Sök:

Sökresultat:

17605 Uppsatser om Likheter och skillnaders betydelse vid en övergćng frćn barnhabiliteringen till vuxenhabiliteringen - Sida 63 av 1174

KLASSRUMMET : LÀrares uppfattningar om den fysiska miljöns utformning och dess betydelse för elevernas lÀrande

Det hÀr examensarbetet Àr en kvalitativ studie och handlar om hur man kan skapa en god fysisk miljö i klassrummet sÄ att elevernas lÀrande gynnas. Syftet var att undersöka vad verksamma lÀrare har för uppfattningar om den fysiska miljön och dess betydelse för elevernas lÀrande.Respondenterna Àr lÀrare som varit verksamma i yrket i mellan 1,5 Är och 41 Är. De kommer frÄn tvÄ olika skolor, en gammal och en ny. Med hjÀlp av frÄgeformulÀr som besvarades enskilt av respondenterna samt besök i deras klassrum har syftet besvarats.Resultaten visar att lÀrarna har liknande syn pÄ vad god fysisk miljö Àr och att det Àr viktiga faktorer för elevernas lÀrande och utveckling. Miljön bör vara flexibel och utformas för individens behov.

Trygghet - en nyckel till utveckling: en studie om
trygghetens betydelse för lÀrande och hur lÀrare kan arbeta
för att skapa en trygg elevgrupp

Syftet med vÄrt arbete var att beskriva och analysera hur lÀrare i grundskolans tidigare Är kan arbeta för att skapa en trygg elevgrupp samt lÀrares syn pÄ trygghetens betydelse för enskilda elevers och gruppers lÀrande. Studien Àr av kvalitativ karaktÀr och resultatet baseras pÄ litteraturstudier samt kvalitativa intervjuer. Vi har utfört tre intervjuer med tre lÀrare. I vÄr studie fann vi att teorin och resultatet stÀmde vÀl överens. Resultatet av studien visade att tryggheten Àr A och O för att lÀrande ska kunna ske och att den har stor betydelse för att eleverna ska utvecklas pÄ bÀsta möjliga sÀtt.

Kunskapsutveckling & forskningsanvÀndning inom socialtjÀnsten : en kvalitativ studie om ledarskapets betydelse

Föreliggande studie behandlar ledarskapets betydelse för anvÀndandet av kunskap och forskning inom socialtjÀnsten. Detta görs i form av en kvalitativ intervjustudie av enhetschefer pÄ nÄgra vuxenmottagningar i Stockholms kommun. De frÄgestÀllningar som legat till grund för studien Àr; a) vilka definitioner av kunskap och forskning som kan urskiljas, b) vilka faktorer som hindrar anvÀndningen av forskning/forskningsresultat samt c) pÄ vilket sÀtt ledarskapet har betydelse för hur forskning och kunskap tillvaratas och anvÀnds. För att besvara frÄgestÀllningarna gjordes ett maximerat strategiskt urval av intervjupersoner. Intervjuguiden utformades utifrÄn tre teman; kunskap, forskning och forskare; kunskapsutveckling och forskningsanvÀndning samt chefens betydelse.

Mobbning i skolan : En jÀmförande studie ur elev- och forskningsperspektiv

Syftet med vÄr forskning har varit att jÀmföra elevers och forsknings syn pÄ mobbning. Vi har jÀmfört hur elever och tidigare forskning definierar mobbning, hur deras syn pÄ vad som utmÀrker en mobbare och ett mobboffer kan jÀmföras samt jÀmfört aspekten hur mobbningsförebyggande arbete kan gÄ till. Vi har lÄtit tre mellanstadieklasser i Linköpings kommun utgöra vÄr respondentgrupp. Som metod har vi anvÀnt oss av enkÀter och intervjuer. Vi har funnit bÄde likheter och skillnader i hur elever och forskning ser pÄ vÄra frÄgestÀllningar..

OmvÄrdnadsÄtgÀrders effekt vid pre-operativ Ängest

Bakgrund: Pre-operativ Ängest Àr en subjektiv upplevelse och vanligt förekommande. För patienten leder det hÀr bland annat till ökad smÀrta, behov av mer narkosmedel, lÀngre tid för ÄterhÀmtning och ytterligare vÄrdtid. Det finns ett antal bedömningsinstrument för att mÀta pre-operativ Ängest, sÄvÀl som interventioner för att lindra den.Syfte: Att med en litteraturstudie beskriva vilken effekt omvÄrdnadsÄtgÀrder har vid pre-operativ Ängest.Metod: Uppsatsen baserades pÄ en litteraturöversikt av studier som belyst effekten av interventioner för att lindra pre-operativ Ängest. Tio artiklar valdes ut efter kvalitetsgranskning och noggrann bearbetning för att besvara syftet.Resultat: Resultatet av de tio artiklarna skapade tre övergripande rubriker som visar pÄ effekten av de studerade interventionerna pÄ pre-operativ Ängest. Interventionerna delades sedan in efter likheter vad gÀllde interventionstyp.

