Sök:

Sökresultat:

305 Uppsatser om Läs - och skrivutveckling - Sida 3 av 21

SexÄringarnas steg in i skolan : Äldersintegrering pÄ gott eller ont?

Integreringen av sexÄringarna i skolverksamheten ökar, tillsammans med Ärskurs ett bildar de en gemensam klass. Rigmor Lindö skriver att upplÀgget för hur integreringen ser ut skiljer sig mellan skolor runt om i Sverige . Syftet med denna studie Àr att fÄ en bild av hur man vÀljer att integrera sexÄringarna inom ett rektorsomrÄde och hur de arbetar med barnens lÀs- och skrivutveckling, samt hur skolsituationen för barnen ser ut. För att fÄ reda pÄ syftet har vi anvÀnt oss av kvalitativa metoder, som kvalitativa forskningsintervjuer och deltagande observationer, precis som Steinar Kvale föresprÄkar . I denna studie har det deltagit fem pedagoger frÄn tvÄ olika skolor.

LÀs- och skrivutveckling genom skönlitteratur

Denna uppsats handlar om skönlitteraturens betydelse för lĂ€s- och skrivutvecklingen. Det vi fann vara intressant att ta reda pĂ„ var om pedagogerna i förskolan och skolan har kunskap om varför skönlitteraturen Ă€r viktigt, om de anvĂ€nder sig av denna eventuella kunskap och i sĂ„ fall hur de gör detta. Åldersgruppen vi koncentrerar oss pĂ„ Ă€r barn frĂ„n förskolan till mellanstadiet. Vi har studerat vad forskningen om lĂ€s- och skrivutveckling sĂ€ger i Ă€mnet och genom enkĂ€ter undersökt vad pedagoger vet om varför skönlitteratur Ă€r bra för lĂ€s- och skrivutvecklingen samt hur de arbetar med det. Forskare har olika teorier om och modeller för lĂ€s- och skrivinlĂ€rning men alla Ă€r överens om skönlitteraturens betydelse för lĂ€s- och skrivutvecklingen.

LÀrares syn pÄ barns skrivutveckling i förskolan

Bakgrund:SprÄkforskare Àr idag eniga om att barn sÄ tidigt som möjligt bör möta skriftsprÄket. Vi vet att det i förskolan Àgnas mycket tid Ät lÀsning och sprÄklekar, men det sÀgs inte sÄ mycket om skrivning. LÀrarna i förskolan har inte ansett sig ha den kompetens som krÀvs för att lÀra barnen skriva. Skrivning och lÀsning hör ihop och utvecklas parallellt och vi vill belysa hur lÀrare i förskolan och skolan ser pÄ skrivning i förskolan. Vi menar att det Àr intressant för lÀrare i de olika verksamheterna att ta del av varandras synsÀtt gÀllande barns skrivutveckling.Syfte:Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur lÀrare i förskola och skolans tidiga Är ser pÄ arbetet med barns skrivutveckling i förskolan.

Skönlitteratur som undervisningsform

Detta examensarbete handlar om Skönlitteratur som undervisningsform. Mitt huvudsyfte med denna uppsats har varit att fÄ en bred kunskap om hur jag som pedagog kan anvÀnda mig av skönlitteratur i min undervisning. n av mina frÄgestÀllningar handlar om hur jag som pedagog kan anvÀnda mig av skönlitteratur i min religionsundervisning. För att fÄ svar pÄ mina frÄgestÀllningar har jag anvÀnt mig av bÄde teoretiska och pratiska studier. Den teoretiska kunskapen har jag fÄtt utifrÄn olika böcker om Àmnet och de praktiska studierna har utgjorts av intervjuer och en observation pÄ en skola i Malmö kommun.

