
Sökresultat:
1701 Uppsatser om Litterär kontext - Sida 50 av 114
LÀrares retorik i klassrummet - Hur lÀrares egenskaper kan synliggöras med retoriska begrepp
Syftet med det hÀr arbetet Àr att, genom elevintervjuer och klassrumsobservationer, ta reda pÄ vad som kan göra en lÀrare bra. Vi har intervjuat sex elever om vilka egenskaper som de tycker att en bra lÀrare ska ha och vilka egenskaper deras bÀsta lÀrare har. DÀrefter har vi observerat tvÄ lÀrare och försökt synliggöra deras egenskaper med retoriska begrepp.
Vi har i huvudsak utgÄtt frÄn den klassiska retorikens begreppsapparat dÄ vi analyserat vÄra intervjuer och observationer. Utöver klassisk retorik har vi studerat litteratur som rör modern retorik samt retorik i en pedagogisk kontext.
Budget i ett sammanhang : En fallstudie av fem företag
Budget framhÄlls som ett viktigt styrinstrument för företag och anvÀndningsomrÄdena Àr mÄnga. Blumentritt (2006) och Orlando (2009) Àr överens om att budgetprocessen borde vara integrerad i verksamheten för att frÀmja de strategier som finns. Mintzberg (1979) menar att företag kommer att organisera sig pÄ olika sÀtt beroende pÄ hur deras omvÀrld ser ut. Vi Àr intresserade av att se hur företag arbetar med sin budgetprocess i kombination med de strategier och den struktur som finns.Syftet med vÄrt arbete Àr att med en multipel fallstudie beskriva de eventuella samband som finns i hur företagen i vÄr undersökning arbetar med budgetprocessen i organiationens kontext. Hur kombinerar företag sitt struktur- och strategiarbete med sin budgetprocess?VÄr kvalitativa studie bestÄr av fem fallstudier.
Hur kan ledare pÄverka kreativitet inom ramen av ett kontrollsystem
Under den senaste tiden har ett stort intresse vigts Ät förhÄllandet mellan kreativitet ochkontroll. Forskning inom omrÄdet pÄvisar motstridiga resultat, somliga pÄstÄr att kreativitetkan hÀmmas av kontroll, medan andra hÀvdar att kontroll kan frÀmja kreativitet. FrÄn ettstyrningsperspektiv Àr det viktigt att förstÄ vad ledare kan göra för att pÄverka kreativiteten,men ledarens roll i denna kontext Àr relativt outforskad. Syftet med uppsatsen Àr att utforskahur ledare kan pÄverka anstÀlldas kreativitet inom ramen av ett kontrollsystem. En kvalitativundersökning utfördes pÄ ett företag dÀr de anstÀllda förvÀntades vara kreativa ochframbringa nya tekniska lösningar pÄ problem som kunder efterfrÄgade.
Det seende ögats slöja - En studie om förskolepedagogers tal om krÀnkande behandling och ansvar.
Abstrakt
Den hÀr studien har undersökt förskolepedagogers enskilda och gemensamma medve-tenhet och tal om Àmnet krÀnkande behandling och det medföljande ansvaret. Det som utmÀrkt sig i undersökningen har varit förskolepedagogers förstÄelse om krÀnkande behandling och utvecklandet av deras roller i relation till Àmnet. Det vill sÀga att försko-lepedagogerna utvecklar och anpassar sin kultur och identitet inom förskolans kontext, som kontinuerligt förÀndras. Samtidigt mÄste förskolepedagogernas personliga tolk-ningar av Àmnet sÀttas i relation till de lagar och förordningar som Äligger i deras upp-drag och arbetsuppgifter. Studien Àr en kvalitativ undersökning dÀr urvalet av informan-ter har varit verksamma förskolepedagoger som deltagit i bÄde enskilda och fokus-gruppsintervjuer.
