Sökresultat:
2165 Uppsatser om Lösningsinriktad pedagogik - Sida 30 av 145
Att uppfatta och undervisa om vÄr omvÀrld. En studie kring elevers kartbilder och skolans kartarbete.
I detta arbete fokuseras förhÄllandet mellan barn och kartor. Litteraturstudien behandlar vad en mental karta Àr, hur den formas och vilken funktion denna har. HÀr belyses ocksÄ kartans roll i undervisningen. Möjligheter och svÄrigheter i arbetet med kartan lyfts fram. Vidare redovisas resultatet frÄn studier gjorda i Är fem och sju dÀr elever pÄ fri hand ritat kartor över olika omrÄden.
Undervisning utan kursplan och betyg
Abstract
My purpose of doing this study is to investigate the culture of delivering
education in a strange combination of subjects labelled ?Language choice
Swedish/English?. The activity however exists without curriculum, syllabus or
certification. I want to put study the problem of delivering an educational
activity without national certification. I will use a hermeneutic approach and
render properly the headmaster?s, the teachers? and the students? views on the
activity in one school.
Pedagogers arbete med matematik : En studie om hur matematik synliggörs i förskola och förskoleklass
Syftet med undersökningen var att synliggöra och fĂ„ kunskaper om nĂ„gra pedagogers arbete med matematik i förskola och förskoleklass.Vi valde att anvĂ€nda oss av observationer och semistrukturerade intervjuer. I vĂ„r underÂsökning har sammanlagt sex pedagoger deltagit, fyra av dem arbetar i förskolan och tvĂ„ i förskoleklass.Resultatet visade att pedagogers arbete med matematik Ă€r betydelsefullt i förskolan och förskoleÂklass dĂ„ barnen förbereds inför skolan. I undersökningen framkom det att pedÂaÂÂÂÂÂÂgoger arbetar med matematik bĂ„de planerat och spontant i vardagen. UnderÂsökningen visade att samtliga pedagoger arbetar praktiskt med matematik med teoriska anknytningar. MateÂÂmatiskt material har visat sig vara av betydelse i pedagogers arbete med matematik..
Sorgebearbete i skolan -hur man som lÀrare i skolan kan bemöta barn i sorg
Det hÀr arbetet handlar om hur man kan bearbeta sorg i skolan. LitteraturgenomgÄngen ger en grund att stÄ pÄ, dÀrefter berÀttar tre lÀrare genom intervjuer om sina erfarenheter av dödsfall som berört skolan och elever pÄ ett eller annat sÀtt. Jag har i min empiriska del utfört tre kvalitativa intervjuer för att se hur tre lÀrare pÄ olika stadier har agerat i de situationer som de kommit att stÄ inför i sitt yrke. Intervjuerna har jag sammanstÀllt och tolkat till viss del genom metoderna meningskoncentrering och meningstolkning. De frÄgor som jag arbetat utifrÄn i arbetet Àr: hur skolan kan bemöta barn i sorg, hur bearbetas sorg i skolarbetet, finns tiden och kunnandet till sorgebearbetning hos skolan och lÀrarna och finns det fungerande beredskapsplaner ute i skolorna?.
Problembarn; Tre lÀrares sÀtt att se och bemöta dessa barn
Det hÀr examensarbetet handlar om hur tre lÀrare uppfattar ett problembarn och hur de sedan vÀljer att bemöta och arbeta med dem. Syftet har varit att försöka hitta nÄgra metoder för hur man som lÀrare kan bemöta dessa barn och se vad man som lÀrare behöver kunna. Det har jag gjort genom att lÀsa litteratur som förklarar skolans och gruppens konstellation vilket jag i diskussionen satt i samband med lÀrarnas definition av problembarn och hur de vÀljer att jobba med dem. Min tyngdpunkt i undersökningen ligger i att se vad som gör att en elev blir ett problembarn och se hur man kan motverka att eleven blir eller förblir det. Vilket sÀtt man pÄ bÀsta sÀtt bemöter dessa barn för att kunna göra nÄgot Ät situationen..
