Sök:

Sökresultat:

38663 Uppsatser om Ledarskap inom äldreomsorg - Sida 30 av 2578

Verksamhetschefers uppfattningar av specialistsjuksköterskans kompetens inom psykiatrisk vÄrd : En fenomenografisk studie

Syftet med studien var att undersöka verksamhetschefers uppfattningar av specialistsjuksköterskans kompetens inom psykiatri. En kvalitativ intervjustudie med fenomenografisk ansats valdes. Fenomenografi avser att beskriva hur fenomen i omvÀrlden uppfattas av mÀnniskor. Studien genomfördes i Mellansverige och sju informanter intervjuades med en semistrukturerad intervjuguide. Analysen resulterade i fyra olika uppfattningar av specialistsjuksköterskans kompetens.

Psykosocial arbetsmiljö och ledarskap: en kvalitativ studie om anstÀlldas upplevelser av den psykosociala arbetsmiljön med fokus pÄ ledarskap

Previous research has shown that the psychosocial work environment and leadership have a significant influence on the employees work satisfaction. Still there is much to explore regarding the employees experiences about these two subjects. A qualitative approach was used in this study to increase the understanding of the employeeÂŽs experience of psychosocial work environment and leaders role affecting it. Eight semi structured interviews were carried out at two organizations with four interviews in each place. The data was transcribed and a meaning concentration analysis was conducted.

Varför sÄ fÄ kvinnor? : En stuide om kvinnligt ledarskap inom svensk elitishockey

Under sÀsongen 2013/2014 arbetade fyra kvinnliga ledare pÄ högsta position inom svensk elitishockey vilket motsvarade 15 procent. Riksidrottsförbundets jÀmstÀlldhetsmÄl Àr att andelen representanter frÄn vardera kön ska vara minst 40 procent. Varför innehar sÄ fÄ kvinnor ledande positioner inom svensk elitishockey?FrÄgan besvaras genom att intervjua de kvinnliga chefer som tagit sig in i organisationerna och dÀrav fÄ ökad förstÄelse för kvinnligt ledarskap i en mansdominerad bransch. Tidigare forskning visar pÄ att kvinnor som försöker klÀttra i karriÀren möts av ett normativt motstÄnd vilket pÄvisas i teorierna om ?tokens? och glastaket.

Pedagogisk förmÄga, Social förmÄga, Ledarskap : egenskaper pÄ "bra" lÀrare?

AbstractUr ett elevperspektiv belyser uppsatsen frÄgan vad en ?bra? lÀrare Àr. Elevers Äsikter placeras in i tre större teman; pedagogisk förmÄga, social förmÄga samt ledarskap. Korrelation mellanvad elever anser viktigt och vad elever anser möta utforskas ocksÄ. Detta görs via en kvantitativ enkÀtundersökning.

Servant leadership : Vetenskap eller ideal?

Servant leadership Àr ett begrepp som visar potential inom ledarskapsforskningen, framförallt för att förklara meningsskapande ledarskap, hur ledaren leder sig sjÀlv samt hur ledarskap kan accepteras utan auktoritet. Problemet Àr att forskningen hittills varit alltför okritisk. Begreppets validitet har bevisats i kvantitativa mÄtt, men dess implikationer för sjÀlva ledarskapsutövandet eller ledaren Àr oklara.Syftet med uppsatsen Àr att testa begreppet servant leadership som verktyg för ledarskapsstudier. Kan begreppet konkretiseras och mÀtas? Kan man vara sÀker pÄ vad man mÀter? För att besvara dessa frÄgor omfattar uppsatsen en granskande litteraturstudie och en tillÀmpande fallstudie i tre delar.Resultaten antyder att begreppet servant leadership kan brista i precision och tillförlitlighet.

Kvinnors aspekter pÄ chefskap inom restaurangbranschen

Den privata restaurangbranschen Àr mansdominerad pÄ chefsnivÄ trots att det arbetar fler kvinnor inom restaurang. Totalt sett Àr ca 80 % av cheferna mÀn vilket gör att chefskap och ledarskap ses utifrÄn manligt tolkningsföretrÀde. Ofta Àr förestÀllningar om chefskap relaterade till förestÀllningar om kön och pÄ grund av detta dras mÄnga gÄnger slutsatsen att manliga egenskaper verkar passa bÀttre för ledarskap. Detta sÀgs bero pÄ att de som ansvarar för tillsÀttningen av chefsposten ofta reserverar chefspositionerna för mÀnniskor av sin egen sort och dÄ förstÀrks bilden av att denna sort faktiskt förtjÀnar dessa positioner. I litteraturen vi lÀst framgÄr det att mÀn och kvinnor allmÀnt har olika förutsÀttningar men att de trots det har mycket gemensamt.