Syftet med studien har varit att lyfta fram Àmnet krÀnkande behandling inom försko-leverksamheterna samt förstÄ förskolepedagogernas medvetenhet och tal om Àmnet.
"det hÀr Àr min plats, dÀr jag fÄr skriva rakt frÄn hjÀrtat" : en grundad teori om de centrala aspekterna av och omkring krisbloggande
NÀr mÀnniskor drabbas av en traumatisk kris som raserar deras vardag tvingas de till att försökabygga upp sin tillvaro igen. Vissa gör detta genom att blogga om sina tankar och kÀnslorrörande krisen. Vad kommer det sig att sÄ mÄnga vÀljer att visa upp sitt lidande i ett offentligtforum? Med hjÀlp av grundad teori undersöker vi de mest centrala aspekterna av och omkringkrisbloggande för att skapa en större förstÄelse för detta nutida fenomen. Genom intervjueroch studier av bloggar framkommer det att personer som bloggar fÄr möjlighet att pÄ egnavillkor göra sin röst hörd, sprida sin berÀttelse och reflektera över sin egen resa.
SjÀlvbiografisk minnesspecificitet i ett kulturellt perspektiv
Tidigare forskning har visat att det finns kulturskillnader i det sjÀlvbiografiska minnets uppbyggnad och att byte av socio-kulturell kontext kan pÄverka det sjÀlvbiografiska minnet. SjÀlvbiografisk minnesspecificitet har dock inte tidigare studerats i ett kulturellt perspektiv. I denna studie jÀmfördes sjÀlvbiografisk minnesspecificitet hos 19 iranier som migrerat till Sverige och 19 iranier i Iran. En variant av Autobiographical Memory Test anvÀndes, dÀr hÀlften av ledorden var relaterade till iransk kultur och hÀlften var mer allmÀnna. HÀlften av orden i vardera kategorin var positiva och hÀlften negativa.
Manga i svenska folkbibliotek : En studie av manga med sÀrskilt fokus pÄ utlÄningsstatistik, definition av begreppet manga, dess kontext samt dess genrer.
This study is performed as an Archive, Library and museum master?s thesis in two years studies. The overall aim is to investigate and analyze what the term Manga means in a library and information science context. The concept of Manga has different meanings depending on whether we start from a Japanese or a Swedish context. Manga is integrated in the Japanese society while Manga often is associated with youth culture or a separate genre in Sweden.
Informationskompetens och anvÀndarundervisning i en sydafrikansk universitetskontext
The purpose of this Master?s thesis is to study howuniversity librarians in a South African context relate to theconcept of information literacy. We investigated differencesand similarities in approaches to user education andinformation literacy. We have based our study on thefollowing research questions: What are the prerequisites foruser education at the University of the Western Cape? Howdo these prerequisites influence librarians' approaches toinformation literacy and user education at the University ofthe Western Cape? We have used a sociocultural theoreticalperspective and Hofstede's cultural dimensions in orderto pay particular attention to the cultural and social contextof user education.
Feminism och mÄngkulturalism : en fallstudie om motsÀttningar mellan individrÀttigheter och grupprÀttigheter
Hedersrelaterat vÄld och praktiserandet av traditioner som arrangerade Àktenskap och polygami har aktualiserat diskurser rörande erkÀnnande av kulturella divergenser i en rad vÀstliga lÀnder. Studiens syfte Àr att belysa stÄndpunkter i diskursen som rör kvinnors individuella rÀttigheter och gruppens rÀttigheter i ett mÄngkulturellt sammanhang vilket sker ut ett textanalytiskt perspektiv samt ur det levda livets. Jag utgÄr frÄn filosofen Martha Nussbaum teori om mÀnskliga funktionsförmÄgor och definition av mÀnskliga rÀttigheter. Jag har analyserat tvÄ aktörers texter i diskursen, Susan Moller Okin (föresprÄkar individrÀttigheter) samt Charles Taylor (föresprÄkar grupprÀttigheter). Studiens centrala frÄga samt övergripande frÄgestÀllningar Àr:Vad Àr mÀnskliga rÀttigheter?- ur det filosofiska perspektivet,- ur Taylors respektive Okins stÄndpunkter och- ur det levda livets?Jag har intervjuat en kvinna, frÄn en annan kulturell kontext Àn den svenska, om hennes valmöjligheter och handlingsutrymme.
