
Sökresultat:
1701 Uppsatser om Litterär kontext - Sida 62 av 114
Upplevelserummet: Hur rummet pÄverkar elevers motivation till kreativt skapande
?Upplevelserummet- hur rummet pÄverkar elevers motivation till kreativt skapande? Àr mitt examensarbete pÄ Institutionen för Musik och medier pÄ LuleÄ tekniska universitet.I bakgrunden ges lÀsaren en orientering i begreppet upplevelserummet samt olika motivations- och kreativitetsteorier. DÀr redogörs Àven för waldorfpedagogiken, Goethes fÀrglÀra och den antroposofisk arkitekturen, allt i syfte att lÄta lÀsaren förstÄ hela uppsatsens kontext.Syftet med uppsatsen har varit att skapa kunskap om upplevelserummets betydelse för skolelever i Ärskurs Ätta utifrÄn begreppen kreativitet och motivation.Jag har genomfört min forskning utifrÄn en kvalitativ forskningsmetod med litteraturstudier och semistrukturerade intervjuer som forskningsverktyg. Jag har i studien intervjuat Ätta elever i Äldrarna 14-15 Är pÄ en waldorfskola i Stockholm.Resultatet av intervjuerna Àr uppdelat i tre huvudrubriker med tema upplevelserummet, kreativitet och motivation. Datan frÄn intervjuerna pekar mot att upplevelserummet har ett eget vÀrde oberoende av interaktionen mellan andra elever och lÀrare.
Ansvarsprofilering utifrÄn ett intressentperspektiv : -En fallstudie av SAS
Det föreligger en problematik i strÀvan att etablera och upprÀtthÄlla en effektiv miljökommunikation Denna problematik grundar sig i trovÀrdighetsbrister i kommunikationen. Dawkins (2004) menar att för att tackla detta problem krÀvs att uppmÀrksamhet riktas till företagets olika intressenter och att dessas varierande informationsbehov beaktas. Denna uppsats Àr en kvalitativ fallstudie, baserad pÄ intervjuer, om flygbolaget SAS kommunikation om deras hÄllbarhetsarbete. Studien syftar till att undersöka och analysera flygbolaget SAS ansvarsprofilering och redogöra för pÄ vilket sÀtt den pÄverkas av olika intressenter. För att besvara syftet har vi utgÄtt frÄn Dawkins (2004) intressentteori i anknytning till Fredrikssons (2008) modell vilken behandlar ett företags hÄllbarhets-kommunikation utifrÄn fyra olika ansvarsomrÄden.
HÄllbart vÀlbefinnande? : En kvalitativ studie om identitet och vÀlbefinnande hos Ätta frivilliga förenklare
Frivillig enkelhet Àr en livsstil/rörelse som tar avstÄnd frÄn cirkeln av lönearbete och konsumism som av anhÀngarna anses vara roten till förlusten av en meningsfull tillvaro, möjligheten till sjÀlvförverkligande, förestÄende miljökris och de starka gemenskapernas försvinnande (Grigsby 2004). Syftet med uppsatsen var att beskriva och skapa djupare förstÄelse för frivilliga förenklares identitetskonstruktion och vÀlbefinnande utifrÄn ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. Identitetsteori med utgÄngspunkt i Mead (1934/1976), livsstil utifrÄn Bourdieu (1984) och vÀrderingar utifrÄn Kasser och Ryans (1996) inre/yttre-vÀrderingsmodell anvÀndes och relaterades till en sen-/postmodern kontext. Empirin utgjordes av Ätta semistrukturerade intervjuer. Den viktigaste slutsatsen var att frivillig enkelhet och vÀlbefinnande gÄr att kombinera.
