Sök:

Sökresultat:

26360 Uppsatser om Litterär metod - Sida 9 av 1758

Barnkraft - en metod att stödja familjer med psykisk sjukdom

Syftet med studien var att undersöka förÀldrar och barns upplevelser av deltagande i en Barnkraftsgrupp (4 förÀldrar och 5 barn). Att ta reda pÄ hur dessa familjers vÀg till gruppen sÄg ut, hur deltagarna upplevde Barnkraftsgruppen, vilken betydelse frÄgestunden hade för deltagarna, vad det innebar för deltagarna att trÀffa gelikar och se hur deltagarnas förvÀntningar pÄ framtiden sÄg ut. Genom kvalitativ metod har förÀldrarna intervjuats individuellt och barnen i fokusgrupp. Med utgÄngspunkt frÄn Grounded Theory har resultatet analyserats. Genom studien har barn och förÀldrars egen upplevelse av att deltagit i Barnkraftsgrupp kommit fram.

Heuristisk utvÀrdering vs Usability Problem Taxonomy : En utvÀrdering ur ett klassificeringsperspektiv

För att identifiera och klassificera problem relaterade till anvÀndbarhet i mjukvarubaserade produkter anvÀnds metoder speciellt utformade för detta ÀndamÄl. En av dessa metoder Àr Heuristisk utvÀrdering, men kritik har framförts mot denna metod och dess förmÄga att klassificera anvÀndbarhetsproblem. I detta arbete jÀmförs Heuristisk utvÀrdering med en annan metod, i ett försök att utreda om kritiken Àr korrekt. Denna metod Àr Usability Problem Taxonomy, en metod skapad för att klassificera samt analysera anvÀndbarhetsproblem. Syftet med denna jÀmförelse Àr att ta fasta pÄ vilken av metoderna som Àr lÀmpligast att anvÀnda vid klassificering av anvÀndbarhetsproblem, nÄgot som bedöms genom att undersöka metoderna och deras förmÄga att noggrant klassificera anvÀndbarhetsproblem.

Boksamtal : Fördjupa och bearbeta intryck av höglÀsning i förskolan

?Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om och hur nÄgra förskollÀrare anvÀnder sig av boksamtal vid höglÀsning för att bearbeta dess innehÄll, samt om de upplever boksamtal som en metod för att förstÀrka sprÄkutvecklingen hos barn i 3-5 Ärs Älder. För att undersöka förskollÀrares arbete med boksamtal, har en kvalitativ metod tillÀmpats genom enkÀtutskick till nio kommunala förskolor. Uppsatsens teorianknytning handlar om bakgrund, boksamtal, bokval, metoder inför och under boksamtal samt pedagogens betydelse.Vi erfar att den litteratur som finns att tillgÄ vad det gÀller sprÄkutveckling via boksamtal Àr liten. Det kan pÄvisa att boksamtal i ett sprÄkutvecklande syfte fortfarande Àr ett relativt nytt begrepp.

Sjuksköterskors uppleverlser av att arbeta med motiverande samtal (MI)

MI Àr en samtalsmetod som bygger pÄ ett samarbete mellan vÄrdgivare och patient och anvÀnds frÀmst vid livsstilsförÀndringar. RÄdgivarens roll Àr att hjÀlpa patienten hitta motivation till en förÀndring men det Àr patienten sjÀlv som hittar lösningar till sina problem. HÀlsofrÀmjande arbete Àr en del av sjuksköterskans uppgifter och MI Àr en metod för att hjÀlpa mÀnniskor att Àndra sin livsstil. Forskningen visade pÄ blandade resultat vad det gÀller effekten av MI men inte sÄ mycket forskning pÄtrÀffades om hur sjuksköterskor tycker det Àr att anvÀnda sig av MI. Studiens syfte var att beskriva sjuksköterskors upplevelser av att arbeta med MI.

LÀs- och skrivinlÀrningsmetoder : i teori och praktik

Att arbeta som lÀrare i de lÀgre skolÄren innebÀr att ha ansvar för barnens lÀs- och skrivinlÀrning. Det finns flera metoder att utgÄ frÄn i undervisningen och syftet med mitt arbete Àr att studera de vanligt förekommande metoderna. Genom att lÀsa litteratur hade jag ambitionen att ta reda pÄ vilka huvuddrag och centrala tankar metodernas föresprÄkare stÄr för och Àven hur metoderna kan anvÀndas i klassrummet. Dessutom har jag genom en empirisk studie studerat hur lÀrare i skolans verksamhet anvÀnder metoderna och vad de har för tankar om de olika arbetssÀtten. För att begrÀnsa mitt arbete har jag studerat de vanligast förkommande metoderna; den syntetiska metoden, den analytiska metoden och LTG (lÀsning pÄ talets grund).