Den icke-verbala kommunikationens betydelse i mötet mellan personer med talsvÄrigheter och sjuksköterskan ? sjuksköterskans perspektiv

Bakgrund: Stroke Àr en sjukdom som innefattar olika skador som uppstÄr i hjÀrnan som orsakas av en emboli eller en trombos som tÀpper till kroppens blodkÀrl dÀr en förtrÀngning finns. Detta gör att hjÀrnans celler inte fÄr syre. Cellerna dör och en skada uppstÄr. Tre av fyra som insjuknat i stroke fÄr kommunikationssvÄrigheter i form av afasi som resulterar i svÄrigheter att tala och förstÄ. Tidigare forskning har visat att personer som har afasi Àr beroende av den icke-verbala kommunikationen.

KroppsstÀllningar och rödockra i gravarna i Skateholm I

Denna uppsats tar upp mönster och skillnader mellan rödockra, kroppsstÀllningar och kön hos trettio av individerna i gravarna i Skateholm I, samt vad ockran och de olika kroppsstÀllningarna kan ha för betydelse i sammanhanget. Undersökningen har visat att det finns mÄnga olika möjligheter till hur ockran hamnat i gravarna och vad ockran och stÀllningarna haft för betydelse..

Ägarstrukturens betydelse för antalet avvikelser frĂ„n Svensk Kod för Bolagsstyrning

I Sverige tillÀmpas Svensk Kod för Bolagsstyrning (Koden). Denna infördes för att öka förtroendet för svenska företag pÄ kapitalmarknaden. Uppsatsen undersöker om samband finns mellan antal avvikelser frÄn Koden och företagens Àgarstruktur. Teorier som anvÀnds Àr institutionell teori och agentteori. Med hjÀlp av teorierna har hypoteser konstruerats.

Inne eller ute - har det nÄgon betydelse för inlÀrning?

Abstract Nilsson, Matilda Larsson, Marika (2010) . Inne eller ute ? har det nÄgon betydelse för inlÀrning? - En studie om hur pedagoger pÄ en traditionell förskola respektive utomhusförskola arbetar med att frÀmja inlÀrning. Syftet med vÄr studie Àr att ta reda pÄ hur pedagoger arbetar för att frÀmja inlÀrning pÄ en traditionell förskola respektive utomhusförskola. Via vÄr studie vill vi ta reda pÄ hur Ätta stycken pedagoger pÄ fyra förskolor arbetar med inlÀrning. Vi vill ocksÄ undersöka pedagogernas tankar kring inlÀrning, lekens betydelse för inlÀrning, hur arbetssÀttet kan se ut pÄ de olika förskolorna samt hur stor betydelse den pedagogiska miljön har för inlÀrningen.

KOMET, ett hjÀlpmedel för att förÀndra kommunikationen mellan lÀrare och elever?

Högskolan iJönköpingHögskolan förlĂ€rande och kommunikationD-uppatsLĂ€rande 91-120 hp.AbstractAnna Jakobsson & Catarina MarkusLĂ€ra genom portfolio ? men vad?? En kvalitativ studie om nĂ„gra elevers lĂ€rande med portfolio som redskap och metodÅr: 2008 Antal sidor: 47I föreliggande studie Ă€r huvudsyftet att utveckla kunskap om elevers och pedagogers kvalitativt skilda uppfattningar av vilket lĂ€rande som elever utvecklar genom arbete med portfolio. I ett vidare syfte jĂ€mförs skillnader och likheter av uppfattningar.Bakgrunden sammanfattar kort vad portfolio kan innebĂ€ra. Forskning kring reflektion, metakognition, vĂ€rdering och bedömning kopplas som centrala element till portfolioarbetet.Studiens teoretiska utgĂ„ngspunkt Ă€r den fenomenografiska forskningsansatsen och som metod har anvĂ€nts en halvstrukturerad intervjuform. Undersökningsgruppen innefattar nio elever i Ă„r 5- 6, samt fem pedagoger.Resultatet visar pĂ„ kvalitativa skillnader i uppfattningar av vilket lĂ€rande som utvecklas hos elever genom portfolioarbete.

