
Sökresultat:
487 Uppsatser om Lönsamhet och Scania. - Sida 21 av 33
Kan gullstånds hålla stånd?- återinventering av Senecio paludosus i Kristianstad Vattenrike 2012
Botanist Kjell-Arne Olsson inventoried the plant fen ragwort Senecio paludosus 1983 in Scania andfound a big number of locations within Biosphere Reserve Kristianstad Vattenrike. In 2012, a reinventoryof the 1983 survey was carried out to study whether there has been any change in the fenragwort population in Kristianstad Vattenrike since the last inventory. The results show that therehas been no overall change in the number of fen ragwort in Kristianstad Vattenrike, on certainpremises they have increased in number while in others they have fallen. However, the inventoryshows that almost half of the locations with fen ragwort have disappeared during the same period.The main reason for this is that fen ragwort did not manage to competitive with other vegetation,taking in consideration this has been smaller premises with young plants. In addition to competitionother factors such as prolonged high water, grazing and caterpillars from Tyria jacobaeaecontributed to the decrease.
Den interaktiva djurparken / The interactive zoo
The purpose of this thesis project is to develop a set of interactive digital solutions designed to enhance the interest and knowledge intake of visitors at Skånes Djurpark (Zoo of Scania) in Höör. The project was carried out in collaboration with Skånes Djurpark and representatives from its visitors. Our thesis is based on academic works in the fields of interaction design, exhibit design and contextual learning. Ethnographical field studies have been conducted at Skånes Djurpark with additional field studies at Tropikariet in Helsingborg, Copenhagen Zoo and Regionmuseet Kristianstad. Existing information signs in Skånes Djurpark are primarily image- and textbased, forcing visitors to divert their attention from the different species of Nordic animals that inhabit the zoological park.
Experimentell motståndsanalys av kåpkonfigurationer på Scaniamodells busstak
SammanfattningDagens stigande bränslepriser gör det alltmer viktigt för tillverkare samt brukare av fordon, att fokusera på detaljer som kan minimera drivmedelåtgången. Scania linjetrafikbussar är utrustade med ett antal olika konfigurationer av kåpor som figurerar på bussarnas tak.Projektet har således innefattat att undersöka dessa ur ett aerodynamisk perspektiv i Mälardalens högskolas låghastighetsvindtunnel, förlagt vid Hässlö i Västerås.Resultaten som uppnåddes är att motståndskofficienten kan reduceras från CD=0,46 till CD=0,41 genom att omplacera orginalkåporna på andra positioner över taket. CD =0,39 erhålls genom att bruka de aerodynamiskt modifierade kåporna. Det skapar en vinst på 55-60 000 kr för orginalkåporna och motsvarande en vinst på 75-80 000 kr för de modifierade kåporna, räknat under bussens livslängd och en drivmedelkostnad på 8 kr/l. Beräkningarna är snålt tilltagna för att ej ge ett överskattat värde, utan är mer ett resultat i underkant.
Living the brand : En varumärkesbyggande företagskulturstrategi
Denna uppsats behandlar ledarskap och organisationsförändring. I rapporten undersöks hur fyra chefer har handskats med de svårigheter och utmaningar som uppstått då organisationen de verkar i ska driva igenom förändringsprojekt. De undersökta organisationerna är Försvarsmakten Visby garnison, Scania AB Falun, Apoteket AB och Nacka kommun. I de två förstnämnda består förändringsprocessen av mer eller mindre total avveckling och i de andra två rör det sig om omfattande förändringar i struktur eller arbetssätt. Undersökningen är baserad på djupintervjuer med dessa chefer och svaren har analyserats utifrån existerande modeller för förändring.
Grönstrukturplanering i det skånska slättlandskapet?
The ongoing change that characterizes the landscape as a result of the development of the society as a wholeis the basis for this thesis. Even though the Scanian landscape still is dominated by arable land, other valuessuch as biological diversity, cultural heritage and economical aspects, has all been ascribed the landscape asmore and more important factors and in some respects, compete with the farming industry about the right tothe landscape. Our demand of more and more space, will of course also affect the landscape. Huge amountof land are used to build external malls and single-family houses, which gives rise to an increasing need foran extended transport system that also is land consuming.It all comes down to: how the municipalities deal with non built areas - the green structure. Do themunicipalities have separate programs describing their vision and objectives concerning the green structure?Literature studies, an inventory made of the municipality programs in the west and south west of Scaniaand interviews with employees at the municipalities clarifies the use of the green structure concept, both intheory and in practice.The green structure concept seems to be derived from the environmental debate.
Utvärdering av Scanias basbilar: En studie för Scania Special Vehicles, Laxå Special Vehicles, Sala Brand och Floby Autokaross Rescue Systems
I denna rapport utvärderas Scanias basbilar som används av svensk räddningstjänst. Rapporten grundar sig på platsbesök hos de involverade aktörerna samt en enkätundersökning genomförd på räddningstjänsten i Luleå. I rapporten framkommer att räddningstjänstpersonalen i Luleå sammantaget är ganska nöjd avseende basbilarna. Många synpunkter och kommentarer har lämnats, men mer i ett förbättrande än kritiserande syfte. Vissa kritiska punkter har dock identifierats och det som fått allra mest kritik är jalusierna till verktygsfacken som anses bristfälliga på flera punkter.
Radialtätning till Retarder
This thesis has the overall objective to develop the optimum sealing system between the retarder and transmission. Today, there is a pressure-relief and two radial seals separation between the retarder and transmission. It has been found that carbon residue formation may occur between retarder axle and seal lips with, in some cases, leakage as a result.We have in this thesis tried to explain the phenomenon of carbon residue, how it is formed and why it can be seen just on the seals? A rig test was conducted where we show how friction, speed, transmission temperature and mitigation phases of the retarder affects temperatures in the sealing environment. Factors affecting the coke structure are reported, together with proposals for measures that provide a mitigating seal environment.
