Sök:

Sökresultat:

38663 Uppsatser om Ledarskap inom äldreomsorg - Sida 66 av 2578

VÀlkomna till samlingen : En studie om hur pedagogen fÄngar barnens uppmÀrksamhet under samling i förskolan

Syftet med detta examensarbete Àr att fÄ kunskap om hur man som pedagog kan gÄ tillvÀga för att fÄnga barnens uppmÀrksamhet under samling i förskolan.Vi har diskuterat detta Àmne utifrÄn litteratur som behandlar uppmÀrksamhet, samling och ledarskap. Vi har anvÀnt oss av tvÄ undersökningsmetoder; observationer och intervjuer. Fokus har legat pÄ observationer och intervjuerna har fungerat som ett komplement till dessa. Intervjuer anvÀndes för att fÄ fram mer kunskap om pedagogernas strategier och för att fÄ en förstÄelse kring varför de gör som de gör. Resultaten av studien visar pÄ att pedagogerna anvÀnder sig av ett flertal strategier för att fÄnga barns uppmÀrksamhet och för att hantera barn som stör eller som inte Àr uppmÀrksamma under samlingen.

VÀlkomna till samlingen! : En studie om hur pedagogen fÄngar barnens uppmÀrksamhet under samling i förskolan

Syftet med detta examensarbete Àr att fÄ kunskap om hur man som pedagog kan gÄ tillvÀga för att fÄnga barnens uppmÀrksamhet under samling i förskolan.Vi har diskuterat detta Àmne utifrÄn litteratur som behandlar uppmÀrksamhet, samling och ledarskap. Vi har anvÀnt oss av tvÄ undersökningsmetoder; observationer och intervjuer. Fokus har legat pÄ observationer och intervjuerna har fungerat som ett komplement till dessa. Intervjuer anvÀndes för att fÄ fram mer kunskap om pedagogernas strategier och för att fÄ en förstÄelse kring varför de gör som de gör. Resultaten av studien visar pÄ att pedagogerna anvÀnder sig av ett flertal strategier för att fÄnga barns uppmÀrksamhet och för att hantera barn som stör eller som inte Àr uppmÀrksamma under samlingen.

Delat ledarskap frÄn ett interorganisatoriskt perspektiv : En kvalitativ undersökning om relationen mellan konsultchefer vid bemanningsföretag och deras kontaktperson vid kundföretaget

Syftet med undersökningen Àr att studera och öka förstÄelsen för relationen mellan bemanningsföretagens konsultchefer och deras kontaktpersoner vid kundföretagen. Genom att beskriva och analysera hur kontakten mellan konsultchefer och kundföretag ser ut Àr mÄlet att besvara följande frÄgor: vem som ansvarar för vad, hur ser konsultchefen respektive kundföretaget pÄ sin och den andra partens roll samt hur de ser pÄ den överlappning som uppstÄr i ansvar och ledning av konsulterna.Undersökningen Àr kvalitativ och intervjuer har anvÀnds för att samla in empiri. Fem personer intervjuades: tre konsultchefer pÄ bemanningsföretag och tvÄ kontaktpersoner pÄ kundföretag som hyr in personal av bemanningsföretag.I intervjuerna framkom att faktorer som har betydelse för hur relationen mellan konsultchef och hans eller hennes kontakt vid kundföretaget utvecklas Àr tid och volym pÄ antalet konsulter som hyrs in. I vilken utstrÀckning konsultchef och kontaktpersonen vid kundföretaget delar ledarskap tycks hÀnga samman med om relationen över tid förblir formell eller om det tillkommer mer informellt utbyte. Undersökningen visar att nÀr kundföretagen hyr in konsulter frÄn samma bemanningsföretag under lÀngre tid eller hyr in mÄnga konsulter finns större möjlighet till ömsesidigt utbyte i betydelsen att de kan diskutera fram beslut, dela pÄ arbetsuppgifterna och ansvaret gentemot konsulterna samt byta erfarenheter som ökar lÀrandet..

En ledarfunktionell roll inför förÀndring : uppfattningar om den framtida rollen

Uppsatsen syftar till att analysera tÀnkbara konsekvenser av rödakorskonsulenters uppfattningar om en framtida rollförÀndring, samt diskutera lÀmpliga strategier för rödakorskonsulenten gentemot arbetsomrÄdet.Uppsatsen Àr av kvalitativ art och baseras pÄ sju stycken intervjuer med rödakorskonsulenter inom Röda Korset. För att kunna besvara vÄrt syfte har intervjuerna analyserats utifrÄn följande aspekter: förÀndring, arbetsberikning, handlingsutrymme, ledarskap och makt.Vi har kommit fram till att en förÀndring av rödakorskonsulentrollen troligtvis inte kommer att innebÀra en sÀrskilt stor förÀndring för rödakorskonsulenterna, eftersom de redan idag till stor del arbetar pÄ det sÀtt som den föreslagna förÀndringen föresprÄkar. Vi har dock kommit fram till att det Àr viktigt att rödakorskonsulenterna utvecklar specifika strategier för att kunna hantera och förstÄ sitt arbetsomrÄde bÀttre. Dessa strategier inbegriper olika typer av makt som rödakorskonsulenterna kan bygga upp i förhÄllande till de frivilliga, samt hur delaktighet, motivation och engagemang kan skapas. Vi presenterar en modell som ger rödakorskonsulenterna möjlighet att reflektera över hur dessa strategier samverkar.

