Sök:

Sökresultat:

653 Uppsatser om Levande stadsmiljöer - Sida 17 av 44

Artificiella ekosystem i datorspel

Samtidigt som datorernas hÄrdvara utvecklas i en hög takt blir datorspelen allt mer grafiskt tilltalande. Möjligheten att lÀgga vissa av dessa resurser pÄ nytÀnkande speldesigner har till stor del försummats, och detta arbete handlar om att skapa ett automatiskt genererat ekosystem som stÀndigt Àr under utveckling. Arbetet har tvÄ egentliga mÄl, dÀr det första gÄr ut pÄ att utveckla en arkitektur och sedan utvÀrdera den genom en mÀngd designade scenarion. Problemet ligger frÀmst i att identifiera vilka faktorer som pÄverkar ett ekosystem pÄ ett sÀtt som skulle ha varit intressant att anvÀnda i en speldesign, och sedan skapa vÀxter som kan leva samt fortplanta sig inom olika naturomrÄden. För att testa arkitekturen pÄ ett konkret sÀtt utvecklas en applikation dÀr ett ekosystem kan simuleras.

Hinduismens religiösa symboler och hur dessa framstÀlls i svenska lÀromedel

I detta arbete undersöker jag vilka religiösa symboler som har betydelse för befolkningen i Velakapuram, en liten by i södra Indien och hur dessa framstÀlls i svenska lÀromedel. Vidare undersöks vilka pedagogiska vinster man kan göra genom att komplettera svenska lÀromedel med levande beskrivningar hÀmtade frÄn observationer om lokalt religiöst vardagsliv. För att ÄskÄdliggöra mina frÄgestÀllningar och mitt syfte har jag valt ett undersökande arbetssÀtt baserat pÄ fÀltstudier i Indien kompletterat med litteraturstudier hemma. Litteraturstudien har gjorts med hjÀlp av en systematiserande textanalys, dÀr jag har fokuserat pÄ tre dimensioner, kultur, tro och genus. Mina slutsatser Àr att de religiösa symbolerna ger folket i Indien och speciellt i byn Velakapuram en mening Ät livet. Byborna har skapat en social verklighet utifrÄn symbolerna som ger de vardagliga hÀndelserna en mening.

Sinnenas möjligheter - Pedagogers uppfattningar om utomhuspedagogiken

Syftet med denna undersökning Àr att se hur de verksamma pedagogerna i en " I Ur och skur" - förskola tÀnker och resonerar om sitt förhÄllningssÀtt och arbete med " I Ur och Skur" pedagogiken. Vi har utgÄtt ifrÄn följande frÄgestÀllningar som lyder: Vilken syn har pedagogerna om "I Ur och Skur" pedagogiken? Hur ser pedagogerna pÄ lÀrandet genom utomhuspedagogiken? Vilka fördelar och nackdelar ser pedagogerna med lÀrandet utomhus? Undersökningen gjordes pÄ tre " I Ur och Skur" - förskolor i södra Sverige dÀr vi gjorde kvalitativa intervjuer med sex verksamma pedagoger. Resultatet visar att genom att vistas ute i naturen stora delar av dagen lÀr sig barnen sig grunderna till ett medvetet natur och miljötÀnk och ett ekologiskt förhÄllningssÀtt genom att samspela med allt levande sÄsom vÀxter och djur. LÀrandet blir mer konkret och upplevelsebaserat i naturen eftersom alla vÄra sinnen involveras som bidrar till ett upplevelsebaserat lÀrande.

School development based on the experience of a few teachers from Swedish Upper Secondary Schools

Vilka möjligheter har lÀrare att pÄverka inriktningen pÄ utvecklingsarbetet pÄ den egna skolan? Hur identifieras utvecklingsbehoven och av vem? Vilka verktyg förfogar lÀrarna över för att utveckla skolan? Syftet med studien Àr att ta reda pÄ den syn nÄgra lÀrare pÄ gymnasiet har pÄ sin roll i skolutvecklingsarbetet. Syftet Àr ocksÄ att ta reda pÄ om det finns nÄgra gemensamma mönster i lÀrarnas sÀtt att resonera kring skolutveckling och sina möjligheter att pÄverka. I arbetet ges en bakgrund och nÄgra teoretiska utgÄngspunkter kring skolframgÄng, skolan som lÀrande organisation, skolutveckling, profession och ledarskap. Intervjuer med lÀrare pÄ tvÄ gymnasieskolor i en skÄnsk kommun har genomförts. Det Àr i mötet med eleverna som utvecklingsbehoven identifieras och de viktigaste verktygen för utveckling Àr egen reflektion och dialog med kollegor samt fortbildning.

