
Sökresultat:
1527 Uppsatser om Lean-board - Sida 4 av 102
Anslagstavlan VERA
The objective of this study is to examine how Lean can make the utilization of inventory more effective and, from a Lean perspective, examine how the value-adding activities related to inventory can increase. To examine this, a case study was perfomed at Svenska Fönster. The conclusions of this study are that Lean can advantageously be applied on inventory to increase the efficiency. .
Noble Operations: En studie av Stadshuskällarens processflöden
The aim of this thesis is to study Stadshuskällaren?s operational processe flow and identify their operational characteristics. The uniqueness of Stadshuskällaren is that they are breaking the law of trade-offs regarding volume/variety, much like Toyota managed to do ? which spawned the entire field of research of the ?Lean Philosophy?. In the thesis the characteristics we identify through analysis, which enables Stadshuskällaren to break the trade-off, are compared with the principles of Lean service theory, which ultimately stem from Toyota.
Lean Healthcare och verksamhetsstyrning : En fallstudie på sex svenska sjukhus
Bakgrund: Under de senaste decennierna har den offentliga svenska sjukvården genomgått stora förändringar. Ett av de begrepp som implementeras är Lean Healthcare. Begreppet bör ses som en filosofi och strategi. Verksamhetsstyrningen bör anpassas efter vald stra-tegi, som exempelvis Lean Healthcare. Det finns dock inte en universell metod för hur styrningen bör anpassas efter Lean Healthcare, utan styrningen bör vara individuellt anpas-sad.Syfte: Syftet med denna studie är att genom att studera sex sjukhus utreda hur sjukhusens verksamhetsstyrning stödjer strategin Lean Healthcare.Metod: Vi uppfyllde vårt syfte genom att göra en multipel fallstudie på sex sjukhus tillhö-rande två landsting, Skåne och Jönköping Vi har intervjuat personer med olika befattningar på sjukhusen för att skapa oss en uppfattning om hur Lean Healthcare stöds i sjukhusens verksamhetsstyrning.
Lean i den fysiska planeringsprocessen : ?It?s not about finding the big fish, but fishing all the time?
Den svenska planprocessens effektivitet är ett problematiskt och omdiskuterat ämne. Uppsatsen behandlar effektivisering av den fysiska planeringsprocessen med leanteoretiska begrepp som utgångspunkt. På senare tid har flera alternativa lösningar för effektivisering uppkommit. En av dessa lösningar är lean, en verksamhetsstrategi med ursprung från Toyotas produktionsfilosofi. Uppsatsen utgår ifrån en kvalitativ forskningsmetod med målet att genom intervjuer, offentliga rapporter och litteratur granska den svenska planeringsprocessen och fenomenet lean inom fysisk planering.
Underlag för implementering av 5S
ABB Capacitors Ludvika started their LEAN-project in november 2010, but still has not the whole factory been introduced to the LEAN-tool called 5S. 5S is only implemented on the ?easiest? work-areas.By implementing 5S, at the workingstation called inburkningen, would make the workstation and the area around it much more structured, clean and systematized. The operators are a little bit skeptical to the work that includes continuous improvement today, because they can not see any progresses. If 5S were implememted the operators would be able to avoid searching for tools because with 5S, each tool will have a specified place at the workstation.5S would simplify the cooperation between the shifts, because 5S includes clear instructions for how the workstations will be cleaned after each shift.This report will include my recommendations, thoughts and opinions regarding however ABB Capacitors Ludvika should implement or not implement the LEAN-tool 5S.
Hur Lean? Två fallstudier om Lean-modellen inom offentlig sektor
Bakgrund Lean är en managementmetod från privata näringslivet med ursprung från Toyotas bilproduktion i Japan och är både en filosofi om ständiga förbättringar mot perfektion och en metodik. Allt fler offentliga organisationer väljer att ta till sig Lean-modellen varför forskning inom området är ett aktuellt ämne.SyfteSyftet med denna uppsats är att besvara tre frågor:1. Varför väljer vissa kommuner/verksamheter att tillämpa Lean?2. Hur implementeras Lean, och i vilken grad sker anpassningen till lokala förutsättningar?3. Finns det några faror förbundna med Lean?MetodFörutom vetenskaplig litteratur har fallstudier bedrivits vid två offentliga verksamheter som arbetar med Lean; Äldreomsorgen inom Vara Kommun och synverksamheten i Borås vid Västra Götalandsregionen. Intervjuer, tolkning av dokument och observationer har använts.ResultatVald teori för uppsatsen visar att de bakomliggande skälen för politiker och makthavare att införa Lean kanske mera handlar om att erbjuda verksamheten ett skyltfönster av framgång (Legitimitet!) än att ta i tu med utmaningarna i verksamheten. En annan bidragande orsak till att införa Lean kan vara den omvända bevisbördan ? att en organisation som inte har Lean får förklara varför man inte har det.Det finns risker med Lean.
Underlag för implementering av lean : För Atlas Copco Craelius AB
The Production Manager at Atlas Copco AB Craelius wants to adopt a lean approach to become more competitive. This thesis is an exploratory study of the subject and what it means for the business activity and its implementation process.The objective is to provide a basic understanding of lean to the company, and what this means for Atlas Copco AB Craelius. The report describes the industrial revolution in brief. This is because the company itself must understand where certain ways of looking at production management is derived from. Furthermore, it provides an understanding of Lean's origins.