Ungdomar i föreningslivet ur ett Hemslöjdsperspektiv

Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen iKulturvÄrd, Ledarskap i slöjd och kulturhantverk15 hpInstitutionen för kulturvÄrdGöteborgs universitet2014:27.

"Mer chef Àn ledare skulle jag sÀga" : En studie om ledarskap och motivation som Àr prÀglat av en trepartsrelation.

Syfte: Syftet med studien var att skapa förstÄelse för hur konsultchefers ledarskap blir prÀglat a trepartsrelationen som uppstÄr nÀr det Àr tvÄ parter som Àr ansvariga för en konsult. Vi ville skapa oss en inblick i hur konsultcheferna leder sina konsulter och hur de arbetar för att motivera dem. Vidare ville vi skaffa oss en uppfattning över hur konsulterna upplever situationen.Metodik: Studien har genomförts i form av en fallstudie pÄ tvÄ bemanningsföretag med utgÄngspunkt i en induktiv forskningsansats. Data har samlats in genom en kvalitativ metod dÀr sju semistrukturerade intervjuer med personer pÄ fallföretagen har genomförts.Slutsats och slutdiskussion: Genom studien har det framkommit att trepartsrelationen Àr ett komplext fenomen dÀr chefen inte ses som den traditionella ledaren utan snarare som en administratör. Genom trepartsrelationen har det framkommit att problem kan uppstÄ dÄ konsultchefernas roll blir likt medlare istÀllet för chef.

Ett decentraliserat företag pÄ en centraliserad marknad : En fallstudie av Handelsbankens expandering i Storbritannien med fokus pÄ organisationskultur, struktur och ledarskap

Banksektorn internationaliseras och allt fler banker etablerar verksamhet pÄ marknader i flera lÀnder. Handelsbanken expanderar i Storbritannien och blir större vad gÀller sÄvÀl kunder som kontor. Denna studie undersöker anstÀlldas uppfattning om Handelsbankens organisationskultur pÄ den brittiska marknaden samt om den nya marknaden har inverkan pÄ bankens ursprungliga organisationskultur och struktur. Studien Àr av vikt eftersom företags utlandsetablering har pÄgÄtt i över 100 Är och kunskapen om vad som hÀnder med företags kultur och struktur Àr begrÀnsad.Teorier som tas upp för att diskutera Handelsbankens organisationskultur, ledarskap och struktur Àr dels fyra organisationskulturer, Àven kulturteori diskuteras för att Àven fÄ en relativt kritisk bild av möjligheter att designa kultur.Det empiriska underlaget bestÄr av information hÀmtad direkt frÄn Handelsbanken, litteratur om bankers organisering samt relaterade tidningsartiklar. För att besvara frÄgestÀllningarna har semistrukturerade intervjuer genomförts med tvÄ anstÀlla pÄ Handelsbanken i London.Resultatet visar att Handelsbanken Àr en starkt decentraliserad organisation, men att bankens organisering inte Àr sÄ utmÀrkande pÄ den brittiska marknaden eftersom Àven de brittiska bankerna i större utstrÀckning gÄr mot en allt mer decentraliserad organisering.

Transformellt ledarskap och klientidentifikation : Hur pÄverkas revisionens kvalitet?

SAMMANFATTNINGTitel: Transformellt ledarskap och klientidentifikation ? hur pÄverkas revisionens kvalitet?NivÄ: C-uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare: Susanne Johansson och Christina KarlssonHandledare: Jan SvanbergDatum: 2015 - juniSyfte: Det Àr viktigt att en revisor Àr objektiv och oberoende av sin klient. Detta krav pÄ oberoende kan motverkas av en ?transformell klientledare? och det faktum att en revisor behöver upprÀtthÄlla goda kundrelationer till sin klient vilket kan leda till RAQ handlingar. Studien kan ses som en upplysande del i det arbete som finns med att förebygga negativa beteenden hos revisorer och dess oberoende.

En ledares egenskaper : En undersökning i Stockholm

Ledarskap Ă€r ett aktuellt Ă€mne sedan flera Ă„rtionden tillbaka, det talas och skrivs om det nĂ€stan varje dag. Det finns mĂ„nga olika teorier om ledarskap och varje Ă„rtionde har haft sin egen prĂ€gel pĂ„ Ă€mnet. Än idag har forskningen inte kommit fram till en idealisk ledarskapsstil, varför vi fann det intressant att undersöka vad mĂ€nniskor som dagligen kommer i kontakt med ledarskap anser utgör en bra ledare. UtifrĂ„n detta vill vi se om Ă„sikterna passar in pĂ„ de valda teorierna. Vi avgrĂ€nsade oss till de anstĂ€llda pĂ„ Clas Ohlson dĂ„ de ansĂ„gs relevanta för undersökningen.Syftet med detta arbete Ă€r att se vad personalen pĂ„ Clas Ohlson i StockholmsomrĂ„det anser utgör en bra ledare.

