Sök:

Sökresultat:

1495 Uppsatser om Läsmiljö i hemmet - Sida 48 av 100

En designguide för framtidens kÀllsortering

SammanfattningSyftet var att undersöka hur mÀnniskor upplever kÀllsorteringpÄ ett personligt och allmÀnt plan och utifrÄnresultatet arbeta fram en förbÀttrad kÀllsorteringsproduktför dagens hushÄll. Medan mÄlsÀttningen var attpresentera en kunskapsgrund om hur framtida kÀllsorteringsprodukterbör designas för samarbetspartnernHammarplast Consumer AB.FrÄn den inledande enkÀtundersökning identifieradesflertalet problemomrÄden som angreps genom designmetodikoch diverse analysmetoder. Inledningsvis undersöker och ifrÄgasÀtter arbetet placeringenav kÀllsorteringen i hemmet och vilken rollkökets historiska utveckling spelat för hushÄllens avfallshantering.Man frÄgar sig Àven om hur vida en nykÀllsorteringsprodukt bör anpassas efter bostÀder medspecifika byggnadsÄr, eller inte och vilka avfallsmÀngderdet svenska hushÄllet ska hantera i dagslÀget. GenomgÄendeför projektet Àr att olika resonemang till stordel förs och förklaras genom illustrationer, foton ochandra grafiska element och slutligen resulterar i ett genomarbetatkoncept.Avslutningsvis förs en diskussion över filosofin kringmaterialval vid produktutveckling och vilka materialsom Àr bÀst lÀmpade för det genererade konceptet ur ettekonomiskt, produktionstekniskt och miljömÀssigt perspektiv..

Det som syns men inte alltid finns : En diskursteoretisk analys av det svenska barnskyddet inom socialtjÀnsten

Enlig SCB (2010) sÄ var andelen kvinnliga chefer i Sverige 32 procent Är 2008 vilket Àr en ökning med 6 procentenheter pÄ sju Är Mycket av tidigare forskning har handlat om vilka hinder och problem som kvinnliga ledare möter. Denna studie vill dÀremot förflytta fokus frÄn kvinnors hinder till deras möjligheter. Studiens syfte Àr att lyfta fram kvinnliga mellanchefers egna berÀttelser om vad de anser har lett till deras framgÄng i karriÀren. En kvalitativ metod anvÀndes i form av fem stycken semistrukturerade intervjuer som analyserades med hjÀlp av tematiskanalys. Fyra stycken teman Äterfanns i materialet och de representerar de framgÄngsfaktorer som kvinnorna la störst vikt vid.

Leksaker baserade pÄ teknik sedda ur ett genusperspektiv : En studie om 6-Äringars preferenser och anvÀndande av könsstereotypa konstruktionsleksaker

Genom kvalitativa intervjuer med barn i förskoleklass och genom enkÀtundersökningar hos pedagoger har jag fÄtt svar pÄ mina frÄgestÀllningar som handlar om pojkar, flickor och deras leksaksval dÄ det gÀller teknikbaserade leksaker. Syftet var att försöka se om det fanns skillnader i valet och anvÀndandet av dessa leksaker och i sÄ fall försöka tydliggöra dem, och dessutom ta reda pÄ varför barnen Àr olika i sina leksakspreferenser.Resultatet pÄvisar att för barnen i denna förskoleklass Àr konstruktionsleksaker ett frekvent val i verksamheten. Alla barn leker med dessa leksaker, dock skiljer sig preferenserna Ät beroende pÄ om man Àr flicka eller pojke, bÄde i hemmet och i förskoleklassen. Hur barnens preferenser uppkommer finns det delade meningar om, dock Àr huvudteorin enligt de forskarna/författare jag tagit del av, socialt betingat.Pedagogiska slutsatser Àr att som pedagog mÄste man arbeta pÄ ett mÄlmedvetet sÀtt dÄ det gÀller leksaker och genus, man skall alltid ha med sig att leken har stor betydelse i barnens utveckling.Nyckelord: genus, leksaker, preferenser, teknik.