LUT ? En metod för systemutveckling med lean software development

Traditionell systemutveckling prÀglas ofta av lÄnga utvecklingsprocesser och en oförmÄga attmöta förÀndrade behov frÄn kunden. Problematik med buggar i mjukvaran och förskjutnadeadlines uppstÄr kontinuerligt och leder till högre kostnader för företag.För att komma till rÀtta med dessa problem behövs en systemutvecklingsprocess som belyserproblem direkt nÀr de uppstÄr och dÀrmed tvingar de inblandade till reflektion över processensom skapar problemen vilket belyser de verkliga bakomliggande orsakerna. LÄg kvalitet pÄmjukvara Àr ofta ett symptom pÄ djupare organisatoriska problemEtt synsÀtt som syftar till att möta dessa problem Àr lean software development. SynsÀttet harinspirerats av lean production som Àr en beskrivning av The Toyota Production system vilketi sin tur Àr det arbetssÀtt som har tillÀmpats av Toyota under flera decennier i den traditionellatillverkningen.Mary och Tom Poppendieck har beskrivit sju principer och 22 tankeverktyg som kananvÀndas för att skapa en metod för lean software development. Studien visar vilka styrkoroch problem som lean software development och lean production beskriver generellt samtvilka styrkor och problem som finns avseende beskrivning av Poppendieck's principer ochtankeverktyg i synnerhet.

Sommar, landsbyggd och natur : att skapa ett varumÀrke med grön image

Bakgrund: I och med att Basel II har instiftats i Sverige sÄ mÄste finansiella institutioner berÀkna sin marknadsrisk pÄ sina portföljer. Detta kan göras genom olika VaR metoder. Dessa ger dock olika uppskattningar pÄ marknadsrisken. De finansiella instituten fÄr anvÀnda sig av den metod som de anser reflektera marknadsrisken bÀst. Det finns dock ingen metod som utsetts till standard.Syfte: Syftet med detta arbete Àr att jÀmföra olika VaR-metoders skattning av marknadsrisken utifrÄn verkligt utfall, för att urskilja vilken metod som Àr funktionsdugligast.AvgrÀnsningar: Denna undersökning inkluderar fyra olika VaR metoder.

Spelfilm i religionsundervisning: Pedagogisk metod eller underhÄllning?

Denna uppsats Àr en studie i huruvida spelfilmer kan sÀgas vara en pedagogisk metod eller underhÄllning i religionsundervisning. Uppsatsens syfte Àr dÀrför att ur bÄde pedagogers och elevers perspektiv beskriva och besvara frÄgan om film gynnar lÀrande och undervisning i religionsÀmnet. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar har vi genomfört bÄde en kvalitativ och en kvantitativ studie. Som metod har vi anvÀnt oss av intervjuer bland pedagoger och enkÀt bland elever. Vi har utgÄtt ifrÄn följande teman: attityd, förvÀntan, motivation, filmens tillÀmpning samt filmens fördelar och nackdelar.

Portfolio Är portfolio en möjlig metod pĂ„ yrkesprogram

Portfolio Är portfolio en möjlig metod pĂ„ yrkesförberedande gymnasieprogram?.

Betydelse och betydelse. Ordbetydelsedisambiguering i praktiken

Ordbetydelsedisambiguering, att bestÀmma vilken betydelse av ett ord som gÀller i ett givet sammanhang, Àr en av sprÄkteknologins huvudutmaningar. Medan ordklasstaggning och informationssökning har nÄtt mycket anvÀndbara nivÄer Àr det fortfarande lÄngt kvar innan vi har hittat en metod som pÄ ett tillförlitligt sÀtt kan hjÀlpa oss att automatiskt ordbetydelsedisambi- guera digital text. I denna uppsats undersöker jag vilka metoder för ordbetydelsedisambiguering som finns, hur de fungerar, samt demonstrerar hur en praktisk implementation av en sÄdan metod gÄr till..

Kvalitativ metod - vetenskap eller inte?

Denna uppsats undersöker den kvantitativa och den kvalitativa forskningsmetoden ur ett kunskapsteoretiskt och ett vetenskapsteoretiskt perspektiv. I frÄga om kvalitativ forskning har metoderna hermeneutik och fenomenologi studerats sÀrskilt grundligt. Uppsatsen argumenterar för att kunskapsteoretiska och vetenskapsteoretiska antaganden mÄste vara gemensamma för de bÄda typerna av metod, om man anser att bÄda typerna ska betraktas som vetenskapliga. Vidare hÀvdas att de kvalitativa metoderna Àr sammankopplade med en rad problem betrÀffande objektivitet, generaliserbarhet, rÀttfÀrdigande av kunskap och teoriers empiriska stöd. I mÄnga fall utger sig dessa metoder för att leva upp till de krav man stÀller pÄ vetenskaplig forskning i dessa avseenden i lika hög grad som kvantitativ metod, men en av uppsatsens teser Àr att de misslyckas med detta.

