Sökresultat:
3263 Uppsatser om Ledarskap pć distans - Sida 62 av 218
HÀlsofrÀmjande arbete pÄ Lidingö Stads Kultur- och fritidsförvaltning
Organisationer strÀvar hela tiden efter att höja kvalitén pÄ sina varor och tjÀnster, samt att fÄ sina anstÀllda att prestera bÀttre. En viktig faktor för att lyckas Àr medarbetarnas hÀlsa. Tidigare forskning visar att en viktig del i det hÀlsofrÀmjande arbetet Àr ledarskap och kommunikation. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur Lidingö Stads kultur- och fritidsförvaltning har arbetat för att frÀmja sina anstÀlldas hÀlsa. Undersökningen byggde pÄ en kvalitativ forskningsmetod och utfördes genom halvstrukturerade intervjuer.
Kvinnligt ledarskap i byggbranschen : Kvinnliga ledares egenskaper
Kvinnliga chefer sitter i en minoritetsstÀllning eftersom det fortfarande Àr mest mÀn som Àr chefer (Bohlin, 2006). Könsfördelningen i byggbranschen Àr 4 % för kvinnor och 96 % för mÀn (SCB, 2010). Det finns starka skÀl att tro att kvinnor inte har en plats i byggbranschen eftersom kvinnorna Àr ett andrahandsval. NÀr det Àr högkonjunktur och brist pÄ arbetskraft rekryteras kvinnor men annars anses byggyrkena för tunga, trots att fysisk styrka inte krÀvs inom vissa befattningar. Dessutom finns en manlig jargong som hindrar kvinnorna att komma in i branschen (Olofsson, 2000).
Delat ledarskap, en gemensam resa
Introduction/Background: Economic evaluations help decision-makers to make informed decisions regarding resource allocation. Information generated from CEA can support evaluations of a new intervention with current praxis. The evaluations also provide information as to whether an intervention is cost-effective, both in economic terms and in health gains. Objective: The aim of this thesis is to investigate the use of economic evaluations in public health, with a focus on CEA. Use of economic evaluations is regarded as both a method for evaluation and as support for informed decisions.
Utveckling och lÀrande för barn med lindrig utvecklingsstörning - en kvalitativ studie i syfte att finna goda faktorer i pedagogers ledarskap
Syfte: Denna studie syftar till att identifiera faktorer i pedagogers ledarskap, som frÀmjar utveckling och lÀrande för barn med lindrig utvecklingsstörning.Teori: Studien utgÄr ifrÄn tvÄ lÀrteorier. Dessa Àr Jean Piaget som representerar stadieteorin och Lev Vygotskij som representerar det sociokulturella. Piaget anser att barnets tÀnkande Àr uppdelat i fyra stadier och att de byggs upp likt steg pÄ en stege. Varje stadie bygger pÄ varandra och det handlar frÀmst om kunskapsutveckling genom barns görande. Vygotskij anser att barnet mÄste ingÄ i en social och kulturell kontext för att lÀra.
VÀlkomna till samlingen : En studie om hur pedagogen fÄngar barnens uppmÀrksamhet under samling i förskolan
Syftet med detta examensarbete Àr att fÄ kunskap om hur man som pedagog kan gÄ tillvÀga för att fÄnga barnens uppmÀrksamhet under samling i förskolan.Vi har diskuterat detta Àmne utifrÄn litteratur som behandlar uppmÀrksamhet, samling och ledarskap. Vi har anvÀnt oss av tvÄ undersökningsmetoder; observationer och intervjuer. Fokus har legat pÄ observationer och intervjuerna har fungerat som ett komplement till dessa. Intervjuer anvÀndes för att fÄ fram mer kunskap om pedagogernas strategier och för att fÄ en förstÄelse kring varför de gör som de gör. Resultaten av studien visar pÄ att pedagogerna anvÀnder sig av ett flertal strategier för att fÄnga barns uppmÀrksamhet och för att hantera barn som stör eller som inte Àr uppmÀrksamma under samlingen.
VÀlkomna till samlingen! : En studie om hur pedagogen fÄngar barnens uppmÀrksamhet under samling i förskolan
Syftet med detta examensarbete Àr att fÄ kunskap om hur man som pedagog kan gÄ tillvÀga för att fÄnga barnens uppmÀrksamhet under samling i förskolan.Vi har diskuterat detta Àmne utifrÄn litteratur som behandlar uppmÀrksamhet, samling och ledarskap. Vi har anvÀnt oss av tvÄ undersökningsmetoder; observationer och intervjuer. Fokus har legat pÄ observationer och intervjuerna har fungerat som ett komplement till dessa. Intervjuer anvÀndes för att fÄ fram mer kunskap om pedagogernas strategier och för att fÄ en förstÄelse kring varför de gör som de gör. Resultaten av studien visar pÄ att pedagogerna anvÀnder sig av ett flertal strategier för att fÄnga barns uppmÀrksamhet och för att hantera barn som stör eller som inte Àr uppmÀrksamma under samlingen.
