Sök:

Sökresultat:

38663 Uppsatser om Ledarskap inom äldreomsorg - Sida 52 av 2578

En studie om sambandet mellan trivsel, ledarskap och socialt stöd inom personlig assistens

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag nÄgon form av informationssystem. För att effektivisera, förÀndra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett standardsystem som hjÀlpmedel. TyvÀrr innebÀr detta Àven att ett antal problem kan uppstÄ. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas Àr utebliven anvÀndaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett standardsystem, för att förbÀttra anvÀndaracceptansen.

En studie av hÀlsa och motion i ett verkstadsindustriföretag

Syftet med studien var att undersöka medarbetares instÀllning till organisationsförÀndring och sina chefers ledarskap. Undersökningsgruppen bestod av 322 personer. EnkÀt innehÄllande mÀtinstrumenten MLQ, LOT-R, PANAS och S/E anvÀndes. De anstÀllda fick ta stÀllning till pÄstÄenden gÀllande ledarskapet pÄ arbetsplatsen, instÀllning till förÀndring och hur de hade kÀnt sig som en konsekvens av en omorganisation. Denna kunskap ses som viktig för att förstÄ hur chefer bör förhÄlla sig till de anstÀllda för att lyckas i sina roller.

Klippan pÄ ett stormigt hav : HR-avdelningens utmaningar i en agil miljö

Syftet med vÄr uppsats Àr att studera hur olika arbetsroller förÀndras i en agil organisationoch vilka utmaningar HR-avdelningen stÀlls inför i den agila miljön. I organisationerdÀr chefsroller omskapas och medarbetarnas ansvar ökar behövs det skapas en kunskapom hur de tillskrivna rollerna förÀndras och vilka utmaningar som tillkommer med det. Igenomförandet av studien har vi valt att tillÀmpa en kvalitativ forskningsstrategi och enmultipel fallstudie för att fÄ en sÄ pass djup förstÄelse som möjligt.Den teoretiska referensramen innefattar teorier om ledarskap, följarskap och HRavdelningensroller för att sedan utmynna i teorier rörande agilt ledarskap, sjÀlvstyrandeteam samt agilt HR vilka har hjÀlpt oss att svara pÄ vÄr huvudsakliga problemformulering.Vidare redovisas vÄr empiriska datainsamling som samlats in genom intervjuer medinformanter som alla arbetar med agilt HR för att försöka skapa en sÄ rÀttvis bild av Àmnetsom möjligt. Den teoretiska referensramen och den empiriska datainsamlingen integreras ianalyskapitlet och vÀvs samman med vÄra egna reflektioner och tankar för att urskiljamönster och bakomliggande faktorer till de svar vi fÄtt.Slutligen presenteras uppsatsens slutsats som syftar att svara pÄ vÄrt huvudproblem ochvÄra delproblem. Vi kan konstatera att rollerna i en agil miljö förÀndras och den makt somtidigare varit associerad med ledarskapet till viss del försvinner och överlÄts pÄmedarbetarna.

Friskare och lönsammare företag genom individorienterat ledarskap

Bakgrund: Att undersöka sambandet mellan sjukfrÄnvaro och ledarskap Àr ett sÀtt att försöka förstÄ vad ohÀlsan beror pÄ. Att ohÀlsan och sjukfrÄnvaron pÄverkar individ, samhÀlle och företag diskuteras och försök har gjorts att klarlÀgga orsakerna. Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att beskriva hur personer i ledande befattning i ett urval av organisationer hanterar personalens hÀlsa/sjukfrÄnvaro, samt att dÀrefter förklara hur ledarskapet pÄverkar densamma. Avsikten Àr ocksÄ att, sÄ lÄngt det gÄr, utveckla och testa valda teorier samt att dra slutsatser om hur organisationer, med förÀndrat ledarskap, kan minska sjukfrÄnvaron och öka lönsamheten. Genomförande: Ur ett omfattande material tillhandahÄllet av Nyckaltalsinstitutet har fyra olika typer av organisationer tagits fram.

Ledarskapet i lÀraryrket : - sex pedagogers syn pÄ sitt ledarskap

Syftet med denna undersökning har varit att beskriva och analysera sex pedagogers syn pÄ sitt ledarskap. För att göra detta har jag genomfört sex kvalitativa intervjuer med olika pedagoger. De intervjuade Àr: tre förskolelÀrare, tvÄ lÀrare för yngre barn och en fritidspedagog. Pedagogerna Àr frÄn olika stÀder och olika arbetslag. Jag har utfört undersökningen utifrÄn fyra huvudfrÄgor:? Vad innebÀr ledarskapet?? Vad Àr det som pÄverkar ledarskapet?? Hur kan man utveckla sig sjÀlv som ledare?? Vilken sorts ledare behöver barn idag?Resultatet visar att ledarskapet i lÀraryrket framförallt innebÀr att lÀra barnen det sociala samspelet.

