Sök:

Sökresultat:

408 Uppsatser om Lars Levi Læstadius - Sida 20 av 28

Att leda löshÀstar : En studie om hur resurskonsulter upplever ledarskapet pÄ kundföretagen

SammanfattningTitel:Att leda löshÀstar - en studie om hur resurskonsulter upplever ledarskapet ikundföretagenNivÄ:C-uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare:Sabina Molin och Kamilla KristofferssonHandledare:Monika Wallmon och Lars EkstrandDatum:2015 ? JanuariSyfte:Syftet med detta arbete Àr att med hjÀlp av leader-member exchange theory undersökautbytesrelationerna mellan resurskonsulter och deras nÀrmaste ledare pÄ kundföretaget samtvilka ledarbeteenden som anvÀnds för att leda inhyrd arbetskraft och hur de pÄverkarrelationerna.Metod:Denna uppsats har ett positivistiskt förhÄllningssÀtt och det anvÀnds en hypotetiskdeduktivmetod som innebÀr att hypoteser deduceras frÄn teori och sedan prövas mot empiri.En kvantitativ ansats anvÀnds genom att samla in empiri genom webbenkÀter som skickades uttill 148 respondenter.Resultat & slutsats:Undersökningen visade att stödjande ledarskap och leda som förebildhade störst pÄverkan pÄ utbytesrelationerna. De ledarbeteenden som anvÀndes i störstutstrÀckning var berÀttigande och erkÀnnande. Utveckling och visionerande anvÀndes allraminst. De flesta utbytesrelationer var höga.Förslag till fortsatt forskning:Flera förslag till fortsatt forskning presenteras men vi finner attundersöka bÄde ledare, ordinarie och inhyrd personal för att jÀmföra hur ledarskapet se ut ochfÄ en bredare bild Àr frÀmsta intresset.Uppsatsens bidrag:Denna uppsats har bidragit med en insyn i hur ledare leder inhyrd personaloch hur detta ledarskap ser ut i form av ledarbeteenden och utbytesrelationer.Nyckelord:Ledarskap, inhyrd personal, utbytesrelation, leader-member exchange theory,ledarbeteende, transformativt och transaktionellt ledarskap..

NÀr förtroendet Àr starkaste valutan

Uppsatsens titel: NĂ€r förtroendet Ă€r starkaste valutan ? En studie om förtroende och extern kommunikation under finanskrisen, med fokus pĂ„ storbankerna Swedbank och Handelsbanken.Seminariedatum: 2009-01-12Kurs: Kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp.Författare: Cecilia Brandt och Åsa LifbomHandledare: Lars PalmExaminator: Ulrika SjöbergNyckelkord: Kommunikation, förtroende, varumĂ€rke, finanskris, media, Swedbank, HandelsbankenSyfte: Syftet med vĂ„r studie Ă€r frĂ€mst att undersöka hur Swedbank och Handelsbanken agerar i sitt förtroen- deskapande under finanskrisen. Vi vill se hur de profilerar sig sjĂ€lva och försöker bibehĂ„lla förtroendet hos sina privatkunder, pĂ„ sĂ„vĂ€l central som lokal nivĂ„. Rapporten avser undersöka hur de under finanskri- sen agerat ur kommunikationsperspektiv och hur detta sedan lett till antingen en förstĂ€rkning avvarumĂ€rket eller till en förtroendeförlust, eventuellt förtroendekris. Detta ur bĂ„de bankernas eget perspek- tiv och enligt vĂ„r mening, med grund i teorin.Metod: Uppsatsen har en kvalitativ ansats.

Att synliggöra jÀmlikhet mellan skillnader: en bildningsgÄng i humor

Dikterna "SjÀlvbiografi" och "Partitur" kan ses som ett bidrag till 60-talets seenderelativistiska litterÀra debatt, genom att de visar hur ett liv som Àr prÀglat av 'osynlighet' och oförstÄende kan uppfattas som ett "döden-i-livet"-tillstÄnd. Men de visar Àven hur man genom dialog kan Ästadkomma en förÀndring. I "SjÀlvbiografi" synliggörs tvÄ dialoger. En inre dialog i form av minnets cirkularitet mellan nu och dÄ och en yttre mellanmÀnsklig dialog som blir synlig genom diktjagets replik. I dessa dialogers möte formas en kritik mot patriarkatets selektiva seende, i sÄvÀl den litterÀra traditionen som den samtida seenderelativistiska litterÀra debatten. Kritiken kommer till uttryck i potatismetaforen och visar att en ohÀlsosam yttre miljö pÄverkar det inre och gör att en 'osynlig' mÀnniska, bildligt talat, ruttnar bort.