FörskollÀrares kollegiala lÀrande
Syftet med studien Àr att ur ett sociokulturellt perspektiv skapa kunskap om förskollÀrares beskrivningar av kollegialt lÀrande i förskolan. Hattie (2012) och Timperley (2013) talar om vikten av det kollegiala lÀrandet. Sökningar visar att det finns brist pÄ forskning avseende förskollÀrares kollegiala lÀrande. Studiens frÄgestÀllningar rör sig om förskollÀrares beskrivningar av vad kollegialt lÀrande kan innebÀra samt deras beskrivningar av sina erfarenheter av kollegialt lÀrande. UtifrÄn det sociokulturella perspektivet ses mÀnniskor som deltagare i en social interaktion dÀr handlingar och tÀnkande Àr situerade i en social kontext (SÀljö, 2011).
Empowerment - Vad inryms i begreppet? : FrÄn Freire till folkhÀlsa
Empowerment har blivit ett modebegrepp och anvÀnds i en mÀngd olika sammanhang och har dÀrigenom ocksÄ fÄtt olika innebörder. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur betydelsen av begreppet empowerment har förÀndrats och belysa vad de olika betydelserna kan bero pÄ.IfrÄgavarande litteraturstudie fÀster sin uppmÀrksamhet pÄ tvÄ kontexter, inom vilka empowerment tillskrivs skilda innebörder, den freirianska kontexten och folkhÀlsokontexten.Genom uppsatsen har fyra fundamentala skillnader detekterats mellan de tvÄ kontexterna; mÄlet (frihet kontra ökad hÀlsa), empowerments roll (mÄl gentemot metod), metoden (folkrörelse frÄn grÀsrotsnivÄ i förhÄllande till myndighetsutövning) och inriktningen (kollektivistisk visavi individualistisk). Alberto Meluccis verk Nomader i nuet - sociala rörelser och individuella behov i dagens samhÀlle har utgjort det teoretiska ramverket, med vars hjÀlp kontexternas skillnader har tolkas och förklaras.I diskussionen framkommer att det Àr de olika etiska aspekterna de skilda kontexterna beaktar, kontexternas vÀsenskilda förhÄllande till behov och de skilda tidsströmningarnas förutsÀttningar, som pÄverkar den innebörd empowerment fÄr sig tillskrivit de tvÄ kontexterna..
Ett samhÀllsengagemang som Skapar Shared Value - En studie om hÄllbarhetsstyrning och Creating Shared Value i en svensk kontext
This study investigates the corporate sustainability activity, linked to the company's core business, which is a relatively unexplored field in a Swedish context. The study examines how the organization has used management control for its sustainability activity within two social initiatives; and whether these initiatives have generated value for the organization and involved stakeholders. Management control of social initiatives are examined within the theoretical framework of The Sustainable Balanced Scorecard and the organization's value creation contributions are outlined in accordance with a definition of the concept of Creating Shared Value. The method used for the implementation of the study is a qualitative study, embodied in an illustrative case study of a large Swedish company operating within financial sector. The empirical data was collected through 12 in-depth interviews with representative interviewees within the organization and with other stakeholders involved in the company's social initiatives.
