Sök:

Gränssnitt för trötthetsvarningssystem

utveckling och utvärdering av förargränssnitt för Scanias lastbilar

Detta examensarbete är det avslutande momentet på civilingenjörsutbildningen Ergonomisk design och produktion vid Luleå tekniska universitet. Projektet har genomförts på avdelningen för hyttergonomi på Scania CV AB i Södertälje. Målet med arbetet var att utveckla ett förargränssnitt för Scanias kommande trötthetsvarningssystem för lastbilar. Gränssnittet utvecklades utifrån tre huvudaspekter: säkerhet, acceptans och effektivitet. För insamling av information och preferenser genomfördes litteraturstudier, en enkätstudie samt en ministudie. Detta mynnade ut i två koncept för att varna en förare för trötthet. Deras effektivitet och acceptans utvärderades i en simulatorstudie av inomgruppsdesign med 12 lastbilschaufförer. Studien visade att de båda varningskoncepten gav signifikant effekt mot trötthet och mottog hög acceptansnivå. Ett av de två koncepten gav dessutom en signifikant större effekt än det andra. Den slutgiltiga gränssnittslösningen bygger på resultatet från ovanstående studier och varnar effektivt föraren vid trötthet, uppnår god acceptans, hjälper föraren att undvika en trötthetsvarning samt leder föraren att vidta effektiva motåtgärder då en varning träder i kraft.

Författare

Emma Börjesson Johanna Johnsson

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.