Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Leveransplanering - Sida 1 av 1

Förbättring av tjänsteleverans för konsultbolag

Lönsamheten för konsultbolag är beroende av antalet timmar konsulter arbetar vad gäller leveranser i kunduppdrag. Att timmar ej levereras på grund av sjukdom eller överbeläggning påverkar resultatet för bolaget. Konsultbolag där konsulter samma vecka arbetar mot olika kunder och uppdrag, kan ha svårt att synliggöra och följa upp leveranserna vilket kan resultera i inkomstbortfall och försenade leveranser.Hypotesen för detta examensarbete är att visualisering och uppföljning minskar risken till inkomstbortfall och försenade leveranser.Författarna har tillsammans med företaget aRway AB testat denna hypotes genom att utveckla ett verktyg för att visualisera prognos och utfall för konsulter på företaget.Rapporten beskriver processen för framtagandet av en lösning för Leveransplanering, prognostisering och uppföljning för ett mindre konsultbolag. Rapporten innehåller även en teoretisk bakgrund till arbetet.Resultatet av detta arbete är en lösning som används för att visualisera och följa upp företagets leveranser, vilket har gett en ökad leveransprestation och minskat inkomstbortfall..

Effektivisering av leveransplanerings- och lastningsprocess: en fallstudie vid Smurfit Kappa Kraftliner Piteå

Allteftersom marknaden för massa – och pappersindustrin växer, samtidigt som världen blir allt mer globaliserad, ökar den internationella konkurrensen inom industrin. Svenska företag drivs till att konkurrera med internationella företag, som ofta har mer gynnsamma förutsättningar vad det gäller råvaror och arbetskraft. För att bedriva framgångsrika verksamheter under dessa förutsättningar krävs effektiva relationer till kunder och leverantörer då företag konkurrerar som en del i en försörjningskedja. Möjligheten att bedriva en konkurrenskraftig försörjningskedja förutsätts av effektiva processer och arbetsrutiner inom respektive företag och det finns därmed stora fördelar i att se över hur processer och flöden inom företaget leds och fungerar. Planeringen av leveranser och lastning är processer hos Smurfit Kappa Kraftliner som i dagsläget är förenad med en del problem som leder till ineffektivitet samt fel vid lastning av produkter.

Effektivisering av leveransplanerings- och lastningsprocess:
en fallstudie vid Smurfit Kappa Kraftliner Piteå

Allteftersom marknaden för massa ? och pappersindustrin växer, samtidigt som världen blir allt mer globaliserad, ökar den internationella konkurrensen inom industrin. Svenska företag drivs till att konkurrera med internationella företag, som ofta har mer gynnsamma förutsättningar vad det gäller råvaror och arbetskraft. För att bedriva framgångsrika verksamheter under dessa förutsättningar krävs effektiva relationer till kunder och leverantörer då företag konkurrerar som en del i en försörjningskedja. Möjligheten att bedriva en konkurrenskraftig försörjningskedja förutsätts av effektiva processer och arbetsrutiner inom respektive företag och det finns därmed stora fördelar i att se över hur processer och flöden inom företaget leds och fungerar.

En generell processkartläggning av leveransplanering för biobränsle i Sverige

The contribution of biofuels to the total consumption of energy in Sweden must increase to 49 % in order to meet the goals for the year 2020 set by the European Union. In order to do so, improved information systems are needed to support the business processes within delivery scheduling between customers and suppliers.Enterprise Architecture (EA) is a concept to enable the alignment of Business processes and Information Systems. EA is the framework for the architectures of business, information and applications. With a comprehensive view of the architectures, an Information System aligned with the Business processes can be enabled. The first step in the development of an Information System is documenting the business processes.The goal of this study is to clarify a generic sequence of activities performed within the delivery scheduling process and the information needed to perform the activities.Data for the study was collected through qualitative interviews, first through a meeting with the respondent and after that a following telephone interview with in total 5 suppliers and 6 customers of biofuels.