Sök:

Sökresultat:

349 Uppsatser om Lćngsiktigt minne - Sida 2 av 24

VĂ„rt Ljudande Inre ? en studie i min musik och dess koppling till minnet

Denna kandidatuppsats handlar om minnet och dess begrÀnsningar. Den ligger till grund för och beskriver mitt upplÀgg med min examenskonsert. FörestÀllningen kommer att innehÄlla element som kan kopplas till minne, tid och medvetande. UtgÄngspunkten kommer att vara vÄra begrÀnsningar att uppleva viss typ av musik i sitt originaluppförande. Jag har valt utgÄngspunkt i dronemusik som jag anser att jag skapar med mina ljudlandskap.

Ord och verbala uttrycks effekt pÄ emotioner och minne

Studien har undersökt gradadverbs effekt för emotion och minneslagring vid lÀsning och lyssning. Undersökningen har vidare sökt svara pÄ huruvida verbala emotionella uttryck har nÄgon effekt för emotion och minneslagring. Deltagarna har lyssnat till- och lÀst berÀttelser och dÀrefter skattat sin egen grad av emotionell beröring. Deltagarna har ocksÄ svarat pÄ detaljfrÄgor efter varje berÀttelse i syfte att studera och möjligen bekrÀfta sambandet mellan emotioner och minneslagring. Antal deltagare (N=50) var fördelat pÄ 15 mÀn i Äldern 27-67 (M=43.5) och 35 kvinnor i Äldern 17-57 (M=38.0).

Associativ minnesinkodning: JÀmförelse av minnesteknikerna enhetsskapande och satsbyggande i studentpopulation

Grundsyftet med denna experimentella minnesstudie var att jÀmföra tvÄ minnesteknikers effektivitet pÄ associativt minne hos en studentpopulation. Vidare undersöktes hur minnesteknikerna i kombination med divergent tÀnkande eller genereringseffekten pÄverkar associativt minne. 32 psykologstudenter genomförde hela testet dÀr de först utförde alternate uses task för att mÀta individuella skillnader i divergent tÀnkande. Testpersonerna studerade sedan 89 ordpar antingen genom tekniken enhetskapande dÀr ett enhetligt objekt gjordes av ordparet (ex. fruktlampa) eller satsbyggande dÀr orden sattes in separat i en mening tillsammans med ett opassande verb (ex.

Forensisk analys av volatilt minne frÄn operativsystemet OS X

Behovet av att analysera volatilt minne frÄn Macintosh-datorer med OS X har blivit allt mer betydelsefull pÄ grund av att deras datorer blivit allt populÀrare och att volatil minnesanalysering blivit en allt viktigare del i en IT-forensikers arbete. Anledningen till att volatil minnesanalysering blivit allt viktigare Àr för att det gÄr att finna viktig information som inte finns lagrad permanent pÄ datorns interna hÄrddisk. Problemet som lÄg till grunden för det hÀr examensarbetet var att det uppenbart fanns brist pÄ undersökningsmetoder av det volatila minnet för Mac-datorer med OS X.Syftet med detta arbete var dÀrför att undersöka möjligheten att utvinna information frÄn ett volatilt minne frÄn en Mac-dator med OS X genom att kartlÀgga och bedöma olika undersökningsmetoder. För att göra denna undersökning har litteraturstudier, informella intervjuer, egna kunskaper och praktiska försök genomförts.Slutsatsen blev att möjligheten att utvinna information frÄn det volatila minnet frÄn en Mac-dator med OS X Àr relativt begrÀnsad. Det största problemet Àr sjÀlva dumpningen av minnet.

Procedurellt minne hos universitetsstuderande med dyslexi

Dyslexi Àr en form av lÀs- och skrivsvÄrighet som inte kan förklaras av t.ex. bristfÀllig undervisning, lÄg begÄvning eller synproblem. Orsaken till dyslexi anses vanligen vara nedsatt förmÄga av fonologiskt processande. Flera studier har dock visat att dyslexi Àven Àr förknippat med sprÄkliga, kognitiva och motoriska svÄrigheter som inte kan förklaras av nedsatt förmÄga av fonologiskt processande. Det procedurella minnessystemet engageras vid inlÀrning, processande och konsolidering av kognitiva och motoriska fÀrdigheter.

