Sök:

Sökresultat:

1517 Uppsatser om LSS (Lagen om särskilt stöd) - Sida 2 av 102

Kassaregisterlagen : En studie i kassaregisterlagens effektivitet och rÀttvisa

Inledning: Skatteundandraganden i kontantbranschen har sedan lÀnge varit ett kÀnt problem för skatteverket vilket ocksÄ leder till en snedvriden konkurrens. En ny lag, kassaregisterlagen, ska undvika skattefusk och illojal konkurrens. De flesta inom kontantbranschen inkluderas i lagen med fÄ undantag sÄ som torghandel. Borde Àven torghandeln omfattas av lagen? Borde klÀdbranschen kanske undantagas frÄn lagen? Kommer lagen att vara slagkraftig i att stÀvja skattefusk?Syfte: Syftet med denna studie Àr att undersöka och analysera kassaregisterlagens slagkraft samt Àven lagens nödvÀndighet i klÀdbranschen och torghandeln.Metod: En kvalitativ forskningsmetod ligger till grund för undersökningen dÀr empiri studeras i form av insamlad information och intervjumaterial.

Pl 24 a § : Polismans möjlighet att omhÀnderta egendom i samband med rattfylleri

Den första januari 2005 antog riksdagen en ny lag som skulle komma att ge svensk polis ytterligare ett verktyg i dess arbete mot rattfylleri. Meningen med lagen Àr att man pÄ ett enkelt sÀtt ska kunna hindra pÄverkade personer att framföra motorfordon bÄde före körning och efter ett rattfylleribrott dÀr man misstÀnker att personen kommer att fortsÀtta sin fÀrd med fordonet. VÄrt arbete syftar till att redogöra för hur lagen ska tillÀmpas, hur poliser pÄ myndigheterna i sitt arbete anvÀnder sig av lagen och hur de upplever att lagen Àr att arbeta efter. Vi ville Àven undersöka om den har visat sig vara ett bra verktyg eller inte. Vi har i arbetet undersökt varför lagen kom till och hur man tidigare arbetade.

Lagen om anmÀlningsskyldighet - kan den vara effektiv utan anmÀlningar?

Bakgrund Lagen om anmÀlningsskyldigheten infördes 1999 och dess konsekvenser har diskuterats flitigt. Införandet har gjort att revisorerna fÄtt en svÄrare roll. De förvÀntas agera i samhÀllets intresse samtidigt som de löper risken av att sjÀlva drabbas av negativa effekter nÀr de anmÀler brott.Syfte Mot denna bakgrund tyckte vi det var intressant att undersöka om lagen visat sig vara effektiv. För att mÀta dess effektivitet har vi tagit fram modellen AGUFE. Vidare ansÄg vi det intressant att jÀmföra revisorskÄrens instÀllning till lagen med revisorer som anmÀlt brott.

Hets mot folkgrupp : Tolkning och tillÀmpning av omstridd lag

Lagen hets mot folkgrupp tillkom 1948 med huvudsakligt syfte att motverka antisemitiskpropaganda. Lagen har successivt omarbetats och getts en vidare omfattning, sÄvÀl vadgÀller vilka grupper som skyddas som vilken sorts uttalanden som kan föranleda straffansvar.Lagen har ? av varierande anledning - ifrÄgasatts frÄn sÄvÀl juridiskt som politiskt hÄll.Huvudsakligen har kritiken handlat om att lagen Àr svÄrtolkad och otydligt utformad. I dennauppsats har jag granskat Justitiekanslerns beslut samt domar frÄn samtliga instanser för attse hur lagen tillÀmpas, samt huruvida de olika instanserna inbördes och sinsemellan Àr enseom vilka bedömningsgrunder som ska vara centrala vid en prövning. Min slutsats Àr att lageninte ska förstÄs utifrÄn dess rent objektiva ordalydelse, utan tolkas i ljuset av grundlagarna,lagmotiven och Àven omstÀndigheterna i det enskilda fallet.

