
Sökresultat:
487 Uppsatser om Lönsamhet och Scania. - Sida 2 av 33
Scanias Produktionssystem - inte bara för produktion : En implementering av Scanias Produktionssystem inom teknikorganisationen vid Scania Chassi
This report is the result of a master thesis at Linköping University - Institute of Technology and Uppsala University at the request of the chassi workshop at Scania CV AB in Södertälje. Since the beginning of the 90's, Scania CV AB has had a close cooperation with Toyota from which, among other things, the Scania Production System (SPS) has evolved. SPS explains Scanias' values, principles and priorities. The Technician department (MST) at Scania Chassi in Södertälje believes that SPS can streamline the technicians work and help them become a more homogeneous group. The purpose of this master thesis is to initiate an implementation of SPS within MST through two pilot projects involving both the product and process technicians. The SPS principle Normal Situation - Standardised working method was required to be implemented within one work task each for the two groups of technicians with special attention on the three subprinciples Standardisation, Takt and Balanced flow. The master thesis fulfilled its purpose as the two pilot projects initiated the implementation of SPS within MST and the three sub-principles Standardisation, Takt and Balanced flow were implemented within the two chosen work tasks.
Utvärderingsmodell för framtidens boxflöden på Scania i Oskarshamn
I detta examensarbete behandlas flöden av material hos Scania CV AB i Oskarshamn, där Scanias lastbilshytter tillverkas. I Oskarshamn finns flera verkstäder där hytter byggs upp stegvis, den sista verkstaden är en monteringsverkstad. I monteringsverkstaden sker all produktion på taktade monteringslinor vilka försörjs med material. Detta examensarbete innefattar enbart arbetet i monteringsverkstaden. I arbetet behandlas flödet av boxar, vilket är lådor som används som lastbärare i produktionen, från att materialet kommit in i monterings-verkstaden tills det står vid monteringslinan.Scania har som mål att säkra en högre produktionstakt inom de närmaste åren.
Standardisering av grafisk profil och utvecklingsprocess för webbapplikationer på Scania InfoMate
Scania InfoMate develops web applications that support truck distributors and workshops with the necessary tools for an effective maintenance process. However, the end-users of these applications are faced with as many different graphical interfaces as there are applications. As a consequence, important effects of recognition are lost, developers spend unnecessary time designing new solutions for each application and Scania InfoMate does not present a homogeneous brand image towards its customers.Therefore the aim of this study is to give a suggestion of how a standardized graphical interface for web applications at Scania InfoMate should be designed. The given suggestion should come from thorough investigation of both end-user needs and recent research within the area of usability. In addition to a standardized interface this study also aims to deliver guidelines that support future web application development at Scania InfoMate.Through a combination of methods, mainly heuristic evaluation and user interviews, an elaborate description of usability and consistency problems in a defined web application portfolio is produced.
WERA - ny modell för riskbedömning vid Scania CV AB
Bakgrund och mål: I dagsläget har Scania inget vedertaget samlat tillvägagångssätt för att, i den dagliga verksamheten, arbeta med riskbedömning av arbetsmiljöfaktorer. Scania har köpt ett riskhanteringssystem för bedömning av fysiska arbetsmiljörisker och vill undersöka om metoden är tillämpbar inom företaget. Modellen heter SARA- Samlad Riskbedömningar Arbetsplatser. Syftet med examensarbetet var att utvärdera Scanias möjligheter att arbeta kontinuerligt och systematiskt med riskanalyser av arbetsmiljöfaktorer enligt den metod som SARA beskriver och definierar och utveckla en anpassad version av SARA, utformad för Scanias förutsättningar. Den Scania-anpassade versionen av SARA fick den preliminära titeln WERA - Work Enivronment Risk Assessment.