Fonologiskt och semantiskt minne av bilder och ord ? en dyslexistudie

Syftet med studien Àr att jÀmföra semantiskt och fonologiskt minne i korsmodala betingelser av ord ochbild. Studien syftar ocksÄ till att ta reda pÄ hur stor faciliteringseffekt bilder har jÀmfört med ord, fördyslektiker. Studien syftar i första hand till att studera dyslektiker och i andra hand att jÀmföra dyslektikermed normallÀsare.Jag vill undersöka vad det Àr som överhuvudtaget passerar den första tröskeln till medveten bearbetning,vilket innebÀr att stimulit registreras pÄ medveten nivÄ..

Ord och verbala uttrycks effekt pÄ emotioner och minne

Studien har undersökt gradadverbs effekt för emotion och minneslagring vid lÀsning och lyssning. Undersökningen har vidare sökt svara pÄ huruvida verbala emotionella uttryck har nÄgon effekt för emotion och minneslagring. Deltagarna har lyssnat till- och lÀst berÀttelser och dÀrefter skattat sin egen grad av emotionell beröring. Deltagarna har ocksÄ svarat pÄ detaljfrÄgor efter varje berÀttelse i syfte att studera och möjligen bekrÀfta sambandet mellan emotioner och minneslagring. Antal deltagare (N=50) var fördelat pÄ 15 mÀn i Äldern 27-67 (M=43.5) och 35 kvinnor i Äldern 17-57 (M=38.0).

Temporal organisation av audiovisuell information i episodiskt minne

Multisensorisk stimulering innebÀr att fler modaliteter aktiveras samtidigt. Detta sker kontinuerligt och de kan vara osynkroniserade utan att det Àr mÀrkbart. Hur vÀl mÀnniskor minns synkroniserat och osynkroniserat stimuli Àr idag relativt outforskat. Syfte med föreliggande studie var att undersöka hur audiovisuell information organiseras i episodiskt minne. Detta undersöktes i tvÄ faser.

Skissen som verktyg

I denna kandidatuppsats undersöks skissandets roll i gestaltningsprocessen. Syftet Àr att sprida kunskap kring hur vi landskapsarkitekter kan dra nytta av detta verktyg i vÄrt arbete. Genom att bÀttre förstÄ hur skissen fungerar kan vi utveckla och optimera vÄrt anvÀndande av den. Inledningsvis görs en genomgÄng av hur skissprocessen fungerar. DÀrefter fastslÄs tre faktorer som stÀrker skissen som landskapsarkitektens verktyg; det diskuteras hur kreativiteten kan stimuleras av skissande, hur skissen kan anvÀndas för undersökande och platsförstÄelse samt hur skissen pÄverkar minnet och upplevelsen av en plats. Arbetet bygger i huvudsak pÄ en litteraturstudie. Ett mindre experiment kompletterar litteraturen i kapitlet om skiss och minne. Genom litteraturstudien konstateras att skissens organiserande funktion stÀrker vÄr förmÄga att se och lösa problem.

Textens spegel till NarcissusÂŽminne : Ett betraktande av den egna skrivprocessen

In this essay I analyse three of my own texts included in an unpublished collection entitled till Narcissus' minne. Genres are discussed and a detailed study of how the writing process has progressed is done. The essay does not follow any specific literary or scholarly method of analysis, but to some extent the sphere of interpretation is explored. By associative interpretation the special logic of dreaming, the activity of the unconsciousness and the expansive accessibility of the memories, which characterize the texts, is traced. These structural features open a link to the way of psychoanalytical interpretation, but the essay does not strive for a complete account.

En rabatt till minne av Sabina 5 Ă„r

Uppsats för avlÀggande av högskoleexamen i KulturvÄrd, TrÀdgÄrdens hantverk och design. 10 hp.

