Sök:

Sökresultat:

994 Uppsatser om Lesbiska mödrar - Sida 17 av 67

"Vi pratade om nÄgot som jag inte förstod sÄ mycket"- Betydelsen av elvens ordkunskap för förstÄelse av Àmnesundervisning

Abstract Syftet med denna studie Àr att reflektera över en elevs övergÄng frÄn förberedelseklass till en undervisningsmiljö vars pedagogiska utgÄngspunkt inte ligger pÄ sprÄkutveckling. MÄlet med undersökningen Àr att föra en diskussion om hur elevens förförstÄelse för ord och begrepp inom det svenska sprÄket pÄverkar hennes kunskapsinhÀmtning inom de samhÀllsorienterade Àmnena. Empirin bygger pÄ Ätta observationstillfÀllen samt tre tillfÀllen dÀr jag fick möjlighet att studera informantens lexikala fÀrdigheter genom samtal pÄ tu man hand. Resultatet av undersökningen visar att informanten saknar stora delar av de ord och begrepp som krÀvs för att hon ska kunna följa undervisningen. Detta beror bland annat pÄ att hon möts av en bristande insyn i hennes förförstÄelse för Àmnet och hennes tidigare skolerfarenheter.

Familjeklass i en inkluderande skola

Syftet med mitt arbete har varit att beskriva och vÀrdera familjeklassarbetsformen som den tillÀmpas i nÄgra svenska skolor. Jag har valt att belysa verksamheten utifrÄn ett inkluderings- och exkluderingsperspektiv. Jag ville ocksÄ se pÄ arbetsformen utifrÄn differentierings- och problembeteendeaspekter. I min litteraturgenomgÄng redogör jag för nÄgra sÀtt att beskriva dessa begrepp. Jag redogör ocksÄ för den systemteoretiska teorigrund som familjeklassarbetsformen grundas pÄ. Genom observationer av klassrumsarbetet och intervjuer av elever, förÀldrar och pedagoger fick jag en bild av en verksamhet som rent praktiskt var exkluderande men inte uppfattades som sÄdan av informanterna.

NÄgra specialpedagogers och lÀrares arbete med elever i behov av sÀrskilt stöd i grundskolan

Studien undersöker hur talutrymme och talstruktur kommer till uttryck i klassrumsmiljö. Avsikten Àr att skapa en förstÄelse för och synliggöra hur talstrukturen ser ut mellan lÀrare och elever. Ansatsen som anvÀnds för att undersöka syftet Àr kvalitativ och studien har genomförts som en kombinerad observations- och intervjustudie. TvÄ klassrumsobservationer har genomförts och tre yrkesverksamma lÀrare har intervjuats. Ett sociokulturellt perspektiv samt teorin om social responsivitet Àr studiens viktigaste teoretiska utgÄngspunkter (Asplund 1987, SÀljö 2000, 2005).

Den vÀsterlÀndska kyrkans utmaningar : Kristendom och efterkristendom enligt Stuart Murray

Den kristna kyrkan i vÀst befinner sig i en brytningstid. FrÄn att ha haft en sjÀlvklar plats och röst i samhÀllet förlorar man mer och mer mark i ett postmodernt samhÀlle. Ideologen Stuart Murray analyserar detta skifte inom den neoanabaptistiska tankeströmningen, och detta arbete syftar till att studera hans tankar i ljuset av annan forskning. Ett urval av Murrays kyrkohistoriska, ecklesiologiska och missiologiska böcker har lÀsts och jÀmförts med andra författares texter. De tematiska omrÄden som studerats Àr frÀmst begreppen kristendom, efterkristendom och den vÀstliga kyrkans ecklesiologiska och missiologiska utmaningar.Kristendomstiden prÀglar Europas kristenhet pÄ mÄnga plan.

Samlingen - en arena för att skapa kön! : En studie av barn och pedagogers interaktion ur ett genusperspektiv

Syftet med denna studie var att fördjupa vÄra kunskaper i hur interaktionen mellan pedagogen och eleverna bidrar till att skapa kön i samlingen. VÄrt fokus har varit pÄ pedagogens bemötande av barnen och hur flickor och pojkar kommunicerar i samlingen. Empirin samlades in med hjÀlp av kvalitativa observationer i en skolklass, Ärskurs ett, och en förskoleklass. I vÄrt resultat framgÄr det hur pojkar fÄr mer utrymme i samlingen och flickor har mer tÄlamod att vÀnta pÄ sin tur. Det visade sig Àven att pojkarna hade djupare samtal med pedagogerna och fick fler följdfrÄgor Àn vad flickorna fick.

Yngre barns möten med ett lyckohjulsspel : Vilka faktorer pÄverkar de val barnen gör under spelet?

