Sökresultat:
3263 Uppsatser om Ledarskap pć distans - Sida 7 av 218
Deltagande och skadepanorama inom svensk triathlon : En deskriptiv studie om svensk triathlons deltagarfördelning betrÀffande kön, Älder och huvudsaklig tÀvlingsdistans, samt relaterade skador
InledningTriathlon Àr en uthÄllighetsidrott dÀr momenten simning, cykel och löpning utförs i en följd. Svensk triathlon har vuxit betrÀffande antal utövare och tÀvlingar sedan Är 2005.Syfte och frÄgestÀllningarStudiens syfte var att undersöka hur de tidigare outforskade svenska triathleter Àr fördelade betrÀffande kön, Älder och huvudsaklig tÀvlingsdistans, samt vilka skador som förekommerHur ser fördelningen ut mellan mÀn och kvinnor som trÀnar/tÀvlar mot viss distans?Hur ser fördelningen ut mellan olika kategorier av erfarenhet (Är av idrottsutövande) mellan dem som trÀnar/tÀvlar mot viss distans?Hur Àr prevalensen för olika skador och hur ser skadepanoramat ut?Hur Àr prevalensen för skadeproblematik i förhÄllande till huvudsaklig tÀvlingsdistans?MetodEn enkÀtundersökning baserad pÄ tidigare internationell forskning bestÄende av tolv flervalsfrÄgor skapades betrÀffande den svenske triathletens bakgrund, erfarenheter, trÀnings- och/eller tÀvlingsdistans och skadeproblematik. Totalt inkom 614 varav 564 (92 %) kompletta svar. Studiens resultat visar pÄ att triathleter som trÀnar och/eller tÀvlar i sprintdistans Àr de som Àr mest skadefria (30 %).
"En bra lÀrare" - Handlar det om ledarskap och social kompetens?
Min utgÄngspunkt vid uppsatsens början var att ta reda pÄ hur lÀrare uppfattar det pedagogiska ledarskapet och vad som Àr ett bra pedagogiskt ledarskap?
Jag gjorde intervjuer med 8 lÀrare som var mellan 22 och 63 Är. De har en geografisk spridning i SkÄne med blandade erfarenheter - givetvis beroende pÄ deras Älder. Samtliga undervisar i nulÀget barn mellan 11 ? 13 Är.
Jag har med min undersökning fÄtt fram att det har stor betydelse i lÀrarrollen att inneha social kompetens samt ett socialt ledarskap, som lÀgger vikt vid att alla individer skall mÄ bra och lyckas nÄ de mÄl som sÀtts upp..
Distansledarskap ur medarbetarperspektiv
Denna studie unders?ker ledarskap i distansarbetsmilj?er f?r att f?rst? skillnaderna mellan
effektivt ledarskap i traditionella kontorsmilj?er och distansarbetsmilj?er. Syftet med denna
studie ?r att belysa ledares f?rm?ga att kommunicera, motivera och engagera
distansmedarbetare och hur ledarskapsstilar anpassas f?r att m?ta de unika f?rdelarna och
nackdelarna som distansarbete medf?r. Genom att utforska denna dynamik syftar denna studie
till att identifiera ledarskapsbeteenden och strategier som effektivt fr?mjar eller hindrar
motivation, engagemang och prestation vid distansarbete.
Makt, status och mellangruppsinteraktioner: : Finns det eventuella baksidor av makt och status i förhÄllande till mellangruppsinteraktioner?
Att ha attityder grundade i rationella tankar uppfattas som mer önskvÀrdÀn att ha attityder som Àr grundade i externa faktorer. MÀnniskor ÀrbenÀgna att uppfatta individer som hÄller med dem som mer rationellaoch mindre externt influerade i sina preferenser Àn individer som intehÄller med. Construal Level Theory förutsÀtter högre psykologiskdistans för med sig ökad bias. Högstatusindivider har en högrepsykologisk distans vilket leder till ökad bias. I studien undersöks hurpsykologisk distans och individens benÀgenhet att tolka vÀrlden naivt,utifrÄn eget perspektiv, inverkar pÄ mellangruppsattributioner.Resultaten visar att deltagarna skattar preferenserna av de som harsamma Äsikt i en frÄga som mer rationella Àn dem som har motsatt Äsikt,och att maktposition leder till ökad bias.
LÀrares syn pÄ ledarrollen
Syftet med detta arbete Àr att undersöka vad lÀrare har för uppfattning och syn angÄende ledarrollen i yr-ket. Dessutom Àr syftet att se om och hur det förs nÄgra pedagogiska diskussioner och utvecklingsarbeten kring ledarrollen pÄ skolorna.Arbetet bestÄr av en litteraturgenomgÄng samt en studie i form av intervjuer med sex lÀrare. I litteratur-genomgÄngen tar jag upp nÄgra definitioner av begreppet ledarskap och ifall det finns behov av ledare. Jag presenterar Àven hur man ser pÄ ledarskap inom organisationer och ledarskap i klassrummet.I diskussionen har jag gjort en jÀmförelse mellan synsÀtten pÄ ledarskap i organisationer, ledarskap i klass-rummet och de intervjuade lÀrarnas syn pÄ ledarrollen.Resultatet visar pÄ att de intervjuade lÀrarna delar uppfattning, angÄende ledarrollen, med fler Àn en ledar-stil samt att alla lÀrarna har en vilja att utveckla sin ledarroll i framtiden..
