Sök:

Sökresultat:

892 Uppsatser om Laboratory mathematics - Sida 50 av 60

Variabelbegreppet

Syftet med detta arbete är att studera hur elevers uppfattning av variabelbegreppet utvecklas mellan årskurs 7 till 9. Internationella tester visar att svenska elever i årskurs 8 har svårt för det matematiska begreppet variabler samtidigt som skolverket har konstaterat att variabelbegreppet är viktigt för förståelsen av matematiken på gymnasienivå. Inom forskningsprojektet Concepts in Secondary Mathematics gjorde forskaren D. E. Küchemann på 1980-talet en klassificering av elevers uppfattning av variabelbegreppet.

Järnets förekomst i grundvattnet i isälvsavlagringar i Dalarna : Bakgrundshalter och rörmaterialets inverkan vid grundvattenprovtagning

A study has been performed that investigates the variation of iron content in groundwater.The study was initiated by Midvatten AB, which noticed that the iron content in groundwater samples can vary greatly over small distances. The purpose of this study was to geochemically and geohydrologically determine the factors that influence the content of iron and manganese in groundwater from a selection of eskers in Dalarna, and determine how to best sample groundwater with the method used by Midvatten AB. An evaluation was made of how the vertical variation in soil material, water composition, pumping time and pipe material affects the content of iron in groundwater. Piper diagrams were used to study the relationship between the chemical composition of the groundwater and the content of iron and manganese in groundwater samples from the studied areas. The groundwater from the studied areas was then classified in the Piper diagrams, according to the content of the major ions.

IT-bubblans och dess påverkan på IT-branschen

Syfte: Att beskriva och analysera IT-bubblan och dessefterverkningar samt konsekvenserna av denna kris för destuderade företagen. Vi kommer att undersöka hur de harförändrat sina system, sitt sätt att arbeta och anpassat sinfinansiering och sina tillgångar för att passa dagens kunderoch investerare. Kunskapsbidraget är att ge en tydligare bildöver hur företag överlever en så omfattande börskrasch somIT-kraschen och använder erhållen kunskap som en resurs.Metod: Vi har använt oss av en induktiv ansats med en kvalitativmetod. Vår utredning bygger på intervjuer med IT-företagsamt en börsanalytikerTeoretiskt perspektiv: Tidigare gjorda analyser av börskraschen samt artiklarkommer att ligga till grund för vår teoretiska bas.Vidare kommer företagsekonomisk- och informatiklitteraturanvändas för att få en bredare bas.Empiri: Intervju med åtta IT-företag för att se hur dessa hanteradeIT-kraschen och vad de lärt sig inför eventuellakommande kriser, samt hur de har förändrat tillämpningen avsina system. Vi kommer även att analysera företagensfinansiella information innan kraschen jämfört med idag.

Silence in mathematics ? A dead end : Knowledge about the importance of communication

Syftet med följande examensarbete är att kartlägga den verbala kommunikationens betydelse för undervisningen i matematik inom de tidigare skolåren. Idag är enskild räkning en vanligt förekommande undervisningsform som möter eleverna i skolan. Undervisningen bedrivs enligt inarbetade rutiner och få ställer sig frågan om detta är rätt väg att gå. En av baksidorna är att eleverna kan isoleras och fastna inom sitt eget tänkande. Matematik är ett språk som bygger på förståelse där ett moment kopplas till nästa.

Utomhusmatematik - varför eller varför inte ?   : - ur lärarperspektiv i grundskolans tidigare år

Flera forskningsrapporter visar att utomhusmatematik kan vara en effektiv och kompletterande metod till den traditionella matematikundervisningen. Vår erfarenhet är att utomhusmatematik inte tillämpas i så stor utsträckning i dagens skola. Syftet med studien är att undersöka lärarnas inställning till val av undervisningsmetod i matematik samt att få en ökad inblick i vilka faktorer som påverkar detta val. Frågeställningen som ligger till grund för studien är: Vilka faktorer påverkar om en lärare använder sig av eller inte använder sig av utomhusmatematik i sin undervisning? Internationella studier visar att svenska skolelevers resultat i matematik har försämrats.

Vad kan få en anställd att tappa tråden?

Mobiloperatörer har under en längre tid haft en stark fokusering på konsumentmarknaden och i flera avseenden försummat företagsmarknaden för mobila tjänster. Detta har till viss del förändrats under de senaste åren i takt med utvecklingen av mobil e-post som primärt riktas mot företag och organisationer. Vi har uppmärksammat denna förändring och därmed intresserat oss för organisationers användning av mobila tjänster. En marknad som vi tror kommer att expandera än mer under de kommande åren. Syftet med vår uppsats är att empiriskt undersöka vad som påverkar anställdas användning av mobila tjänster.

Kommunikationens roll i matematikundervisningen : en studie ur ett lärarperspektiv

Det socialkonstruktivistiska synsättet på lärande och vikten av samspel och kommunikation som ett medel för lärande är idag mycket aktuellt. Det framhålls av både forskare inom pedagogik och i läroplaner. Följande studie har behandlat undervisningen i ämnet matematik, med utgångspunkt i hur kommunikation används som ett lärandeverktyg. Teorier om att kunskap är något som överförs till eleverna, traditionell förmedlingspedagogik, eller att det byggs upp främst genom enskild aktivitet, konstruktivism, får idag mindre intresse. Därför är det intressant att ta reda på i vilken grad dessa utgör en del av matematikundervisningen.

The effect of arginine on root system development in Norway spruce (Picea abies L. Karst) somatic embryos

The demands for higher production yields and better quality materials from the forests are increasing globally. Tree breeding programs are directed to meet the future demands on forests. In order to capture the full benefits from the breeding programs, clonal propagation is necessary. For most conifer species, somatic embryogenesis (SE) is the only available option for large scale clonal propagation of Elite clonal material. For Norway spruce (Picea abies L.