Samarbete mellan olika verksamheter inom vÄrd och omsorg : Konsekvenser för olika personalgrupper

VÄr uppsats syfte Àr att belysa konsekvenser av ett nyinfört samarbete mellan verksamhetsomrÄden inom vÄrd- och omsorgsorganisationer. Genom kvalitativa intervjuer med enhetschefer samt omvÄrdnadspersonal sÄ har det empiriska materialet samlats in frÄn tvÄ olika kommuner i Sverige. För att analysera har vi anvÀnt oss av administrativ teori samt teorier om ledarskap. Resultatet visade att enhetschefer tenderar att vara mer positiva inför samarbete som arbetsform Àn omvÄrdnadspersonal. Vi menar att Àven om bÄda yrkeskategorierna arbetar utifrÄn samma mÄl, att ge god omvÄrdnad för brukarna, sÄ skiljer sig synen pÄ samarbete som arbetsmetod.

 GÀvle Strand - FrÄn vision till verklighet

Det rÄder en ojÀmn uppdelning av mÀn och kvinnor inom arbetslivets ledande poster, vilket till stor del kan hÀrledas till könsstereotyperna. I majoriteten av fallen Àr det mÀnnen som har makten inom nÀringslivet, sÄ Àven makten att förÀndra denna obalans. Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur manliga chefer ser pÄ ledarskap, sitt eget och andras, hur detta relateras till kön och vertikal könsegregering inom arbetslivet, samt vilka hinder de anser att det finns för kvinnor att nÄ ledande positioner. Fem manliga chefer intervjuades varefter en tematisk analys genomfördes. Ur materialet framtrÀdde teman som pÄvisar att dessa mÀn anser att kvinnor utgör mycket bra ledare, men hindras av en mÀngd faktorer.

LEDARSKAP I BYGGBRANSCHEN : - FrÄn ett medarbetarperspektiv

Det saknas forskning inom omrÄdet ledarskap för den skandinaviska byggsektorn i allmÀnhet. Den hÀr studien tar sin utgÄngspunkt i medarbetarens syn pÄ ledarskapet i ett större byggprojekt hos ett av nordens ledande bygg- och anlÀggningsföretag. Studien Àr gjord som en kvalitativ undersökning och sex intervjuer genomfördes med representativa medarbetare frÄn organisationen. Respondenterna var en blandad grupp, nÄgra tillsvidare anstÀllda hos PEAB, andra tillfÀlligt inhyrda. FrÄgorna berörde de anstÀlldas upplevelse av det utövade ledarskap som de sjÀlva exponerats för frÄn sina nÀrmaste ledare.

FramgÄngsfaktorer för ÄtergÄng i arbete inom JÀmtlands lÀns landsting : en kvalitativ studie

Tidigare forskning visar att det finns olika framgÄngsfaktorer för ÄtergÄng i arbete efter en lÄngtidssjukskrivning. Syftet med studien var att identifiera framgÄngsfaktorer för ÄtergÄng i arbete för personer som haft en lÄngtidssjukskrivning, d.v.s. lÀngre Àn 60 dagar, inom JÀmtland lÀns landsting (JLL). UtifrÄn resultatet i denna studie ville vi se om det förelÄg ett behov av mer stöd eller utbildning för JLL:s chefer. Studien var kvalitativ med semistrukturerade intervjuer med fem anstÀllda som varit lÄngtidssjukskrivna.

SÀkerhetskulturer i flygorganisationer: En jÀmförande studie mellan tvÄ flygorganisationer

Syftet med denna explorativa studie var att utforska sÀkerhetsklimat, psykosociala förhÄllanden och organisationsklimat i Transportflygorganisationen i Försvarsmakten och i företaget Golden Air. Författarna har studerat och jÀmfört de tvÄ flygorganisationerna, som skiljer sig Ät i struktur, ledning, resurser, visioner, uppgifter och mÄl. En enkÀtundersökning genomfördes med hjÀlp av instrumenten QPSNordic och Safety Culture. Av sammanlagt 125 utsÀnda enkÀter inkom totalt 74 svar (59 % svarsfrekvens), 53 ifrÄn Förvarsmakten och 21 ifrÄn Golden Air. Safety Culture visade att piloterna i Golden Air bedömde sin Arbetssituation signifikant mer positivt Àn flygförarna i Försvarsmakten.

