Sökresultat:
2165 Uppsatser om Lösningsinriktad pedagogik - Sida 43 av 145
Slöjden i Àmnesövergripande samarbeten. : LÀrares resonemang om möjligheter, fördelar och problem.
Denna uppsats bygger pÄ empiri samlad genom kvalitativa intervjuer med aktiva behöriga grundskolelÀrare. Syftet Àr att ta reda pÄ dessas instÀllning till och erfarenheter av Àmnesövergripande samarbete med slöjd som en av de ingÄende Àmnena. Resonemangen sÀtts in i en ram av teorier, lÀroplansformuleringar, utredningar och pedagogiska inriktningar som bedöms kunna ge en lÀmplig kontext till utsagorna.Resultatet visar att respondenterna tycks possitiva till Àmnesövergripande samarbete dÄ det ger tydliga sammanhang för elevernas lÀrande vilket anses fördelaktigt, men mÀngden erfarenhet skiftar. Det största bekymret med denna typ av undervisning tycks vara att det krÀver mycket tid för planering och genomförande, tid som enligt respondenterna upptas av allt annat administrativt som mÄste hinnas med. En annan tydlig indikation Àr att lÀrarnas sÀtt att uttrycka sig Àr vÀsensskilt frÄn den typ av facksprÄk som anvÀnds inom forskningen..
Barns uppfattningar om lÀsning och skrivning : 16 barns reflektioner över skriftsprÄket
VÄrt syfte med studien var att undersöka barns uppfattningar om lÀsning och skrivning, dÀr vi utgick frÄn frÄgestÀllningarna varför, hur och nÀr. TillvÀgagÄngssÀttet för att besvara vÄra frÄgestÀllningar var av kvalitativ art, dÀr 16 barn intervjuades. Barnen befann sig i Ärskurs tvÄ i en skola i KalmaromrÄdet.Resultatet visade att de flesta barn förknippade syftet kring att lÀra sig lÀsa och skriva till framtiden eller vuxenlivet. Majoriteten av barnen upplevde att de lÀste och skrev bÄde hemma och i skolan, dock skiljde det sig Ät vad gÀller mÀngden lÀsning som skedde i respektive miljö. En differens kunde Àven ses i vad de skrev om, beroende pÄ om de var hemma eller i skolan.
Tolkens syn pÄ socialarbetarnas tolkanvÀndning
Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..
Direkta och indirekta trakasserier inom högskolan - En frÄga om makt? : om socionomstudenters upplevelser av trakasserier under utbildningen
Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..
LĂ€randets relevans i coachingyrket : en intervjustudie om coachers uppfattningar
LÀrande Àr enligt forskare centralt för att Ästadkomma utveckling och förÀndring med hjÀlp av coaching. Av den redan bristande evidensbas som idag finns för coaching, utgörs endast en liten del av forskning om detta lÀrande. Med anledning av detta gjordes en studie för att undersöka yrkesverksamma coachers uppfattningar om lÀrandet som sker i coachingprocessen, samt deras uppfattningar om coaching som profession. Urvalet bestod av yrkesverksamma coacher, certifierade av branschorganisationen ICF. Metoden som valdes var kvalitativa intervjuer.
Vikten av att vara en grupp : en intervjustudie om gruppens betydelse i viktminskningsgrupper
Syftet med studien var att undersöka om och i sÄ fall hur personer som har genomgÄtt viktminskning i grupp upplever att de har pÄverkats av sjÀlva gruppen samt söka fÄ förstÄelse för sjÀlva grupprocessen. Metoden som anvÀndes var intervju, dÀr fem personer i Äldrarna 32- 48 Är ingick, en man och fyra kvinnor. Resultatet som framkom var att gruppen har pÄverkat personerna pÄ olika sÀtt, till exempel genom bidragandet av motivation och socialt stöd som för mÄnga har underlÀttat deras resa mot en sundare livsstil. Gruppen hade en större inverkan i de fallen dÀr personerna kÀnde varandra och dÀr det öppnades upp för diskussion och reflektion gruppmedlemmarna sinsemellan, nÄgot som ocksÄ bidrog till lÀrande. Slutsatsen Àr alltsÄ; Ja, gruppen har en pÄverkan, men hur pass stor den pÄverkan Àr skiljer sig mellan olika grupper och individerna som befinner sig i dem..
MĂ„ngfaldsutveckling inom en finansiell organisation
MÄnga organisationer arbetar idag pÄ en internationell marknad och mÄste pÄ sÄ sÀtt ocksÄ anpassa sig till det nya samhÀllsklimatet. Att se och arbeta över grÀnser, arbeta utifrÄn att kompetens och nya affÀrsmöjligheter inte har nÄgon etnisk tillhörighet. Alla Àr vi lika oavsett ursprung. Det handlar om kunskap, att fÄ individen att lÀra och i lÀngden skapa en gemensam syn.Syftet med denna studie Àr att analysera en organisations planerade och pÄbörjade mÄngfaldsarbete samt att diskutera möjliga ytterligare ÄtgÀrder.Studien Àr av kvalitativ karaktÀr med kvalitativa, semi - strukturerade intervjuer som datainsamlings metod.Resultatet av studien visade att organisationens företagskultur och vÀrderingar var vÀl implementerade men att kommunikationen behöver bli tydligare om den lyckade förÀndring som organisationen vill ska kunna förverkligas..