The bioavailability of soluble oxalates in stir-fried silver beet leaves

The prevailing food and energy crisis of the world, due to the declining reserves of fossil energy and a never ending rise of consumption, forces us to look into new fields to supply our energy demand. The boom of bio energy is criticized, as food crops are used to provide biodiesel and ethanol and the volumes are ridiculously small to supply world demand. Algae are one of the world?s oldest life forms and exist in many different phyla, providing a great variety to choose from, for different purposes. Cultivating microalgae offer a way to produce energy at great volumes without competing with food production and at the same time the algae offer a way to use our expensive nutrients in a more efficient way, besides this the algae are carbon dioxide neutral since their carbon source can be supplied by the atmosphere and the additional energy required can be supplied by algal oil or other renewable sources.

Biogasproduktion genom tvåstegsrötning av drankvatten

During the 19-century a global warming has been observed, which includes increases in global air and ocean temperatures, widespread melting of ice and snow, and rising global sea level. There is a clear connection between emissions of greenhouse gases caused by the human and the increase in temperature. Climatic changes caused by global warming can be stopped trough decreased emission of fossil fuels, for example by an increased use of biogas. Biogas is a renewable energy source which is produced through anaerobic (oxygen free) digestion of organic material. The gas is a mixture of methane (CH4) and carbon dioxide (CO2) and can be among others used as fuel in vehicles.

Matematiksvårigheter i vardagen : elevers syn på hur de hanterar sin vardag utifrån sina matematiksvårigheter

Syftet med arbetet var att åskådliggöra innebörden av att vara i matematiksvårigheter och elevers syn på hur de hanterar sin vardag. Undersökningen utgår från ett elevperspektiv och ambitionen var att elevens egna tankar och känslor skulle komma fram. Jag har använt mig av en kvalitativ ansats med observationer och semistandardiserade intervjuer. För alla eleverna i studien påverkas vardagen och skolan av att de har svårigheter i matematik. Det är allt från att planera sina fritidsaktiviteter till att veta när ett arbete i skolan ska vara inlämnat.

IT skapar affärsvärde: Vet säljarna av IT-system hur?

Idag investerar många organisationer flera miljarder på IT-lösningar i önskan att deras IT-investering ska resultera i ökat affärsvärde. Genom en gjord litteraturstudie om hur dessa IT-investeringar skapar affärsvärde fann vi att ett mindre utforskat område är det stadiet som föregår själva IT-investeringen, alltså skedet där IT-företag säljer in IT-lösningen till en organisation. Vi ansåg det därför intressant att undersöka, ur ett företagsperspektiv, om säljarna i IT-företagen vet hur en IT-investering kan skapa affärsvärde. Detta eftersom att IT-företag som säljer produkter och tjänster vill att deras säljare ska kunna skapa och bidra till ökad kundnytta. För att uppnå uppsatsens syfte har vi analyserat vilken kunskap säljarna i en viss IT-företagsdomän har om utvalda teorier som pekar på viktiga villkor för att IT ska generera affärsvärde.

Tar vi barnens intresse för natur och teknik på allvar? : En kvalitativ studie om hur några förskollärare resonerar runt möjligheterna att ta tillvara barnens intresse för naturvetenskap och teknik i förskolan

The purpose of this study was to examine and compare what six preschool teachers thought about their opportunities to take advantage of children's interest in natural sciences and technology, across four kindergartens. The following questions were explored in order to achieve the aim of the study: How do the preschool teachers interviewed describe their work with science and technology in the preschool and what these preschool teachers think about the meaning of motivation in the children?s learning of natural sciences and technology in preschool.  The study used a qualitative approach in the form of semi-structured interviews and interviewed a total of six trained pre-school teachers from four kindergartens with different profiles. The first kindergarten focuses on mathematics, science and technology.

Introduktion av derivata : En studie ur ett matematikdidaktiskt perspektiv om utlärning och inlärning av ett matematiskt begrepp

Syftet med denna studie är att, utifrån ett matematikdidaktiskt perspektiv, undersöka hur derivata introduceras i gymnasiets kurs Matematik C. Vi har i huvudsak fokuserat på didaktik och kognitiv utveckling. I en genomgång av relevant litteratur har vi tagit del av teorier och resultat från tidigare forskning inom samma område. Litteraturen försöker besvara frågan om hur lärare på bästa sätt kan överbrygga kognitiva hinder och ge elever en djupare förståelse kring de matematiska sammanhangen.Vårt material består av kvalitativa intervjuer med lärare från två skolor och ett antal läroböcker. Genomgången av intervjumaterialet har resulterat i fyra teman att använda som grund för hela studien: allmänt lärande, matematiklärande, derivatbegreppet samt visualisering.De lärare vi intervjuar vill alla stimulera elevers intresse för mer avancerad matematik.

Alla lär olika : En studie om elevers lärstilar i relation till undervisning och klassrum.

Hur elever lär och vilka de bästa förutsättningarna för lärande skulle kunna vara är frågor som alltid funnits med i skolans värld. I denna uppsats är begreppet som "lärstilar" centralt, men det betyder inte att begreppet i sig skall uppfattas som helt nytt. Det har bedrivits forskning kring detta ämne i cirka 35 år. Följande studie har behandlat lärstilar i tre olika ämnen så som svenska, matematik och bild. Syftet med studien är att få fördjupad förståelse för hur lärare reflekterar kring inlärningsstilar i relation till undervisning och klassrum och hur deras tillämpningar i några skolämnen ser ut.

<- Föregående sida 50 Nästa sida ->