Revisorn 3.0 - identitetskrisen som inte finns

Syfte: Syftet med studien Àr att utforska hur revisorns egenskaper och uppfattningar om en god revisor pÄverkar den professionella och organisatoriska identiteten.Metod: Genom att anvÀnda oss av ett positivistiskt synsÀtt i kombination med en deduktiv ansats och en kvantitativ metod har vi erhÄllit vÄrt empiriska material.Teoretiskt perspektiv: Studien utgÄr frÄn litteratur gÀllande revisorns traditionella och nya roll. Vidare har teori om professionell och organisatorisk identitet anvÀnts samt andra teorier inom vÄrt ÀmnesomrÄde.Empirisk metod: SPSS har anvÀnts för att analysera vÄr empiri som erhÄllits genom en kvantitativ metod, enkÀter. Empirin har analyserats genom multipel regressionsanalys samt faktoranalys.Resultat: VÄrt resultat visar pÄ att organisatorisk och professionell identitet lever i symbios och kan numera betraktas som en totalidentitet för revisorn. .

PBL som didaktisk metod i vuxenutbildning - Tutorers upplevelser

Syftet med arbetet har varit att belysa PBL som didaktisk metod genom att undersöka hur tutorer upplever denna. Jag har genomfört Ätta semistrukturerade intervjuer med tutorer vid lÀkarutbildningen i Lund. Sammanfattningsvis pekar resultatet av min undersökning pÄ att PBL-metoden Àr en lÀmplig didaktisk metod pÄ lÀkarutbildningen i Lund. De flesta tutorer tycker ocksÄ att studenterna Àr positivt instÀllda till metoden och att de tar ett stort ansvar för sitt lÀrande. Gruppdynamiken och grupprocessen har mycket stor inverkan och betydelse för PBL-arbetet och den sociala processen spelar en framtrÀdande roll för tutorernas positiva upplevelser av sin yrkesroll.

Inflation: Ger kointegration bÀttre prognoser?

Titel: Inflation: Ger kointegration bĂ€ttre prognoser Ämne/Kurs: NEK691, Examensarbete C, 10 poĂ€ng Författare: Kristofer MĂ„nsson Handledare: Thomas Elger Nyckelord: Inflationsprognoser, indirekt metod, kvantitetsteori, kointegration Syfte: Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka om eventuell kointegration mellan inflation och penningmĂ€ngd ger bĂ€ttre inflationsprognoser. Metod: Jag anvĂ€nder mig av svensk kvartalsdata för inflation och penningmĂ€ngd (mĂ€tt som M0 och M3) mellan 1993:1 och 2005:4, för att se om modeller med en felkorrigeringsterm ger bĂ€ttre prognoser Ă€n VAR-modeller, AR-modeller och RW-modeller. Jag prognostiserar med indirekt metod och anvĂ€nder tre olika prognoshorisonter, t+1, t+4 och t+8. Slutsats: Kointegration ger inte bĂ€ttre prognoser oavsett prognoshorisont. För t+1 Ă€r AR-modellen bĂ€st och för t+4 och t+8 Ă€r VAR-modellerna bĂ€st.

Alternativ och Kompletterande Kommunikation : Förskolepedagogers uppfattningar om syfte, metod och förvÀntade resultat av tecken- och bildstöd.

Syftet med detta examensarbete var att undersöka anvÀndningen av tecken- och bildstöd för att stÀrka barns kommunikation i förskolan. Vad pedagoger har för uppfattningar om syfte, metod och förvÀntade resultat, med att anvÀnda Alternativ och Kompletterande Kommunikation.Studien Àr inspirerad av den kvalitativa forskningsstrategin och baseras pÄ 3 intervjuer med pedagoger i förskolan, samt observation av en verksamhet.Personer med olika funktionsnedsÀttningar kan ha varierande svÄrigheter i kommunikation och de behöver fÄ stöd med alternativa sÀtt för att kommunicera. Slutsatsen Àr att, oavsett vilka behov av stöd barnen har, eller vilken metod som anvÀnds, Àr det möjligt att med förebygga sprÄk- eller kommunikationssvÄrigheter med hjÀlp av AKK..

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->