Internt upparbetade immateriella tillgÄngar : en studie om identifiering och redovisning i branschen konsumentvaror och -tjÀnster
Bakgrund: Inkonsekvensen i hanteringen av internt upparbetade immateriella tillgÄngar har uppmÀrksammats av bland annat standardsÀttarna IASB, AASB, ASBJ samt organisationen RFR. RFR menar att mer fokus bör lÀggas pÄ identifieringen och redovisningen av internt upparbetade immateriella tillgÄngar pÄ grund av deras markanta ökning samt betydelse för företag och kunder.Syfte: Studien ska beskriva den kontext dÀr internt upparbetade immateriella tillgÄngar förekommer, och dÀrmed bidra till en förstÄelse över hur deras egenskaper och identifiering behandlas redovisningsmÀssigt, inom branschen konsumentvaror och -tjÀnster.Metod: Studien Àr gjord utifrÄn en kvalitativ ansats och Àr baserad pÄ intervjuer med företag inom branschen konsumentvaror och -tjÀnster som har internt upparbetade immateriella tillgÄngar.Resultat: Branschen konsumentvaror och -tjÀnster anvÀnder sig av bÄde formella och informella tumregler vid identifiering av internt upparbetade immateriella tillgÄngar pÄ grund av den osÀkerhet som rÄder vid bedömning. Existensen av tumregler pÄverkas av faktorerna nyckelpersoner, erfarenheter samt storleken pÄ företaget och posten internt upparbetade immateriella tillgÄngar. Branschen anser att det finns svÄrigheter i de existerande regelverken men att standarden IAS 38 Àr tillrÀcklig överlag..
"Sex? I'd rather have a cup of tea" : En maskulinitetsstudie av popfenomenet Boy George
Uppsatsen Àr en kulturanalys som med utgÄngspunkt i den brittiska popikonen Boy George behandlar intersektioner mellan maskulinitet, sexualitet, populÀrkultur och makt. Syftet Àr att skildra Boy George i sin specifika kontext, nÀrmare bestÀmt den brittiska musikindustrin pÄ 1980- talet. Mot den bakgrunden analyseras hur hans maskulinitet och sexualitet kan förstÄs som ett uttryck för synen pÄ sexualitet och kön under hans samtid. Uppsatsen syftar till att urskilja vilka normgrÀnser relaterade till kön och sexualitet Boy George rörde sig inom genom en nÀrstudie av detaljer i rörlig bild och text. Uppsatsen utgÄr frÄn queerteori, med anvÀndning av begreppet heteronormativitet samt den heterosexuella matrisen som analytiskt verktyg.
(AllmÀn)mÀnskliga rÀttigheter ? en komparativ studie av universalism hos tre mÀnniskorÀttsorganisationer verksamma i Vitryssland.
MÄlsÀttningen för uppsatsen har varit att ifrÄgasÀtta det allmÀnmÀnskliga i mÀnskliga rÀttigheter, att problematisera en rÀttighetsidé som marknadsförs av bland annat FN, och som inom internationella relationer framstÀlls som sjÀlvskriven. Teorier om universalism och relativism har utgjort ramen, medan tre mÀnniskorÀttsorganisationer ? Human Rights Center Viasna, Civil Rights Defenders och Amnesty International ? har fungerat som analysenheter. Organisationerna har undersökts genom de framstÀllningar de gjort av MR-situationen i Vitryssland, nÀrmare bestÀmt i form av nyhetsartiklar om tre samtida politiska hÀndelser.FrÄgestÀllningarna fokuserade pÄ allmÀngiltigheten i organisationernas MR-bild, deras instÀllning till europeiska och vÀsterlÀndska regelverk och aktörer, samt hur deras egen bakgrund eventuellt inverkar i arbetet. Resultaten visar att organisationerna jobbar universalistiskt, att de har globala preferenser snarare Àn europeiska, och att de i allt vÀsentligt arbetar opÄverkade av sin kontext.Visserligen bör resultaten sÀttas i relation till den begrÀnsade undersökningen, vilken kanske frÀmst kan visa tendenser, men de unika dragen i forskningsomrÄdet Àr inte att förglömma.