Utformning av ett balanserat styrkort - En fallstudie pÄ Lindabs svenska filialer

Uppsatsens titel: Utformning av ett balanserat styrkort - En fallstudie pÄ Lindabs svenska filialerKurs: Examensarbete, Civilekonomexamen, Controller, 30hp (4FE03E)LÀrosÀte: Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, VÀxjöFörfattare: Martin Andersson och Stefan KesakHandledare: Elin Funck Examinator: Lars-Göran AidemarkDatum: 2012-05-26Nyckelord: Balanserat styrkort, Benchmarking, PrestationsmÀtning, Strategi, FörsÀljning, Filialverksamhet Bakgrund: Lindab Àr en internationell ventilations- och byggkoncern som Àr uppdelad i de tre affÀrsomrÄdena Ventilation, Building Components och Building Systems. FörsÀljning och distribution av Lindabs produkter sker frÀmst via egna filialer. Studien fokuserar pÄ de svenska filialerna och utgÄr frÄn Lindabs önskemÄl om att fÄ hjÀlp med att förbÀttra sin prestationsmÀtning samt öka jÀmförbarheten mellan filialerna.Syfte: Uppsatsen syftar till att utforma ett balanserat styrkort för Lindabs försÀljnings- och distributionsfilialer i Sverige för att ge förutsÀttningar för en bÀttre kontroll och styrning av deras prestationer och öka jÀmförbarheten mellan filialerna.Metod: Vi har genomfört en fallstudie pÄ Lindabs svenska filialer med en abduktiv forskningsansats. Det empiriska materialet grundar sig pÄ intervjuer, filialbesök, samt externt och internt material.Resultat och slutsats: Vi har utformat ett balanserat styrkort som möjliggör bÀttre kontroll och styrning av filialernas prestationer genom att Lindabs vision och strategier har brutits ner i strategiskt viktiga mÄtt i de olika perspektiven. VÄrt styrkort skapar dessutom en balans mellan kortsiktiga och lÄngsiktiga mÄlsÀttningar, externa och interna prestations­perspektiv, finansiella och icke-finansiella mÄtt samt mellan utfallsmÄtt och drivande mÄtt.

TillfredsstÀllelse och lojalitet frÄn ett kundperspektiv

Title: Satisfaction and loyalty from a customer viewpoint Level: Final assignment for Master degree in Business Administration Authors: Thomas Blomqvist and Per Nilsson Supervisor: Lars-Torsten Eriksson Date: Januari 2010Purpose: The overall purpose of our paper is to describe Alfas customers based on the level of satisfaction and loyalty. We also want to find out if there are specific characteristics of customers with a high degree of satisfaction and loyalty.Method: We have used both secondary and primary data in the paper. We started with a review of relevant literature to seek knowledge in the field of customer satisfaction and customer loyalty. Thereafter we conducted a prestudy by interviewing three of Alfas employees, and finally we conducted a quantitative survey on Alfas customers. The results were analyzed and compared against current theory of customer satisfaction and customer loyaltyResults & conclusion: The results suggest that Alfa is successful in meeting customer expectations in service delivery, even if we can confirm differences in outcome between the three businessareas.

How to source from Russia? - A multiple case study of six companies? experience of purchasing in Russia

Abstract Title: How to source from Russia? - A multiple case study of six companies? experience of purchasing in Russia. Authors: Richard WerthĂ©n, Technology ManagementJohan ÖhlĂ©n, Production Engineering and Management Supervisors: Christer Kedström, Dept of Business Administration Johan Lundin, Dept of Industrial Management and Logistics, Engineering LogisticsRolf Blomgren, Purchasing Manager SR, ScaniaLars Erik Nerback, Purchasing Director SE, Scania Issues: The issues presented are:? What characterise Russia as a supplier market?? Which sourcing experiences have been made by other Swedish companies in Russia?? How can this knowledge be utilised at Scania? Purpose: The purpose of this master thesis is to find out whether it is worthwhile for Scania to look for new suppliers in Russia, based on other Swedish companies? experiences of purchasing in the country. Method: In order to answer the purpose of our thesis the study of Scania?s purchasing organisation has to be complemented with in-depth studies of other companies? purchasing organisations.