Delat ledarskap frÄn ett interorganisatoriskt perspektiv : En kvalitativ undersökning om relationen mellan konsultchefer vid bemanningsföretag och deras kontaktperson vid kundföretaget
Syftet med undersökningen Àr att studera och öka förstÄelsen för relationen mellan bemanningsföretagens konsultchefer och deras kontaktpersoner vid kundföretagen. Genom att beskriva och analysera hur kontakten mellan konsultchefer och kundföretag ser ut Àr mÄlet att besvara följande frÄgor: vem som ansvarar för vad, hur ser konsultchefen respektive kundföretaget pÄ sin och den andra partens roll samt hur de ser pÄ den överlappning som uppstÄr i ansvar och ledning av konsulterna.Undersökningen Àr kvalitativ och intervjuer har anvÀnds för att samla in empiri. Fem personer intervjuades: tre konsultchefer pÄ bemanningsföretag och tvÄ kontaktpersoner pÄ kundföretag som hyr in personal av bemanningsföretag.I intervjuerna framkom att faktorer som har betydelse för hur relationen mellan konsultchef och hans eller hennes kontakt vid kundföretaget utvecklas Àr tid och volym pÄ antalet konsulter som hyrs in. I vilken utstrÀckning konsultchef och kontaktpersonen vid kundföretaget delar ledarskap tycks hÀnga samman med om relationen över tid förblir formell eller om det tillkommer mer informellt utbyte. Undersökningen visar att nÀr kundföretagen hyr in konsulter frÄn samma bemanningsföretag under lÀngre tid eller hyr in mÄnga konsulter finns större möjlighet till ömsesidigt utbyte i betydelsen att de kan diskutera fram beslut, dela pÄ arbetsuppgifterna och ansvaret gentemot konsulterna samt byta erfarenheter som ökar lÀrandet..
Ungdomar i föreningslivet ur ett Hemslöjdsperspektiv
Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen iKulturvÄrd, Ledarskap i slöjd och kulturhantverk15 hpInstitutionen för kulturvÄrdGöteborgs universitet2014:27.
Hur blir man nöjd och hittar kraft pÄ jobbet? : Hur sjuksköterskor inom Àldreomsorgen skattar sin arbetssituation utifrÄn strukturell empowerment, psykologisk empowerment, chefs- och ledarskap, arbetstillfredsstÀllelse, vÄrdkvalitet samt upplevd hÀlsa.
Syftet med denna studie var att beskriva hur sjuksköterskor inom Àldreomsorgen skattar sin arbetssituation utifrÄn strukturell- och psykologisk empowerment, arbetstillfredsstÀllelse, upplevd hÀlsa, vÄrdkvalitet samt chefs- och ledarskap. Vidare var syftet att studera skillnader och samband mellan ovan nÀmnda faktorer utifrÄn subgruppers (Älder, yrkesverksamma Är, heltid/deltidsarbete och uttag av kompetensutvecklingsdagar) skattningar. Under 2011 ? 2012 besvarades fyra standardiserade frÄgeformulÀr av 79 ÀldrevÄrdssjuksköterskor i fem kommuner i Mellansverige. Resultatet visade att sjuksköterskor som var 50 Är eller yngre upplevde att de fick mer kritik Àn Àldre sjuksköterskor.
"Mer chef Àn ledare skulle jag sÀga" : En studie om ledarskap och motivation som Àr prÀglat av en trepartsrelation.
Syfte: Syftet med studien var att skapa förstÄelse för hur konsultchefers ledarskap blir prÀglat a trepartsrelationen som uppstÄr nÀr det Àr tvÄ parter som Àr ansvariga för en konsult. Vi ville skapa oss en inblick i hur konsultcheferna leder sina konsulter och hur de arbetar för att motivera dem. Vidare ville vi skaffa oss en uppfattning över hur konsulterna upplever situationen.Metodik: Studien har genomförts i form av en fallstudie pÄ tvÄ bemanningsföretag med utgÄngspunkt i en induktiv forskningsansats. Data har samlats in genom en kvalitativ metod dÀr sju semistrukturerade intervjuer med personer pÄ fallföretagen har genomförts.Slutsats och slutdiskussion: Genom studien har det framkommit att trepartsrelationen Àr ett komplext fenomen dÀr chefen inte ses som den traditionella ledaren utan snarare som en administratör. Genom trepartsrelationen har det framkommit att problem kan uppstÄ dÄ konsultchefernas roll blir likt medlare istÀllet för chef.