Belöningssystem som motivationsfaktor : Fallet Scania
Problem Belöningssystem används av företag för att motivera de anställda och därmed även öka effektiviseringen i verksamheten. Att ta fram ett bra belöningssystem är inte alltid så enkelt och det finns ett antal problem företaget måste ta ställning till. Ska Scania använda sig av individ- eller gruppbaserat belöningssystem och ska man skilja på belöningar mellan personal på olika nivåer då de kan ha annorlunda värderingar på vad som är bra belöningar. Hur har Scania valt att göra och hur motiveras de anställda av detta? Syfte Syftet är att undersöka hur motiverade de anställda i Scania blir av det existerande belöningssystemet och hur systemet skulle kunna förändras för att öka motivationen.
Framtidsoptimerad livscykeloch hantering av versioner : för Scanias Fleet Managementavdelning
In the haulage business customers are constantly requesting new features. Hence thedevelopment department must constantly update their system which ultimatelyresults in a variety of versions of the system. The large number of versions creates acomplexity which often reduces product quality and extends the developmentlifecycle time.The work on the following thesis has taken place at Scania?s Fleet Managementdepartment, which develops tools for hauliers to track their vehicle fleet in real time.The purpose of this thesis was to examine how Scania can handle an increasedamount of versions of the Fleet Management System which Scania expect will be seenin the future. The investigation was conducted by preparing a number of differentscenarios that formed the basis for a discussion of what these different scenarioswould mean for different parts of Scania?s business.
Lätt elektronik i tunga fordon : Hur Scania hanterar försörjningen av elektroniska styrenheter och relationen med dess leverantörer
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur Scania hanterar försörjningen av elektroniska styrenheter under sina produkters livslängd och hur de hanterar relationen med de leverantörer som de köper styrenheter av. Som teoretisk grund har en etablerad relationsmodell och försörjningsmetoder inhämtade från flygindustrin använts. För att besvara frågorna har tre intervjuer genomförts. Två gjordes med anställda på Scania och den tredje med Bosch, en underleverantör till Scania. Det vi kommit fram till är att:? Det finns inte ett enda sätt att hantera tillgången av komponenter.
Globalization vs Localization : En fallsstudie om Scanias marknadsföringsstrategier i Sydamerika och Asien
Problem formulation? Are there any factors affecting the choice of marketing strategy?? What is it that determines the degree for the company to use a standardized or a adapt marketing strategy?? How profitable is Scania's marketing strategy in each country?Objective: The overall aim of this study is based on local adaptation and global standardization to compare the degree to which the company Scania chooses to adapt or standardize its marketing to the South American and Asian markets.We also aim to compare and describe any factors that affect the countries' differences in marketing strategies and to evaluate and measure the profitability of marketing strategies in each market.Methodology: The study is limited to Scania's marketing in the truck market in Argentina, Brazil, Malaysia and Singapore from 2006 to 2010. In order to answer the study's problem formulation and purpose we have chosen to combine a qualitative and quantitative approach. Four interviews were conducted with marketing executives from Argentina, Brazil, Malaysia / Singapore and Sweden. We have also chosen to examine Scania's annual report and include figures on the market shares of Scania in the respective countries and the number of sold Scania truck which is then compared against the number of registered vehicles by country.
Vad kan effektivisera de konsultansvarigas arbete?!
För- och nackdelar med belöningssystem - en studie om ScaniaVårt syfte är att beskriva hur ett belöningssystem kan vara uppbyggt och studera vilka för- och nackdelar ett belöningssystem medför. Vi studerar närmare hur Scanias belöningssystem ser ut och hur väl det fungerar som en motivationsfaktor för de anställda. Vi vill också undersöka om det finns något som kan förbättras med Scanias belöningssystemVi använde en kvalitativ metod. Utifrån litteraturstudier skapades en referensram. Därefter intervjuade vi sex personer på Scania om deras belöningssystem.
Produktionsstyrning i fordonsindustrin : ? En fallstudie om MRP och kanban på Scania chassimontering
Produktionsstyrning har sedan länge varit ett område med ökande komplexitet och stegrande krav på samordningen och planeringen av produktionen. Två frågor inom produktionsstyrning som kräver svar är ?Hur mycket ska tillverkas?? och ?När ska det tillverkas??. Att dessa frågor får svar är speciellt viktigt för tillverkande företag inom fordonsindustrin som är dels mycket kapital- och arbetskraftintensiva och dels ofta har omfattande modulsystem i produktionen, vilket innebär att en välfungerande produktionsstyrningsmetodik är essentiell. Två kända produktionsstyrningsmetoder är materialbehovsplanering (MRP) och kanban.