Judiska högtider i tre lÀroböcker En jÀmförande analys av hur judiska högtider framstÀlls i tre lÀroböcker avsedda för Religionskunskap 1 pÄ gymnasiet

The purpose of the study is to analyse the representations of Jewish festivals and how they affect the teaching in three textbooks for Religious Education 1 in Secondary Upper Education. The textbooks are Religion och livet (2007) written by Börge Ring, Religionskunskap för gymnasiet (2009) written by Lars-Göran Alm and Religion 1 för gymnasiet (2012) written by Lennart Göth, Katarina Lycken RĂŒter and Veronica Wirström. The basis for the study is the phenomenological perspective as described by Émile Durkheim and in particular Carl-Henrik Grenholm and Karl-Johan Illman. It tells that religion cannot purely be understood as a religious belief without its rituals. This phenomenological perspective on religion both the curriculum and syllabus encourages.

Ett brev frÄn Herr P : om det personliga hos Björn Lövin

For the Swedish artist Björn Lövin, the personal was a problem. In his first exhibition in Moderna Museet, Lövin observed through the fictitious character Mr. P (for »Personality«) the ruptures in the Swedish welfare state. The exhibition Konsument i oÀndligheten och Herr P:s penningar (Consumer in Infinity and Mr. P?s Money) (1971) was composed of two environments, through which a veridical working class apartment and a high street with life-sized mannequins and furniture characteristic of its time, visualized the societal discrepancies in the welfare state as well as the art world of the early 1970s.

Balanced Scorecard inom offentlig verksamhet - Verksamhetsstyrning i Helsningborgs stad

Sammanfattning Uppsatsens titel: Balanced Scorecard inom offentlig verksamhet ? Verksamhetsstyr-ning i Helsingborgs stad Seminariedatum: 2002-01-17 Kurs: Kandidatuppsats i företagsekonomi (FEK 581) Författare: Jånos Hammer, Lars Rolkert Handledare: Ulf Ramberg, Gert Paulsson Nyckelord: Balanced Scorecard, balanserat styrkort, ekonomisk styrning, offent-lig verksamhet, strategi Problem: Den politiska dimensionen komplicerar införandet av Balanced Sco-recard. Politikernas avsikter har avgörande betydelse för myndighe-ternas arbete och organisation. Medan beslutsprocesserna pÄ den pri-vata marknaden rÀttfÀrdigas genom att de Àr fattade av individerna sjÀlva efter fritt val, rÀttfÀrdigas de offentliga insatserna genom det sÀtt pÄ vilket besluten har tillkommit. De frÄgestÀllningar vi vill be-svara Àr följande: Hur ser strukturen av Balanced Scorecard ut i en offentlig verksamhet? Vad krÀvs det av en offentlig organisation för att införandet av BSC ska lyckas? Hur pÄverkar införandet av BSC andra befintliga styrverktyg? Syfte: Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att beskriva hur styrkortets upp-byggnad ser ut i en kommunal verksamhet.

Datorstöd i undervisningen : -

Datorn Àr en stor del av ungdomars vardag, men hur stort utrymme fÄr den i skolan? Min undersökning syftar till att ta reda pÄ hur, om och varför datorn anvÀnds inom svenskundervisningen pÄ gymnasiet. Vad ser lÀrarna för skÀl för respektive emot att ta in datorn i klassrummet, och hur fÄr lÀrarna sina kunskaper om datoranvÀndning, Àr delar jag ocksÄ Àmnar undersöka.Jag har riktat in mig pÄ lÀrarnas syn och gjort kvalitativa intervjuer med sju lÀrare, verksamma pÄ fyra skilda skolor i olika orter i Sverige. I kapitlet bakgrund tas upp hur datorn har tagit sig in i skolan, vad lÀroplanen sÀger samt vilka möjligheter och barriÀrer som datorn har mött under vÀgen in i skolan. Jag har lagt min utgÄngspunkt i framförallt forskarna Ulla Riis, Gunilla Jedeskog och Lars Bolanders undersökningar kring detta.

Torsbergsandan : Kultur och motivation

SammanfattningTitel: Torsbergsandan ? Kultur och motivationNivÄ: C-uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare: Suleyman Alp och Ronnie HuangHandledare: Lars EkstrandDatum: April 2013Syfte: Med denna studie vill vi fÄ en ökad förstÄelse för hur ledare kan motivera sinamedarbetare för att skapa en starkare organisationskultur.Metod: De tre metoder som vi har anvÀnt oss av i vÄr uppsats Àr kvalitativ metod,hermeneutisk metod samt deduktiv metod. Den kvalitativa metoden har vi valt eftersom dentill största delen inte krÀver nÄgra berÀkningar eller siffror utan snarare förstÄelse förmÀnniskors handlingar. Hermeneutiken lÀmpar sig vÀl i vÄrt arbete. VÄrt Àmne handlar omledarskap och krÀver mÄnga tolkningar vilket Àr en del av hermeneutiken.