CENTRALISM ELLER DEMOKRATISERING? Med fördjupning av demokratiprocessen pÄ lokal nivÄ i en rysk kommun

De flesta svenskar kÀnner till hur en svensk kommun Àr uppbyggd och hur den fungerar. Man vet att en kommun styrs av lokala politiker som bildar nÄgon form av styrande majoritet. Man vet ocksÄ att kommunens ansvarsomrÄden Àr uppdelade i olika nÀmnder och att det sedan Àr tjÀnstemÀn och administratörer som genomför besluten. Efter det att besluten Àr implementerade sker en uppföljning, en revision, som bland annat bestÄr av att oppositionspolitiker granskar utfallet av den förda politiken. Med denna ordning tystnar aldrig diskussionen.

Impedimentens potentiella betydelse för biologisk mÄngfald : en studie av myr- och bergimpediment i ett skogslandskap i VÀsterbotten

MÄnga impedimenttyper anses ha varit förskonade frÄn mÀnsklig pÄverkan under lÄng tid och borde dÀrför uppvisa en lÄng skoglig kontinuitet. De skulle dÄ innehÄlla sÄ vÀl gamla, grova trÀd som död ved i form av lÄgor och stÄende trÀd, faktorer som Àr viktiga för ett bibehÄllande av artdiversiteten hos vÀxter och djur. Syftet med denna studie, som utfördes pÄ uppdrag av AssiDomÀn Skog & TrÀ AB, var att analysera impedimentens potentiella betydelse för biologisk mÄngfald. Detta gjordes genom en inventering av ett urval av myrar, hÀllmarker och rasbranter inom ett geografiskt begrÀnsat och landskapsplanerat omrÄde i VÀsterbottens lÀn. Ett antal parametrar sÄ som grundyta, trÀdslagsfördelning, krontÀckningsgrad, mÀngd död ved och grova trÀd, samt kulturpÄverkan registrerades.

Elevinflytande i spanskundervisningen

Syftet Àr att genom kvalitativa intervjuer undersöka fyra lÀrares förestÀllningar om vad elevinflytande innebÀr för elevernas motivation och hur de menar att de arbetar med elevinflytande i spanskundervisning i Ärskurs sju. Resultaten visar att lÀrarna arbetar pÄ ett traditionellt sÀtt i spanska. De gör likadana aktiviteter i spanskundervisningen, de vill att eleverna ska lÀra sig ?ett levande sprÄk?. Intervjupersonerna menar vidare att variation, lÀromedlet och att lÄta elever vÀlja stoff samt arbetssÀtt Àr viktiga för elevers engagemang.

Tryggare Park - ÅtgĂ€rdsförslag för KroksbĂ€cksparken ur ett trygghetsperspektiv

Kan trygghet skapas? TrygghetsfrÄgorna har fÄtt ett allt större utrymme i debatten om staden. Forskningen och debatten Àr lÄngt ifrÄn entydig och recepten pÄ trygghet varierar kraftigt mellan olika lÀnder. Grovt kan de föresprÄkade ÄtgÀrderna delas in i tvÄ lÀger: sÀkerhet och trygghet. ?SÀkerhet? med framför allt situationell brottsprevention med den filosofin att skadegörelse, vÄld och stölder leder till otrygghet, vilket i sin tur leder till att mÀnniskor inte vÄgar ta plats i det offentliga rummet.

Erosion

Rosenlunds sandbankar Àr ett naturskyddsomrÄde mellan Jönköping och Huskvarna som rasar med ungefÀr 30 cm per Är. Platsen tillÄts att Ärligen krympa men inte att anvÀndas. Det görs inga större ansatser för att dokumentera den för framtida generationer eller synliggöra den för nu levande generationer.I detta examensarbete undersöks ett naturligt fenomen som kommer att pÄverka civilisationer i tusentals Är. Examensarbetet syftar i första hand till att Äterintroducera en bortglömd plats och beskriva hur den förÀndras i tid och rum. Med hjÀlp av studier om erosion, landhöjning, istid och med hjÀlp av fÀltstudier tolkas platsens förgÀnglighet i fotografier och i en serie ritningar.DÀrefter föreslÄs ett promenadstrÄk dÀr det direkt gÄr att beskÄda de geologiska processer som omformar platsen.

MÄ sanningen segra Àven om livet gÄr under : en studie om att minnas, glömma och förlÄta offentliga orÀtter

En svensk delegation om fyra personer frÄn VÀnskapsföreningen Sverige- Kampuchea, var inbjudna av Pol Pot att besöka Kambodja under hösten 1978. Efter hemkomsten till Sverige vittnade samtliga av delegationens medlemmar om en lyckad revolution och förnekade att det skulle pÄgÄ ett folkmord i landet. Genom utstÀllningen Middag med Pol Pot Är 2009 pÄ Forum för levande historia, blev den svenska delegationens resa till Kambodja Äter igen ett hett Àmne för debatt i media. Denna studie Àmnar visa hur tvÄ av dessa personer valde att hantera problematiken kring att tidigare aktivt ha försvarat ett land och dess ledare, Pol Pot, som under sitt styre var ansvarig för att upp till tvÄ miljoner mÀnniskor dog.Jag har med denna studie sökt visa hur personer genom att aktivt sprida Äsikter i olika media med syfte att pÄverka den allmÀnna uppfattningen av ett fenomen, med stor sannolikhet leder till att personen blir en del av den offentliga debatten. Vidare har min ambition varit att pÄvisa att det med offentligheten följer ett ansvar och att ansvaret för det tidigare handlandet intebara kan försvinna eftersom att de offentliga budskapen förblir offentliga..