Ett decentraliserat företag pÄ en centraliserad marknad : En fallstudie av Handelsbankens expandering i Storbritannien med fokus pÄ organisationskultur, struktur och ledarskap
Banksektorn internationaliseras och allt fler banker etablerar verksamhet pÄ marknader i flera lÀnder. Handelsbanken expanderar i Storbritannien och blir större vad gÀller sÄvÀl kunder som kontor. Denna studie undersöker anstÀlldas uppfattning om Handelsbankens organisationskultur pÄ den brittiska marknaden samt om den nya marknaden har inverkan pÄ bankens ursprungliga organisationskultur och struktur. Studien Àr av vikt eftersom företags utlandsetablering har pÄgÄtt i över 100 Är och kunskapen om vad som hÀnder med företags kultur och struktur Àr begrÀnsad.Teorier som tas upp för att diskutera Handelsbankens organisationskultur, ledarskap och struktur Àr dels fyra organisationskulturer, Àven kulturteori diskuteras för att Àven fÄ en relativt kritisk bild av möjligheter att designa kultur.Det empiriska underlaget bestÄr av information hÀmtad direkt frÄn Handelsbanken, litteratur om bankers organisering samt relaterade tidningsartiklar. För att besvara frÄgestÀllningarna har semistrukturerade intervjuer genomförts med tvÄ anstÀlla pÄ Handelsbanken i London.Resultatet visar att Handelsbanken Àr en starkt decentraliserad organisation, men att bankens organisering inte Àr sÄ utmÀrkande pÄ den brittiska marknaden eftersom Àven de brittiska bankerna i större utstrÀckning gÄr mot en allt mer decentraliserad organisering.
Frihet eller struktur - vad gynnar kreativitet, innovation och hÀlsa i organisationen? : En kvalitativ studie kring fyra ledares uppfattningar
SamhÀllet Àr förÀnderligt och pÄverkas av globala faktorer. Arbetslivet tvingas till kontinuerlig utveckling och anpassning till rÄdande omstÀllningar. Företag och organisationer mÄste stÀndigt förnyas och utvecklas för fortsatt existens. TvÄ begrepp som anvÀnds i samband med utveckling och förnyelse i organisationer Àr kreativitet och innovation. Syftet med den hÀr undersökningen var att beskriva och analysera vilka övergripande faktorer som ledare uppfattar pÄverka kreativitet och innovation i organisationen.
Transformellt ledarskap och klientidentifikation : Hur pÄverkas revisionens kvalitet?
SAMMANFATTNINGTitel: Transformellt ledarskap och klientidentifikation ? hur pÄverkas revisionens kvalitet?NivÄ: C-uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare: Susanne Johansson och Christina KarlssonHandledare: Jan SvanbergDatum: 2015 - juniSyfte: Det Àr viktigt att en revisor Àr objektiv och oberoende av sin klient. Detta krav pÄ oberoende kan motverkas av en ?transformell klientledare? och det faktum att en revisor behöver upprÀtthÄlla goda kundrelationer till sin klient vilket kan leda till RAQ handlingar. Studien kan ses som en upplysande del i det arbete som finns med att förebygga negativa beteenden hos revisorer och dess oberoende.
LĂ„ngtidssjukskrivningar ur ledare och medarbetares perspektiv. En studie i tre organisationer
LÄngtidssjukskrivningar har ökat drastiskt pÄ senare Är och Àr ett stort problem i dagens samhÀlle. Det har genom Ären varit stÀndiga debatter och ett flertal studier har gjorts av bl.a. Statens offentliga utredare, Arbetslivsinstitutet och FörsÀkringskassan. Studierna fokuserar ofta pÄ vad lÄngtidssjukskrivningar beror pÄ och dess konsekvenser för samhÀllet. Det Àr framförallt den offentliga sektorn som drabbats hÄrdast, dÀr vÄrd och omsorg stÄr för de högsta sjukskrivningstalen.
En ledares egenskaper : En undersökning i Stockholm
Ledarskap Ă€r ett aktuellt Ă€mne sedan flera Ă„rtionden tillbaka, det talas och skrivs om det nĂ€stan varje dag. Det finns mĂ„nga olika teorier om ledarskap och varje Ă„rtionde har haft sin egen prĂ€gel pĂ„ Ă€mnet. Ăn idag har forskningen inte kommit fram till en idealisk ledarskapsstil, varför vi fann det intressant att undersöka vad mĂ€nniskor som dagligen kommer i kontakt med ledarskap anser utgör en bra ledare. UtifrĂ„n detta vill vi se om Ă„sikterna passar in pĂ„ de valda teorierna. Vi avgrĂ€nsade oss till de anstĂ€llda pĂ„ Clas Ohlson dĂ„ de ansĂ„gs relevanta för undersökningen.Syftet med detta arbete Ă€r att se vad personalen pĂ„ Clas Ohlson i StockholmsomrĂ„det anser utgör en bra ledare.