Sök:

Säkerhetskulturer i flygorganisationer

En jämförande studie mellan två flygorganisationer


Syftet med denna explorativa studie var att utforska säkerhetsklimat, psykosociala förhållanden och organisationsklimat i Transportflygorganisationen i Försvarsmakten och i företaget Golden Air. Författarna har studerat och jämfört de två flygorganisationerna, som skiljer sig åt i struktur, ledning, resurser, visioner, uppgifter och mål. En enkätundersökning genomfördes med hjälp av instrumenten QPSNordic och Safety Culture. Av sammanlagt 125 utsända enkäter inkom totalt 74 svar (59 % svarsfrekvens), 53 ifrån Förvarsmakten och 21 ifrån Golden Air. Safety Culture visade att piloterna i Golden Air bedömde sin Arbetssituation signifikant mer positivt än flygförarna i Försvarsmakten. QPSNordic visade att piloterna i Golden Air bedömde Kvantitativa krav, Inlärningskrav, Rolltydlighet, Rollkonflikt, Positiv utmaning i arbetet, Förutsägbarhet, Upplevelse av mastery, Stöd från kamrater, Rättvist ledarskap, Socialt klimat, Arbetets centralitet och Engagemang i organisationen signifikant mer positivt än flygförarna i Försvarsmakten. Flygförarna i Försvarsmakten bedömde Kontroll av arbetstakt och Kontroll av beslut signifikant högre än piloterna i Golden Air. Utifrån dimensionerna Uppmuntrande ledarskap och Rättvist ledarskap i QPSNordic genomfördes en multipel regressionsanalys mot Safety Cultures nio säkerhetsdimensioner. Uppmuntrande ledarskap och Rättvist ledarskap korrelerade starkt med dimensionerna Rapporterande, Lärande, Kommunikation, Attityder till flygsäkerhet och Uppfattning om flygsäkerhet, vilket tyder på att ledarskapet i organisationerna har stor påverkan på säkerhetsklimatet.

Författare

Håkan Gunér John Van Der Reep

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..