Subjektiva upplevelser i split-screen

Split-screen innebÀr att filmduken Àr uppdelad i flera delar. Uppsatsen behandlarfilmer dÀr subjektiva upplevelser beskrivs med hjÀlp av split-screen. Det Àr ett berÀttande utifrÄn en karaktÀr. En subjektiv upplevelse kan vara en dröm, en hallinucation, ett minne, eller förnimmelse. Split-screen har funnits sen filmens begynnelse och haft sina glansdagar pÄ bland annat 1910-talet och 1970-talet.

IT­-Forensisk undersökning av flyktigt minne : PÄ Linux och Android enheter

Att kunna gör en effektiv undersökning av det flyktiga minnet Àr nÄgot som blir viktigare ochviktigare i IT-forensiska utredningar. Dels under Linux och Windows baserade PC installationermen ocksÄ för mobila enheter i form av Android och enheter baserade andra mobila opperativsy-stem.Android anvÀnder sig av en modifierad Linux-kÀrna var modifikationer Àr för att anpassa kÀrnantill de speciella krav som gÀller för ett mobilt operativsystem. Dessa modifikationer innefattardels meddelandehantering mellan processer men Àven Àndringar till hur internminnet hanteras ochövervakas.DÄ dessa tvÄ kÀrnor Àr sÄ pass nÀra beslÀktade kan samma grundlÀggande principer anvÀndas föratt dumpa och undersöka minne. Dumpningen sker via en kÀrn-modul vilket i den hÀr rapportenutgörs av en programvara vid namn LiME vilken kan hantera bÀgge kÀrnorna.Analys av minnet krÀver att verktygen som anvÀnds har en förstÄelse för minneslayouten i frÄga.Beroende pÄ vilken metod verktyget anvÀnder sÄ kan det Àven behövas information om olika sym-boler. Verktyget som anvÀnds i det hÀr examensarbetet heter Volatility och klarar pÄ papperet avatt extrahera all den information som behövs för att kunna göra en korrekt undersökning.Arbetet avsÄg att vidareutveckla existerande metoder för analys av det flyktiga minnet pÄ Linux-baserade maskiner (PC) och inbyggda system(Android).

Gud i fÀngelse : Religion som copingstrategi i anstalt

Denna uppsats undersöker remediering och minne i Henry Parlands roman Sönder (om framkallning av Veloxpapper). Vad gÀller remedieringen Àr det romanens efterhÀrmande av bildmediet och filmmediet som analyseras. Undersökningen av minne i Sönder gÀller hur minnet Àr kopplat till ett fotografiskt seende, som i sin tur Àr förbundet med romanens remediering av bild- och filmmedierna ? som möjliggör samt förutsÀtter detta seende.   Analysen bygger pÄ en motivstudie av det fotografiska seendets inslag i romanen, och dess betydelse för levandegörande av minnen. Det gÄr att tala om en strukturalistisk teoritillÀmpning, dÀr detaljerna fÄr belysa helheten och helheten fÄr belysa detaljerna.

Musikmemorering : Strategier för memorering och utantillspelets funktion

Syftet med denna uppsats Àr att genom att ta del av litteratur undersöka hur minnet fungerar i musiksammanhang och att se vilka memoreringsstrategier och metoder som forskningen föreslÄr och dessa metoders anvÀndningsomrÄden. Vidare att jÀmföra detta med en pianists egna strategier för och tankar om memorering erhÄllna genom en intervju. Jag jÀmför dessutom forskningen och pianistens svar med mina egna erfarenheter, tankar och funderingar. Pianisten som valdes för intervjun valdes utifrÄn hennes lÄnga erfarenhet som pedagog (ca 50 Är), med erfarenhet av undervisning pÄ alla nivÄer, av ett brett Älderspann, och stor variation pÄ begÄvningar, dessutom pÄ grund av hennes lÄnga erfarenhet som professionell musiker. Vidare undersöks pianistens tankar kring och instÀllning till utantillspel, och dÀrigenom belyses frÄgan kring utantillspelets funktion och roll.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->