LĂ€rares erfarenheter av att arbeta med IKT
Syftet med arbetet har varit att undersöka lÀrares synsÀtt och erfarenheter av att anvÀnda IKT i undervisningen och hur lÀrarrollen pÄverkas. Eftersom vi ville veta lÀrarnas egna Äsikter valde vi en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. IKT ger ökade möjligheter till individualisering och konkretisering av undervisningen nÀr den anvÀnds som pedagogiskt redskap. LÀrarna behöver dÀrför fÄ möjligheter att tillÀgna sig adekvata kunskaper i hur man anvÀnder sig av IKT i undervisningen. SamhÀllet Àr idag beroende av IKT i mÄnga olika sammanhang och det Àr dÀrför viktigt att skolan anpassas till detta faktum sÄ att eleverna Àr vÀl förberedda nÀr de kommer ut i yrkeslivet.
Lektionsplaneringar i engelska i grundskolan
Syftet med detta arbete Àr att genom litteraturstudier och försök i klasser i grundskolan Är 4-9 fÄ fram ett antal tips pÄ lektionsförslag i engelska, som gÄr att genomföra vid ett lektionstillfÀlle och som innehÄller minst tre av fem olika aktiviteter: reading, vocabulary, listening, speaking och writing. Resultatet av litteraturgenomgÄngen visar att det Àr viktigt att pÄ alla sÀtt försöka motivera eleven att lÀra sig engelska och det genom attvariera undervisningen sÄ mycket som möjligt. Resultatet av lektionsförslagsdelen visar att 11 av 13 förslag gick att genomföra som tÀnkt. I förslaget Draw, guess and run! finns endast tvÄ aktiviteter med och i förslaget Tourist! rÀckte inte den utsatta tiden till. Detta arbete kan sÄledes fungera som en idékÀlla, nÀr man vill genomföra varierade lektioner oberoende av t.ex.
Söka, sovra, lÀsa, lÀra : om ett gymnasiebibliotek som pedagogiskt hjÀlpmedel
This is a thesis about an upper secondary school library and its role as a pedagogkal resourÂce. My purpose has been to find out about the views and experiences of the staff at the school library and twelve teachers at the upper secondary school conceming the school library as a pedagogical resource. Fourteen qualitative interviews have been accomplished, twelve with teachers and the rest with the staff of the school library. All the interviewees seem to think that their school library has an important function as a pedagogical resource and both the librarian and the teachers have given me some examples of occasions when the library has been used as a pedagogkal resource. This school library is mostly used as a complement to other pedagogical resources but for some longer projects with an investigative character it could sometimes be used as the main source according to the answers in these fourteen interviews..
Internet i SO-undervisningen
Föreliggande undersökning innehÄller en intervjustudie med sex lÀrare som handlar om Internet i SO-undervisningen. De intervjuade lÀrarna bestÄr av tvÄ kategorier lÀrare, dels Àr det lÀrare som anvÀnder Internet i sin SO-undervisning dels Àr detlÀrare som valt att inte anvÀnda Internet i sin SO-undervisning. Studien belyser vilka argument som ligger bakom varför eller varför inte lÀrare vÀljer att anvÀnda Internet i sin undervisning. Den beskriver vilka som Àr styrkorna respektive svagheterna med att anvÀnda Internet i SO-undervisningen. Den belyser Àven hur lÀrare anvÀnder Internet i SO-undervisningen.
Suggestopedi och lÀrande
Syftet med uppsatsen var att fördjupa min kunskap om suggestopedi för att se om den möjlihen har goda förslag pÄ vad som skapar bra förutsÀttningar för lÀrande. Vidare vill jag undersöka om dessa tankar om suggestopedi som pedgogiskt förhÄllningssÀtt finns pÄ skolor idag, och i sÄ fall i vilken form, medveten, omedveten, som helhet eller i delar. Uppsatsen tar Àven upp elevernas verkliga upplevelse stÀllt mot lÀrarens förhÄllningssÀtt i klassrummet. I studiens inledning presenteras tidigare pedagogiska strömningar och dessa stÀlls i diskussionedelen brevid suggestopedin för att se vad som eventuellt Àr överfört mellan dem och för att se vad som kan vara unikt för suggestopedin. Studien Àr uppdelad med en teoretisk del och en empisrisk del.
