
Sökresultat:
1904 Uppsatser om Läraryrkets status - Sida 44 av 127
Manlig förskollÀrare sökes : En studie av manliga pedagoger i förskolan
The purpose with this essay is to get a deeper insight into why there is a lack of male educators in Swedish preschools. I also want to know which role the male educators have in comparison to the female educators. This essay builds on four questions, which covers:The cause of the lack of males in Swedish preschoolsIf there are any gender bound expectations on male educators in the Swedish preschoolsWhat the woman educators perceive about the roles of the male educators in the Swedish preschoolsHow the male educator experience his own work in a workplace dominated by womenThe method I have used is a qualitative interview study in which I have interviewed four male educators and two woman educators from three different preschools. The result of this study shows that male educators gave different reasons to why there is a lack of male educators in Swedish childcare. According to the male educators the reason for this situation is that there is a worry to be seen as a feminine person, get singled out as a pedophile and that the childcare sector has low status.
KoppargÄrden - en analys av den lokala problembilden i KoppargÄrden utifrÄn ett social desorganisationsperspektiv
Efter mycket rapportering i media och omnÀmning i polisens rapport gÀllande omrÄden dÀr kriminella nÀtverk styr, fanns ett intresse att analysera och förklara problembilden i KoppargÄrden. Studien har genom statistik och semi-strukturerade intervjuer undersökt nyckelaktörers beskrivningar av problembilder i dagens KoppargÄrden. Resultaten har analyserats utifrÄn teorin om social desorganisation. Studiens resultat visar att flertalet av de beskrivna problembilderna i dagens KoppargÄrden kan kopplas till teorin om social desorganisations. LÄg socioekonomisk status, heterogen befolkningssammansÀttning, hög befolkningsomflyttning Àr faktorer som stÀmmer in pÄ KoppargÄrden.
Uppfattningar bland svenska och finska lÀrarstudenter
This study sets out to research the effects of perceptions regarding teacher education as well as the teacher profession in general amongst college students studying to become teachers. The aim of the study is to get a better understanding in what perceptions that constitutes the foundation of the aspects that may affect the students of education by interviewing students about how they perceive their education. The study relies on a sociocultural perspective to analyze the data as well as justify the relevance of the study.
The method for researching this will consist mainly of interviews and literature studies. Four students of education, where two are Swedish and two are Finnish, will act as the main source of empiric information.
Den upplevda kontrollen, sociala stödet, arbetskraven och nyttjandetav friskvÄrdsförmÄner
AbstractI denna studie kommer vi undersöka hur maskuliniteter framstÀlls i utvalda exempel frÄn tidningen King of Sweden. Vi vill besvara vÄra frÄgestÀllningar kring hur maskuliniteter uttrycks i de utvalda bild- och textexemplen frÄn King och vilka uttryck och egenskaper som kan uttolkas tillhöra dessa. Vidare undrar vi om nÄgon av dessa maskuliniteter kan tolkas som en föredragen och dominerande maskulinitetstyp tack vare de egenskaper och vÀrden den representerar. Slutligen vill vi se till tidningens presenterade stadgar om förutbestÀmt uttryck och innehÄll för att undersöka hur vÀl dessa stÀmmer in i de text- och bildexempel som vÀljs ut.För att försöka besvara frÄgestÀllningarna söker vi efter mönster i bild och text ur ett flertal nummer av tidningen. Dessa mönster tolkar vi som exempel pÄ uttryck av tidningens sÀtt att framstÀlla maskulinitet, dÀr vi ser om samma typ av egenskaper eller uttryck Äterkommer i flertalet nummer.
Kan du fylla pÄ limtuberna...? : Tankar frÄn pedagoger i skolan kring yrkesroller, samarbete och utbildning
I Lpo94 finns skrivet att arbetet mellan pedagoger i skolan ska grundas pÄ samarbete. FörutsÀttningarna för att kunna arbeta ihop Àr att pedagogerna har vÀl beskrivna arbetsuppgifter och tydliga yrkesroller. Syftet med studien var att söka kunskap om förskollÀrare, fritidspedagoger och lÀrares tankar kring varandras yrkesroller, samarbete och utbildning. Vi valde att göra intervjuer pÄ kvalitativ grund eftersom vi sökte ta reda tankar och personliga erfarenheter. Respondenterna valdes genom ett strategiskt urval.