HÄllbar lÀkemedelsanvÀndning

Syntetiska lÀkemedel Àr ett viktigt verktyg för mÀnniskors hÀlsa och konsumeras idag i mycket stora kvantiteter. De hamnar i miljön antingen genom att oanvÀnda lÀkemedel spolas ut i avloppet eller följer med urin och avföring ut ur kroppen. Eftersom lÀkemedelssubstanser har en biologisk effekt pÄ mÀnniskan, kan de ocksÄ ha det pÄ andra levande organismer, och okunskapen om vilka effekter detta kommer att ha pÄ miljön i framtiden Àr stor. Dock gÄr det redan idag att mÀta halter av lÀkemedel i vattnet, och en viss pÄverkan pÄ vattenlevande organismer har kunnat pÄvisas. DÀrför behövs en ny syn pÄ lÀkemedel, och anvÀndningen dÀrav, dÀr Àven miljön tas i beaktning.

"Alla Har naturen, inte bara vi" : en studie om barns lÀrande i skogen.

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka lÀrares och barns uppfattningar av hur förskola och fritidshem anvÀnder skogen som en lÀrandemiljö för barnen. Studiens frÄgestÀllningar Àr:Vad uppfattar barnen och lÀrarna att barnen gör nÀr de Àr i skogen?Vilka Àr barnens och lÀrarnas uppfattningar av om vad barnen lÀr sig i skogen?Vad har lÀrarna för syfte med att gÄ till skogen?Sju lÀrare och tolv barn pÄ fritidshem och förskola har intervjuats i denna studie. Vi har anvÀnt oss av semi-strukturerade intervjuer och studien har en fenomenografisk ansats vilket innebÀr att vi vill belysa respondenternas uppfattningar och beskrivningar av fenomenet skogen som lÀrande miljö.Resultatet visar att barnen och lÀrarna uppfattar att barnen kan lÀra sig mycket i skogen och att lÀrarna Àr medvetna om barnens lÀrande. I skogen sÀger lÀrarna och barnen att det sker ett naturligt lÀrande genom att barnen kan se och uppleva det som finns dÀr.

FörtjÀnster och hinder för en lyckad implementering : - En kvalitativ studie om hur implementeringen av mindset sett ut i en stor organisation inom privat sektor.

Studiens syfte a?r att underso?ka hur implementeringen av en modell i allma?nhet och mindset i synnerhet upplevs av medarbetarna i en specifik organisation samt se till huruvida modellen anses vara levande. Syftet bo?r uppna?s genom att besvara fra?gesta?llningen; Hur va?l har implementeringen lyckats i organisationen, vilka fo?rtja?nster och hinder kan man se? Den valda metoden a?r kvalitativ och empirin a?r insamlad genom semistrukturerade intervjuer. Studien a?r dessutom uppbyggd utifra?n en induktiv infallsvinkel.

KunskapsstrÄket, Program för social hÄllbarhetsanalys, Lund

Detta examensarbete behandlar den sociala hÄllbarhetsaspekten och utgÄr ifrÄn normativa principer för ett omrÄdes utveckling. Arbetet görs tillsammans med Akademiska Hus i Lund, som Àr ett fastighetsbolag som bygger och förvaltar lokaler för den akademiska vÀrlden. OmrÄdet som ska utvecklas tillhör konceptutvecklingsprojektet ?KunskapsstrÄket?, som innebÀr att utveckla ett attraktivt, levande omrÄde, med noder som knyts samman med resten av Lund. Uppsatsen bestÄr av tvÄ huvudmoment, en teoretisk del och en förstudie. Den teoretiska delen har sin utgÄngspunkt i teorier kring hÄllbarhet och olika former av kapital, vilka resulterar i en analysmodell. Förstudien utgör en projektplan för ?Program för social hÄllbarhetsanalys?, som Àr ett processverktyg för omrÄdesutveckling. En kvalitativ metod anvÀnds i detta arbete genom intervjuer.

stadens vÀrden : en studie av mötet mellan den historiska, nutida och framtida staden

I takt med att samhÀllets vÀrderingar förÀndras Àndras ocksÄ synen pÄ stadens historiska, nutida och framtida vÀrden. Hur den rÀtta avvÀgningen görs mellan dessa vÀrden Àr nÄgot som dagligen blir aktuellt för dem som jobbar med stadens förÀndring och utveckling. En avvÀgning mÄste ske pÄ ett sÄdant sÀtt att stadens alla vÀrden fÄr plats och syns. VÀrdena mÄste i sin tur vÀvas samman till en helhet. Det gÀller dÄ att ha en god kunskap vad gÀller staden historia och nuvarande identitet men ocksÄ var staden kommer att befinna sig i framtiden.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->