Vad blir bÀttre med Ären? : En komparativ undersökning av elevtexter frÄn högstadiet och gymnasiet

1SammandragDetta arbete innehÄller en kvantitativ studie av elevtexter frÄn Ärskurs 9 och Svenska B i gymnasiet. Undersökningen Àr komparativ och elevtexterna frÄn respektive Ärsgrupp jÀmförs med varandra. Det Àr totalt 20 elevtexter frÄn nationella provet i svenska VT 2011 som analyseras.Syftet med föreliggande uppsats Àr att undersöka skillnader i sprÄklig kvalitet i ett antal elevtexter, av liknande uppgiftstyp, som Àr skrivna av elever i högstadiet respektive gymnasiet. Undersökningen ska redogöra för hur ungdomars skrivutveckling kan ÄskÄdliggöras under skolÄren mellan Ärskurs 9 och Svenska B i gymnasiet. Det visar sig att elevtexterna frÄn Svenska B i jÀmförelse med Ärskurs 9-texterna i genomsnitt innehÄller fler ord, lÀngre meningar, fler lÄngord, högre ordvariation, lÀngre fundament samt fÀrre subjektsfundament.

?Jag kunde skriva allt, eller nej kanske inte riktigt allt? - En studie om elevers uppfattningar kring sitt skrivande i förskoleklass

Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur skrivundervisning kan ske i förskoleklass och hur denna kan komma att pÄverka elevernas syn pÄ sig sjÀlv som skrivande personer. UtifrÄn elevintervjuer och observationer i tre förskoleklasser besvarades de tvÄ frÄgestÀllningarna: Hur skiljer sig skrivundervisningen i förskoleklass Ät beroende pÄ de metoder som ligger till grund för elevers skrivutveckling? Vilka likheter och skillnader förekommer bland elevernas uppfattningar kring sitt skrivande? Studiens resultat visade att den skrivundervisning eleverna mötte i förskoleklassen skiljde sig markant Ät beroende pÄ metodval för skrivutveckling, vilket Àven kom att pÄverka elevernas instÀllning till sig sjÀlv som skrivande personer. Fyra stora skillnader framkom i elevernas uppfattningar kring skriftsprÄkshÀndelser, sprÄkliga medvetenhet, samlÀrande och sjÀlvförtroende. En likhet framkom kring elevernas önskemÄl av innehÄll i deras texter.

Elevers tidiga skrivutveckling : FörhÄllandet mellan undervisning och elevskrivande i skolÄr tvÄ

Sammandrag: Syftet med examensarbetet Àr att undersöka förhÄllandet mellan undervisning om skrivande och elevskrivande i skolÄr tvÄ. LÀrarens undervisning om skrivande observeras och elevernas texter analyseras utifrÄn undervisningsinnehÄllet.Resultatet visar att eleverna förÀndrar sitt sÀtt att disponera texter till följd av undervisning men att de inte gör det i frÄga om skiljetecken. Studien visar Àven betydelsen av att eleverna förstÄr och fÄr förklarat viktiga begrepp och fÄr stöttning av lÀraren. Dessutom bör momenten undervisas om vid rÀtt tidpunkt för varje enskild elev..

LÀsförstÄelse ur ett praktiskt perspektiv : En studie om lÀsförstÄelseundervisning

Syftet med min studie Àr att undersöka lÀsförstÄelsens utrymme i lÀrarens/ specialpedagogens lÀsundervisning. LÀsförstÄelse Àr en del i elevens lÀs- och skrivutveckling och Àr Àven en möjlighet för eleven att pÄverka sitt lÀrande bÄde i och utanför skolan. Metoden som har anvÀnts Àr kvalitativa semi strukturerade intervjuer med tre lÀrare och tvÄ specialpedagoger pÄ tvÄ F ? 6 skolor och en specialpedagog pÄ en 7 ? 9 skola. Skolorna Àr belÀgna inom samma kommun. Min personliga erfarenhet av lÀsförstÄelse har ocksÄ bidragit till studien. Resultatet visar att utrymmet för lÀsförstÄelseundervisning Àr stort i lÀsundervisningen, men specialpedagogens/lÀrarens kompetens i lÀs- och skrivutveckling inverkar pÄ hur vÀl detta utrymme tas till vara.  .