Patientbemötande inom primÀrvÄrden

Vad ledningen gör för att öka vÄrdcentralens attraktionskraft genom att involvera personalen för ett ökat patientbemötande - en komparativ studie mellan offentlig och privat primÀrvÄrd i Karlskronas nÀromrÄde..

Ledarskapsstrategier genom olika kommunikationsvÀgar : Kommunikativt ledarskap, intrycksstyrning och responsarbete ur ett chefsperspektiv

FramvÀxten av informationssamhÀllets möjligheter ger att chefer hanterar kommunikation genom olika kommunikationsvÀgar. Genom en kvalitativ intervjustudie undersöks hur Ätta chefer frÄn större organisationer kommunicerar i sitt dagliga arbete samt hur de agerar som ledare i olika kommunikativa forum. Kommunikativt ledarskap sker muntligt, skriftligt, via uttryck och agerande i bÄde nÀrvarande och distanskommunikation. FrÄgestÀllningarna Àr:Vilka övergripande strategier anvÀnder cheferna i sitt ledarskap genom olika kommunikationsvÀgar i organisationen?Vilka utmaningar uppfattar cheferna med kommunikation och hur hanterar de dessa?Vilka strategier anvÀnder cheferna för att förmedla ett önskat intryck av sig sjÀlva, i relation till medarbetaren? Analysen ger en mÄngfacetterad bild av kommunikation. Cheferna anvÀnder kommunikation stÀndigt, i alla former, i alla kontexter bÄde medvetet och omedvetet för att förmedla önskat intryck till medarbetarna.

PÄ vÀg mot en 24-timmarskommun- En fallstudie av Mjölby kommun

Syfte med vÄrt arbete Àr att identifiera och analysera framgÄngsfaktorer vid en kommuns förÀndringsarbete mot en modern, effektiv och medborgarorienterad förvaltning, en sÄ kallad 24-timmarskommun. För att nÄ detta syfte har vi valt att göra en fallstudie av Mjölby kommuns arbete med utvecklingen av 24-timmarskommun.FÀltarbetet har utförts med hjÀlp av kvalitativa semistandardiserade intervjuer med ÀmnesomrÄdets relevanta personer inom kommunen. Analys av empiridata har genomförts med hjÀlp av förÀndringsanalys enligt SIM-metoden.Resultat av vÄr undersökning visar att införande av 24-timmarskommun bör ses som en del av kommunens förÀndringsarbete mot en modern förvaltning. För att detta arbete ska vara framgÄngsrikt krÀvs det strategiskt ledarskap som ska ta fram, förankra och kommunicera visioner och mÄlbilder av den moderna förvaltningen i organisationens alla delar. Samarbete, systematisk process- och brukarorienterad verksamhetsutveckling och den professionella kompetensen utgör en garanti att uppstÀllda mÄlen och visioner for 24-timmarskommun kan förverkligas.

Ledarstil och toppning : En enkÀtstudie bland barn och ungdomscoacher i tre kommuner

Syfte och frÄgestÀllningDenna studie har som syfte att studera om olika ledarstilar pÄverkar om barnen fÄr vara med eller ej och dÀrmed pÄverkar utslagning samt i vilken omfattning coacherna anvÀnder toppning inom barn och ungdomsidrottsrörelsen. Syftet har mynnat ut i följande frÄgestÀllningar? Vilken ledarstil anvÀnds av coachen?? I vilken omfattning anvÀnds toppning i de 3 kommuner uppsatsen innefattar?MetodStudien Àr genomförd i VÀstra Götaland i tre kommuner. Respondenter vars alla idrotter Àr anslutna till Riksidrottsförbundet har idrottsföreningar som utgÄngspunkt. Respondenterna bestod av 4 kvinnor och 16 var mÀn.

Ledarskap, syskonposition och locus of control

En majoritet bland ledare i olika organisationer har en bakgrund som storasyskon eller ensambarn (Hudson, 1990). Denna studie genomfördes för att fÄ svar pÄ om personer med ledaransvar skiljer sig Ät gÀllande syskonplats och locus of control jÀmfört med de personer som inte har ledaransvar. Ledare och medarbetare pÄ en statlig myndighet svarade pÄ en enkÀt gÀllande plats i syskonskara, erfarenhet av ledarskap och locus of control. Resultatet visade att sistfödda i detta urval hade en högre grad av intern locus of control Àn förstfödda vilket kan tyda pÄ en annan typ av sistfödd pÄ denna myndighet. Urvalet var dock bristfÀlligt (N = 48) och slutsats kunde inte dras utan att riskera ett felaktigt resultat..