Attityder i vÄrdrelationer med patienter som missbrukar droger : -en litteraturstudie ur ett sjuksköterskeperspektiv
Bakgrund: MÀnsklig omsorg Àr en utgÄngspunkt för allt mÀnskligt liv. MÀnniskor Àrberoende av varandra och vÄrdrelationen utgör underlaget för all professionellomvÄrdnad. Tidigare forskning visar att sjuksköterskans attityd pÄverkar vÄrdrelationenmed patienter som missbrukar droger. Enligt sjuksköterskans etiska kod bör arbetetgenomsyras av ett etiskt och holistiskt förhÄllningssÀtt. VÀrdegrunden ska vila pÄ enhumanistisk mÀnniskosyn och alla patienter ska bemötas jÀmlikt och ges samma tillgÄngtill högkvalitativ vÄrd oavsett kontext.Syfte: Att belysa attityder i vÄrdrelationer med patienter som missbrukar droger, ur ettsjuksköterskeperspektiv.Metod: Systematisk litteraturstudie.
SprÄkutveckling i förskolan
Arbetets syfte Àr att undersöka vad ett avgrÀnsat urval pedagoger verksamma inom förskolan berÀttar om sprÄkutveckling. Undersökningens fokus ligger pÄ de villkor och arbetssÀtt pedagogerna beskriver som signifikanta för gynnsam sprÄkutveckling. Det empiriska materialet som undersökningen bygger pÄ har samlats in genom öppna intervjuer som sedan transkriberats. Ett för studien relevant urval av teoretiska perspektiv och tidigare forskning har anvÀnts för att analysera och problematisera kategoriseringar av intervjumaterialet. Arbetet visar att sprÄkutveckling kan förstÄs i termer av en betydelsefull dialog med barnet och dess hem som kÀnnetecknas av ett tryggt men utmanande förhÄllningssÀtt dÀr tid i förskolans kontext utgör ett mÄngfacetterat och komplext villkor för kvalitén i den sprÄkliga utvecklingen.
?Jag kÀnner mig som nÄgot eget?. : Studie om andrasprÄk och identitet
Syftet med denna studie Ă€r att undersöka vilka sprĂ„kliga, sociala och kulturella effekter ett tillĂ€gnande av ett andrasprĂ„k har pĂ„ inlĂ€raren. Med hjĂ€lp av kvalitativ intervjumetod ska följande frĂ„gor besvaras: hur upplever tvĂ„sprĂ„kiga sin sprĂ„kliga sociala situation och hur ser sambandet mellan andrasprĂ„ket och identiteten ut? Uppsatsens material bestĂ„r av intervjuer med sju informanter som tillĂ€gnade sig andrasprĂ„ket i vuxen Ă„lder. FörstaÂsprĂ„ken representeras av spanska, tyska, hollĂ€ndska, arabiska och somaliska och andraÂsprĂ„ket av svenska. Studien utgĂ„r ifrĂ„n ett socialkonstruktivistiskt perspektiv som ser idenÂtiÂteten som förĂ€nderlig och förhandlingsbar och nĂ„got som skapas i en social kontext.
Animationsarbete till spelet Colosseum: Code of Hammurabi : en studie i hur man skapar animationer till ett spel utifrÄn dess kontext och spelsystem utan att kunna testa dessa i en prototyp.
Denna rapport behandlar det animationsarbete som jag gÄtt igenom för att försöka skapa sÄ trovÀrdiga och dynamiska animationer som möjligt till spelet Colosseum: Code of Hammurabi och dess nya omarbetade stridssystem. Jag har utgÄtt frÄn ett relativt sparsmakat designdokument som i princip bara förklarar kortfattat hur spelmekaniken ska fungera pÄ en grundlÀggande nivÄ samt en animationslista pÄ animationer som ska finnas i spelet. Spelet ska i slutÀndan innehÄlla 3 olika vapenstilar men pÄ grund av tidsbrist har jag valt att fokusera pÄ en av dess, nÀmligen kampstilen för strid med tvÄhandssvÀrd. Först har jag analyserat det gamla stridssystemet för att ha en grund att stÄ pÄ, för att bland annat se vilka brister mitt tidigare arbete prÀglats av. UtifrÄn diverse referenser som behandlar medeltida stridkonst inom nyss nÀmnda kampstil har jag hÀmtat det mesta av inspirationen och följaktligen kryddat dessa jordnÀra anvisningar med mina egna idéer samt ett antal fightingspel med spektakulÀra kontexter och Àven försökt dra nytta av det material som finns i kampsportsfilmer.
