Sök:

Sökresultat:

1179 Uppsatser om Läraryrket som profession - Sida 54 av 79

Enhetschefers arbetssituation under förÀndringsarbete : En kvalitativ studie om hur enhetschefer inom kommunal Àldreomsorg ser pÄ implementeringen av det salutogena arbetssÀttet.

The purpose with the study is to see how middle managers in communal elderly care looks at the implementation of the salutogenic way of working in their operations. And how it affects the middle managers working situation. We studied which scope of actions middle managers has in the salutogenic way of working. We had previous knowledge that the salutogenic working way is an ongoing work of development in several communes, and therefore we chose to study in a profound way how this work of development affects the middle managers working situation. To reach a deeper knowledge about how the salutogenic way of working affects the middle managers working situation we conducted a qualitative study with been seven semi-structured interviews with middle managers in different geographical communes.

Elevinflytande-makt som gemenskap eller som dominans?

Mitt syfte med detta arbete var att undersöka hur elever och lĂ€rare i tvĂ„ klasser upplever och definierar elevinflytande. Jag har utfört intervjuer med tvĂ„ lĂ€rare och fyra elever samt utfört en enkĂ€tundersökning i de tvĂ„ klasserna. Resultatet av undersökningen visar att om lĂ€raren visar en öppenhet gentemot eleverna, för en dialog med dem om skolarbetet och betraktar sina elever som medproducenter sĂ„ resulterar det i en kĂ€nsla hos eleverna att de har ett stort inflytande. Å andra sidan visar resultatet att eleverna kan kĂ€nna sig hĂ„glösa och omotiverade om lĂ€raren kĂ€nner ett hot mot sin maktposition och om han/hon betraktar sina elever som omogna och oförmögna att ta ansvar. Elevinflytande handlar om makt som dominans eller som gemenskap. Inflytandet kan vara antingen positivt eller negativt.

Med makt följer ansvar

Titel: Med makt följer ansvarFörfattare: Anna Bratland och Anton KristianssonHandledare: Britt BörjessonKurs: Medie? och kommunikationsvetenskap, fördjupningskursTermin: Höstterminen 2008/2009Syfte: Syftet med denna studie Àr att undersöka hur bloggare och ansvariga utgivare pÄ dagstidningar förhÄller sig till namnpublicering i bloggar, av offentliga personer i fall av kÀnslig karaktÀr.Metod: Kvalitativa samtalsintervjuerMaterial: Det empiriska materialet bestÄr av transkriberade intervjuer med fyra styckenansvariga utgivare för dags- och kvÀllstidningar och fem stycken bloggare.Huvudresultat: De ansvariga utgivarna tar stÀllning till namnpublicering utifrÄn olikasituationers omstÀndigheter. FrÀmst Àr det högt uppsatta i offentligheten som omskrivs. Deförsöker i den mÄn det gÄr att hÄlla familj utanför. En del av bloggarna ansÄg sig ha rÀtt att kritisera offentliga personer i deras profession medan andra var helt emot.Majoriteten av bloggarna ansÄg att bloggare bör ta samma journalistiska ansvar som journalister medan de ansvariga utgivarna Ä andra sidan inte ansÄg att bloggare behöver ta det.

Att integrera flersprÄkighet i förskolan : Införandet av det engelska sprÄket i svenska förskolor

VÄr undersökning syftar till att se hur tvÄ förskolor arbetar med flersprÄkighet och hur barn, pedagoger och förÀldrar stÀller sig till att införa ett nytt sprÄk, i detta fall engelska, i förskoleverksamheten. Vi har genomfört vÄr undersökning genom att gÄ till tvÄ förskolor och introducera sprÄket med hjÀlp av engelska sÄnger och rörelselekar. Under studiens gÄng har vi utgÄtt frÄn ett sociokulturellt perspektiv och haft tidigare forskning som inbegriper barns sprÄkinlÀrning i Ätanke. VÄr studie genomfördes pÄ tvÄ förskolor i StockholmsomrÄdet. Den ena förskolan befinner sig i en förort i södra Stockholm och de flesta barn har annat modersmÄl Àn svenska. Den andra förskolan Àr belÀgen i Stockholms innerstad och har fÄ barn med annat modersmÄl Àn svenska.