Verktygsunderhåll vid Samhall Formel AB
Samhall AB är en av Sveriges största arbetsgivare med flera enheter ute i landet. I Luleå finns för närvarande ca. 75 anställda på verkstadsgolvet samt tiotalet personer inom administrationen. Företagets uppgift är att, med anvisad personal från arbetsförmedlingen, legotillverka plåtdetaljer till olika fabriker och företag, som exempelvis ABB, Scania, Plannja m fl. Bearbetningen består av Klippning, stansning och bockning av plåtdetaljer.
Goda grannar - mellankommunalt samarbete ur den lilla kommunens perspektiv
This thesis deals with co-operation between municipalities viewed from the perspectiveof the small municipality. It poses two questions: How and why doessmall municipalities co-operate? and Which is the place of the small municipalityin a larger organization?. To examine this three Scanian municipalities have beenstudied and one Norwegian municipality is used to provide a perspective on theSwedish discussion.Four theoretical topics guide the thesis. Firstly the core values of municipalities;democracy, autonomy and efficiency.
Hur utformas redovisningspraxis? : En etnografisk studie från insidan
Syfte Syftet med studien är att beskriva och förklara hur redovisningspraxis utformas från en föreslagen redovisningsstandard. Problem Hur utformas redovisningspraxis kring den föreslagna leasingstandarden ED/2013/6 inom Scaniakoncernen? Metodologi Denna studie är baserad på kvalitativ metod. En etnografisk studie har genomförts, vilket inkluderar intervjuer och observationer. Teoretisk referensram I denna studie används förändringsteorier, vilket innebär Burns institutionella teori tillsammans med teorier om maktbaser och motiv för att kunna studera förändringen som en process. Slutsats Redovisningspraxis utformades av Scanias redovisningsspecialist med influenser av deras rapporteringsansvarige och investeringsansvarige. Detta kunde genomföras i och med redovisningsspecialistens tidigare profession och hans nuvarande position inom Scania. Motiven som drev redovisningsspecialistens påverkan på redovisningspraxis var främst de politiska motiven av vad revisorerna skulle godkänna. .
Skattning av fordonsmassa med driftstatistik
In the automatic manual transmission system, Opticruise, the choice of gear is based on several parameters such as road incline, driving resistance and vehicle mass. Many different mass estimations are made during driving. A final vehicle mass is then used to determine the current gear. Construction vehicles are often not equipped with air suspension and can therefore not estimate the vehicle mass when standing still. If that sort of vehicle is reloaded while standing still an incorrect mass estimation will be used and as an effect of that also a wrong gear.
Gränssnitt för trötthetsvarningssystem: utveckling och utvärdering av förargränssnitt för Scanias lastbilar
Detta examensarbete är det avslutande momentet på civilingenjörsutbildningen Ergonomisk design och produktion vid Luleå tekniska universitet. Projektet har genomförts på avdelningen för hyttergonomi på Scania CV AB i Södertälje. Målet med arbetet var att utveckla ett förargränssnitt för Scanias kommande trötthetsvarningssystem för lastbilar. Gränssnittet utvecklades utifrån tre huvudaspekter: säkerhet, acceptans och effektivitet. För insamling av information och preferenser genomfördes litteraturstudier, en enkätstudie samt en ministudie.
Analytisk dimensionering av räddningstjänsten i Skåne Nordväst
This report is a part of the process of enhanced cooperation between fire rescue services in the region of North West Scania. The aim of the report is to study and analyze how the fire rescue service should be structured, in terms of rescue units and personnel, if no account is to be taking to the current organization. Two types of accident are considered in the report, traffic accidents and building fires. These are more affected by decreased response time than other accidents. Several suggested organizations are presented and they are evaluated with the computer program REP.
Överlageranalys på lågfrekventa artiklar hos Scania Parts
Logistics AB: orsaker samt förslag till åtgärder för att
minska överlager
Lagret på Scania Parts Logistics AB i Södertälje består av en oproportionerligt stor del av artiklar där lagret är mycket större än den aktuella efterfrågan. Detta överlager binder onödigt kapital och då lågfrekventa artiklar inte har en kontinuerlig och jämn efterfråga är risken stor att överlager skapas för dessa artiklar om för stora kvantiteter tas hem. Syftet med examensarbetet är att hitta orsaker till att överlager uppstår på lågfrekventa artiklar och att ge förslag på hur denna företeelse kan minskas i framtiden. Ytterligare ett syfte är att ta fram en inköpsmodell som tar hänsyn till totalkostnaden vid val av hemtagningskvantitet. Vid tiden för examensarbetets utförande bestod över hälften av alla lågfrekventa artiklars kapitalbindning av ett överlager.
Brus i kommunikationen
En av grundstenarna för en framgångsrik omorganisation är en väl fungerande kommunikation. För en effektiv förankring av en förändring hos medarbetarna bör kommunikationsprocessen innehålla så lite brus som möjligt. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur brus i kommunikationsprocessen kan försvåra implementeringen av en omorganisation. Fallstudien har genomförts på en del av en inköpsavdelning på Scania i Södertälje.Vi har kommit fram till i huvudsak tre brus i kommunikationen som har försvårat implementeringen och gjort att omorganisationen på Scanias inköpsavdelning tagit längre tid än beräknat. Det första bruset var att det engelska språket användes vid informerandet av omorganisationen.