Att bli ledare: hur pÄverkas karriÀren av bakgrund och syn pÄ jÀmstÀlldhet?

I Sverige finns av regeringen faststÀllda mÄl om en jÀmstÀlld arbetsmarknad. Trots detta Àr andelen kvinnliga chefer lÄg. Lagar och arbetsmarknadspolitiska ÄtgÀrder skapar förutsÀttningar för jÀmstÀlldhet och detta skapar i sin tur förutsÀttningar för detta inom organisationer. Dock finns fortfarande mÄnga strukturella hinder för de kvinnor som vill nÄ höga befattningar. Denna uppsats fokuserar pÄ att utröna vilka faktorer som har pÄverkat tio kvinnor pÄ chefsnivÄ att vÀlja en karriÀr som ledare.

AnstÀlldas pÄverkan av att byta chef - En kvalitativ undersökning inom ett svenskt detaljhandelsföretag

Syftet med denna uppsats Àr att hjÀlpa företagsledare att förstÄ hur en förÀndring i ledningsgruppen kan pÄverka de anstÀllda. Detta kan hjÀlpa företag att förbereda en förÀndring pÄ bÀsta sÀtt. UtifrÄn denna studie jÀmför vi olika anstÀlldas erfarenheter och med hjÀlp av den teoretiska referensramen drar slutsatser om hur förÀndringar i arbetsledningen kan pÄverka de anstÀllda..

Skolledares kommunikativa ledarskap - en studie i konsten att göra tankar gemensamma

Föreliggande studie syftar till att utifrÄn retorisk teori undersöka under vilka kommunikativa premisser det kommunikativa skolledarskapet verkar. Studien avgrÀnsas till en skolledare och kommunikationen kring ett specifikt utvecklingsprojekt. Undersökningen tar utgÄngspunkt i teoretiska antaganden som gör gÀllande att organisation, kommunikation och ledarskap konstrueras interaktivt. Metoden Àr kvalitativ, inspirerad av stimulated recall och bygger pÄ semistrukturerade intervjuer vid tvÄ tillfÀllen med en skolledare för en gymnasieskola och fyra medarbetare som har skolledaren som nÀrmaste chef. Intervjuerna har genomförts i samband med att ett större utvecklingsprojekt har initierats.

Interoperabla förestÀllningar i logistikens fotspÄr

Syftet med uppsatsen Àr att bedöma om officerare i logistikrollen har liknade uppfattningsom officerare i chefsrollen, avseende vilka interoperabilitetskrav som anses viktiga för attnÄ ökad effekt i logistikfunktionen i ett internationellt perspektiv. Detta har gjorts med stödav teorin om interoperabilitet samt analyserats med hjÀlp av en komparativ metod.Avseende den övergripande slutsatsen sÄ talar resultatet för att stora skillnader mellangrupperna har sammantaget inte kunna styrkas. Det finns emellertid skillnader frÄnundersökningen som indikerar att det rÄder olika uppfattningar om synen pÄ enstakainteroperabilitetskrav. Det rör sig framförallt om synen pÄ, framgÄngsfaktorn ledarskap medbetydelsen intellektuell förÀndring och ?ökat joint tÀnkande?, principerna flexibilitet- ochenkelhet samt samarbete och koordinering, basfunktionen uthÄllighet med de ingÄendelogistikfunktionerna drivmedel, reparation och materielunderhÄll samt reservdelar.Skillnaderna gÀllde i bÄde fredsbevarande- och fredsframtvingande operationer..

Sjuksköterskans ledarskap i teamet - möjligheter och hinder för sjuksköterskan att arbeta i team

Bakgrund: Enligt ?Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska? skall sjuksköterskan ?...ha förmÄga att utifrÄn patientens behov systematiskt leda, prioritera, fördela och samordna omvÄrdnadsarbetet i teamet utifrÄn medarbetarnas olika kompetens...?. Teamarbete gjorde arbetsgruppen effektivare genom bred samlad kompetens samt mindre sÄrbar vid förÀndringar. Syfte: Syftet var att fÄ kunskap om vad som skapar möjligheter samt hindrar sjuksköterskan att arbeta i team med fokus pÄ ledarskap. Metod: Studien var en litteraturöversikt bestÄende av tio vetenskapliga artiklar.

Tillit till utlÀndska hemsidor : En empirisk studie av studenters uppfattning

Organisationer strÀvar hela tiden efter att höja kvalitén pÄ sina varor och tjÀnster, samt att fÄ sina anstÀllda att prestera bÀttre. En viktig faktor för att lyckas Àr medarbetarnas hÀlsa. Tidigare forskning visar att en viktig del i det hÀlsofrÀmjande arbetet Àr ledarskap och kommunikation. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur Lidingö Stads kultur- och fritidsförvaltning har arbetat för att frÀmja sina anstÀlldas hÀlsa. Undersökningen byggde pÄ en kvalitativ forskningsmetod och utfördes genom halvstrukturerade intervjuer.

<- FöregÄende sida 66 NÀsta sida ->