Tillbaka till samhÀllet : En undersökning av unga vuxna deltagare i verksamheten Catch Up
Fokuset i denna uppsats ligger pÄ att undersöka hur vilken roll Catch Up spelar för de unga vuxnas Äterintegrering i samhÀllet via studier och arbete. Studien vill vidare undersöka om större förmÄga att integrera sig i samhÀllet stÀrker deltagarens egen roll i samhÀllet, Àndrar dennes attityder mot sig sjÀlv och andra samt ökar kommunikationsförmÄgan. Genom denna studie hoppas vi kunna bidra till en ökad förstÄelse av de socialpsykologiska problem som de unga vuxna deltagarna i Catch Up upplever samt kunna förklara de problem mekanismer som försvÄrar unga vuxnas integrering i samhÀllet. Verksamheten Catch Up ligger i Skövde kommun och Àr en del av socialtjÀnsten. Verksamhetens mÄl Àr myndighetssamverkan kring unga vuxna i Äldrarna 18-29.
En fornborgs topografi- och dess strategiska betydelse
Avsikten med uppsatsen Àr att undersöka och försöka utröna, huruvida fornborgarna under jÀrnÄldern kunde skydda de direkt/indirekt nÀrliggande bybildningarna/handelsplatserna ur sÀkerhetsaspekt vid fara. Genom att vÀlja fem fornborgar inom ett regionalt omrÄde med gemensamma nÀmnare och med hjÀlp av den komparativa metoden, jÀmför jag fornborgarna och deras omgivande miljöer med varandra, för att försöka besvara arbetets frÄgestÀllningar. Fornborgarna som ingÄr i analysen ligger samtliga i Botkyrka socken, strax söder om Stockholm. Fornborgarna Àr; Botkyrka 1:1, 105:1, 110:1, 127:1 samt 195:1. Viktiga aspekter med urvalet Àr att fornborgarna ej tidigare skall ha figurerat i nÄgra större undersökningar.
Kvinnlig maskulinitet, en alternativ alternativ könsidentitet? En problemtisering av könsidentiteternas konstruktion.
Denna studie handlar om att diskutera förhÄllandet mellan de heteronormativa könsidentiteterna kvinnlighet/maskulinitet och kvinnlig maskulinitet. Den identitet som vi önskar belysa Àr skapad ur en heteronormativ maskulin och kvinnligt könsidentitet. VÄr studie fokuserar sig pÄ heterosexuella kvinnor inom en idrottslig kontext, dÄ vi anser att dessa kvinnors positioner öppnar upp för en diskussion gÀllande en heterosexuell kvinnlig maskulinitet. Vi tolkar deras erfarenheter och handlingar inom maskulint kodade idrotter som en reflektion av denna alternativa könsidentitet. UtifrÄn detta diskuterar vi hur informanterna förhÄller sig till kvinnlighet och maskulinitet samt hur deras könsidentitet förhÄller sig till dessa tvÄ normativa identiteter.
Vad driver greenfeegÀster? : En marknadsanalys vid en mindre golfbana i Uppland
Det föreligger en problematik i strÀvan att etablera och upprÀtthÄlla en effektiv miljökommunikation Denna problematik grundar sig i trovÀrdighetsbrister i kommunikationen. Dawkins (2004) menar att för att tackla detta problem krÀvs att uppmÀrksamhet riktas till företagets olika intressenter och att dessas varierande informationsbehov beaktas. Denna uppsats Àr en kvalitativ fallstudie, baserad pÄ intervjuer, om flygbolaget SAS kommunikation om deras hÄllbarhetsarbete. Studien syftar till att undersöka och analysera flygbolaget SAS ansvarsprofilering och redogöra för pÄ vilket sÀtt den pÄverkas av olika intressenter. För att besvara syftet har vi utgÄtt frÄn Dawkins (2004) intressentteori i anknytning till Fredrikssons (2008) modell vilken behandlar ett företags hÄllbarhets-kommunikation utifrÄn fyra olika ansvarsomrÄden.