Massmedia och socialtjÀnsten : -framstÀllning och pÄverkan
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur socialarbetare som arbetar med barn, ungdomar eller familj upplever att medier framstÀller socialtjÀnsten och det sociala arbetet, samt vilken betydelse det har eller fÄr för deras yrkesroll som socialarbetare. Tidigare forskning visar att socialarbetare i bÄde England, Sverige och USA uppfattar mediers framstÀllning om socialtjÀnsten negativ. Socialarbetare kÀnner Àven oro för att det i sin tur leder till att professionens status pÄverkas negativt. För att fÄ en förstÄelse för Àmnet har vi till störst del anvÀnt oss av vetenskapligt granskade artiklar frÄn USA, England och Sverige. Studien baseras pÄ fem semistrukturerade intervjuer med socialarbetare i Sverige frÄn bÄde stor- och mellanstad som arbetar inom socialtjÀnsten.
Variation i temperaturrespons (Q10) vid nedbrytning av biopolymerer
Nedbrytningshastigheten för organiskt material i marken kan komma att förÀndras vid varmare klimat. I dagslÀget rÄder dock oenighet om hur nedbrytningen av organiskt material kommer att reagera pÄ förÀndrade temperaturer; forskningsrapporter pekar Ät olika hÄll. För att kunna förutsÀga framtida scenarier Àr det viktigt att vi fÄr kunskap om hur organiskt material kan komma att pÄverkas. Om koncentrationen av koldioxid i atmosfÀren ökar och den globala medeltemperaturen stiger kan nedbrytningshastigheten för organiskt material öka. Detta kan leda till en positiv feedback loop dÀr mer koldioxid avgÄr frÄn marken till atmosfÀren.
Ensamkommande flyktingbarns motivation till skola och arbete : - ?Varje dag mÀnniskor gÄr framÄt ett steg, och det hÀnder genom kunskapen.? Abbe
The purpose of this paper is to examine motivation in studies and/or work among unaccompanied adolescents who received asylum in Sweden. We have examined how six unaccompanied refugee boys? ages 15-18 years describe their motivation, regarding both current studies and their potential future studies or work. We have attempted to capture the children?s stories about what the factors are that increase or decrease their motivation through qualitative research interviews.
Att köpa en identitet : en etnografisk studie i en mobilbutik
Purpose/Aim: The purpose of this thesis is to study the interaction between seller and buyer in a mobile phone store. The specific research questions under investigation are:Are there any underlying factors behind mobile purchase, and if so, what are they? Are mobile purchases driven by lifestyle factors and do customers try and create identities when purchasing new mobile phones?Material/Method: The study employs an ethnographic method when trying to answer the posed research questions. I have under a period of two weeks studied the seller-buyer interaction in a mobile phone store. In order to further increase the accuracy of my findings, I have complemented my observations with a sample of buyer and seller interviews.Main results: The observations and interviews were initially studied in isolation, resulting in different themes.
Livskvalitet hos patienter med Diabetes typ 2 : en litteraturstudie
AbstractThe aim of this review was to describe how quality of life is experienced among patients with diabetes type 2. Literature search was made in Medline and the keywords used were ?diabetes mellitus type 2? and ?quality of life?. Twenty studies were examined and categorized into four sections: Quality of life during complications due to diabetes type 2, quality of life during various treatments, quality of life during depression and quality of life and aspects in relation to the individual as well as social aspects. The designs of the studies were of a varying kind: randomized controlled studies, comparative studies, correlative studies and descriptive studies.
Tre pedagogers och elevers attityd om utomhuspedagogik : En kvalitativ studie om utomhuspedagogikens plats i skolans tidiga Är
The study is of qualitative research method, where the interviews are the main material for the study. This study aims to analyze teachers and pupils perspectives on outdoor education in the early years of the elementary school. The main reason for this study is that all the literature in the area tends to lift up the positive aspects of the field. While the practice of education tends to go the other way, where the majority of our children?s classes takes place inside the classrooms.