Utvärdering av Lean i en människobehandlande organisation
Denna utvärdering ämnar svara på om arbetssättet Lean har minskat stressen, ökat stödet och ökat effektiviteten hos medarbetarna i en enhet hos Försäkringskassan. En webenkät har använts för att samla in den empiri som har analyserats. Slutsatserna visar på att medarbetarna anser att Lean i begränsad utsträckning har minskat stressen, delvis ökat stödet i deras arbete och i mindre utsträckning ökat deras effektivitet..
Operatörsunderhåll : Ett examensarbete om att använda 5S till hjälp för att förbättra operatörsunderhållet
As the final course in the education ?University Diploma Programme for Process Operators? there is a thesis in cooperation with a company required.This thesis is about operator maintenance and 5S made at Metsä Board in Husum.In this report you can read my opinions and conclusions based on literature studies and the interviews that have been made with the staff at PM6 (the paper machine).I chose to focus on the theory of lean, 5S and operator maintenance because it covers the area of this thesis.The operators shall do their rounds to make sure that the equipment works fine. They shall also write down things that they notice in a checklist. This is not done as it should be and the question is: can this be solved by using 5S?My conclusion of this thesis are:Better review of the task so that everyone is involved.
Lean och Agile : En jämförelse inom IT och produktion
Lean och Agile är två arbetsmetodsfilsofier utvecklade från produktion respektive IT. Denna rapport ämnar besvara hur dessa är relaterade och om filosofierna med fördel kananvändas inom motstående område. En teoretisk litteraturstudie har genomförts med sökningar i databaser efter relateradforskning. Detta gav en god inblick om de både områdena var för sig och även omanvändandet av Lean inom IT. Däremot saknades information om Agile inom produktion.
Framgångsrik Implementation av Lean : Förbättrade möjligheter med implementationsmodell
Lean production is the name given to Toyota?s Production System (TPS) by the west. The continuous improvements of their operations through Lean has made Toyota into the largest car manufacturer in the world. This, in turn, has led to several studies regarding both Toyota and their system as to find ways to apply Lean in other organizations. Even so, over 90 percent of all companies fail to implement Lean.
Lean på Skånes Universitetssjukhus
Detta arbete behandlar platsidentitet i relation med ny exploatering. Jag börjar med att beskriva plan exploatering. Jag börjar med att beskriva plan och bygglagen samt medborgardialogen som är ett planverktyg för att engagera människor i planprocessen. Jag går sedan in på detaljplanen över Gasklockorna 3 och 4 i Hjorthagen, en stadsdel i norra Stockholm..
Lean service : Implementering av lean i en serviceorganisation
Syftet med denna uppsats är att granska hur ett företags arbete överensstämmer med lean service samt ge förslag på hur verksamheten kan förändras för att bättre arbeta enligt lean. Detta görs inom ett begränsat område av företagets serviceverksamhet, hantering och rutiner av nycklar. Studien utförs i ett företag i hiss och rulltrappsbranschen som arbetar med allt från tillverkning och montering till underhåll.Arbetet utförs genom intervjuer med anställda med god spridning av befattning och arbetsuppgifter och observationsstudier av serviceverksamheten i aktuell organisation samt viss benchmarking med annan verksamhet som upplever samma problem.Studien visar att verksamheten har tillgång till en rad verktyg som enligt många definitioner karaktäriseras som lean, men benämns internt till viss del under andra namn. Vidare kan det konstateras att dessa verktyg och rutiner inte implementerats till serviceverksamheten varför lean inte i dagsläget anses tillämpas. Utav detta kan slutsatsen dras att det inte är tillräckligt att utarbeta och ha lean-verktyg tillgängliga för att lean ska tillämpas.
Lean & Kaizen -dröm eller verklighet? : En kvalitativ studie med kundperspektiv i fokus
This qualitative study involves the implementation of Lean and Kaizen methods in a Swedish service industry. Lean philosophy is based on a method to achieve more with less. In practical terms this means that the use of an organization's resources is improved. The origin of Lean is the Toyota Production System. Now, Kaizen methods give managers and employees a better more efficient system to reach their goals within the organization or company.
En fallstudie med fokus på arbete med Lean och värdeflödesanalyser
Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur en offentlig organisation som uttalat arbetar med Lean förhåller sig till Lean, samt belysa hur värdeflödesanalyser kan tillämpas i det dagliga arbetet med Lean. I litteraturundersökningen framkom det att lean är svårt att definiera och arbeta med. Bakgrundsdiskussionen tar upp en ansträngd sjukvård som tidigare har erfarenhet av att introducera metoder och arbetssätt avsedda för privat verksamhet. Som ett resultat av litteraturundersökningen, bakgrunden och problemdiskussionen leder frågeställningen för studien till hur uppfattas Lean inom en offentlig verksamhet där man uttalat arbetar med Lean? skiljer sig uppfattningen åt beroende på vem man frågar i den hierarkiska strukturen? I så fall på vilket sätt? För att besvara frågeställningen användes kvalitativ forskningsmetodik med induktivt och deduktivt synsätt.