Mammamisshandel : En kunskapsöversikt över barns upplevelse av pappans vÄld mot mamman

Syftet med uppsatsen var att ge en övergripande bild av barns upplevelse av pappans vÄld mot mamman, samt att undersöka hur denna problematik kan konstrueras i forskningslitteraturen. Uppsatsens frÄgestÀllning var: Hur diskuterar forskningslitteraturen barns upplevelse av mÀns vÄldsutövande i hemmet, med fokus pÄ temana barnets hemmiljö, den vÄldsutövande pappan, den vÄldsutsatta mamman och sociala, fysiska och psykiska konsekvenser av vÄldet för barnet? Uppsatsen Àr en selektiv kunskapsöversikt av nio primÀrdokument. Resultaten analyserades med hjÀlp av socialkonstruktionistisk teoribildning. Resultaten visade att barn som upplever pappans vÄld mot mamman uppfattar hemmiljön som oförutsÀgbar, och barnen kan ha svÄrigheter i att knyta an till förÀldrarna.

En undersökning av interaktion med Microsoft Kinect

Denna rapport beskriver ett examensarbete som gjorts vid Linköpings Universitet under hösten 2012 och vÄren 2013. Arbetet gick ut pÄ att utforska de olika interaktionsmöjligheterna för Microsoft Kinect samt vad man sjÀlv kan utveckla till denna plattform. I detta arbete gjordes en förstudie för att utröna existerande metoder och hur dessa fungerar. UtifrÄn denna studie formulerades en frÄgestÀllning enligt nedan.Hur kan man anvÀnda Microsoft Kinect för att identifiera fysiska objekt pÄ en yta?Kan vi anvÀnda Kinect för att klassificera objekt?Kan vi utveckla en produkt som kan anvÀndas i hemmet?Metoden för att svara pÄ dessa frÄgor innefattar skapandet av ett scenario dÀr Kinecten kan anvÀndas för objektidentifiering.

NÀrstÄendes upplevelser av att leva med en familjemedlem som vÄrdas palliativt : En litteraturstudie

Bakgrund: Palliativ vÄrd syftar till att lindra symtom och ge en god livskvalitet till patientermed obotlig sjukdom. En av den palliativa vÄrdens fyra hörnstenar handlar om stöd tillnÀrstÄende, dÄ en svÄr obotlig sjukdom inte bara drabbar patienten utan Àven familjen.Syfte: Syftet var att beskriva nÀrstÄendes upplevelser av att leva med en vuxenfamiljemedlem som vÄrdas palliativt pÄ sjukhus eller i hemmet.Metod: Metoden var en systematisk litteraturstudie med deskriptiv design. Sökningargenomfördes i databaserna Amed, Cinahl och PsycINFO. I studien inkluderades 7 kvalitativaartiklar som svarade mot syftet.Resultat: Resultatet sammanfattas i fem kategorier; Ett förÀndrat liv, KÀnslomÀssigareaktioner, Behov, PÄfrestningar och Stöd. Dessa innefattar femton subkategorier.Slutsats: NÀr en familjemedlem blir svÄrt sjuk förÀndras livet Àven för de nÀrstÄende.

NÀrstÄendes upplevelser till personer som insjuknat i hjÀrtinfarkt

HjÀrtinfarkt Àr ett sjukdom som pÄverkar hela familjesituationen. NÀrstÄende till personer som insjuknat i hjÀrtinfarkt kan uppleva högre grad av oro, rÀdsla och osÀkerhet Àn personen som insjuknat. Syftet var att genom en systematisk litteraturstudie belysa nÀrstÄendes upplevelser till personer som insjuknat i hjÀrtinfarkt. Sökningar gjordes i PubMed och Cinahl. Studiernas resultat sammanfördes och analyserades utifrÄn innehÄllsanalys vilket resulterade i tre huvudkategorier och fem subkategorier.