Som att hÀlla vatten pÄ en gÄs! : En kvalitativ studie om att vara religiös pÄ sociala medier
Denna studies huvudsakliga syfte har varit att undersöka och kartlÀgga hur unga vuxna frÄnkristna minoritetsförsamlingar i VÀsterbotten och Norrbotten upplever religiösa krÀnkningarpÄ sociala medier. Som bakgrund till denna studie ligger forskning kring sociala medier ochinternets nya status, web 2.0. Metoden för studien har varit kvalitativa forskningsintervjuer,en enskild intervju och tvÄ fokusgruppsintervjuer. Till hjÀlp under intervjuerna har memesanvÀnds som material. Resultatet av intervjuerna har framstÀllts med ett fenomenologisktteoriperspektiv och visar pÄ att dessa unga kristna upplever religiösa krÀnkningar online, mensÀllan gör nÄgot Ät det.
Butikskoncept : SmÄföretagens överlevnad!
In the previous curriculum for the preschool Lpfö 98, the educational responsibility was documented belonging to all the team members. On the 1st of July 2011 a new curriculum was introduced to the preschool, Lpfö 98/10, where it is documented that the educational responsibility now belongs to the preschool teachers. According to curriculum experts at the Swedish school board this educational responsibility is not new, just a clarification of the preschool teacher?s educational responsibility.This study is a qualitative study and the purpose was to interview the preschool teachers about their thoughts concerning their educational responsibility. The purpose was also to examine if their educational responsibility has affected their role in the team at the preschool and if they believe that this has any significance for their profession.My result of the study shows that the educational responsibility of the preschool teachers now has been clarified and that they should take a leading role in the team towards the goals that are set for the preschool.
En kvalitativ studie om familjehemförÀldrar och HVB-hem personals upplevelser kring placerade barn med en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning
I denna uppsats undersöks hur anvÀndarna pÄ det virtuella nÀtverket facebook vÀljer att framstÀlla sig sjÀlva samt vad som ger social status dÀrpÄ, och detta ur ett genusperspektiv. Facebook Àr ett socialt virtuellt nÀtverk som baserar dig pÄ relationer förankrade utanför internet, och har pÄ en mycket kort tid nÄtt en stor spridning. Facebook Àr dÀrför en social arena som möjliggör nya möjligheter men Àven begrÀsningar i presentationen av jaget. Uppsatsens resultat baseras pÄ en innehÄllsanalys av statusuppdateringar och bilder frÄn facebook, som analyserats utifrÄn relevant sociologisk teoribildning. De resultat som framkommit ur analysen tyder pÄ att den framstÀllning som görs av anvÀndarna pÄ facebook Àr en idealiserad och ytlig sÄdan, dÀr bÄda könen strÀvar efter att framstÄ som populÀra, framgÄngsrika och lyckade.
Datorn pÄ fritidshemmet : Elevers och fritidspedagogers uppfattningar om datorns anvÀndning pÄ fritidshemmet
Syftet med studien Àr att undersöka elevers och fritidspedagogers uppfattningar om datorn och anvÀndningen av den pÄ fritidshemmet.En kvalitativ metod med en induktiv ansats har anvÀnts i studien. För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna genomfördes intervjuer med fritidspedagoger och elever i fritidsverksamheten. Resultatet frÄn intervjuerna kategoriserades utifrÄn olika uppfattningar.Eleverna anvÀnde datorn pÄ fritidshemmet till att spela datorspel, lyssna pÄ musik, söka efter information och bild- och filmbehandling. Datorns betydelse enligt dem var att de kunde lÀra sig saker, hitta information snabbt och förstÄ bÀttre genom att kolla pÄ Youtube.Fritidspedagogerna berÀttade att de anvÀnder datorn till planering, som musikspelare och till bild- och filmbehandling. Datorns betydelse enligt dem var att snabbt fÄ tillgÄng till information, att följa med i utvecklingen, att ge status, att fylla ett behov, att underlÀtta verksamheten och vara ett medium för elevinflytande..