Manliga och kvinnliga studenters attityder gentemot kvinnliga ledare
MÀns och kvinnors förestÀllningar om ledare skiljer sig, företag blir allt mer intresserade av kvinnliga ledare, men ÀndÄ Àr kvinnor underrepresenterade i ledarpositioner. En orsak till det kan vara att ledarens roll uppfattas som manlig och könsstereotyper Àr dÄ ett hinder för kvinnors framgÄng i ledarskap. Denna kvantitativa studie har som syfte att undersöka skillnader mellan kvinnliga och manliga studenters attityder till kvinnligt ledarskap samt instÀllningar till ett rÀttvist och socialt ledarskap. 100 studenter deltog i undersökningen dÀr 51 var kvinnor. Resultat visar pÄ signifikanta skillnader mellan kvinnliga och manliga studenters attityder till kvinnligt ledarskap samt att det finns ett samband mellan instÀllningar till ett rÀttvist och stödjande ledarskap och ett transformativt ledarskap.
Maktdistans och ledarskap ombord : En kvalitativ studie om fartygsbefÀlens upplevelser av den maktdistans som rÄder ombord
Att arbeta ombord pÄ fartyg innebÀr ofta att man mÄste leva och samarbeta med mÀnniskor frÄn andra lÀnder som har en annan kultur och andra vÀrderingar. Med en besÀttning dÀr flera kulturer finns nÀrvarande kan detta pÄverka arbetet sÄvÀl som det sociala umgÀnget ombord. Svenska fartygsbefÀl som jobbar med filippinskt manskap har upplevt denna interaktion. I denna studie undersöktes fartygsbefÀlens upplevelse om den maktdistans som finns mellan dem sjÀlva och det svenska respektive filippinska manskapet och hur denna distans pÄverkar livet ombord. Studien genomfördes med personliga intervjuer med sex informanter för att ge en djupare och mer ingÄende bild av deras Äsikter och upplevelser ombord.
HÀlsofrÀmjande ledarskap i praktiken : Hur ledare agerar för att frÀmja medarbetarnas vÀlmÄende pÄ arbetsplatsen
Ledaren Àr den enskilt viktigaste faktorn för vÀlmÄende pÄ en arbetsplats. FÄ studier har undersökt vilka specifika ledarskapsbeteende som frÀmjar vÀlmÄende. Studien har dÀrför undersökt hur chefer inom VÀsterbottens LÀns Landsting (VLL) utövar sitt ledarskap utifrÄn ett hÀlsofrÀmjande perspektiv, om medarbetarna upplever att deras chefer har ett hÀlsofrÀmjande ledarskap samt om landstingets arbete med hÀlsofrÀmjande ledarskap överensstÀmmer med det forskning framhÄller som hÀlsofrÀmjande. En fallstudie genomfördes pÄ fyra arbetsplatser. Totalt 68 personer deltog i en enkÀtundersökning och fyra chefer samt tre strateger intervjuades.
Ledarskapets betydelse för soldaters beslut att ta och fortsÀtta sin anstÀllning inom Försvarsmakten
Det hÀr arbetet undersöker hur soldatrekryteringen och beslutet att ta fortsatt anstÀllning hos kontinuerligt tjÀnstgörande soldater pÄverkas av det ledarskap som praktiseras pÄ deras förband. Som teoretisk utgÄngspunkt anvÀnds modellen utvecklande ledarskap och ett perspektiv avseende destruktivt ledarskap.En enkÀtstudie, genomförd med 148 soldater vid tre olika arméförband, efterfrÄgar nivÄn pÄ ledarskapet hos soldaternas senaste och nuvarande plutonchefer och undersöker sedan vilket samband det har med respondenternas syn pÄ detta ledarskaps betydelse för deras beslut att ta och fortsÀtta sin soldatanstÀllning.Resultaten visar att det finns ett statistiskt signifikant samband mellan ledarskapets nivÄ och den betydelse soldaterna tillmÀter detta vid beslutet att ta och fortsÀtta sin soldatanstÀllning.Utöver detta indikerar undersökningen en möjlighet att komplettera modellen utvecklande ledarskap med ett integrerat eller fristÄende perspektiv pÄ destruktivt ledarskap..
Motivation, kunskapssyn och ledarskap - en studie av fem svensklÀrares syn pÄ motivation
Syftet med följande arbete Àr att undersöka vilken syn fem gymnasielÀrare i svenska
har pÄ motivation och vad de gör för att skapa motivation hos sina elever. Detta stÀlls
sedan i relation till ledarskap och kunskapssyn för att se om det finns ett samband
mellan dessa och hur lÀraren motiverar eleven.