Olika vÀgar till skriftsprÄket: en studie om lÀrares
kunskapssyn samt hur detta kan pÄverka valet av arbetssÀtt
vid barns tidiga lÀs- och skrivutveckling

Studien syftar till att undersöka lÀrares kunskapssyn samt hur detta kan pÄverka valet av arbetssÀtt vid barns tidiga lÀs- och skrivutveckling. Kvalitativa intervjuer har anvÀnts för att fÄ en djupgÄende förstÄelse kring lÀrares kunskapssyn och arbetssÀtt. Resultatet visar pÄ att bÄde traditionella lÀs- och skrivmetoder och nya modeller finns representerade ute bland skolorna, dÀr Tragetons modell - att skriva sig till lÀsning Àr mest förekommande. Det pÄfallande resultatet i studien visar Àven att lÀrarna efterstrÀvar kontinuerlig utveckling inom lÀs- och skrivomrÄdet, nÄgot som de tillÀgnat sig genom att ta del varandras lÀrarkompetenser och perspektiv pÄ lÀrandet i form av pedagogiska caféer. Enligt studien verkar lÀrarnas egen kompetensbildning vara en förutsÀttning för att kunna uppdatera bÄde kunskap kring omrÄdet samt synen pÄ lÀrandet nÀr skolan mÄnga gÄnger vÀljer att spara pÄ kompetensutveckling trots att samhÀllet och skolan stÀndigt förÀndras..

Medveten höglÀsning? : En studie om lÀrares arbete med höglÀsning

För att skapa möjligheter för elever att utveckla sitt sprÄk samt sin lÀs- och skrivförmÄga behöver de goda förebilder. Genom vÄr utbildning har vi tagit del av hur höglÀsning möjliggör för lÀraren att vara en lÀsande förebild och hur man genom att prata om ord, meningsbyggnad och det skrivna sprÄket kan frÀmja elevers sprÄk-, lÀs- och skrivutveckling. I vÄr studie har vi undersökt höglÀsning som verksamhet i skolans första Är genom att identifiera samband mellan vad, nÀr och varför lÀrare lÀser högt. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ studie dÀr vi genom intervjuer av lÀrare erhÄllit den data som ligger till grund för vÄrt resultat. Av resultatet framkom tre samband mellan vad, nÀr och varför lÀrare anvÀnder höglÀsning i verksamheten. De rÄdande sambanden har att göra med de olikheter som visar sig utifrÄn om höglÀsning anvÀnds som integrerad del av undervisningen eller inte.

LÀs- och skrivinlÀrning i Är 1 : Arbete med elever som inte har erövrat lÀs- och skrivkoden efter första terminen i Är 1.

Studiens syfte var att ta reda pÄ hur fyra lÀrare arbetar med lÀs- och skrivinlÀrning med de elever som behöver lÀngre tid pÄ sig att erövra lÀs- och skrivkoden. Med i studien finns ocksÄ hur skolan som organisation hjÀlper och stöttar dessa elever. Studien Àr av en kvalitativ forskningsmetod dÀr intervjuer med lÀrarna har varit grunden till arbetet. Resultatet visar att lÀrarna anser att bokstavsinlÀrningen Àr den viktigaste delen för eleverna att kunna dÄ den Àr grunden för vidare lÀs- och skrivutveckling. Slutsatsen Àr att alla lÀrare anvÀnder sig av olika metoder i sin pedagogiska verksamhet vilket visar att utbudet Àr stort nÀr det gÀller att kunna skapa sin egen undervisningsmodell..