Konstpedagogik : ett alternativt arbetssÀtt
This study concerns art education, and the importance of creativity in learning. The objective is to examine the use of art education in practice, and the school teacher?s position on this practice.The theoretical basis of the study is rooted in a socio-cultural perspective, and concerns the relationships between theoretical concepts as learning, knowledge and art education.The investigation is qualitative and the main research methods are participant observations and structured interviews.The group studied in this investigation consisted of five active educators, who work at different schools and make use of art-based methods in their daily work.My results show that teachers believe that art education can be used by schools as a gateway to the other subjects. Art is regarded as a form of understanding through which pupils explore their surroundings, challenge their ideas and build skills through interaction with others..
Elvers frukost- och lunchvanor. En jÀmförelse mellan Är 5 och Är 8.
Detta examensarbetet handlar om hur elever Àter vid frukost och skollunch och vad följder blir om de inte Àter ordentligt vid dessa mÄltider. Syftet med arbetet Àr att se om frukost och skollunch har nÄgon betydelse för hur elever presterar i grundskolan. Genom enkÀtundersökningar har 84 elever svarat pÄ frÄgor som bl a berör vad de Àter. Den teoretiska delen tar bl a upp vad vi behöver för att orka, frukostens och skollunchens betydelse och orsaker till att elever Àter dÄligt vid frukost och lunch. Resultatet av denna undersökning visar, liksom tidigare forskning, att det Àr viktigt att Àta frukost och skollunch om eleverna ska orka med skolarbetet, d v s kunna koncentrera sig, vara kreativ och inte tappa humöret.
Vad menar de egentligen? : En komparativ semantisk textanalys av nationella och lokala uppnÄendemÄl i moderna sprÄk i grundskolan
Syftet med denna studie var att undersöka hur den nationella kursplanen i moderna sprÄk Är nio kan tolkas i en lokal kursplan samt tolkningens konsekvenser för eleven i frÄga om kravnivÄ. Materialet bestod av en lokal kursplan samt den nationella kursplanen och det analyserades genom komparativ semantisk textanalys och encyklopedisk definition. Resultatet visade att den lokala tolkningen leder till förÀndring i betydelse och till förÀndrad kravnivÄ för eleven. Studiens resultat stödjer tidigare forskning som sÀger att lokala mÄlformuleringar Àr problematiska..
Timing i sÄngundervisningen
Since my experience is that teachers in singing hardly ever talk about when to sing a tone, I have chosen to examine this fact through interviews and earlier research in this matter. The interviewed singing teachers belong to different genres (classical music, pop/rock, jazz and folk music). I asked them to share their thoughts about the word timing, when it comes to music. I also wanted to know if they have any methods when it comes to teaching students to improve their timing. Further on, I have been discussing the results and the literature in order to make clear in what way singing teachers give priority to when a tone is being sung.
Kulturkrockar i skolan. : Hur kan pedagoger förebygga kulturkrockar i skolan?
The purpose with this essay is to contribute with knowledge on how pedagogues in Swedish schools can prevent cultural clashes between themselves and their pupils and between pupils from different cultural backgrounds.The survey is done with qualitative interviews with three pedagogues.The result shows the importance that the pedagogues are positive to cultural meetings and that they acquire intercultural competence. The result also shows that the interviewed pedagogues acquired competences through direct meeting with students and their parents, courses, lectures and literature.The conclusion of this essay is that if pedagogues obtain more knowledge about their own and other`s culture, it would prevent cultural clashes in school.I believe that if the pedagogue teaches his/her students that there are different ways to think in the world, fewer cultural clashes would occur between the students.Key words: culture clash, education, communication.