Drömförskolan ? En studie om hur pedagogiskt ledarskap utvecklas genom aktionslÀrande

BAKGRUND: För att utveckla en skapande verkstadsverksamhet dÀr barnet stÄr i centrum, i egenskap av en kompetent individ, mÄste ledarskap och grupprocesser kritiskt granskas. Genom pedagogisk dokumentation synliggörs problemomrÄden att förÀndra och utveckla. Reggio Emilia-filosofin bidrar med den pedagogiska grunden och synen pÄ barnets rÀtt till sin egen kreativa process.SYFTE: Att ta reda pÄ hur en verkstadsverksamhet för barn, dÀr samma barngrupper sÀllan Äterkommer, kan utvecklas med hjÀlp av pedagogisk dokumentation.METOD: Studien baseras pÄ aktionslÀrande som metod, dÄ uppstart och utveckling av verksamheten Àr i fokus.RESULTAT: Resultatet visar att miljön i vilken barnen vistas antingen kan skapa förutsÀttningar eller hinder för dem. Genom ett kritiskt förhÄllningssÀtt gentemot miljön och genom att vÀlja att förÀndra den har vi Àven möjlighet att förÀndra barnens agerande i miljön. Genom att anvÀnda oss av deltagande observationer i konstverkstaden har vi fÄtt kunskap om vÄr egen verksamhet och vÄrt pedagogiska ledarskap..

Varaktigt engagemang i praktiken : En studie om faktorer som bidrar till hÄllbar organisationsutveckling

Studien avhandlar upplevelser kring vad som skapar varaktigt engagemang hos medarbetare i organisationsutvecklingsprojekt. UtifrÄn en kvalitativ metod med hermeneutisk ansats formulerades en teoretisk bakgrund av tidigare forskning inom Àmnet och en empirisk studie genomfördes. Den empiriska studien bestod av intervjuer med sex managementkonsulter frÄn tre konsultföretag med uppdrag inom nÀringslivet och offentlig sektor. Det empiriska materialet delades upp i kategorier som vÀxte fram genom analys och tolkning. De framgÄngsfaktorer som respondenterna menar skapar varaktigt engagemang Àr förstÄelse, förtroende, belöning, delaktighet, uppföljning och gott ledarskap.

Hur pedagoger anvÀnder ledarskapet för att skapa motivation i klassrummet

Örnehag, A. (2012) Hur pedagogerna anvĂ€nder ledarskapet för att skapa motivation i klassrummet. C-uppsats i Pedagogik, Högskolan i GĂ€vle, Akademin för utbildning och ekonomiSyftet med denna undersökning Ă€r att utifrĂ„n nĂ„gra grundskollĂ€rare och gymnasielĂ€rares perspektiv skapa kunskap hur de anser sig skapa motivation i klassrummet bland elever. Detta undersöks bĂ„de i grupp och pĂ„ individnivĂ„. LikasĂ„ avser uppsatsen att problematisera vilken form av ledarskap/ledarstil som anses skapa goda förutsĂ€ttningar för att eleverna skall kĂ€nna motivation i skolarbetet.

Ledande kommunikatörer eller kommunikativa ledare?

Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka hur ledare pÄ högre nivÄ idag ser pÄ begreppen ledarskap och kommunikation. Jag har studerat hur dessa ledare konstruerar begreppet ledarskap och kommunikation och förhÄllandet dem emellan. Jag har stÀllt frÄgor som syftar till hur de idag ser pÄ begrepp som dessa, samt ocksÄ spÄrat uttalanden som skiljer pÄ dialog och diskussion, transmission eller meningsskapande kommunikation. Vad gÀller ledarskap har jag spÄrat uttalanden som kan belysa varifrÄn konstruktioner om ledarskap kommer. Problemet som jag ser det, Àr att de vÀrderingar som implicit ligger i begreppet ledarskap motarbetar de ledarskapsfilosofier som gör ett försök att utveckla framtidens ledarskap genom att lÀgga pÄ olika adjektiv som kommunikativt, visionÀrt, symboliskt etcetera.Jag vill alltsÄ i denna studie lyfta fram ett synsÀtt som lÀgger fokus pÄ kommunikationen, inte ledarskapet, med tanke pÄ att det idag argumenteras för nÄgot som kallas kommunikativt ledarskap.

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->