Kvinnor inom könshandel : orsaker, konsekvenser och lagstiftning

Syftet med uppsatsen var att belysa situationen för kvinnor inom könshandeln, hur man försökt skapa förÀndring för dem genom lagen som förbjuder köp av sexuella tjÀnster samt att söka kunskap om vad som förÀndrats avseende situationen för kvinnor inom könshandeln sedan lagen infördes. Jag har intervjuat tvÄ personer som arbetar professionellt med kvinnor inom könshandeln och en kvinna som har egen erfarenhet av könshandel. I uppsatsen anvÀnde jag mig frÀmst av intervjuerna och kompletterade med de utredningar och rapporter som kretsar kring lagstiftningen som förbjuder köp av sexuella tjÀnster. De tvÄ teoretiska perspektiv jag valde var feminism och stÀmplingsteori. Det rÄdande synsÀttet Àr att prostitution anses skadligt pÄ mÄnga plan, frÀmst far den sÀljande parten illa och dÀrför infördes denna lag.

Implementeringsproblem - Om problematiken kring Lagen om offentlig upphandling

I föreliggande uppsats undersöks implementeringsproblematiken kring Lagen om offentlig upphandling (LOU). Problematiken identifierats och systematiseras, men förklaras ocksÄ delvis.De problem som uppvisas berör i första hand de dimensioner av implementeringsstyrning som benÀmns direkt styrning, indirekt styrning, kontroll, motivation samt externa hinder.Vissa specifika problem fÄr sin förklaring genom olika teoretiska perspektiv pÄ kontraktsstyrning. En mer övergripande förklaring till problematiken föreslÄs vara att beslutsfattandet i samband med de offentliga organisationernas upphandlingar i enlighet med LOU, Ànnu inte Àr rutiniserat..

Skuldsaneringslagen: dÄ, nu och i framtiden?

Den första skuldsaneringslagen infördes Är 1994 i svensk rÀtt. Lagen ersattes 1 januari 2007 av en ny skuldsaneringslag som gÀller idag. Den senare lagen Àr pÄ mÄnga sÀtt lik den Àldre lagen pÄ sÄ sÀtt att förutsÀttningarna för att bli beviljad skuldsanering i stort sett Àr desamma. Det som förÀndrats Àr frÀmst skuldsaneringsförfarandet. Idag finns det Àven en utredning med förslag om ytterligare förÀndringar i skuldsaneringslagen.

Lag 2010:879 om allmÀnnyttiga kommunala bostadsaktiebolag : Hur den implementerats av aktörerna

Bakgrund:Den första januari 2011 trÀdde lagen om allmÀnnyttiga kommunala bostadsaktiebolag i kraft. Dess ÀndamÄl var att jÀmstÀlla konkurrensen sinsemellan de privata fastighetsÀgarna och de allmÀnnyttiga kommunala bostadaktiebolagen. Lagen yrkade frÀmst pÄ att de allmÀnnyttiga kommunala bostadsaktiebolagen skulle agera mer affÀrsmÀssigt för att konkurrensen inte skulle snedvridas. Kommunen som Àgare var bland annat tvungen att stÀlla tydligare krav pÄ bolagen genom att ta ut marknadsmÀssiga borgensavgifter och lÄnerÀntor samt stÀlla marknadsmÀssiga avkastningskrav.FrÄgan Àr nu hur de allmÀnnyttiga kommunala bostadsaktiebolagen agerat utifrÄn dessa nya förutsÀttningar sedan lagen trÀdde i kraft den 1 januari 2011. Uppsatsen syftar till att undersöka hur den nya lagen om allmÀnnyttiga kommunala bostadsaktiebolag har implementerats av aktörerna pÄ bostadshyresmarknaden.

PenningtvÀtt: rÀttsutredning med djupintervjuer

Den organiserade brottsligheten och Àven den ekonomiska brottsligheten tillhör det nutida rÀttsystemets problemomrÄden. En del i bekÀmpandet av dessa Àr lagen (1993:768) om ÄtgÀrder mot penningtvÀtt (PTL). Lagen har sedan dess ikrafttrÀdande utvidgats betydligt i omfattning men Àven genomgÄtt en rad förÀndringar. Syftet med denna uppsats har varit att utröna pÄ vilket sÀtt lagen har förÀndrats och utvecklats sedan dess tillkomst. För att kunna jÀmföra det teoretiska i lagen med dess tillÀmpning har intervjuer gjorts med Finansinspektionen, Föreningssparbanken och Finanspolisen.