Skattning av byteskostnader pÄ den svenska marknaden för pensionsförsÀkringar

Gender equality and gender equality work is relevant for today's working life, and previously male-dominated occupations may be increasingly under pressure to become more equal. This paper aims to explore and understand how the firefighters at a station are experiencing gender and gender equality in rescue services.Using theories of how sex is done, how a power perspective and a structural approach can show men's and women's different conditions in an organization, and theories that are more specific to gender and change management the firefighters talk about gender and gender equality are analyzed. Essay results were collected through interviews with seven firefighters and then analyzed and interpreted with the help of theories.The analysis shows that there is a perception among the firefighters that men and women are biologically different and that required physical strength legitimizes the exclusion of women. Inequality is seen as something natural and by pursuing an active gender equality women are given unwarranted benefits. When physical strength becomes a legitimate reason for exclusion, the responsibility for gender inequality is put on women and that women don?t have what it takes.There is also a resistance against gender equality analyzed in the paper, and it's stated opposition seems to be directed against the management's way of recruiting women.

TalerÀtt i mÄl om offentlig upphandling. En vinnande leverantörs rÀtt till effektiva rÀttsmedel

Uppsatsen tar avstamp i skeppsmÀklaren ? en profession som ter sig oumbÀrlig inom sjöfartsnÀringen. VÄr ambition Àr att illustrera hur juridiken avspeglar sig i skeppsmÀklarens vardag och belysa eventuella svÄrigheter och oklarheter i rÀttstillÀmpningen - framförallt betrÀffande kvarstadsrÀtten. DÀrutöver fokuserar vi pÄ skeppsmÀklaren som mellanman ? en roll av vilken det följer ett antal problem av skiftande karaktÀr.

"I am my own Che Guevara. I do my own revolution." ("Jag Àr min egen Che Guevara. Jag gör min egen revolution") Ett identitetsskapande arbete för tvÄ avgÄngselever med KME som huvudÀmne vid LÀrarutbildningen, Malmö högskola.

Det finns, och kommer att finnas, olika sÀtt att arbeta som KME-lÀrare beroende pÄ vem man Àr, vilka intressen man har, vad man vill, vilket sammanhang man söker sig till eller hamnar i. Varje blivande KME-lÀrare behöver bena upp vad kunskapsomrÄdet KME kan betyda i den pedagogiska verksamheten och ett examensarbete ger utrymme för en sÄdan fördjupad undersökning. Vad finns det för innehÄll i begreppen kultur, medier, estetik? (www.mah.se, c) HuvudÀmnet Kultur, Medier, Estetiska uttrycksformer Àr en ny inriktning pÄ LÀrarutbildningen, Malmö högskola, och vi Àr tvÄ studenter som avslutar vÄr sista termin pÄ denna utbildning. För att fÄ en större förstÄelse för vad begreppen kultur, medier, estetiska uttrycksformer kan innefatta, och Àven frihet, individ/ kollektiv och identitet, har vi valt att fokusera vÄrt examensarbete pÄ dessa begrepp.

Medicinska elektroniska tidskrifter hur har forskningsbibliotekariens arbetssÀtt pÄverkats?

The aim of this study is to describe how Swedish research librarians feel that their work has been affected by electronic journals. The study focuses on medical electronic journals accessed through consortia agreements via Bibsam, the Royal Librarys Department for National Co-ordination and Development. This thesis includes two main parts: a literature survey and an empirical study. The literature survey shows that since the 1990ÂŽs most research libraries are hybrid libraries including both printed and electronic information sources and that librarians tasks to seek and organize information have remained but the tools have changed. Qualitative interviews were performed with four librarians at two university libraries and one university college library on how their work with electronic journals differed from their work with printed journals, which new tasks the electronic journals have brought and which have disappeared and how the librarians professional role has been affected.

Barns olikheter : Personals syn pÄ normer och vÀrden i förskolan

Syftet med detta examensarbete Àr att ta reda pÄ pedagogerna tankar kring normalitet, barns olikheter samt normer och vÀrden.I bakgrunden beskrivs det sociokulturella perspektivet, normalitet och förskolan som normaliseringspraktik. Vidare beskrivs normkritiskt perspektiv lite kort.Studien Àr gjord pÄ tvÄ mindre orter pÄ smÄlands ostkust och sammanlagt har Ätta personal med olika profession intervjuats.Resultatet visar att den tillfrÄgade personalen pÄ de tvÄ förskolorna menade att en central frÄga pÄ förskolan nÀr det gÀllde normer och vÀrden var alla barns lika vÀrde och att alla hade rÀtt att vara den de Àr. IstÀllet för att kritisera barnen för deras tillkortakommanden skulle barnen lyftas och fÄ sina företrÀden uppmÀrksammade. LÀroplanens och likabehandlingsplanens betydelse var tydlig. Vidare menade personalen att normbegreppet och vad som kan tolkas som normalt var nÄgot som kunde problematisera deras arbete och deras instÀllning till barnen.