?För sin egen och deras överlevnads skull Àr man tvungen att mötas? : En kvalitativ studie om olika faktorers betydelse för inkludering av elever med ADHD i skolan

Syftet med denna studie var att, utifrÄn ett lÀrar- och elevperspektiv, undersöka olika faktorers betydelse för inkludering av elever med ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) i skolan. I studien lades fokus pÄ tre faktorer som, enligt tidigare forskning, har betydelse vid inkludering av elever med ADHD i skolan: förvÀntningar och bemötande, den fysiska miljön samt anpassat arbetssÀtt. Som undersökningsinstrument valdes i denna studie kvalitativa individuella intervjuer med sammanlagt sex informanter: tre tidigare elever med ADHD samt tre lÀrare. I svaren frÄn eleverna framkom att lÀrares lÄga förvÀntningar pÄ elever med ADHD samt den negativa stÀmplingen pÄ eleverna pÄverkade utfallet av skolgÄngen negativt. Den fysiska miljön hade betydelse för elevernas koncentrationsförmÄga men lÀrarnas och elevernas uppfattningar kring de viktigaste distraktionsfaktorerna i klassrumsmiljön skiljde sig Ät. LÀrarna i studien ansÄg att anpassning Àr av stor betydelse för att inkludering av elever med ADHD ska fÄ ett lyckat utfall.

Svensk och finsk försvars- och sÀkerhetspolitik ? likheter och skillnader : Analys kring möjligheterna till fördjupat samarbete

Sverige och Finland har tillsammans med övriga nordiska lĂ€nder en gemensam vĂ€rdegemenskap. Detta innebĂ€r att vi delar och vĂ€rnar om gemensamma vĂ€rden, exempelvis demokrati och mĂ€nskliga rĂ€ttigheter. Att vi Ă€ven delar en liknande historia, sprĂ„k och kultur gör att det funnits goda förutsĂ€ttningar för samarbete. Även om de nordiska lĂ€nderna Ă€r lika ur mĂ„nga aspekter, sĂ„ finns det Ă€ndĂ„ vissa skillnader. Denna studie syftar till att pĂ„visa likheter och skillnader mellan svensk och finsk försvars- och sĂ€kerhetspolitik med avstamp ur deras senaste försvarspropositioner som för svensk del utgavs 2009 och för Finland 2012.

Att kriga om folket

Uppsatsen syftar till att jĂ€mföra amerikansk och fransk doktrin för counterinsurgency för att utröna vilka skillnader och likheter som finns mellan dessa. Ämnet har valts av anledningen av att försvarsmakter med liknande doktriner nĂ„r en högre grad av effektivitet under insatser, och att Sverige militĂ€rt samarbetar med bĂ„da USA och Frankrike i internationella insatser. Uppsatsen visar att amerikansk och fransk counterinsurgency-doktrin i stort Ă€r mycket lika, men att vissa skillnader i exempelvis behandling av civilbefolkningen i insatsomrĂ„det finns..

"RyggmÀrgsbeteende rÀddar en inte frÄn att handla efter könsstereotyper" : En kvalitativ studie som belyser hur socialsekreterare samtalar kring köns betydelse i utredningsprocessen av ungdomar.

Denna studies syfte Àr att undersöka och analysera hur socialsekreterare diskuterar könets betydelse i utredningsprocessen av ungdomar. För att kunna besvara syftet utfördes en kvalitativ fokusgruppsintervju dÀr fyra socialsekreterare diskuterade problematiken i ungdomsÀrenden. UtifrÄn en vinjettövning med fallbeskrivning av ett typiskt Àrende diskuterade socialsekreterarna hur de tÀnker och agerar i dessa fall. Det ligger i studiens intresse att belysa om skillnader görs pÄ grund av kön samt om förvÀntade förestÀllningar av kön har nÄgon betydelse. Ur resultatet kunde det utlÀsas att vissa skillnader görs pÄ grund av kön i utredningsprocessen.

Gymnasieelevers studievanor : Med inriktning mot matematik

Denna uppsats syftar till att studera gymnasieelevers studievanor och se vilka skillnader och likheter det finns mellan kön och gymnasieprogram. Detta har frÀmst gjorts genom en enkÀtundersökning i Ärskurs 1. Begreppet studievanor kan delas upp i de tvÄ huvudkomponenterna studiemetod och studiehygien. Studiemetod innehÄller kvantitativa aspekter, som i vilken omfattning en elev studerar, men Àven sÄdant som vanligen betecknas som studieteknik. Studiehygien innefattar omrÄden som lÀsplatsens ergonomi, om eleven studerar till musik etc.

<- FöregÄende sida 63 NÀsta sida ->