NÀrstÄendes erfarenheter av palliativ hemsjukvÄrd

MÀnniskor idag blir Àldre och fler kommer i framtiden att vara i behov av palliativ vÄrd samtidigt som vÄrden i hemmet expanderar. NÀrstÄende till patienter i den palliativa hemsjukvÄrden kan uppleva kÀnslor av otillrÀcklighet, maktlöshet och hjÀlplöshet. De kÀnner ett stort ansvar för den sjuke samtidigt som de inte alltid kÀnner sig sedda av vÄrdpersonalen. Syftet med studien var att belysa de nÀrstÄendes erfarenheter av vÄrdpersonalens omvÄrdnad vid palliativ hemsjukvÄrd. Metoden som anvÀndes var en litteraturstudie baserad pÄ tolv vetenskapliga artiklar som sammanstÀlldes och bildade resultatet.

NÄgra muslimska elevers hemsituation och relation till skolÀmnet hem- och konsumentkunskap : en undersökning om mat och jÀmstÀlldhet

Ämnets kĂ€rna Ă€r att studera hur muslimska elever kommer i klĂ€m vid undervisningen i hem- och konsumentkunskap. Samt hur muslimska elever tycker och tĂ€nker i frĂ„gan om mat och matvanor men ocksĂ„ hur jĂ€mstĂ€lldheten ser ut i deras familjer. Uppsatsens frĂ€msta syfte Ă€r att studera vad muslimska elever anser om undervisningen i hem- och konsumentkunskap, sker undervisningen i deras hĂ€r och nu? Valet föll pĂ„ att anvĂ€nda en kvalitativ intervju för att lĂ€ra kĂ€nna eleverna bĂ€ttre och komma dem nĂ€rmre, vilket ocksĂ„ ger ett djup Ă„t uppsatsen. Metoden Ă€r vald med baktanken om vad som ger mest insikt i informanternas egna sĂ€tt att tĂ€nka, lĂ€ra, agera, uppleva och förstĂ„.Valet föll pĂ„ att djupintervjua fem muslimska elever, tre pojkar (Henrik, Leo och Max) och tvĂ„ flickor (Sara och Fia).

Varför lyssnar inte Kim? : Om att vara lÀrare för hörselskadade elever

LÀrare i dagens svenska skola kommer att möta flera elever i behov av olika slags stöd. Densvenska skolan idag ska vÀlkomna alla elever och majoriteten ska fÄ gÄ i den skola som liggernÀrmast hemmet Àven om eleven Àr i behov av sÀrskilt stöd. Det gör att lÀraren behöverkunskaper om att möta elever med olika slags behov pÄ bÀsta sÀtt. Syftet med den hÀrundersökningen Àr att se vilka förutsÀttningar lÀrare har för att möta en hörselskadad elev som gÄri en klass med hörande klasskamrater. Undersökningen visar vilket stöd lÀraren fÄr före denhörselskadade eleven börjar i klassen och vilket stöd lÀraren fÄr nÀr eleven gÄr i klassen.

Sjuksköterskans upplevelser av den palliativa vÄrden vid anvÀndadet av Liverpool Care Pathway

Syftet var att studera hur den palliativa vÄrden upplevs av sjuksköterskor vid anvÀndandet av Liverpool Care Pathway. Studien baserades pÄ data frÄn sex informanter pÄ sÀrskild boende/korttidsboende i en kommun i Dalarna. Studien har en kvalitativ design med innehÄllsanalys enligt Graneheim och Lundman.Analys av insamlad data resulterade i de tre kategorierna: Tydliga kriterier ger trygghet i vÄrden, OmvÄrdnadsarbetet har utvecklats och tydligare information. Resultatet visade att tydliga kriterier vid anvÀndningen av Liverpool Care Pathway i den kommunala vÄrden gav den palliativa patienten trygghet i omvÄrdnaden vid livets slut samt klara kriterier som gjorde att personalen tillÀmpade lika arbetsÀtt i den palliativa vÄrden. Att stanna kvar i hemmet vid livet slut var en sjÀlvklarhet för den palliativa patienten nÀr Liverpool Care Pathway var infört i kommunen.