Osynlig, utpekad eller integrerad
Examensarbetets utgÄngspunkt var en bakgrundsbild över omrÄdet sexuell lÀggning och den svenska gymnasieskolan med fokus pÄ problemomrÄden. Denna bild relaterades sedan till diskurser i nio likabehandlingsplaner frÄn gymnasieskolor i Malmö i syfte att belysa och diskutera beröringspunkter samt potentiell problematik i diskurserna. Vi inspirerades av den kritiska diskursanalysen i det analysverktyg vi anvÀnde för att synliggöra och tolka diskurser i likabehandlingsplanerna. Avsikten var inte att kritisera enskilda skolor utan att uppnÄ en diskussion runt allmÀn problematik vilken skulle kunna finnas pÄ fler gymnasieskolor.TvÄ problemomrÄden utkristalliserade sig i bakgrundsteckningen: Osynliggörande samt utpekande. Dessa problemomrÄden gick att se dels pÄ den strukturella nivÄn vilken fokuserar pÄ skolan som vÀrdebÀrande institution och dels pÄ den individuella nivÄn vilken fokuserar pÄ konkreta situationer inom denna kontext.
Gör sju kilometer skillnad? Elevers tankar kring utbildning och sitt framtida yrke
BAKGRUND: Forskning visar att skolan bemöter elever med olika social bakgrund pÄ olika sÀtt. Detta fÄr konsekvenser för hur elever kan tillgodogöra sig skolan som en resurs inför framtiden. I vÄr studie har vi belyst problemet genom att dels ÄskÄdliggöra hur elever med skiftande social bakgrund ser till framtida val av utbildning och yrke, dels hur de gör bruk av det svenska sprÄket som en resurs inför deras framtidsval.SYFTE: Undersökningens syfte Àr att belysa hur elever frÄn tvÄ skolor med skilda sociala förutsÀttningar resonerar kring sin framtida utbildning och yrkesmöjligheter, samt hur de nyttjar sprÄket dÄ de kommunicerar.METOD: Undersökningen Àr genomförd enligt kvalitativ undersökningsmetod och med en fenomenografisk ansats. Det redskap som har anvÀnts Àr fokusgruppintervjuer.RESULTAT: Sju kilometer gör skillnad. Resultatet visar att de olika elevgruppernas resonemang och argumentation skiljer sig pÄ flera punkter.
(O)lika barn leka bÀst? : En studie av hur expertis anvÀnds för att gynna kreativitet inom ett forskningsteam
Forskning om teamarbete har bedrivits sedan mitten av förra seklet och detta arbetssÀtt har blivit relativt vanligt pÄ de flesta arbetsplatser idag. Tidigare studier har pÄvisat att heterogena team har bÀttre förutsÀttningar Àn homogena team att lyckas producera kreativa idéer och lösningar. Detta Àr av stor vikt eftersom kreativitet bidrar starkt till innovationsförmÄgan som företag behöver för att utvecklas och överleva i dagens konkurrensutsatta klimat. Dock finns det fÄ studier som beskriver vad som pÄgÄr inom team nÀr de Àr kreativa. DÀrför Àmnar vi beskriva hur arbetsprocessen ser ut i ett heterogent team som arbetar i en miljö som krÀver att medlemmarna inte Àr rÀdda för att testa nya idéer.
VÄga tala med barn om döden! Sjuksköterskans bemötande och erfarenhet av cancersjuka barns frÄgor om döden
Barns tankar om döden Àr olika beroende pÄ deras mognadsnivÄ. I arbetet har familjen betraktats som kontext och det cancersjuka barnet som klient i sjuksköterskans bemötande av svÄra frÄgor om döden. Syftet var att beskriva sjuksköterskans kliniska erfarenheter som kan vara vÀgledande vid bemötande av cancersjuka barns frÄgor om döendet och döden. FrÄgestÀllningarna var "Vilka förutsÀttningar pÄverkar sjuksköterskans möjlighet att tala med barn om döden?", ?Hur bemöter sjuksköterskan barnets frÄgor om döendet/döden?? och "Hur utvecklas sjuksköterskan i sin yrkesroll i omvÄrdnaden av cancersjuka barn?" Vi anvÀnde oss av litteraturgranskning som metod p.g.a.