How to source from Russia? - A multiple case study of six companies? experience of purchasing in Russia
Abstract Title: How to source from Russia? - A multiple case study of six companies? experience of purchasing in Russia. Authors: Richard Werthén, Technology ManagementJohan Öhlén, Production Engineering and Management Supervisors: Christer Kedström, Dept of Business Administration Johan Lundin, Dept of Industrial Management and Logistics, Engineering LogisticsRolf Blomgren, Purchasing Manager SR, ScaniaLars Erik Nerback, Purchasing Director SE, Scania Issues: The issues presented are:? What characterise Russia as a supplier market?? Which sourcing experiences have been made by other Swedish companies in Russia?? How can this knowledge be utilised at Scania? Purpose: The purpose of this master thesis is to find out whether it is worthwhile for Scania to look for new suppliers in Russia, based on other Swedish companies? experiences of purchasing in the country. Method: In order to answer the purpose of our thesis the study of Scania?s purchasing organisation has to be complemented with in-depth studies of other companies? purchasing organisations.
Stridsyxekulturens bebyggelsemönster : En undersökning av samtida utgrävningar i Skåne   och hur ett bebyggelsemönster avspeglar sin kultur
The goal with this work is to study the settlement during the Middle Neolithic B. Looking at the settlement pattern of the Battle Axe C culture (BAC) in Scania we might be able to get a picture of how the social structure of the BAC looked like and how it differed from' earlier and later culture groups.. What can a change in settlement tell archaeologists today about this and what problems do archeologist have to take into consideration..
Etableringsprocessen på en tillväxtmarknad : En fallstudie om Scanias etableringsprocess på den indiska marknaden.
Objective: The objective of this thesis is to investigate how Scania has attained success to establish on the Indian market and to inquire into the establishment process of Scania and their entrance in the Indian market. The thesis describes different factors such as the product, mode of entry, time of entry and choice of market that play a role when a company establishes and invest in a foreign market.Method: This thesis is limited to the process of establishing Scania on the Indian truck market. A qualitative approach has being utilized in this study, consisting of interviews withStaffan Sjöström, development manager at the R&D department, Koen Knoops, vice president at Financial Services and Henrik Fagrenius, former managing director for Scania in India. Data collection from various journals and articles have been conducted for the presentation of the number of sold newly registered trucks in comparison to the number of sold newly registered trucks in India by Volvo, Tata Motors and Ashok Leyland during 2010, 2011, 2012 and the first three quarters of 2013.Theory: With a starting-point in empirism, we have used a theoretical frame of reference to describe Scania´s establishment process. Scania makes use of an internationalization strategy, namely Market Selection, Time of Entry and Entry mode and the network model, which describes the process of establishing on a foreign market as a business association with various players on the market.
Scania och Volvos grundpelare inom lastbilar : Intervjustudier ur konsumenters perspektiv
Med denna uppsats utformade författarna en huvudfråga vars syfte var att verifiera ifall prisförmån, kvalité, service samt aktning verkligen var basen för åkeriägarnas samt lastbilschaufförernas relevanta preferenser vid val av lastbils fabrikat, Eller om det möjligen fanns andra betydelsefullare preferenser att beakta. Då Sverige har två stora lastbilstillverkare, var Scania samt Volvo givna undersökningsobjekt för författarnas studie inom kundtillfredsställelse..
1100-talets borgar i Skåne. En analys över den första medeltida borgbyggnadsfasen i Skåne
This essay is an attempt in analysing the establishment of the first Early Middle Ages castles in Scania. There are two types of castles in Scania during the eleventh century, keeps andringworks. This castle was built by three fixed elements of power: the crown, the church and the aristocracy. The result of the survey shows that A majority of the castles during theeleventh century in Scania where initiated by the church.The results also show two building phases of castles under the period. The first building phase begins in middle of the eleventh century and the second building phase begins in theperiod 1180- 1200.