I denna studie fÄr elever i skolÄr 1-4 möta ett för dem okÀnt roulettinspirerat lyckohjulsspel. PÄ detta spelar fyra barn Ät gÄngen med tvÄ barn i varje lag. Sammanlagt deltog 60 barn under 15 spel i undersökningen. Undersökningen gjordes under vÄren 2005 och datainsamlingen gjordes pÄ X-perimenthuset i VÀxjö. Syftet med studien var att beskriva barnens möte med lyckohjulet och försöka kartlÀgga och förklara vilka resonemang barnen anvÀnde för att motivera sina satsningar under spelet.

flödesorienterade organisationer : varför ska organisationer flödesorienteras och vad krÀvs det för att lyckas?

Detta Examensarbete Àr en undersökning av företag som organiserat sin verksamhet efter produkternas flöden genom produktionen. De anstÀllda arbetar i lag frÄn order till leverans med en och samma produkt. Genom kompetensutveckling och breddade arbetsuppgifter för de anstÀllda, i kombination med befintlig eller ny produktionsteknik, skapas möjligheter för ökad effektivitet och produktivitet. De anstÀllda utbildas för flera och nya arbetsuppgifter dÀr de vÀxlar mellan operativa arbetsuppgifter och administrativa arbetsuppgifter. Arbetsgrupperna ansvarar för de resurser som företaget disponerar, samt styr och följer upp verksamheten mot uppstÀllda mÄl för till exempel leveranssÀkerhet och produktivitet.

RyggstrÀckare

LÀndryggen Àr det medicinska namnet pÄ ryggens nedre del, ungefÀr frÄn revbenen till höften. Ont i lÀndryggen kan oftast behandlas bra hos en osteopat eller eventuellt hos en kiropraktor eller naprapat. En vanlig behandling de gör dÄ, Àr att de strÀcker ut lÀndryggen pÄ personen ifrÄga. Detta för att lÀndkotorna i lÀndryggen ska strÀckas ut och fÄ avlastning. Genom att dra ut lÀndryggen ökar cirkulationen och belastningen minskar.

Pedagogers förhÄllningssÀtt: Att stödja det sociala samspelet mellan barnen i förskolan

Vi som blivande förskollÀrare upplever att pedagoger i förskolan har en betydelsefull roll i att stödja barn i deras sociala utveckling och samspel. Barn i förskolan behöver fÄ ta del av olika redskap som skapar en förstÄelse och hjÀlper dem med de sociala spelreglerna. Med redskap menar vi att barnen fÄr lÀra sig uttrycka sig och ta hÀnsyn till andra samt reda ut situationer sjÀlva. Syftet med studien Àr att fÄ förstÄelse för hur pedagoger arbetar med de sociala situationerna för att stödja barns samspel. Ett sociokulturellt perspektiv kommer genomsyra vÄr studie och synliggöra hur den sociala utvecklingen pÄverkas av andra och omgivningen.

"Jag hatar allt med böcker" Vilken kÀnnedom har lÀrare om elevernas lÀsvanor och preferenser?

Syftet med denna studie Àr att undersöka andrasprÄkselevers lÀsvanor och i vilken mÄn undervisande lÀrare har kÀnnedom om och anvÀnder sig av denna information vid val av och arbete med texter i skolan. För att besvara vÄra frÄgestÀllningar har vi valt att göra en kvalitativ studie och den metod vi anvÀnder för att samla in det empiriska materialet Àr intervjuer med elever och deras undervisande svensklÀrare. Resultatet av studien visar att eleverna i de klasser vi har studerat lÀgger vÀldigt lite av sin fritid pÄ att lÀsa skönlitteratur och att de istÀllet lÀser texter pÄ internet och dagstidningar. LÀrarnas kÀnnedom om elevernas lÀsvanor och litterÀra repertoarer pÄverkar vid textval, men Àr inte den enda faktor som pÄverkar deras val. Vilken kÀnnedom man har och hur man anvÀnder den i undervisningen varierar mellan de olika lÀrarna vi har intervjuat.

Archer i ökenterrÀng : En jÀmförelse med Brittisk bandhaubits M109 i Kuwaitkriget

I modern tid har flertalet konflikter utspelat sig i ökenterrÀng och den nya svenska försvarspolitiken utesluter inte ett svenskt deltagande i en framtida ökenkonflikt. Samtidigt sÄ inför den svenska försvarsmakten det moderna artillerisystemet Archer. Det hÀr arbetet undersöker hur Archer kan hantera de taktiska krav och den terrÀnginverkan som öken skapar. Syftet med arbetet Àr att undersöka huruvida Archersystemet Àr lÀmpligt för insats i öken mot en konventionell motstÄndare.En jÀmförande metod har anvÀnts i arbetet dÀr Archers förmÄga har stÀllts mot bandhaubitsen M109A2 i tre fallstudier frÄn Kuwaitkriget. Baileys teori om artilleri i öknen har anvÀnts för att faststÀlla terrÀnginverkan.

