Sök:

Sökresultat:

57 Uppsatser om Lagerhantering - Sida 2 av 4

IS/IT som möjliggörare av affärsprocessförändring

Syftet med denna uppsats är att, ur ett processorienterat perspektiv, undersöka hur IS/IT används som möjliggörare av affärsprocessförändring. Vår undersökning baserar sig på ett fallföretags förändring av affärsprocessen Lagerhantering. De slutsatser vi kan dra grundar sig på fallföretagets situation och de förändringar som de har gjort. Företaget har som vi ser det genomfört en process-redesign. För att möjliggöra process-redesign har Företaget implementerat ett helintegrerat informationssystem med gemensam databas.

Lagerhantering och materialflöde vid SSAB Tunnplåt AB i Finspång

Detta examensarbete är skrivet på uppdrag av SSAB Tunnplåt AB i Finspång. Syftet är att, för en framtida produktionskapacitetsökning, utreda konsekvenser på materialflöde och lagerbehov i lagren för förvaring av råmaterial, färg och färdigt material. Examensarbetet skall också ge förslag på åtgärder för att, ur lagringssynpunkt, klara av kapacitetsökningen. Produktionstakten är idag 110 000 ton plåt per år och ökningen kommer att ske linjärt, med ett delmål vid 150 000 ton per år och en slutlig toppkapacitet på 170 000 ton per år. Inventeringen av råmaterialförrådet visar att materialet har en genomsnittlig liggtid på sex dagar och att lagernivån varierar mycket över veckan.

Förbättringsmöjligheter för lagret med avseende på lagerutformningen och materialhanteringen : En fallstudie av lagret hos Getinge Desinfection AB

Bakgrund:Ett lager bör designas med hänsyn till vilken funktion det skall fyllas. En effektiv Lagerhantering är en av nyckelfaktorerna för ett tillverkande företag. Därför sker en ständig strävan efter att förbättra lagerstrukturen.Syfte:Syftet är att undersöka vilka förbättringsmöjligheter det finns för lagerutformningen och materialhanteringen.Metod:Observationer och semi-strukturerade intervjuer har genomförts på företaget. Data samlades in med hjälp av företagets datasystem och överfördes till Microsoft Excel. Det empiriska materialet och resultaten av beräkningarna har analyserats med hjälp av teorin.Slutsatser:Förbättringsförslag för att reducera transportarbetet och öka plockningseffektiviteten har identifierats i form av artikelplacering,.

Lagerhantering - ett förbättringsarbete i sjukhusmiljö.

Centrallasarettet i Västerås är en verksamhet som innefattar många typer av vårdfunktioner. I alla dessa finns ett konstant behov av förbrukningsmateriel av olika slag. Allt från gem och kopieringspapper till sprutor och desinfektionsmedel måste finnas på varje avdelnings lagerhylla för att verksamheten ska fungera. Landstinget Västmanland måste, som många andra organisationer, göra stora besparingar för att verksamheten ska överleva. Den stora volym artiklar och de stora kostnader som knyts till förbrukningsmaterielen gör att det är ett ypperligt område att granska och effektivisera.

Lagerhantering i framtiden på Aero Materiel AB

In recent years, increasing emphasis has been placed on streamlining the supply chain. Keeping inventory and warehouses is considered to be a waste of resources. It is however difficult to completely eliminate the need for inventory and warehouses in a supply chain. The purpose of warehousing is to provide a service for the customer. By keeping what the customer demands in inventory it is possible to make a quick delivery when a need arises.

Beslutsstöd för lagerhantering : Matematisk optimeringsmodell för godsplanering och simulering

Det är allt vanligare inom tredjepartslogistik att kunder hyr en yta för lagring. För den uthyrande parten, i detta fall Delta Terminal, är arean den begränsande faktorn för hur stor yta som kan hyras ut. Idag använ-der sig Delta Terminal av beslutsunderlag i form av lokalernas area och erfarenhet vart gods ska placeras och har inget hjälpmedel för att beräkna vart och hur mycket gods som kan allokeras för att använda så liten yta som möjligt. Studiens syfte har därför varit att ta fram ett faktabaserat hjälpmedel som kan användas som beslutsunderlag. För att uppnå syftet har en matematisk modell utvecklats för att optimera hur gods kan placeras till olika lokaler för att använda så liten area som möjligt och även kunna simulera förändringar.

Artikelplacering för ett förbättrat materialflöde

Annebergssågen lagerför många olika artiklar av både impregnerat och oimpregnerat virke. Det impregnerade virket är starkt säsongsbetonat vilket gör att lagersituationen blir svårhanterlig då stora delar av lagret ska levereras ut under en kort tid. Området och byggnadernas förutsättningar bidrar till den svårhanterliga lagersituationen. Det impregnerade virket måste stå under tak därför har möjligheterna att förenkla Lagerhanteringen samt få in allt virke under tak när lagret är som störst studerats. Arbetet har lett fram till tre layoutförslag med olika övergripande mål. Målen har varit att samla sortimenten, minimera köravstånden och samla längder ihop.

Utveckling av mobilapplikation för övervakning och larmhantering

Netadmin Systems är ett Linköpingsbaserat IT-företag där huvudprodukten NETadmin är ett Operation support system/Business support system (OSS/BSS) som i huvudsak används i öppna nät för bl.a. kund- och Lagerhantering, provisionering, övervakning och ärendehantering. Ett växande behov finns att göra det möjligt att använda övervakningssystemet via mobila enheter för att kunna felsöka och hantera driftstörningar effektivt.Syftet med rapporten är att undersöka hur övervakningssystemet kan göras tillgängligt på Android samt att ta fram en prototypapplikation för hantering av grundläggande övervakning. Genom fallstudien som har genomförts har slutsatsen dragits att Netadmin API är lämpligt för kommunikation via mobila enheter men att API behöver vidareutvecklas med ytterligarefunktioner. De viktigaste av dessa har implementerats och arbetet har även mynnat ut i en applikationsprototyp för Android.Genom utvecklingen av denna applikation ges Netadmins kunder möjlighet att hantera övervakningssystemet via mobila enheter..