En kvalitativ studie om lÀs- och skrivutveckling - Loppet Àr inte kört, men hÀlften vunnet

BAKGRUND:Vi har under vÄr utbildning insett betydelsen av att vi som pedagoger bÄde i förskolan och i skolanbesitter stora kunskaper nÀr det gÀller lÀs- och skrivutveckling. Som blivande pedagog i förskolan ochskolan kÀnner vi ocksÄ ett stort behov av att ha kunskaper om olika metoder sÄ att vi kan hjÀlpa ochförebygga barns lÀs- och skrivsvÄrigheter. Vi har vi vÄr bakgrund skrivit vad tidigare forskning ocholika författare skriver om detta omrÄde som vi sedan försökt koppla till vÄr resultatdiskussion.SYFTE:Arbetet syftar till att ta reda pÄ hur de intervjuade pedagogerna motiverar och arbetar med lÀs- ochskrivutveckling. De frÄgestÀllningar vi har anvÀnt oss av Àr följande :? Vilken betydelse har lÀs- och skrivutvecklingen för enskilda barn enligt pedagoger?? Vilken betydelse antas motivation och uppmuntran ha?? Vad Àr gemensamt i pedagogers arbetssÀtt?METOD:Vi har valt metoden intervju som Àr en kvalitativ metod för att samla in material och valtfenomenografi som vÄr forsknings ansats för att ta reda pÄ respondenternas tankar.

Barns sprÄkutveckling Om samband mellan sprÄklig medvetenhet och lÀs- och skrivutveckling

Denna studie syftar till att undersöka vilka tankar och erfarenheter som finns hos fem yrkeskategorier kring sambandet mellan barns sprÄkutveckling 0-6 Är, sprÄklig medvetenhet, kommande lÀs- och skrivutveckling, sprÄkbefrÀmjande metoder samt synen pÄ specialpedagogens roll. Undersökningen genomförs med hjÀlp av litteraturstudier och semistrukturerade intervjuer med Ätta respondenter, som arbetar med eller kring barn i förskoleÄlder. DÄ barns sprÄkutveckling ligger till grund för uppsatsens övriga avsnitt har vi valt att redogöra för densamma. Under studien framkom en samstÀmmighet mellan tidigare forskning och vÄra resultat vad det gÀller den sprÄkliga medvetenhetens betydelse för en god lÀs- och skrivutveckling. Dock rÄder oenighet om vad sprÄklig medvetenhet Àr.

AndrasprÄkselevers skrivutveckling : utifrÄn ett genreteoretiskt perspektiv

Denna uppsats har kommit till för att undersöka vad som diskuterades inom Göteborgs kvinnliga diskussionsklubb och Halmstads kooperativa kvinnogille under perioden 1911-1921. Folkbildningsforskningen har tenderat att utgÄ frÄn ett klassperspektiv, syftet Àr dÀrför att göra en undersökning dÀr tonvikten delas av ett genusperspektiv, som stora delar av tidigare forskning negligerat. Men ocksÄ ett klassperspektiv i jÀmförelsen mellan de tvÄ diskussionsklubbarna. Min studie utgÄr i huvudsak frÄn tvÄ antologier frÄn Mimer som mer eller mindre har ensamrÀtt pÄ folkbildningsforskningen i Sverige. Huvudslutsatsen som jag med denna studie kan göra Àr att genusstrukturer i samhÀllet kan likstÀllas med klasskillnader i frÄga om vilken betydelse de har för innehÄllet i diskussionsklubbarna..

LÀs- och skrivutveckling - betydelsefulla styrdokument? En intervjuundersökning med verksamma pedagoger

Detta arbete handlar om pedagogers förhÄllningssÀtt till styrdokumenten samt arbetssÀtt för barns lÀs- och skrivutveckling i förskoleklassen och i skolans tidigaste Ärskurser. Arbetes problemprecisering Àr att undersöka hur olika pedagoger uppfattar, och arbetar efter, skolans styrdokuments riktlinjer för god lÀs- och skriv- undervisning. Resultatet visar att de intervjuade pedagogerna pÄ mÄnga sÀtt uppfyller styrdokumentens mÄlsÀttningar och intentioner men sjÀlva verkar de ej se detta samband. Genom intervjuer med verksamma pedagoger har det framkommit att det inte finns en ŽallenasaliggörandeŽ metod att arbeta utifrÄn nÀr barnen ska lÀra sig att lÀsa och skriva. Viktigt Àr att en god sprÄklig och fonologisk medvetenhet byggs upp hos barnen - för att de sedan utifrÄn den ska kunna knÀcka lÀs- och skrivkoden..

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->