Produktcertifiering, till vilken nytta? : En studie om konsumenters förhÄllningssÀtt till produktmÀrkningar pÄ livsmedel

Syfte: Syftet med vĂ„r studie Ă€r att undersöka konsumenters kĂ€nnedom och uppfattning om olika produktmĂ€rkningar inom livsmedelsbranschen. Avsikten Ă€r att skaffa en tydligare bild av konsumenternas förhĂ„llningssĂ€tt till produktcertifiering.Teoretisk referensram: Den teoretiska utgĂ„ngspunkten var uppbyggd kring varumĂ€rken och specifikt varumĂ€rkesvĂ€rde (brand equity) och varumĂ€rkesförstĂ€rkning. Även teorier kring attitydutformning och konsumentens köpbeslutsprocess anvĂ€ndes i syfte klargöra hur konsumenterna förhĂ„ller sig till fenomenet.Metod: I studien anvĂ€ndes en kvantitativ metod i form av en enkĂ€tundersökning som besvarades av 140 respondenter i olika livsmedelsbutiker i Stockholm.Slutsats: Resultatet frĂ„n vĂ„r undersökning visar att konsumenter överlag har kĂ€nnedom om de mest förekommande produktmĂ€rkningarna samt har ett positivt förhĂ„llningssĂ€tt till dessa. I och med att majoriteten av respondenterna uppfattade symbolernas budskap, drar författarna slutsatsen att produktcertifiering ofta uppfyller sitt syfte som ett kommunikations- och vĂ€gledningsverktyg för konsumenterna..

FullvÀrdiga pedagoger - En studie om kvalitetssyn ur ett aktörsperspektiv

Detta arbete Àr en studie och syftar till att ta reda pÄ hur fyra fritidspedagoger talar om kvalitet och utveckling i förhÄllande till Skolverkets allmÀnna rÄd och rekommendationer i frÄgan. I samtalsguiden Fritidshemmet drar skolinspektionen, baserat pÄ hur det praktiska arbetet pÄ fritidshemmen ser ut, slutsatsen att fritidspedagoger inte Àr tillrÀckligt medvetna om uppdraget. Skolinspektionen förutsÀtter med andra ord att den verksamhet som bedrivs Àr en direkt spegling av pedagogernas medvetenhet om uppdraget och tar liten hÀnsyn till resursfördelning, storlek pÄ barngrupper och lÀmnar framförallt fritidspedagogernas tankar osagda. Vi har genomfört semistrukturerade intervjuer med fritidspedagogerna. Ur ett aktörsperspektiv baserat pÄ Freires och Gustavssons tankar om handling, reflektion och kunskap har vi sedan analyserat dessa fyra pedagogers sÀtt att tala om kvalitet i relation till styrdokument och tidigare forskning.

Skola i förÀndring

Sverige fick i augusti 2011 en ny lÀroplan som det runt om pÄ skolorna satsats enormt mycket tid och resurser pÄ att implementera. VÄrt syfte med undersökningen Àr att visa hur den nu genomförda skolreformen mottagits och förankrats hos nÄgra rektorer och lÀrare pÄ tre olika skolor. Vi har valt att rikta vÄra forskningsfrÄgor mot tre omrÄden, styrdokumenten, implementeringsprocessen och professionen. Som teoretisk bakgrund har vi bland annat anvÀnt oss av det lÀroplansbetÀnkande (SOU 2007:28) som ligger till grund för reformeringen av skola 2011 och analyserat vÄr empiri utifrÄn bÄde den kritik och de förslag pÄ förÀndringar som ges i denna samt utifrÄn relevant forskning rörande skolutveckling och implementering. Vi valde att anvÀnda oss utav kvalitativa forskningsintervjuer som metod dÄ vi ville fÄ fram individuella skildringar och upplevelser av vÄra informanter. Resultatet visade att reformen förankrats likartat för lÀrarna respektive rektorerna men att det finns en skillnad mellan grupperna vad gÀllande deras syn pÄ sin framtida profession.

Goodwillnedskrivning : En studie av de första Ärsredovisningar som pÄverkas av de ökade upplysningskraven

Under vĂ„ren 2006 kom de första Ă„rsredovisningarna ut som upprĂ€ttas efter de nya IASBstandarderna.Uppsatsen tar sin utgĂ„ngspunkt i att beskriva om företag följer de nya ökadeupplysningskraven angĂ„ende nedskrivningstest och nedskrivning av goodwill som stĂ€lls. Efteratt ha studerats de nya standarderna har en modell tagits fram för att analyseraĂ„rsredovisningar frĂ„n utvalda företag inom bygg- och verkstadsindustrin. Resultaten visar attmerparten inte identifierade ett nedskrivningsbehov för 2005. Detta dĂ„ Ă„tervinningsvĂ€rdetansĂ„gs högre Ă€n det redovisade vĂ€rdet för goodwill men upplysningarna rörande viktigavariabler och antaganden för berĂ€kningarna visade sig vara bristfĂ€lliga. Även i flera fall dĂ„nedskrivningar gjordes kunde tydliga brister kring de nya kraven om t.ex.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->