Arbetsrelaterad stress hos fastighetsmÀklare : En analys av i vilken utstrÀckning olika variabler Àr stressande i fastighetsmÀklaryrket

I vÄrt arbete har vi analyserat vilka variabler som Àr mer eller mindre stressande i yrket som fastighetsmÀklare. De variabler vi valt att undersöka Àr faktorer inneboende i arbetet, roll i organisationen, karriÀrutveckling, relationer pÄ arbetet, organisationsstruktur och klimat samt utomorganisatoriska kÀllor till stress. Sammanlagt medverkade 426 fastighetsmÀklare frÄn 8 olika fastighetsmÀklarföretag i en enkÀtundersökning. Resultaten har sedan analyserats med hjÀlp av ett flertal olika statistiska analyser. Resultatet frÄn undersökningen innebÀr en revision av de tidigare sex variablerna till fyra nya: organisationsklimat, ansvar, tid och hÀndelser i livet.

Om superpedagoger och vanliga lÀrare : en analys av hur media konstruerar lÀraryrket

School and education are topics that are frequent in Swedish media. The intention of this essay has therefore been to investigate the image of teachers and their profession in Swedish daily press. The overall aim has been to analyze how teachers are portrayed in the debate that followed the TV-show Klass 9A, and by that find how the debate defines the concept of a good teacher. The representation that was found was then compared to earlier studies. The series was shown on Swedish television between January and March 2011.26 articles were chosen and the ambition was to have various perspectives represented, such as different voices and also papers from different areas of the country.

Nyutbildade sjuksköterskors upplevelser av sitt första Är som sjuksköterska inom kirurgisk vÄrd och upplevelser om utbildningens innehÄll : en intervjustudie

Syfte: Syftet med studien var att undersöka nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av deras första yrkesverksamma Ă„r och om utbildningen ger en tillrĂ€cklig förberedelse inför yrket. Metod: Åtta nyutexaminerade sjuksköterskor intervjuades om deras upplevelser och innehĂ„llet analyserades med hjĂ€lp av en kvalitativ innehĂ„llsanalys. Sju kategorier och 19 subkategorier framkom. Resultat: Studien visar att de nyutexaminerade sjuksköterskorna var förvĂ€ntansfulla inför sitt nya yrke men kĂ€nde samtidigt rĂ€dsla och oro inför det stora ansvaret och kraven som stĂ€lls inom sjuksköterskans profession. Arbetet upplevdes som stressigt och svĂ„rt men med hjĂ€lp av stöd och gott bemötande frĂ„n kollegor och arbetsledare kunde arbetet underlĂ€ttas och sjuksköterskan kunde kĂ€nna trygghet.

FörÀldrars erfarenheter av kommunikation med skolsköterskor

Syftet med denna kvalitativa studie var att beskriva förÀldrars erfarenheter av kommunikation med skolsköterskor. Skolsköterskor arbetar med hÀlsofrÀmjande och förebyggande omvÄrdnad och möter barn i deras vardagsmiljö i skolan flera gÄnger under barnens skolgÄng. Den hÀlsofrÀmjande omvÄrdnaden Àr som mest effektiv om det finns ett samarbete mellan skolsköterskor och förÀldrar och det Àr viktigt att kommunikationen dem emellan fungerar vÀl. Intervjuer genomfördes med en grupp förÀldrar för att fÄ kunskap om hur de erfor kommunikationen med skolsköterskor. Genom en innebördsanalys av innehÄllet i intervjuerna framkom fyra innebördsteman: Skolsköterskors förmÄga att förmedla engagemang och omtanke, Skolsköterskors tillgÀnglighet för skolbarn och förÀldrar, Oklarheter kring skolsköterskeprofessionen kan pÄverka kommunikationen samt Informativ kommunikation- positiva och negativa erfarenheter.

Debatten om Biblioteksdatoriseringen : tendenser i Biblioteksbladet, Bis och DIK-forum 1970-1999

The purpose of this thesis was to trace and discuss tendencies in the debate of the computerization of the libraries, in Swedish library press during the period of 1970-1999. The set-out was the issue of how the library journals, as representatives and mouthpieces of a by tradition humanistic profession, coped with a revolutionary innovation related to a field (data technology) which they hadn't any knowledge or even interest in. The examination included three Swedish library journals: Biblioteksbladet with connection to Sweden?s most established library organization (SAB); Bis which is founded upon a socialistic base and; DIK-forum rooted in the union. The analysis of the debate was partly based on three different sets of values related to data and systems development.

Att marknadsföra kunskap : En studie av utbildningssektorn ur ett kommunikationsperspektiv

Marketing of education is a phenomenon which has been developed throughout the increasing competition within the educational sector. The focus of this paper is the marketing made by upper secondary schools (grade 10-12) in Stockholm. The competition in this area is increasing partly due to the growing number of private schools. However, this is a phenomenon seen only in larger cities with several schools available. There are over 170 upper secondary schools in Stockholm and the students freely can choose among these.

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->