Hur ledare kommunicerar visioner : en fallstudie

Organisationer mÄste idag ha en förÀndringsberedskap för att ha möjlighet att hÀnga med i utvecklingen. I denna förÀndringsberedskap spelar organisationens medlemmar en stor roll, vilket gör att kommunikationen inom organisationen mÄste fungera och att visionen mÄste kunna motivera medarbetarna. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka pÄ vilka sÀtt som chefer och ledning kommunicerar organisationens vision.Undersökningen baseras dels pÄ litteraturstudier om ledarskap, kommunikation, visioner och kultur och dels pÄ fallstudier, som gjordes utifrÄn intervjuer med ledare frÄn olika sorters verksamheter. De fyra temana ledarskap, kommunikation, visioner och kultur visar sig alla pÄverka sÀttet organisationer kommunicerar visionen pÄ. Undersökningens analys grundar sig pÄ att fallstudierna diskuteras och analyseras utifrÄn teorin.I alla organisationer sker kommunikation hela tiden och med olika uttryck.

TvÄ sidor av samma mynt : ?Pedagogikens mervÀrde för det utvecklande ledarskapet?

The transformational leadership and the Swedish Armed Forces? basic outlook on pedagogy are two factors that affect a Swedish military officer. The author has identified a need of understanding the process of personal development. An understanding that couldn?t be supplied by the transformational leadership but that was found in the Swedish Armed Forces? basic outlook on pedagogy.

Ledarskap och ledarstilar i klassrummet : en intervjustudie utifrÄn ett lÀrarperspektiv

The purpose with this examine was to study the teachers perception of leadership in the classroom and also how they experience the conditions of this. The method used was qualitative, and builds on a total of six interviews. Stensmos five leadership tasks in the classroom that constitute leadership context have provided the theoretical basis of this study. The leadership tasks have therefore been used as theoretical tools in this study to analyze the teachers? reasoning about their own leadership style.

VĂ€gen till det goda klassrumsklimatet

Jag har i mitt examensarbete empiriskt studerat klassrumsklimatet sett ur tvÄ perspektiv, elevperspektivet och lÀrarperspektivet.Genom enkÀtundersökningar i en sexa, sjua och Ätta har jag undersökt hur klassrumsklimatet kan gestaltas av elever. Detta Àr klasser som jag har undervisat i under mina tre veckor lÄnga högstadiepraktik pÄ grundskollÀrarutbildningen och jag har sammanfattat mina dagboksanteckningar om respektive klass för att fÄ ytterligare ett perspektiv pÄ klimatet i klassen.För att belysa klassrumsklimatet i bÄde ett elev- och lÀrarperspektiv har jag lÀst litteratur inom omrÄdet för attfördjupa mina kunskaper och för att anvÀnda som grund till den empiriska studien.UtifrÄn enkÀtundersökningen, dagboksanteckningarna och litteraturstudien ville jag ytterligare fÄ lÀrares perspektiv pÄ klassrumsklimatet. Jag har dÀrför gestaltat ett fall som bygger pÄ konflikter som framgÄr av enkÀtundersökningen och egna erfarenheter frÄn min praktik i sexan, sjuan och Ättan. Jag har sedan vÀnt mig till de tre klasslÀrarna till de aktuella klasserna för att fÄ deras bild av fallet och hur man gÄr till vÀga för att skapa ett gott klassrumsklimat. Jag har ocksÄ försökt belysa hur lÀrarens ledarskap pÄverkar klimatet i klassen..

FörÀndringsarbete: ledarens syn pÄ lyckade och misslyckade
förÀndringsarbeten

Syftet med studien var att beskriva förÀndringsarbetet utifrÄn ledarens synvinkel. Vi inriktade oss pÄ förÀndringsledarens roll, och hur förÀndringsledaren bör agera för att lyckas. Vi undersökte Àven vanliga fel som görs vid ett förÀndringsarbete. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor gjorde vi en litteraturundersökning samt intervjuer med tre företagschefer. Undersökningen visade att det Àr svÄrt och sÀga hur en framgÄngsrik förÀndringsledare bör vara.

<- FöregÄende sida 52 NÀsta sida ->