Att undervisa i franska med tillÀmpning av elevers förkunskaper i engelska
Mitt arbete handlar om hur franskstuderande elever i grundskolan skulle kunna anvÀnda sina kunskaper i engelska. Det engelska sprÄket innehÄller en mÀngd romanska ord, d.v.s. ord med franskt och latinskt ursprung. SÄledes finns det mÄnga ord i franskan som eleverna kÀnner igen frÄn engelskan. Min uppfattning Àr att det borde underlÀtta för eleverna i franskinlÀrningen att utnyttja denna företeelse som en inlÀrningsstrategi och en kommunikationsstrategi.
"Se hela mig" : Existentiella tankar hos personer med kronisk reumatisk sjukdom och deras behov av att uttrycka dem i möten med sjukvÄrden
Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..
Gruppers klimat : tankar frÄn lÀrare och elever
Arbetet handlar om grupper och gruppers klimat. Genom litteraturstudier, intervjuer med lÀrare och en elevundersökning har jag försökt att besvara frÄgestÀllningarna. FrÄgestÀllningarna Àr fokuserade pÄ vad som kÀnnetecknar ett positivt respektive negativt gruppklimat och hur man som lÀrare kan arbeta för att skapa ett positivt klimat. Resultatet av undersökningen Àr att tryggheten Àr grunden för ett bra gruppklimat, de intervjuade lÀrarna betonade att ett gott klimat Àr avgörande för att eleverna ska kunna ta till sig av de kunskaper som lÀrs ut i skolan. Det som eleverna betonade som viktigt för att de ska trivas i skolan Àr att de har bra kompisar och en bra lÀrare som kan hÄlla ordning pÄ klassen, flertalet av eleverna trycket pÄ att de vill ha arbetsro nÀr de arbetar..
Det första Äret : kan man hoppa över det?
Syftet med detta arbete Àr att ta del av hur nyutbildade lÀrare erfarit sin första tid i yrket. Jag har ocksÄ varit intresserad av att synliggöra om de nya lÀrarna Àr nöjda med den introduktion de fÄtt och om de fÄtt nÄgot mentorsstöd. LÀrarutbildningens nytta i deras arbete Àr en annan aspekt som studeras.I arbetet har jag valt att anvÀnda mig av tvÄ metoder, dels en litteraturstudie och dels en kvalitativ intervjustudie av sex nyutbildade lÀrare. Denna studie strÀcker sig över ett brett spann dÄ deltagarna arbetat allt frÄn tre mÄnader till tre och ett halvt Är. Resultatet visar att de flesta lÀrare i intervjustudien har upplevt det första Äret som mycket pÄfrestande.
Teknik i Sverige och England : En jÀmförelse mellan tvÄ teknikÀmnens framvÀxt
Syftet med arbetet Àr att beskriva och jÀmföra teknikÀmnet i Sverige och England. Syftet har varit att ta reda pÄ varför teknik blev ett obligatoriskt Àmne i de bÄda lÀnderna, hur teknikÀmnets bakgrund ser ut, samt hur teknikÀmnet ser ut idag i de bÄda lÀndernas kursplan. Orsakerna till att teknikÀmnet blev obligatoriskt var ungefÀr samma i Sverige och England, men olika skÀl var olika viktiga. I Sverige var det huvudsakliga skÀlet att öka den tekniska allmÀnbildningen. I England var det viktigast att öka teknikÀmnets status.
Behandlingsassistenters upplevelser av arbetet med ensamkommande flyktingbarn : -ur ett genusperspektiv
Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..
Vad hÀnder i klassrummet? NÄgra lÀrares uppfattningar och upplevelser av problematiska situationer i klassrummet
Studiens övergripande syfte var att ta reda pÄ nÄgra lÀrares uppfattningar och upplevelser om problematiska situationer i klassrummet. Avsikten var att fÄ kunskap om vad det Àr mer som hÀnder i klassrum bortsett frÄn den traditionella undervisningen. Studien bygger pÄ fyra grundskollÀrares utsagor om deras egen arbetssituation. Undersökningens empiriska grund utgörs av kvalitativa intervjuer. I resultatet framkommer att elevernas brott mot den traditionella undervisningen anses vara ett problem i klassrummet.
Digitaliserade möjligheter för skolan : En studie av tvÄ spels pedagogiska potential för historieundervisning i grundskolan
This essay examines computer and video games and their capacity of being useful in teaching sessions. Focus is being put at a possible pedagogical potential and how it is being expressed in games mechanics. To get answers on these subjects? studies by Professor James Paul Gee and Jesse Schell is used together in creating a model for analysis. With this model together with a narrative analysis this essay hopes to give clarifications on if a pedagogical potential is present and if so, how it is being expressed.Studies in this paper shows that a pedagogical potential is overall present in used material.