, att de hade vÀldigt olika synsÀtt pÄ sprÄks funktion och vÀrde samt högst varierande uppfattningar av Frankrike och fransmÀn.

FrÄn memo till inspelning : kreativitet och effektivitet i lÄtskrivandeprocessen

Detta examensarbete behandlar fenomenet att anvÀnda djurkroppar som material. Studiens syfte Àr att undersöka fenomenet döda djur och djurkroppar i konst, hantverk och design, och lyfta fram pÄ vilket sÀtt döda djur anvÀnds och hur anvÀndandet kan tolkas och förstÄs. Teorin belyser relationen djur och mÀnniska ur historiskt perspektiv, hur djur framstÀllts inom konsten, samt den etiska aspekten. Metod och material bestÄr i en analys utifrÄn texter och medier, och en kvalitativ intervju med MÀrta Mattsson, som skapar smycken av frÀmst insekter. Studien visar pÄ att djur har varit symbol för mÄnga olika saker som mod, tapperhet, hÀxkonst och erotik.

Tematiskt eller kronologiskt? : en jÀmförande studie av lÀroböcker i svenska för gymnasiet

Detta examensarbete Àr en lÀroboksstudie, dÀr tematiskt respektive kronologiskt upplagda lÀroböcker i kursen Svenska B för gymnasieskolan har jÀmförts med avseende pÄ texturval. Arbetets syfte Àr att kartlÀgga skillnader i texturvalet mellan de tvÄ lÀrobokstyperna.Tre lÀroböcker av varje typ undersöktes. För var och en av de 593 textutdragen insamlades en rad data om texten sÄsom titel, publiceringsplats (verk), publiceringsdatum, textlÀngd, författare, författarens hÀrkomst och kön, period, genre och om det finns nÄgon information om författaren i textens kontext. Resultaten kunde mestadels tas fram ur kopplade tabeller skapades utifrÄn dataformulÀret.Undersökningen visar att de tematiskt uppbyggda lÀromedlen innehÄller större andel nyare texter och större andel sakprosatexter, samt fler texter skrivna av kvinnor, Àven om situationen Ànnu Àr lÄngt ifrÄn jÀmstÀlld. I de kronologiskt uppbyggda lÀromedlen dominerar skönlitteraturen, med epiken i spetsen, stort, och den manliga dominansen bland författarna Àr större.

Ska Sverige anta CISG del II?

Föreliggande uppsats syfte Àr att utreda huruvida Sverige Àr i behov av en moderniserad och mer internationellt anpassad avtalslag. För snart tjugo Är sedan ratificerade Sverige den internationella köplagen United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods, CISG, med reservation för konventionens del II om ingÄende av avtal. Detta eftersom Sverige tillÀmpar löftesprincipen vid ingÄende av avtal och CISG utgör en kompromiss mellan löftes- och kontraktsprincipen. Sverige Àr tillsammans med de övriga nordiska lÀnderna ensamt om att reservera sig mot denna del och har dÀrför av andra staters nÀringsliv kommit att ses som provinsiellt samt bakÄtstrÀvande. Den globala handeln blir allt viktigare för Sverige och det svenska nÀringslivet har till följd av detta stÀllt krav pÄ landets ledande makthavare att dra tillbaka reservationen och att anta den avtalsrÀttsliga delen.

Vart tog tiden vÀgen? - En kvantitativ studie om lÀrares arbetstid

Bakgrund Bakgrundskapitlet innehÄller en förklarande text om studiens teore-tiska ram som Àr ramfaktorsteorin. DÀrefter redogörs skolans ram-verk och dess olika faktorer, vilka ligger till grund för en lÀrares tjÀnst. En inblick ges i de olika arbetsuppgifter som berör en lÀrares arbete. En del av kapitlet lyfter frÄgor gÀllande stress. Kapitlet redo-gör ocksÄ för tidigare forskning inom Àmnet.

Klassiska sjökrigsteoretiker och deras relevans i Falklandskriget 1982

De klassiska sjökrigsteorierna har Ätskilliga Är pÄ nacken. Fortfarande anses emellertid Julius S. Corbetts och Alfred T. Mahans idéer Àga sin giltighet ? trots att den tidigare var verksam under första halvan 1900-talet och den senare under framförallt den andra halvan av 1800-talet.

SvenskÀmnet pÄ webben: vad innebÀr det?

Jag har undersökt en webbaserad undervisning i Svenska A. Mitt syfte Àr att ta reda pÄ hur svenskÀmnet gestaltas, och hur lÀrandet som impliceras ska förstÄs i denna webbaserade undervisning. Den metod jag anvÀnt Àr att med hjÀlp av teorier frÄn forskarna Per Olov Svedner och Tomas Englund analysera Svenska A-kursen pÄ webbsidan HÀrnöstudier. Jag har begrÀnsat min undersökning till det material som finns publicerat pÄ nÀtet. Genom att lÀgga Svedners svenskÀmnesteori som ett raster över HÀrnöstudier har jag kommit fram till att sprÄktrÀningsambitionen, kunskapsambitionen och kulturambitionen Àr de ambitioner som dominerar i HÀrnöstudier.

Matematisk förmÄga

Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ vilka matematiska förmÄgor enligt Krutetskiis teori som synliggörs hos elever i skolÄr 5 som arbetar gruppvis med problemlösning. Dessutom undersöktes vad lÀraren uppmÀrksammar som matematisk förmÄga och hur lÀraren organiserar sin undervisning för att utveckla matematisk förmÄga. Krutetskii (1976) har definierat de matematiska förmÄgorna genom en studie som gjordes 1955-1966. Dessa tolkades och analyserades frÄn en översatt version av hans verk. Med inspelat material frÄn tvÄ observationer synliggjordes flera matematiska förmÄgor hos eleverna.