Inledningsvis ger arbetet en översikt av tidigare forskning av motivation samt
motivation i relation till kunskapssyn och ledarskap. Kvalitativa intervjuer anvÀndes för
att uppnÄ syftet.
Resultatet presenterar hur respondenterna anser att de motiverar sina elever.
Samtliga nÀmner verklighetsförankring, intresse och relationsskapande. Resultatet
tyder Àven pÄ en relation mellan hur respondenten ser pÄ motivation med dess
kunskapssyn och ledarskap..
Medarbetares syn pÄ bra ledarskap
En ledare kan genom sitt ledarskap komma att pĂ„verka sina medarbetare bĂ„de positivt och negativt. Mot bakgrund av detta Ă€r det angelĂ€get att ledarskapet fungerar vĂ€l och utövas pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt. Syftet med denna intervjustudie var att identifiera vad som utgör ett bra ledarskap ur ett medarbetarperspektiv. Ăppna intervjuer genomfördes med tio stycken medarbetare pĂ„ ett företag inom data ? och telefonibranschen.
HR-PERSONERS BESKRIVNING AV BRA LEDARSKAP OCH HUR DE VERKAR FĂR BRA LEDARSKAP INOM ORGANISATIONEN
Personer som arbetar med human resource (HR) har ett samarbete med cheferna i organisationen. Föreliggande studie Àr kvalitativ, dÀr personer som arbetar med HR beskriver bra ledarskap och hur de verkar för bra ledarskap inom organisationen, vilket Àven var studiens syfte att undersöka. Resultatet baserades pÄ halvstrukturerade djupintervjuer med sex HR-personer. Resultaten tolkades genom en kombination av deduktiv och induktiv tematisk analys. Studien resulterade i Ätta teman gÀllande beskrivning av bra ledarskap, vilka i diskussionen strukturerades upp till tre faktorer; personlig mognad, social kompetens och chefsförmÄga.
Att leda framtiden : En studie om lÀrares ledarskap i gymnasieskolan
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur ledarskapet hos lÀrare ser ut i praktiken, detta med stort fokus pÄ de tre ledarskapsstilar som baseras pÄ bland annat Christer Stensmos teorier. Man kommer Àven genom intervjuer att fÄ se vad lÀrare sjÀlva har för syn pÄ ledarskap och vad ett gott ledarskap innebÀr för dem.Metoden som anvÀnds för studien Àr kvalitativ och det har genomförts Ätta observationer, tvÄ per lÀrare, och fyra intervjuer för att fÄ svar pÄ forskningsfrÄgorna som senare presenteras.Resultatet visade att alla fyra lÀrare som deltagit i studien lÀgger vikt vid struktur och tydlighet i sin undervisning, samt att de alla vÀrdesÀtter ett gott ledarskap, vilket för dem till stor del innebÀr en demokratisk ledarstil. De slutsatser man kan dra Àr bland annat att dessa lÀrare inte tror pÄ ett gott lÀrarskap utan ett gott ledarskap..
Att dela eller inte? Medarbetarnas perspektiv pÄ delat ledarskap inom Human service organisationer
Studiens syfte var att undersöka och sÀtta ord pÄ medarbetarnas upplevelse och uppfattning av delat ledarskap utifrÄn tvÄ teman: verksamhetsaspekter och personalaspekter. De teorier som det relateras till i uppsatsen Àr Döös med fleras teori om delat ledarskap, Engquists kommunikationsteori, HÀllstens & Tengblads medarbetarskapsteorier samt Thylefors ledarskapsteorier inom Human service organisationer. För att genomföra undersökningen anvÀndes en abduktiv, kvalitativ metod med tre strukturerade fokusgruppsintervjuer med medarbetarna samt tvÄ individuella intervjuer med tvÄ delande chefer pÄ tre verksamheter inom Human service organisationer, dÀr konceptet med delat ledarskap tillÀmpas eller har tillÀmpats.Medarbetarnas upplevelser av delat ledarskap har skiftat frÄn nöjd till missnöjd. Resultatet visar att delat ledarskap ger flera fördelar och fÄ nackdelar om rÀtt förutsÀttningar finns. Slutsatsen Àr att delat ledarskap Àr nÄgot alla tjÀnar pÄ ?om uppdelningen av det delade ledarskapet Àr vÀl genomtÀkt och personerna som delar ledarskapet passar in i rollerna?.
Hur ser chefsrekryterare pÄ ledarskap
Ledarskap Àr ett Àmne som fascinerar mÄnga och det finns omfattande forskning pÄ omrÄdet. Det finns flera olika teorier och modeller inom ledarskap och för en chefsrekryterare kan valet av dessa pÄverka framtiden för mÄnga mÀnniskor. Syftet med undersökningen var dÀrför att genom kvalitativ metod beskriva vad en ledare Àr för chefsrekryterare. Insamlingsmetoden bestod av halvstrukturerade intervjuer med fem chefsrekryterare. Intervjuerna tolkades utifrÄn riktlinjer för tematisk analys.