FrÄn teori till praktik - En fallstudie av balanserad styrning pÄ Handikappförvaltningen Karlskrona kommun

Abstract Title: From Theory to Practice - A case study of Balanced Scorecard at the disability management in the municipality of Karlskrona Authors: Erica Isacsson and Marthina JohannessonSupervisor: Elin K. FunckExaminer: Lars-Göran AidemarkContact person at the disability management in the municipality of Karlskrona: Claes Wiridén, DirectorSchool: School of Business and Economics, Linnaeus University, VÀxjöCourse: 4Fe03E, Thesis, 30 ECTS credits.Date: 2011-05-27Purpose: The purpose of this study is to describe and explain how the Disability Management thinks that their Balanced Scorecard will be used, namely what is the planned use. We will also describe and explain how the balanced scorecard is actually used.Methodology: We have conducted an abductive, qualitative case study. The empirical material is collected through interviews, observations internal as well as external written material. The theoretical framework is based on the published texts in books, scholarly articles and dissertations.

Kan Idre FjÀll locka till sig fler besökare, och i sÄ fall hur? : Sommarturism i svenska fjÀllen

Idre Àr idag Sveriges populÀraste sommardestination i fjÀllvÀrlden. Med sin sommarsatsning som de började redan pÄ 1970-talet har de varit ensamma aktörer pÄ marknaden under mÄnga Är och dÀrigenom kunnat styra marknaden som de behagat. Med denna uppsats Àmnas utreda om möjligheten finns för Idre FjÀll att attrahera Ànnu fler besökare sommartid, och i sÄdant fall hur de ska gÄ tillvÀga för att lyckas med detta? Den teoretiska bas som anvÀnts Àr en egenhÀndigt utformad modell med avsikt att fungera som ett verktyg för att hjÀlpa företaget att beskriva de faktorer destinationen mÄste ha i beaktande inför framtiden. För att genomföra uppsatsen har kÀllmaterialet som erhÄllits genom en intervju med Lars Paulsson pÄ företaget Resurs AB varit av vÀldigt stor vikt.

PoÀngen med en-till-en? : Sex lÀrares uppfattningar av den personliga datorns roll i lÀrprocessen

HÖGSKOLAN FÖR LÄRANDE OCH KOMMUNIKATION (HLK) Högskolan i JönköpingD-uppsatsVĂ„rterminen 2011SAMMANFATTNINGLars JohannessonPoĂ€ngen med en-till-en?Sex lĂ€rares uppfattningar av den personliga datorns roll i lĂ€rprocessen.Antal sidor: 40En trend i skolans teknikutveckling Ă€ren-till-en, vilket innebĂ€r att varje elev fĂ„r en egen bĂ€rbar dator att dis-ponera för skolarbete. MĂ„nga skolor har eller planerar en-till-en-satsningar och det finns stora förvĂ€ntningar pĂ„ resultaten. Nya förhĂ„llanden i en verksamhet innebĂ€r förĂ€ndringar och dessa Ă€r viktiga att undersöka och beskriva. Det behövs ökad kunskap om hur en-till-en pĂ„verkar elevernas lĂ€rande, lĂ€rarnas undervisning och de effekter som en-till-en för med sig.

LÀrarens förhÄllningssÀtt som levd erfarenhet : En fenomenologiskt inspirerad intervjustudie

UtifrÄn en kvalitativ undersökning med inspiration av fenomenologin, har studiens syfte varit att undersöka lÀrarens förhÄllningssÀtt vid förÀldrasamverkan ur ett lÀrarperspektiv. Vi har anvÀnt oss av tre principer frÄn Lars Eriksons (2004) avhandling FörÀldrar och skola som analysbegrepp för att bland annat fördjupa och pröva resultatet frÄn vÄr empiri, men Àven för att pröva och analysera principerna. VÄra tvÄ forskningsfrÄgor ligger till grund för studiens utformning, Vilka teman vid fenomenet förÀldrasamverkan framtrÀder dÄ lÀrarens förhÄllningssÀtt studeras som levd erfarenhet samt Hur kan vi förstÄ lÀrarens levda erfarenhet i förhÄllande till Eriksons (2004) principer och hur kan principerna prövas i förhÄllande till vÄr empiri. Ur ett historiskt perspektiv har vi problematiserat förÀldrasamverkan som en komplex relation som har förÀndrats frÄn tidigt 1900- tal fram tills i dag. Vi har avslutat arbetet med en diskussion kring studiens delar.Studien utfördes genom en fenomenologiskt inspirerad intervjustudie med tillhörande intervjuguide, dÀr frÄgorna var halvstrukturerade och informanterna gavs stort utrymme att dela med sig av sin livsvÀrld.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->