DJUR : Djurkroppar som material i konst, hantverk och design

Detta examensarbete behandlar fenomenet att anvÀnda djurkroppar som material. Studiens syfte Àr att undersöka fenomenet döda djur och djurkroppar i konst, hantverk och design, och lyfta fram pÄ vilket sÀtt döda djur anvÀnds och hur anvÀndandet kan tolkas och förstÄs. Teorin belyser relationen djur och mÀnniska ur historiskt perspektiv, hur djur framstÀllts inom konsten, samt den etiska aspekten. Metod och material bestÄr i en analys utifrÄn texter och medier, och en kvalitativ intervju med MÀrta Mattsson, som skapar smycken av frÀmst insekter. Studien visar pÄ att djur har varit symbol för mÄnga olika saker som mod, tapperhet, hÀxkonst och erotik.

Med blicken pÄ Maja Lundgrens Myggor och tigrar och Lars Noréns En dramatikers dagbok : Vad gör dessa kontroversiella verk kontroversiella?

The release of Maja Lundgrens Myggor och tigrar in 2007 caused a large debate that mostly focused on whether the book should be seen as a true reproduction of reality or a work of fiction and if the author had made the right choice in writing about friends, family and famous Swedish persons in her book. About one year later Lars Norén published En dramatikers dagbok in which he also shares details about other peopleŽs lives and, by placing the book in the genre of a diary, claims that it represents reality. The critics were easier on him, and more positive over all in their judgment of En dramatikers dagbok, and many were upset about how different the two authors and their books were received. Tofind out why controversial works are apprehended as controversial I have chosen to analyze Maja Lundgrens Myggor och Tigrar and Lars Noréns En dramatikers dagbok, independent of, as well as compared to, each other. While leaning on reception theory andtheories about different ways of reading as well as the autobiography as a genre I have asked myself the following questions:Which factors have led critics as well as the public opinion to speak about Maja Lundgrens Myggor och tigrar and Lars Noréns En dramatikers dagbok as controversial?What do the two books have in common and what separates them?How does the debate differ regarding the two books and what is the cause for that difference in reception?My essay shows that when reading an autobiography or a diary most people cannot separate the book from the author and the life that the book is a reflection of.

Olika glasögon för orsakerna till andra vÀrldskriget

Orsakerna till andra vÀrldskriget Àr vÀl analyserade och finns berÀttat om i mÄnga verk. Det hÀr arbetet applicerar tvÄ klassiska teorier, realism och liberalism pÄ de orsaker till krig som Stephen Van Everas bok ?Causes of War? förtÀljer. Syftet med arbetet Àr att undersöka, om det Àr möjligt, vilken av tvÄ utvalda teorier som bÀst förklarar orsakerna till krigen under andra vÀrldskriget. Min problemformulering Àr: Vad har realismen och liberalismen för syn pÄ orsakerna till varför ett krig bryter ut och hur förklarar de i sÄdana fall orsakerna till andra vÀrldskriget?  För att ge svar pÄ de hÀr frÄgorna kommer jag att anvÀnda mig av en kvalitativ textanalys.

Ett svenskÀmne genomsyrat av vÀrdegrunden

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka samband mellan lÀroplanernas vÀrde-grundsbeskrivning och kurs-/Àmnesplanerna i svenskÀmnet för att se vilka möjligheter som finns för ett svenskÀmne genomsyrat av vÀrdegrunden. Det Àr framför allt tvÄ fak-torer som föranledde undersökningen i denna uppsats. För det första innebÀr de nya styrdokumenten att lÀrarna mÄste analysera och diskutera dem för att se hur man kan arbeta med dem. För det andra mÄste vÀrdegrunden numera genomsyra skolans verk-samhet, vilket Àven inbegriper all undervisning i alla Àmnen. Undersökningen har inne-burit att lÀroplanernas vÀrdegrundsbeskrivningar och svenskÀmnets kurs-/Àmnesplaner har analyserats och jÀmförts frÄn Ärskurs 7 till och med gymnasiet.

Ungdomar i socialt arbete : En kvalitativ textanalys av hur ungdomar beskrivs i tidskrifter tillhörande det sociala arbetet

Ungdomsbegreppet fÄr olika innebörd beroende pÄ vem som anvÀnder det och i vilken situation det anvÀnds. DÄ vi anser att sprÄket bestÀmmer hur vi tÀnker om olika fenomen anser vi att det Àr viktigt att reda ut hur det inom socialt arbete talas om de ungdomar de arbetar med.Det ursprungliga syftet med studien var att redogöra för de innebörder av ungdomsbegreppet som lyfts fram i utvecklingspsykologiska och sociologiska verk samt vilken relevans det har för det sociala arbetet med ungdomar. Ytterligare ett syfte har under studiens gÄng utkristalliserats, att urskilja de centrala teman som Äterfinns i diskursen kring ungdomar i artiklarna frÄn det sociala arbetets fÀlt.VÄra teoretiska utgÄngspunkter tas i de biologiska, utvecklingspsykologiska och sociala definitioner av ungdomsbegreppet som vi skapat utifrÄn tidigare forskning. De biologiska definitionerna utgörs av den fysiska utveckling som sker under puberteten. De utvecklingspsykologiska definitionerna utgörs av de utvecklingsfaser adolescenten genomgÄr.

<- FöregÄende sida 41 NÀsta sida ->