Teamarbete i vÄrden - vilka förutsÀttningar krÀvs och vad kan sjuksköterskan göra?

Bakgrund: Att arbeta i team Àr vanligt förekommande inom vÄrden. Ur ett historisktperspektiv skapades team i vÄrden för att kunna ge vÄrd i hemmet men ÀndÄ kunnaerbjuda sjukhusets alla resurser, alltsÄ en helhetsvÄrd. Idag Àr tanken att vÄrden ska blimer effektiv genom vÀl fungerande team. Att samarbeta i team Àr nödvÀndigt för attkunna arbeta utefter personcentrerad vÄrd. Sjuksköterskan har bland annat ansvar för attdelta i, organisera och motivera teamarbetet kring patienten.

Barn med sprÄksvÄrigheter i förskolan. FörskollÀrares tankar och arbetsÀtt.

Genom att göra den hÀr studien ville vi undersöka och beskriva fyra förskollÀrares tankar om sitt eget arbetssÀtt kring barns sprÄkutveckling. Studiens syfte Àr att undersöka hur barn med sprÄksvÄrigheter upptÀcks och fÄr hjÀlp i förskolans verksamhet. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Hur arbetar förskollÀrarna för att upptÀcka, kartlÀgga och frÀmja barn med sprÄksvÄrigheter? Vilka pÄverkande faktorer kan förskollÀrarna se gÀllande barns sprÄkutveckling? Vilken hjÀlp ger specialpedagog samt tal- och sprÄkspecialist förskollÀrarna? Hur fungerar samarbetet mellan förskolan och hemmet för de barn som har sprÄksvÄrigheter? Vi anvÀnde oss av kvalitativa intervjuer dÀr fyra förskollÀrare intervjuades. TvÄ av förskollÀrarna arbetade med yngsta barnen i Äldrarna ett till tre Är och de andra tvÄ arbetade pÄ tvÄ olika resursavdelningar med barn i Äldrarna tre till sex Är.

Gymnasieungdomars engagemang i samhÀllsfrÄgor

Syftet med denna studie Àr att fÄ en inblick i gymnasieungdomars upplevda engagemang i samhÀllsfrÄgor och hurdetta engagemang kan komma till uttryck. Det empiriska materialet i studien Àr baserat pÄ kvalitativa intervjuer med13 gymnasieelever. Som bakgrund till Àmnet presenterar jag; vad de nationella styrdokumenten sÀger omsamhÀllsfrÄgor, en liten fördjupning om sociala rörelser samt aktuell forskning gÀllande ungdomars intresse församhÀllsfrÄgor och politik. Resultatet av min undersökning visar pÄ ett svagt intresse för samhÀllsfrÄgor blandeleverna i stort men att miljöfrÄgor tycks ha en sÀrstÀllning vad gÀller ungdomarnas intresse. Att rösta menade enmajoritet av respondenterna var en sjÀlvklarhet medan partipolitik eller andra handlingar utav politisk karaktÀr ejansÄgs vara sÄ viktiga för dem.

Fysik i Är 7-9 Styrdokumentens syn pÄ skolÀmnet 1962-2000

Examensarbetet beskriver hur styrdokumenten (lÀroplaner och kursplaner) för fysik har förÀndrats under den tid som grundskolan har funnits, dvs. frÄn 1962 fram till och med den senaste kursplanen som kom Är 2000. Man kan man se Àr att ansvaret för elevens utveckling allt mer skjuts över pÄ hemmet och den enskilde eleven. Man kan vidare se att kunskapsbegreppet har förÀndrats sÄ att förmÄgan att kommunicera sina fÀrdigheter blivit ett allt viktigare mÄtt pÄ kunskap. Den enskilda skolan och lÀraren fÄr med tiden allt mer frihet att utveckla undervisningen eftersom kursplanernas beskrivning av vilken kunskap som skall lÀras blir allt mer kortfattad.

<- FöregÄende sida 48 NÀsta sida ->