Distansavtalslagen ? och dess pÄverkan pÄ Internethandeln

Syftet med denna D-uppsats var att utreda de svenska rÀttsreglerna angÄende distansavtalslagen. För att uppnÄ det givna syftet valde jag som grund att utgÄ frÄn EG-direktivet och propositionen, men har Àven anvÀnt mig av annan befintlig litteratur pÄ omrÄdet. Jag har vidare tagit del av sakkunnigas syn pÄ lagens vissa omrÄden, samt utfört en undersökning för att fÄ ett grepp om hur nÀringslivet ser pÄ lagen. I kapitel 2 och 3 redogjorde jag för begreppen inom distansavtalslagen, samt dess rÀttsliga betydelse och parternas förpliktelser gentemot varandra. Vid denna studie framkom att det finns vissa tolknings- och tillÀmpningsproblem, dÄ lagen ibland kan uppfattas som svÄr att förstÄ.

HandfÀngsel : Vad sÀger lagen och hur tolkas den?

Denna rapport handlar om att försöka ÄskÄdliggöra lagstiftningen kring anvÀndandet av handfÀngsel. Under polisutbildningen har vi upptÀckt att lagen inte Àr helt enkel att förstÄ. Det har visat sig att lagen tolkas pÄ olika sÀtt av olika personer. Vi kÀnner oss dÀrför osÀkra pÄ vad som verkligen gÀller och vill reda ut detta. Syftet med rapporten Àr att klargöra vad lagstiftningen sÀger kring polisens anvÀndning av handfÀngsel.

Lagen om deklarationsombud : Öppen för tolkning

Den 1 april 2006 trĂ€dde en ny lag i kraft, lagen (SFS 2005:1117) om deklarationsombud. Lagen trĂ€dde i kraft som ett led i Skatteverket som en 24-timmars myndighet. Lagen kom till efter en lĂ„ng tids diskussioner i frĂ„gan. Initiativet togs av Skatteverket för att minska den administrativa bördan för bĂ„de dem sjĂ€lva och företagen, Ă€ven kostnaderna förvĂ€ntades minska. Ombudsförfarandet anvĂ€nds endast vid inlĂ€mning av elektroniska skattedeklarationer.Även om skattedeklarationen upprĂ€ttas och skrivs under av ombudet Ă€ndras inte den deklarationsskyldiges ansvar för de lĂ€mnade uppgifterna.

Skuldsanering i dess nuvarande lydelse och dess förÀndring

Inom svensk rÀtt tillkom 1994 ett nytt institut inom lagstiftningen nÀmligen skuldsaneringslagen. Denna lag Àr vÀl diskuterad och snart omgjord i den nya skuldsaneringslagen som skall trÀda i kraft januari 2007. Syftet med denna framstÀllning var att utreda rÀttslÀget i den gamla lagen med hjÀlp av traditionell juridisk metod. Men Àven studera den nya lagens innebörd och förÀndringar mellan den nya och den gamla lagen. Skuldsaneringens huvudsyfte Àr att verka rehabiliterande för de gÀldenÀrer som blir beviljad det. Meningen Àr att lagen skall verka preventivt, alltsÄ sÄ att fÀrre personer skall hamna i denna "övermÀktiga" skuldsituation.

PenningtvÀtt : Lagen & revisorn

Bakgrund: PenningtvÀtt har under de senaste Ären ökat och fÄtt mycket uppmÀrksamhet. Nya lagar och regleringar med syfte att förebygga och bekÀmpa penningtvÀtt har tagits fram. För att uppnÄ mÄlen har ett flertal organisationer skapats pÄ nationell och international nivÄ. Flera tillsynsmyndigheter har fÄtt uppdraget att medverka i bekÀmpning av penningtvÀtt. Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka revisorns förhÄllnings- sÀtt till lagen om penningtvÀtt.

Personlig assistans - teori och verklighet. : En komparativ studie om hur implementeringen av LSS lagen genomförs samt hur det fungerar i praktiken i Jönköpings Kommun.

Hur ser personliga assistenter pÄ sitt yrke, vad som Àr rimligt att utföra och tillvÀgagÄngssÀtt egentligen och hur ser deras chefer pÄ det?  Genom att jÀmföra detta med det som framkommer gÀllande hur Jönköpings Kommun genererat och implementerat de riktlinjer som ligger till grund för en personlig assistents arbete med LSS lagen och andra direktiv kan Àven rimligheten i att kunna utföra personlig assistans utan generella riktlinjer tydliggöras. Det framkommer ett eventuellt behov av nÄgon form av klarlÀggande av riktlinjer för att en sÄ bra fungerande assistans som möjligt ska kunna utföras under bra arbetsförhÄllanden vilket gynnar bÄde assistenter och brukare..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->