Effektivisering av ett internt materialflöde i en producerande verksamhet : En fallstudie utförd på Växjöfabriken Produktions AB

Syftet med studien är att öka vår förståelse för hur slöserier påverkar ett internt material och produktionsflöde i en producerande verksamhet, för att kunna ge förslag på effektiviseringar av denna process. Studien är utförd på företaget Växjöfabriken Produktions AB som är beläget i Växjö och utför skärande bearbetning på gjutgods. Efter att ha studerat befintliga teorier skapade vi vår teoretiska utgångspunkt med det urval av teorier som vi ansåg vara viktiga för studien. Från dessa genererade vi en analysmodell som sedan låg till grund för det fortsatta arbetet. Analysmodellen gav ett strukturerat arbetssätt för att samla in empirisk fakta från företaget som vi sedan använde för att göra en analyserande jämförelse med vår teoretiska utgångspunkt.

Utveckling av ett användarvänligt arbetssätt som säkerställer att rätt råvara används till rätt produkt

Södra Interiör har en anläggning i Kallinge där man tillverkar golv och paneler av furu. I takt med att produktionen har ökat har även lagernivåerna ökat vilket har ökat risken för att fel råvara används till fel produkt. Syftet med examensarbetet är att ta fram ett arbetssätt som minskar risken för att fel råvara används.Studien visar att något måste göras för att säkerställa att rätt råvara används till rätt produkt. Lagernivån och informationskvaliteten är andra problem som identifierats. Nyckelbegreppen för att lösa problemen är ordning och reda, information, framförhållning och utrymme.

Lagerhantering på Voice AB

This examination paper is a lead in the educational program Industrial Management at Jönköping University. The paper itself contains an analysis of the warehouse organisation and its efficiency at the furniture company Voice AB in Torsvik, just south of Jönköping, Sweden. The report also contains propositions to raise the level of efficiency in the company warehouse and warehouse management.In the investigation of the warehouse a number of possible improvements were found. Examples are lack of a system for labelling shelves and racks, lack of an efficient location system and development possibilities in work routines. For the empirical investigation both qualitative and quantitative methods ware used.

Supply Chain Management: minskad osäkerhet med automatik?

I dagens samhälle är det viktigt för företag att ha en effektiv försörjningskedja. En kedja blir ineffektiv när den innehåller mycket osäkerhet som t.ex. brister i informationsflöden, vid Lagerhantering, skapandet av prognoser eller produktion. IT stöd finns, vilka ger möjlighet att minska dessa osäkerhetsfaktorer. Automatik i form av mjukvaruagenter är ett sätt att bidra till minskad osäkerhet.

Acceptansstudie av ett orderhanteringssystem - kartläggning och prövning av betydelsefulla faktorer

I november 2002 började ICA introducera AOB-systemet i sina butikerför att automatisera lagerhållning och orderhantering. Med systemet skabutikerna kunna förutse framtida varubehov och kunna använda sig av?just in time? lagerhållning för att minimera lagerhållningskostnader.Systemen har introducerats i en liknande miljö med likartade resursermen ändå har det uppstått skillnader när det gäller acceptans hosanvändarna. Vi har utifrån existerande acceptansteorier och systemetskontextspecifika egenskaper utarbetat en undersökningsmodell där viavser att kartlägga vad som legat till grund för de olika beslutsfattarnasval av implementationsgrad. Vi har utifrån denna modell gjort enkvantitativ studie på 170 ICA butiker och erhöll en svarsfrekvens på ca50 %.

Optimerad lagerhantering

Researchers, planners, and government agencies agree that road safety for children must be a priority and in particular that children should have a safe and secure way to travel to and from school regardless of age or the distance travelled. In Sweden, child traffic safety is a key part of the country?s Nollvision, a long-term traffic policy goal of ?no deaths or serious injuries?. Unfortunately, many countries have recorded increases in child traffic accidents as the percentage of parents who drive their children to school and thus congestion around schools has increased. Common strategies include traffic safety education for children, the redesign and improvement of traffic infrastructure, bicycle training, and carpooling.This thesis assesses the traffic problem around Ludvigsberg School in the district Valbo in Gävle, Sweden.

Metodmässig handlingsbarhet : En empiriskt grundad reflektion av kriteriebaserad utvärderingsmetodik med utvärdering av IT-stödet för en kärnprocess hos Tekniska Verken i Linköping i Linköping som kontext

Majoriteten av medelstora till stora verksamheter använder sig i dag av IT-system vars syfte är att stödja verksamheten vid t.ex. Lagerhantering, fakturering och informationshantering. Ett sådant IT-system som används inom en affärskontext benämns ofta som ett affärssystem. För att kunna säkerställa att affärssystemet stödjer verksamhetsmålen bör det stödja de handlingar som existerar inom verksamheten.Ett affärssystem med dålig handlingsbarhet kommer få det svårt att stödja de processer som existerar inom verksamheten då dess användare kommer få det svårt att uppnå de mål som har satts av verksamheten. Metodmässig handlingsbarhet är därför ett väldigt viktigt perspektiv vid utvärdering och utveckling av affärssystem då det är helt avgörande gällande hur handlingsbart affärssystemet kommer bli för dem som arbetar samt den nytta det kommer bidra med till verksamheten.Syftet med uppsatsen har därför varit att fördjupa mig inom ämnet handlingsbarhet.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->